معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۰۹:۱۹ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اشخاص حقیقی و حقوقی 52.2 میلیارد لاری به بانک های گرجستان بدهکارند

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، حجم وام های صادر شده توسط بانک های تجاری به شهروندان و اشخاص حقوقی تا اول مارس بالغ بر 52.24 میلیارد لاری (معادل 19.35 میلیارد دلار) بوده است.

بر اساس این گزارش، حجم وامها در ماه فوریه نسبت به ژانویه 0.68 درصد افزایش داشته است. در عین حال، حجم وام به اشخاص حقوقی در پایان فوریه 14.5 میلیارد لاری و به اشخاص حقیقی 27.38 میلیارد لاری بوده است.

حجم کل وامها به لاری واحد پول ملی 55.74 درصد از حجم کل وامها بوده است (44.26 درصد وامها به ارز خارجی).

بر اساس گزارش بانک ملی، درماه فوریه 2024 نسبت به فوریه سال قبل، حجم وام‌های لاری 1.4 درصد افزایش و حجم وام‌های ارزی در مدت مشابه 0.21 درصد کاهش داشته است.

پیش از این، مقامات گرجستان اعلام کرده بودند که افزایش حجم وام با افزایش رفاه و درآمد جمعیت این کشور به دلیل رشد اقتصادی بالا در سال های اخیر همراه است.

https://sputnik-georgia.ru/20240327/grazhdane-i-kompanii-zadolzhali-gruzinskim-bankam-522-mlrd-lari-287041500.html

 افزایش دوبرابری واردات گاز مایع از روسیه

واردات گاز مایع به گرجستان از روسیه در دو ماه ژانویه و فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی گرجستان، در دوره گزارش واردات گاز LNG بالغ بر 12.06 هزار تن بوده است.

همچنین در این مدت 8.7 هزار تن قیروارد شده است که 5.3 هزار تن آن از عراق و 3.3 هزار تن از روسیه بوده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/34337

 واردات برق گرجستان از آذربایجان ۱۴ برابر شد

گرجستان در ماه‌های ژانویه ـ فوریه 2024 به ارزش 1.3 میلیون دلار برق از کشور همسایه خریداری کرد که در مدت مشابه سال گذشته این رقم تنها 89 هزار دلار بود. واردات برق از روسیه از 498 هزار دلار به 363 هزار دلار کاهش یافته است.

در مجموع واردات برق در دو ماهه اول سال 1.66 میلیون دلار و در مدت مشابه سال 2023  حدود 587 هزار دلار هزینه داشته است که رشد 182.5 درصدی را نشان می دهد.

https://t.me/SputnikGeorgia/34369

 نتایج فصل گردشگری زمستانی در گرجستان

فصل گردشگری زمستانی ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه برای هتل ها در مناطق گوداوری و باکوریانی خوب بوده است. در مجموع عملکرد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر است.

به گفته نینو گاچه چیلادزه مدیر شرکتInn hospitality  رشد در هر دو حوزه گردشگران داخلی و خارجی ثبت شده است. استراحتگاه‌های زمستانی حدود 15 تا 20 درصد افزایش تعداد گردشگران را داشته اند. درآمدها حتی 3-4٪ از برنامه‌ها فراتر می‌باشد.

امسال گردشگران داخلی  نیز کاملاً فعال بوده اند. تعداد گردشگران کشورهای CIS نیز افزایش یافته است. نسبت به سال گذشته افزایش تعداد گردشگران اروپایی نیز به ثبت رسیده است.

به گفته وی، این شرکت در تلاش است تا حد امکان از افزایش قیمت خدمات خودداری کند.

مدیر شرکت می افزاید: در مورد قیمت ها به طور کلی، با وجود تعدادی از تغییرات در هر دو استراحتگاه، سعی شده است تا حد امکان قیمت ها افزایش نیابد. این در حالی است که همه چیز در اطراف گران شده است و هزینه‌های ما به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این همه مجبوریم قیمت ها را حفظ کنیم. زیرا مهمانان ما عمدتاً از بخش متوسط جامعه هستند و قدرت خرید آنها خیلی بالا نیست.

 در مورد انتظارات از فصل تابستان گردشگری، رزرو هتل ها از هم اکنون شروع شده است و اگر شرایط پیش بینی نشده ای وجود نداشته باشد، فصل تابستان قطعا باید با نتیجه خوبی به پایان برسد.

https://commersant.ge/ru/news/politics/predstavitel-es-o-perspektivax-evrointegracii-gruzi

   195 هزار نفر در گرجستان قادر به پرداخت بدهی خود نیستند

بر اساس گزارش “Kreditinfo” در ماه فوریه، بیش از 10 درصد از وام گیرندگان ـ نزدیک به 195 هزار نفر ـ در بازپرداخت بدهی خود از 30 روز تا سه سال تاخیر داشته اند. تعداد قراردادهای این وامها بیش از 375 هزار فقره و مجموع حجم بدهی معوقه نیز نزدیک به 2.13 میلیارد لاری است.

با این همه آمار نشان می دهد که به تدریج تعداد و میزان بدهی‌های معوقه در حال کاهش است. در پایان سال گذشته بازپرداخت های معوقه متعلق به 220 هزار نفر (5 هزار نفر کاهش) بوده است. بر اساس آمار پایان ماه فوریه 2024 در مجموع نزدیک به یک میلیون و 930 هزار نفر حدود 44 میلیارد لاری وام دریافت کرده اند.

نزدیک به 82 درصد این وامها (بیش از 40 میلیارد لاری) از سوی بانکها و الباقی توسط موسسات مالی به مشتریان ارائه شده است. 6.4 درصد دریافت کنندگان وام از بانکها دچار تعویق در بازپرداخت بدهی خود شده اند. بیش از 756 هزار نفر نیز در مجموع بیش از 3.361 میلیارد لاری از موسسات مالی خرد (غیر بانکی) وام دریافت کرده اند.

https://interpress.ge/read/53077

 هزینه 3.7 میلیاردی برای مبازره با تغییرات اقلیمی

دولت گرجستان قصد دارد طی دو سال 3.7 میلیارد لاری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی هزینه کند. در همین رابطه دولت برنامه اجرایی مبارزه با تغییرات اقلیمی طی سال های 2025-2024 را تصویب کرده است.

وزارت منابع طبیعی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برنامه دو ساله جدید به ما این امکان را می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای را به 10 تا 12 درصد  سطح فعلی برسانیم. اقدامات اجرا شده در سال‌های 2023-2021 در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود را نشان خواهد داد. 

برنامه اقدام هفت بخش از اقتصاد کشور را احاطه می‌کند:

تولید و انتقال انرژی، حمل و نقل، ساختمان، صنعت، کشاورزی، مدیریت زباله، جنگلداری

سهم قابل توجهی از بودجه برنامه اقدام به پروژه‌های زیربنایی در بخش انرژی و مدیریت زباله اختصاص می یابد.  به ویژه، ساخت نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و برق آبی در اولویت خواهد بود و در بحث فرآوری پسماند، تاکید بر ساخت محل های دفن زباله جدید، نوسازی مکان‌های موجود و احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری.مد نظر می‌باشند.

 بخش حمل و نقل نیز یک حوزه مهم است که در آن استفاده از وسایل نقلیه غیر موتوری، نوسازی ایستگاه‌های مترو، توسعه حمل و نقل کابلی، ساماندهی مسیرهای دوچرخه و توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت خواهند بود.

دولت همچنین قصد دارند یک ساز و کار مناسب برای کنترل سطح انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه معرفی کند. در بخش کشاورزی، تمرکز بر بهبود مدیریت پایدار بادشکن‌ها و معرفی تدریجی و ترویج شیوه‌های کشاورزی هوشمند است. به منظور تقویت ظرفیت جذب کربن توسط جنگلها، اقدامات لازم برای احیای جنگلهای تخریب شده برنامه ریزی شده است و توجه ویژه ای به بهبود مدیریت پایدار جنگل خواهد شد. به طور خاص، فهرست‌بندی جنگل‌ها ادامه می‌یابد، برنامه‌های مدیریت جنگل برای پنج منطقه جنگلی تهیه می‌شود و سیستم اطلاعات و نظارت جنگل بهبود می‌یابد.

https://sputnik-georgia.ru/20240328/vlasti-gruzii-namereny-potratit-37-mlrd-lari-za-dva-goda-na-borbu-s-izmeneniyami-klimata-287067918.html

 دولت تا یکصد هزار لاری به تولید کنندگان محصولات یکساله وام می دهد

به گفته اوتار شاموگیا وزیر کشاورزی گرجستان، دولت حداکثر تا یکصد هزار لاری به کشاورزان تولید کننده محصولات یکساله و تا سیصد هزار لاری به تولیدکنندگان خشکبار وام می دهد.

وی با بیان اینکه کشاورزانی که محصولات سالانه کشت می‌کنند مجاز به دریافت وام خواهند بود، گفت: در طرح اعطای تسهیلات کشاورزی تغییراتی ایجاد شده است. مانند سال گذشته، امسال نیز به کشاورزانی که محصولات سالانه کشت می‌کنند امکان دریافت وام فراهم می‌شود.

وزیر افزود: وام محصولات یکساله به صورت سرمایه در گردش خواهد بود و مدت بازپرداخت آن یک سال و بهره بانکی آن نیز 9 درصد می‌باشد. مهم است که ما از کشاورزان در تامین هزینه‌های مورد نیاز برای نگهداری محصولات سالانه حمایت کنیم. در اینجا متذکر می‌شوم که در این برنامه حمایت از فندق کاران نیز لحاظ خواهد شد. به صاحبان باغ‌های فندق با مساحت حداکثر 3 هکتار در قالب یارانه 500 لاری در هکتار کمک می‌کنیم و این برنامه از کشاورزان با مساحت بزرگ‌تر به صورت یارانه بهره وام بانکی حمایت می‌کند.

https://24news.ge/read/id/90896

 شاخص فقر در گرجستان به نصف کاهش یافته است

ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گرجستان بیان داشت که شاخص فقر در کشور به نصف کاهش یافته است.

به گفته نخست وزیر، همراه با رشد اقتصادی، فقر نیز بیش از پیش کاهش خواهد یافت. وظیفه اصلی دولت حفظ نرخ بالای رشد اقتصادی است. اطلاعاتی که ما داریم همه چیز را به ما می‌گوید. افراد زیر خط فقر در سال 2012 یک میلیون و 100 هزار نفر بودند. 

 این رقم امروز کمتر از 600 هزار نفر است. یعنی عملاً فقر در کشور ما به نصف رسیده است. با ادامه روند رشد اقتصادی، این رقم بیش از پیش کاهش خواهد یافت. وظیفه اصلی ما حفظ نرخ بالای رشد اقتصادی است. در ماه گذشته 9.5 درصد رشد اقتصادی (سالانه) داشتیم که شاخص بسیار بالایی است. هدف ما حفظ این روند است. در چنین شرایطی، فقر در کشور ما بازهم کاهش می یابد که به ما امکان می دهد در میان مدت فقر را به طور کامل از بین ببریم.

https://interpress.ge/read/53140

 پیش بینی‌ها: ادامه رشد اقتصادی بالا در گرجستان

بیشتر سیاستمداران و کارشناسان رشد قوی اقتصاد گرجستان در ماه فوریه را مثبت ارزیابی کردند و انتظار دارند این روند در آینده ادامه یابد.

ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گفت: اقتصاد گرجستان در فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.5 درصد رشد کرده است. رشد اقتصادی از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با ژانویه تا فوریه 2023 به 7.7 درصد رسیده است. گرجستان در سال‌های 2022-2021 رشد اقتصادی دو رقمی داشت. سال گذشته 7.5 درصد، اکنون در فوریه - 9.5 درصد. در نهایت، امیدواریم که نتایج رشد اقتصادی امسال بهتر از سال گذشته باشد. این نکته اصلی است که کشور در همه جهات به جلو حرکت کند. رشد اقتصادی برای تقویت روابط سیاست خارجی گرجستان و بهبود وضعیت اجتماعی جمعیت مهم است.

وی افزود: یادآوری می‌کنیم که یکی از چالش های اصلی ما فقر است، حدود 15 درصد از جمعیت هنوز زیر خط فقر زندگی می‌کنند. کاهش این شاخص به رشد اقتصادی بستگی دارد که وظیفه ملی ماست. من مطمئن هستم که در پایان سال به لطف رشد اقتصادی، شاهد کاهش بیشتر فقر خواهیم بود.

واختانگ سینتسادزه معاون وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد که هدف غایی دولت از رشد اقتصادی تاثیر مثبت آن بر رفاه عمومی است.

هدف ما از یک طرف حفظ نرخ های بالای رشد اقتصادی و تسریع رشد بالقوه و از سوی دیگر، فراگیرتر کردن رشد اقتصادی است تا مزایای رشد در زندگی هر شهروند گرجستان منعکس شود.

واختانگ سینتسادزه همچنین از تصمیمات و ابتکارات متعددی با هدف تسریع رشد اقتصادی خبر داد. این اقدامات تاثیر مثبتی بر افزایش رقابت پذیری کسب و کارهای کوچک و متوسط، جذب سرمایه گذاری، توسعه کشاورزی، زیرساخت ها و صنعت و همچنین بهبود ساختاری اقتصاد خواهد داشت که به نوبه خود به افزایش رقابت پذیری کمک می‌کند.

به نظر وی، کسب و کارهای کوچک و متوسط افزایش مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهد و به کاهش فقر در کشور کمک می‌کند.

اقتصاد گرجستان ماه فوریه 2024 حدود 9.5 درصد رشد کرد. بانک ملی گرجستان انتظار دارد رشد اقتصادی در پایان سال در محدوده 5 درصد باشد.

بر اساس پیش بینی تحلیلگران موسسه بین المللی  Galt & Taggart، در سال 2024 اقتصاد گرجستان 6 درصد رشد خواهد کرد و در سناریوی خوش بینانه انتظار رشد 7.0 درصدی وجود دارد. موسسه مالی تی بی سی کاپیتال نیز  رشد اقتصادی 5.6 درصدی و نرخ ارز ثابت را برای سال 2024 پیش بینی کرده است. در مورد بانک جهانی، طبق پیش بینی آن، در سال 2024 اقتصاد گرجستان 4.8 درصد رشد خواهد کرد.

https://sputnik-georgia.ru/20240330/vysokiy-rost-ekonomiki-v-gruzii-dalneyshie-prognozy-287096538.html

 

جایگاه سرمایه گذاری خالص بین المللی گرجستان منفی است

بر اساس اطلاع بانک ملی (مرکزی) گرجستان، جایگاه سرمایه گذاری خالص بین المللی گرجستان تا 31 دسامبر 2023 منفی است و بالغ بر 30 میلیارد دلار است. جایگاه سرمایه گذاری خالص بین المللی تفاوت در ارزش دارایی‌های متعلق به ساکنان یک کشور در خارج از کشور و دارایی‌های متعلق به سرمایه گذاران خارجی در کشور است.

جایگاه سرمایه گذاری بین المللی، مانند تراز پرداخت ها، اطلاعاتی را برای ارزیابی روابط اقتصادی یک کشور با سایر نقاط جهان ارائه می دهد.

در سه ماهه چهارم سال 2023، این رقم 663.7 میلیون دلار منفی تر شد. کسری جایگاه سرمایه گذاری خالص گرجستان 98.3 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال گذشته است.

کل دارایی‌های گرجستان در خارج 15.9 میلیارد دلار است که 382.2 میلیون دلار نسبت به پایان سه ماهه سوم سال 2023 افزایش یافته است. کل دارایی‌های خارجی در گرجستان در تاریخ گزارش به 45.9 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سه ماهه سوم سال 2023 یک میلیارد دلار افزایش یافته است.

https://sputnik-georgia.ru/20240402/chistaya-investitsionnaya-pozitsiya-gruzii-imeet-otritsatelnoe-znachenie-287127775.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما