معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۴:۵۹ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اکثر صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار صورت می‌گیرد

«عبدالسلام جواد آخندزاده» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفت هیئت حاکمه افغانستان در نظر دارد صادرات و‌ واردات از طریق پاکستان را کاهش دهد. وی با بیان اینکه  اکثر صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار ایران صورت می‌‌گیرد، تأکید کرد افغانستان در حال حاضر وابستگی صد درصدی به هیچ یک از کشورهای همسایه ندارد.  آخندزاده افزود: «سیاست ما اقتصاد محور است، ما با کشورهای مختلف روابط تجاری برقرار کرده‌ایم و توانستیم راه‌های جایگزین برای تجارت خود پیدا کنیم. این در حالی است که اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز می‌گوید در حال حاضر اکثر کالاها از طریق بنادر ایران صادر و وارد می‌شود. درحالی که چالش‌های افغانستان و پاکستان همواره ادامه دارد، به نظر بسیاری از کارشناسان افغان، بندر چابهار  مسیر مطمئنی است که وابستگی ترانزیتی کابل به اسلام‌آباد را کاهش می‌دهد. بخشی از کالاهای صادرات کشورهای آسیای مرکزی هم از مسیر افغانستان به آسیای جنوبی صادر می‌شود و افزایش ظرفیت بندر چابهار باعث خواهد شد کالاهای این کشورها نیز سریع‌تر و با چالش‌ها ترانزیتی کمتر نسبت به پاکستان به هند منتقل شود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/287706/اکثر-صادرات-واردات-کشور-طریق-بندر-چابهار-صورت-می-گیرد

استخراج معدن «مس عینک» در دستورکار چین قرار گرفت

«سونگ ون بینگ» رئیس جدید شرکت قراردادی چینی (MMC) برای استخراج معدن مس «عینک لوگر» در دیدار با «عتیق‌الله عزیزی» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرد طرح حفاری این معدن مورد موافقت قرار گرفته است. وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در بیانیه‌ای از طرف رئیس شرکت چینی نوشت: آثار تاریخی معدن مس عینک تنها سرمایه افغانستان نیست، بلکه سرمایه بشریت است و به مصونیت آثار تاریخی در منطقه کاری توجه جدی خواهد داشت. وی افزود: همکاری نهادهای فرهنگی در عملی کردن طرح حفاری معادن مس عینک کار می‌کند تا آثار تاریخی تخریب نشود. طالبان چند ماه پس از تسلط دوباره بر افغانستان در سال 1400 اعلام کرد که کار پروژه استخراج 6.8 میلیارد متر مکعب مس‌ عینک لوگر که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی افغانستان با چین است، از سر گرفته می‌شود. معدن مس عینک بزرگترین معدن مس افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان است. این معدن در شهرستان «محمدآغه» استان لوگر قرار دارد. قرارداد استخراج این معدن در سال 2008 میان دولت پیشین افغانستان به ریاست حامد کرزی با شرکت چینی امضا شد و قرار بود کار عملی استخراج آن پنج سال پس از امضای قرارداد آغاز شود اما با گذشت نزدیک به 15 سال تاکنون خبری از آغاز این پروژه نیست. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/01/03/3058047/استخراج-معدن-مس-عینک-در-دستورکار-چین-قرار-گرفت

 کاهش 6 درصدی صادرات افغانستان

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گروه طالبان می‌گوید که صادرات افغانستان در سال 1402 خورشیدی 6 درصد کاهش داشته است. عبدالسلام جواد آخوند زاده سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گروه طالبان گفته که افغانستان در سال 1402 به ارزش یک میلیارد و 811 میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. مهم‌ترین دلیل کاهش صادرات افغانستان، کاهش قابل ملاحظه صادرات زغال سنگ می‌باشد. پنبه، انجیرخشک،کشمش، انغوزه و تخم انغوزه،پیاز، انگور، سیب،زعفران، انار و گوجه فرنگی به کشور‌های پاکستان، ایران امارات متحده عربی، قزاقستان،چین، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان و امریکا صادر شده است. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/170263/

 افتتاح بازار فروش سنگ‌های نیمه قیمتی در شرق افغانستان

وزارت معادن و صنایع گروه طالبان اعلام کرده که بازار فروش سنگ‌های نیمه قیمتی را در حوزه شرق کشور افتتاح کرده است. نخستین بازار فروش سنگ‌های نیمه قیمتی کرومیت، نفریت و سرپنتین در حوزه شرق کشور در شهر جلال آباد افتتاح شد و شرکت‌ها و معدن‌کاران می‌توانند سنگ‌های نیمه قیمتی خود را در این بازار عرضه کنند. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/170409/

 علاقه‌مندی شرکت ترکی برای امضای قرارداد پروژه سیمان یتیم تاق استان جوزجان

وزارت معادن و صنایع گروه طالبان از قول رئیس شرکت ساختمانی 77 ترکی اعلام کرده  که این شرکت به امضای قرارداد پروژه سیمان یتیم تاق استان جوزجان علاقمند است. در دیدار شهاب الدین دلاور سرپرست این وزارت با رئیس شرکت ساختمانی77ترکیه این مسأله مطرح شده و سرپرست وزارت معادن و صنایع گروه طالبان نیز ضمن وعده همکاری در عقد قرارداد سیمان یتیم تاق، خواهان ارایه طرح‌نامه این شرکت با تعهدات اجرایی و حفظ محیط زیست شده است. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/170462/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما