معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۰:۰۹

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سقوط فورینت مجارستان به پایین ترین سطح یک ساله خود

ارزش پول ملی مجارستان پس از آغاز طرح بررسی نحوه آزادشدن بخشی از بودجه معلق مجارستان توسط کمیسیون اروپا، از سوی کمیسیون امور قضایی پارلمان اروپا با روند نزولی روبرو شده است. بنا به گزارش‌های اقتصادی مسئله اختلاف میان اتحادیه اروپا و مجارستان (برطرف نشدن نگرانی‌های اتحادیه اروپا از سوی دولت مجارستان) می‌تواند در کوتاه مدت تاثیرات منفی بیشتری داشته باشد. به طور مثال روز 28 مارس، قیمت فورینت در مقابل یورو (با وجود فرارسیدن فصل گردشگردی و افزایش نقدینگی یورو در بازار) کماکان افت داشته و پس از رسیدن به رقم 399 فورینت برای هر یورو، در کمترین مقدار ارزش خود در یکسال گذشته قرار گرفت.

https://dailynewshungary.com/dramatic-fall-hungarian-forint-plunged-to-a-one-year-low/#google_vignette

افزایش عملکرد صادراتی مجارستان

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در حاشیه نشست اقتصادی اتاق بازرگان مجارستان ضمن تقدیر از سیاست‌های اقتصادی و پیشرفت اقتصادی مجارستان نسبت به افزایش نرخ صادرات کشور (به طور مداوم در 15 سال اخیر) تقدیر کرده و گفت: مجارستان در راستای مخالفت با سیاست‌های قهری و تحریمی‌به همکاری شرق و غرب باور دارد و بر این اساس با وجود روند رشد منفی اقتصادی در سال 2023، شاهد رکورد شکنی مجدد در بخش صادرات بوده است. در حاشیه این نشست سیارتو به اهمیت حفظ روابط با چین، اهمیت همکاری کشور در حوزه انرژی با روسیه و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به ویژه در صنعت تولید خودروهای برقی و باتری اشاره نمود.   

 https://www.vg.hu/nemzetkozi-gazdasag/2024/03/szijjarto-peter-haromszorosara-nott-a-magyar-exportteljesitmeny

جذابیت مجارستان برای شرکت های خارجی

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در خصوص علاقه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در مجارستان گفت: مجارستان به دلیل سیستم سیاسی با ثبات با وجود دولتی که دو سوم اکثریت پارلمان را تشکیل داده، مالیات کم در مقایسه با اروپا (برای سرمایه گذاری‌های خارجی) و مزایای حمایتی موجود مقصدی مناسب برای سرمایه گذار های خارجی اروپا می‌باشد. وی در سخنان خود ضمن تقدیر از اقدامات دولت برای جذب سرمایه گذاران و تبدیل کشور به نقطه تلاقی شرق و غرب، از سرمایه گذاری همزمان کشورهایی نظیر چین و آلمان در کشور صحبت کرده و بر تلاش برای ارتقای این روابط تاکید ویژه نمود.

وزیر امورخارجه مجارستان در خصوص اهمیت سرمایه گذاری آلمان در مجارستان گفت: یکی از  شرکت‌های فعال در زمینه صنعت اتومبیل سازی آلمان، با سرمایه گذاری 40 میلیارد فورینتی در شهرهای دبرسن و کچکمت مجارستان ظرفیت تولیدی خود را افزایش خواهد داد. تولیدات این شرکت توسط شرکتهای بنز و بی ام وی استفاده خواهد شد. سیارتو از سرمایه گذاری‌های بیشتر شرکت‌های آلمانی و اتریشی در مجارستان و ایجاد موقعیت‌های بیشتر شغلی نیز تقدیر نموده و این دو کشور را شرکای مهم تجاری مجارستان دانسته است.

https://dailynewshungary.com/german-company-invests-a-lot-of-money-in-hungary

https://dailynewshungary.com/europes-lowest-tax-rates-a-big-attraction-for-foreign-firms-in-hungary-says-minister-in-bangkok/

یافتن کار در خارج از کشور با افزایش نرخ بیکاری مجارستان

شمار کارگران مجارستان که برای فعالیت و در آمد بیشتر به انگلستان مهاجرت کرده اند همواره از سال 2008 روبه افزایش بوده است. بنا به آمار موسسه استاتیستا در آن زمان تنها 25 هزار شهروند مجارستان در آن کشور فعالیت داشته که اکنون این عدد از مرز 118 هزار نفر گذشته است. پیش تر گزارش شده بود که درآمد و مزایای بازنشستگی بیشتر و بهتر دلیل اصلی مهاجرت مجاری‌ها به کشورهایی نظیر اتریش، انگلستان و کشورهای دیگر غربی است.

https://dailynewshungary.com/finding-work-abroad-as-hungarian-unemployment-rate-spikes

مذاکرات تجارت آزاد اتحادیه اروپا و مالزی

وزیر امورخارجه مجارستان در حاشیه سفر خود به کوالالامپور اعلام کرد: مجارستان خواهان از سرگیری مذاکرات تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و مالزی است و این موضوع را در دوره ریاست دوره‌ای خود در شورای اروپا نیز پیگیری خواهد کرد. وی از قصد دولت برای تمرکز بیشتر بر بهبود روابط تجاری خارجی اتحادیه اروپا و ارتقا شرایط اقتصادی در اروپا نیز صحبت نمود.

https://hungarytoday.hu/government-to-relaunch-eu-malaysia-free-trade-negotiations

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما