معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته دوم فروردین ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کاهش واردات کالاها و خدمات:

واردات کالا و خدمات در بازه منتهی به ژانویه امسال، به 16054 میلیون دلار کاهش یافت که این عدد برای سال گذشته­ 16784 میلیون دلار بوده است. این امر ناشی از کاهش واردات کالا بویژه فرآورده ­های نفتی سفید بود. براساس بررسی اقتصادی ماهانه بانک تانزانیا برای ماه فوریه، ورادات ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل صنعتی خودروهای موتوری و دانه گندم افزایش یافته است، هرچند این ارقام برای جبران کاهش فرآورده ­های نفتی سفید کافی نیستند. واردات فرآورده­ های نفتی سفید پالایش شده از 3363 میلیون دلار در سال گذشته به 2703 میلیون دلار کاهش یافت. برپایه واردات ماهانه، صادرات کالا1058 میلیون دلار در مقایسه با 1033 میلیون دلار در ژانویه سال گذشته بوده است. پرداخت­های مربوط به خدمات از 2516 میلیون دلار در سال منتهی به ژانویه به 2300 میلیون دلار کاهش یافت که دلیل آن، کاهش پرداخت­های حمل بار ناشی از کاهش واردات کالا بود. براساس ماه به ماه، پرداخت­های خدمات با 29 درصد کاهش به 187 میلیون دلار در ژانویه امسال رسید که مطابق با کاهش قبوض واردات است. (روزنامه دیلی نیوز)

 

سامیا بر مسئولیت­ پذیری و پاسخگویی تاکید می­ کند:

رئیس جمهور گزارش کنترل کننده و حسابرس کل (CAG) و دفتر پیشگیری و مبارزه با فساد (PCCB) و گزارش­های عملکرد و حسابرسی برای سال مالی 2022/2023 را دریافت کرده و براین باور است که عملکرده، شفافیت و پاسخگویی در دولت در مقایسه با سال­های گذسته افزایش یافته است. طبق این گزارش درآمد مالیاتی 8 درصد افزایش داشته است و وفق گزارش دفتر پیشگیری و مبارزه با فساد، سازمان نظارت بر مبارزه با فساد موفق گردید در مجموع 87 میلیارد شیلینگ از پروژه­های عمرانی را صرفه جویی نماید. خانم سامیا حسن نیز ضمن ابراز خرسندی گفت که دولت سرمایه­ گذاری هنگفتی بر دو دفتر حسابرسی و مبارزه با فساد در راستای افزایش اعتماد شهروندان و جامعه بین­ المللی انجام داده است و افزود که علیرغم ایرادات و چالش­هایی که توسط این دو نهاد برجسته شده است، ما خوشحالیم که این به ما امکان را می­ دهد تا اشتباهات خود را اصلاح کنیم و به جلو حرکت کنیم. (روزنامه دیلی نیوز)

 

سفر 4 روزه وزیر دانمارکی به تانزانیا:

وزیر همکاری عمرانی و سیاست آب و هوای جهانی دانمارک، آقای دن یورگنسن، روز گذشته 2 آوریل 2024، برای مدت 4 روز وارد دارالسلام شد و هدف از آن تعمیق روابط توسعه ­ای دیپلماتیک دو کشور است. ایشان دیداری را با وزیر خارجه تانزانیا در خصوص موضوعات مورد علاقه دو طرف و همکاری­های آینده خواهد داشت. دیگر نشست­های دوجانبه در شهر دودوما با وزیر کشور، دفتر ریاست جمهوری (برنامه ریزی و سرمایه­ گذاری[1])، دفتر معاون رئیس جمهور (اتحادیه و محیط ریست[2]) و وزیر دارایی برگزار خواهد شد. همچنین با دیگر بخش­ها با پتانسیل همکاری در حوزه بهداشت و درمان ملاقات­هایی خواهد داشت. (منبع روزنامه سیتیزن)

1] Planning and investment

[2] Union and Environment

بخش خصوصی مالک 70 درصد بخش مالی:

طبق اعلام رئیس بانک تانزانیا، به لطف محیط اقتصادی خوبی که دولت فراهم آورده، 70 درصد بخش مالی کشور را بخش خصوصی در تصاحب دارد. بخش بانکداری سود تقریبا 413 میلیارد شیلینگی تولید کرده و کل سرمایه آن به 54 تریلیون در 3 ماهه منتهی به آخر دسامبر رسیده است. ایشان افزود بسیاری از بانک­ها در شرایط مالی خوبی قرار دارند و می­توانند سرمایه خود را افزایش داده و بدون هیچگونه مشکلی وام بدهند. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما