معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۱۰:۴۲ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بانک مرکزی گرجستان چقدر شمش طلا فروخت

بانک ملی (مرکزی) گرجستان اعلام کرد که از دسامبر سال گذشته تاکنون چند شمش طلا فروخته شده است.

در عرضه محدود این دوره، 489 شمش گواهینامه دار 20 گرمی و 7 شمش گواهینامه دار یک کیلوگرمی عرضه شد که زمانی کوتاه فروخته شد. بطوری که فقط در روز اول 60 شمش کوچک و یک شمش بزرگ فروخته شد. شمش های طلا دارای عیار بالا و توسط ضرابخانه سلطنتی بریتانیا تولید شده اند.

قیمت فروش آنها مطابق با قیمت بین المللی طلا تعیین گردید.

https://t.me/SputnikGeorgia/33890

 گرجستان در فهرست کشورهای ارزان چه جایگاهی دارد؟

گرجستان در فهرست ارزان ترین کشورهای جهان برای زندگی در سال 2024 در فهرست پرتال تحقیقاتی Numbeo در رتبه 92 قرار گرفت.

هزینه زندگی در این کشور بالاتر از جمهوری آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، روسیه، ازبکستان، بلاروس و ایران است.

 اما در عین حال هزینه زندگی در گرجستان پایین تر از ارمنستان و تعدادی از کشورهای اروپایی، همچون فرانسه، فنلاند، بلژیک و آلمان است.

این شاخص شامل هزینه‌های مسکن و آب و برق و هزینه‌های غذا می‌شود.

https://t.me/SputnikGeorgia/33891

گالت و تاگارت: رشد اقتصادی گرجستان در ژانویه به 5.8 درصد رسید

 به گزارش موسسه مالی گالت و تاگارت، اقتصاد گرجستان در ژانویه 2024 به دنبال رشد 8.3 درصدی ثبت شده در ماه ماقبل، 5.8 درصد رشد کرد. این رشد عمدتا در ساخت و ساز، فعالیت های مالی، علوم کامپیوتر و ارتباطات ثبت شده است. در حوزه‌هایی همچون تجارت، املاک و مستغلات و تولید کاهش مشاهده شده است.

بر اساس سناریوی پایه رشد اقتصادی 6 درصد برای سال 2024 پیش بینی می‌شود. سناریوی خوش بینانه نیز رشد 7 درصدی را پیش بینی می‌کند.

پس از نرخ تورم صفر در ماه گذشته، نرخ سالانه منتهی به ماه فوریه 2024 به 0.3 درصد افزایش یافت. بر اساس پیش بینی پایه، انتظار می رود متوسط نرخ تورم سالانه در سال 2024 به 3 درصد برسد.

پیش بینی می‌شود که نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک ملی (مرکزی) گرجستان در طول سال 2024 به 8.5 درصد کاهش یابد.

از ابتدای سال 2024، نرخ برابری لاری به دلار 1.1 درصد در محدوده 2.66 تقویت شده است که نشان دهنده پایداری ورود ارز خارجی است.

بر اساس پیش‌بینی پایه، انتظار می‌رود در سال 2024، لاری به طور متوسط در برابر دلار 2.65 و در برابر یورو به طور متوسط 3 لاری باشد.

https://commersant.ge/ru/news/finance/galt-taggart-rost-ekonomiki-gruzii-v-ianvare-sostavil-58

کاهش درآمد گردشگری گرجستان در دو ماه اول سال

بر اساس برآوردهای موسسه مالی  Galt & Taggart، درآمد گردشگری گرجستان در ماه‌های  ژانویه ـ فوریه 2024 بالغ بر 574 میلیون دلار بوده است که نشان دهنده 5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به طور خاص، درآمد گرجستان از صنعت گردشگری در ژانویه 299 میلیون دلار و در فوریه 275 میلیون دلار بود ه است.

این موسسه انتظار دارد که در سال 2024 درآمد گردشگری گرجستان به رکورد 4.5 میلیارد دلار (با 10 درصد افزایش نسبت به سال 2023) برسد.

https://t.me/SputnikGeorgia/33919

 رشد فرودگاه کوتایسی به سمت فرودگاه‌های متوسط

فرودگاه کوتایسی در رده بندی شورای بین المللی فرودگاه‌ها از رده کوچک به متوسط حرکت کرده است.

انجمن فرودگاه‌های گرجستان گزارش می دهد که از ژانویه 2024، فرودگاه شهر کوتایسی در بین فرودگاه‌های متوسط اروپا از نظر رشد ترافیک مسافری پس از سمرقند و تیرانا، مقام سوم را به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش، در سال 2023، تردد مسافر در فرودگاه کوتایسی نسبت به دوره قبل از همه‌گیری 91 درصد افزایش یافت و در بین فرودگاه‌های اروپایی رتبه چهارم را (از نظر رشد ترافیک مسافر) به خود اختصاص داد و پس از آن از فرودگاه‌های کوچک به متوسط حرکت کرد.

https://t.me/SputnikGeorgia/33934

 افزایش ترافیک مسافران در فرودگاه کوتایسی

ترافیک مسافران در فرودگاه کوتایسی به سرعت در حال افزایش است. در ماه فوریه 2024، نسبت به ماه مشابه در سال 2023 حدود 56 درصد ترافیک مسافران در این فرودگاه افزایش یافته است.

در مجموع این فرودگاه به بیش از 118 هزار و 500 مسافر خدمات رسانی کرده  و تعداد پروازها با 37 درصد افزایش به 350 پرواز رسیده است.

در حال حاضر پنج شرکت هواپیمایی در فرودگاه کوتایسی فعالیت دارند که به ۳۹ مقصد در ۲۰ کشور جهان پرواز دارند.

https://t.me/SputnikGeorgia/33917

اشتغال هفت خلبان زن در گرجستان

به گزارش آژانس هواپیمایی کشوری گرجستان هفت خلبان زن در این کشور مشغول به کار هستند. در مجموع 74 زن دارای گواهینامه تخصصی هوانوردی هستند. در این میان 57 مهماندار، 7 مهندس پرواز و 3 ناظر ترافیک هوایی حضور دارند. همچنین از بین 34 بازرس ایمنی هوانوردی، 8 نفر زن هستند.

دیگر ارقام جالب در صنعت هواپیمایی گرجستان:

 244 خلبان وجود دارد که 3 درصد آنها زن هستند

 80 مهماندار وجود دارد که 71 درصد آنها زن هستند

114 مهندس پرواز وجود دارد که 6 درصد آنها زن هستند

24  ناظر ترافیک هوایی در گرجستان وجود دارد که 13 درصد آنها زن هستند

153 متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما وجود دارد که همه آنها مرد هستند.

https://t.me/SputnikGeorgia/33899

شرکت های پیشرو در سرمایه گذاری در گرجستان

شرکتهایی که در سال 2023 در حوزه سرمایه گذاری در گرجستان پیشرو بوده اند عبارتند از:

تلاسی ـ حوزه انرژی ـ هلند

بارجومی ـ آب معدنی ـ هلند

مگتی ـ ارتباطات و مخابرات ـ امریکا

تفلیس انرژی ـ انرژی، خدمات شهری ـ جزایر مارشال

شرکت سیمان‌هایدلبرگ گرجستان ـ تولید سیمان ـ هلند

تویوتا قفقاز ـ واردات خودرو و موتور سیکلت ـ ژاپن

جورجیا گلوبال یوتوب ـ موسسه مالی و بیمه ـ ایسلند

بیگئو گروپ ـ موسسه مالی و بیمه ـ انگلستان

Excellus Holdings موسسه مالی و بیمه ـ هلند

پانتوس ـ موسسه مالی و بیمه

https://commersant.ge/ru/news/business/kompanii-lidery-po-investiciiam-v-gruziiu

بیش از 200 میلیون دلار برای توسعه بندر پوتی هزینه می‌شود

شرکت پایانه بین المللی بندر پوتی (APM Terminals) در بیانیه ای اعلام کرد که پس از انعقاد قرارداد با دولت گرجستان، در پروژه توسعه بندر پوتی به مبلغ حداقل 200 میلیون دلار سرمایه جذب خواهد کرد.

جولین فرناندز مدیرعامل این شرکت بیان داشت، توسعه بخش شمالی بندر فعلی مدنظر می‌باشد. این پروژه در چند مرحله اجرا خواهد شد. مذاکراتی فشرده با دولت گرجستان در حال برگزاری است و با امضای قرارداد در اسرع وقت مرحله اجرای پروژه آغاز می‌شود.

وی گفت: این شرکت چندین سال پیش تمایل و آمادگی خود را برای توسعه بندر موجود در پوتی و اجرای زیرساخت های مربوطه اعلام کرد. زیرساخت های بندری جدید در پوتی به رشد تجارت بین المللی از طریق کریدور ترانزیتی گرجستان کمک می‌کند که نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور و "کریدور میانی" ایفا خواهد کرد.

بخشی از سرمایه گذاری صرف فناوری‌ها و تجهیزات مدرن می‌شود. که این شرکت را قادر می سازد تا خدمات در سطح جهانی را به کشتی‌هایی که در پوتی تردد می‌کنند ارائه دهد.

در عین حال، اجرای این پروژه ظرفیت باری سالانه بندر پوتی را حداقل 400 هزار TEU افزایش می‌دهد و مجموع ظرفیت سالانه بیش از یک میلیون TEU خواهد بود.

فاز اول پروژه توسعه شامل توسعه سایت کانتینری به مساحت 6.8 هکتار، اسکله جدید 330 متری، احداث موج شکن به طول 1.5 کیلومتر، توسعه کانال ورودی، ساخت حوضچه چرخشی و خواهد بود. همچنین دو جرثقیل کانتینری از نوع Ship-to-Shore در این بندر نصب می‌شود که قادر به پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت 13.5 متر آبگیری - بزرگترین کشتی‌هایی که می‌توانند وارد دریای سیاه شوند ـ خواهد بود.

این شرکت خاطرنشان کرد، فاز اول ساخت و ساز قرار است در حدود 36 ماه تکمیل شود که به نوبه خود به همکاری نزدیک و کمک با دولت گرجستان در دریافت به موقع کلیه مجوزهای لازم بستگی دارد.

بندر پوتی امروز بندر پوتی بزرگترین بندر گرجستان است که مایعات، بار خشک، کشتی‌های مسافربری و 85 درصد از ترافیک کانتینری گرجستان را جابجا می‌کند. این موسسه چند منظوره دارای 15 اسکله به طول کل 2.9 هزار متر، بیش از 20 جرثقیل اسکله و 17 کیلومتر مسیر راه آهن است. بندر پوتی به عنوان دروازه اروپا برای تجارت بین المللی در گرجستان، ارمنستان و آذربایجان عمل می‌کند، اتصال مستقیم کشتی به بنادر دریای سیاه اوکراین، روسیه و بلغارستان را فراهم و به شبکه راه آهن سراسری متصل است که تمام شهرهای کلیدی گرجستان را به هم متصل می‌کند.

شرکت بین المللی APM Terminals، بخشی از هلدینگ دانمارکی A.P. Moller-Maersk از سال 2011 مالک بندر پوتی است. از زمان تصاحب این بندر، ترمینال های APM بیش از 80 میلیون دلار برای نوسازی زیرساخت های قدیمی و امکانات خدماتی بندر، از جمله ساخت مرکز گمرک جدید و تسهیلات ریلی و باری جدید سرمایه گذاری کرده است. در ماه می 2013، یک پایانه فرآوری غلات با ظرفیت 500 هزار تن در سال افتتاح شد که مسیر جایگزینی را برای صادرات گندم از آسیای مرکزی به مناطق دریای سیاه و مدیترانه فراهم کرد. به دنبال آن یک ترمینال کانتینری داخلی جدید در سال 2014 ایجاد شد.

https://sputnik-georgia.ru/20240312/na-rasshirenie-porta-poti-potratyat-bolee-200-millionov-dollarov-286819968.html

تعداد شاغلان بخش کسب و کار در حال افزایش است

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، تعداد افراد شاغل در موسسات حوزه کسب و کار در سه ماهه چهارم سال 2023 در گرجستان به 782.3 هزار نفر رسید که 5.6 درصد بیشتر از اکتبر تا دسامبر 2022 است. از کل شاغلان 57.4 درصد مرد و 42.6 درصد زن هستند. تعداد کارکنان استخدام شده در بخش کسب و کار در طول سال 6.1 درصد افزایش یافته و به 742 هزار نفر رسیده است.

در این گزارش آمده است که هزینه‌های پرسنل در سه ماهه چهارم به پنج میلیارد لاری رسیده است که 22.1 درصد بیشتر از سال 2022 است. متوسط حقوق ماهانه در بخش کسب و کار گرجستان برای دوره گزارش 2196.2 لاری (830 دلار) بوده است که 285.1 لاری بیشتر از سال گذشته است. از جمله متوسط حقوق زنان 1686.7 لاری بوده که 200.6 لاری بیشتر از اکتبر تا دسامبر 2022 است.

در سه ماهه چهارم سال 2023، کل گردش مالی شرکت ها در گرجستان به 56.4 میلیارد لاری رسید که 9.1 درصد بیشتر از اکتبر تا دسامبر 2022 است. حجم کل محصولات تولید شده در بخش کسب و کار گرجستان به لحاظ پولی در دوره گزارش به 21.2 میلیارد لاری رسید که 7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. میانگین رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان در سه ماهه چهارم سال 2023، 6.8 درصد بوده است.

https://sputnik-georgia.ru/20240313/chislo-trudoustroennykh-v-biznes-sektore-gruzii-rastet-286824037.html

 کاهش 91 درصدی واردات سیب زمینی

واردات سیب زمینی به گرجستان در ماه ژانویه 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 91 درصد کاهش یافت.

در این مدت 5197 تن سیب زمینی به ارزش 1.4 میلیون دلار و در ژانویه 2023 بالغ بر 463 تن سیب زمینی به ارزش 122 هزار دلار وارد کشور شده است. بر اساس داده‌ها صادرات تقریباً ثابت مانده است. همچنین لازم به ذکر است که کشورهای صادرکننده اصلی سیب زمینی به گرجستان در سال جاری عبارتند از: بلاروس، روسیه، ارمنستان، ایران، هلند و اتریش.

https://aktual.ge/Read/36883

 کاهش بهره وام بین بانکی در گرجستان

بانک ملی (مرکزی) گرجستان نرخ بازپرداخت وام بین بانکی را از 9 درصد به 8.25 درصد کاهش داد. طبق گزارش بانک ملی، با وجود روندهای مثبت، ریسک های تورمی همچنان وجود دارد، اگرچه در حال کاهش است.

جلسه بعدی کمیته سیاست پولی در تاریخ هشتم ماه می 2024 برگزار خواهد شد.

https://t.me/SputnikGeorgia/33969

 گرو گذاشتن اموال به ارزش 1.1 میلیارد لاری برابر دریافت وام از موسسات مالی

اهالی گرجستان دارایی‌های خود را به ارزش بیش از 1.1 میلیارد لاری (414 میلیون دلار) برای دریافت وام از بانک ها و موسسات مالی خرد به گرو گذاشته اند. در مجموع 883 هزار وام رهنی در کشور برداشته شده است. البته ممکن است یک نفر چند وام از این دست داشته باشد.

براساس داده‌های بانک ملی (مرکزی)، میانگین وام دریافتی برای هر نفر تقریباً 1300 لاری (490 دلار) است.

اهالی بیشتر موسسات مالی خرد را برای گرو گذاشتن اموال خود انتخاب کرده اند. مجموع ارزش این دارایی‌ها 831 میلیون لاری و نرخ بهره وام دریافتی نیز بین 22 تا 25 درصد در نوسان بوده است.

اموال گروه گذاشته در بانک های تجاری نیز مجموعا 315 میلیون لاری و میانگین نرخ بهره وام دریافتی نیز 19.4 درصد بوده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/33991

 در سال 2023 چند مسافر از فرودگاه‌های گرجستان استفاده کرده اند

بر اساس آخرین داده‌های سازمان ملی آمار، فرودگاه‌های گرجستان در سال 2023 به بیش از 6 میلیون مسافر خدمات رسانی کردند که 34.8 درصد بیشتر از سال 2022 است.

فرودگاه‌ها 36 درصد بیشتر از سال 2022 (2.9 میلیون) مسافر ورودی و  بیش از 3 میلیون نفر نیز مسافر (افزایش 33.5٪) خروجی داشته اند. در سال گذشته 96.2 درصد از تردد مسافران در فرودگاه‌های گرجستان در پروازهای عادی بوده است. همچنین بر اساس آمار، 25.5 هزار پرواز مسافری در فرودگاه‌ها انجام شده که نسبت به سال 2022 حدود 28.6 درصد افزایش داشته است. بر اساس آمار، 358.5 هزار مسافر با شرکتهای هواپیمایی گرجستان جابجا شده اند که در مجموع بالغ بر 875.3 میلیون مسافر ـ کیلومتر جابجا شده است. در این مدت تعداد مسافران جابجا شده دو برابر و حجم فعالیت بر اساس شاخص مسافر ـ کیلومتر نسبت به سال 2022  حدود 2.1 برابر شد.

در سال 2023 حدود 1.1 هزار پرواز باری در فرودگاه‌های گرجستان انجام شد که 32.2 درصد کمتر از سال 2022 است. همچنین در سال گذشته حجم محموله و پست در فرودگاه‌های کشور 19.6 هزار تن بوده است. از این تعداد 86.7 درصد محموله و پست دریافتی و 13.3 درصد نیز محموله ارسالی بوده است. همچنین 224.2 هزار تن بار با حمل و نقل هوایی گرجستان جابجا شد و حجم گردش محموله 425.8 میلیون تن کیلومتر بوده است.  در این بازه زمانی، حجم محموله‌های جابجا شده (تن) و گردش کالا (تن کیلومتر) نسبت به سال 2022 به ترتیب 66.4 و 65.6 درصد کاهش داشته است.

در سال 2023 تعداد 60 هواپیما در فهرست هواپیماهای غیرنظامی ثبت شد که 11.1٪ بیشتر از سال 2022 است.  80 درصد آن مربوط به هواپیماهای مسافربری و 20 درصد مربوطه به هواپیماهای باری است. طبق آمار، 79.2٪ هواپیماهای مسافربری کمتر از 50 صندلی، 6.2٪ از 51 تا 150 صندلی و 14.6٪  از 151 تا 250 صندلی دارند.

 علاوه بر این، تا سال 2023، فرودگاه‌های گرجستان دارای 6 باند، 56 ایست بازرسی، 25 گیت مسافربری و 1.4 هزار جای پارک برای خودروهای شخصی بودند.

https://sputnik-georgia.ru/20240313/skolko-chelovek-vospolzovalis-aeroportami-gruzii--novye-dannye-286823821.html

 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در گرجستان در سال 2023

بر اساس داده‌های اولیه، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سال 2023 بالغ بر 1.6 میلیارد دلار بوده که 24 درصد کمتر از سال 2022 می‌باشد.

 کاهش تعهدات بدهی به عنوان دلیل اصلی این کاهش معرفی شده است. در عین حال، از مجموع حجم سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری مجدد 1.2 میلیارد دلار است. سهم سه کشور اصلی سرمایه گذار از کل حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی 57.8 درصد بوده است. رتبه اول  سرمایه گذاری را انگلیس با 24.6 درصد، پس از آن هلند با 22.6 درصد و ترکیه با 10.6 درصد اشغال کرده است. سرمایه گذاری روسیه در گرجستان نیز با 19 درصد کاهش مواجه بوده است.

https://commersant.ge/ru/news/business/investicii-v-gruziiu-iz-rossii-sokratilis-19-iz-rossii

 سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حوزه ساخت و ساز 6 برابر کاهش یافت

بر اساس داده‌های اولیه، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سال 2023 بالغ بر 1.6 میلیارد دلار بوده که 24 درصد کمتر از سال 2022 است.

سهم سه بخش بزرگ (بر حسب حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی) در سال 2023  در مجموع 66.5 درصد از کل سرمایه گذاری‌ها بوده است.

بیشترین حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش مالی و بیمه صورت گرفته است و 630.1 میلیون دلار بوده است که 39.5 درصد از کل حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در بر گرفته است.

 در رتبه دوم بخش صنعت تولید با 291.7 میلیون دلار (18.3٪ از کل سرمایه گذاری‌ها) قرار گرفته است.

 در رتبه سوم نیز حمل و نقل و لجستیک با 138.2 میلیون دلار (8.7٪ از سرمایه گذاریها) قرار دارد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/priamye-inostrannye-investicii-v-sektor-nedvizimosti-sokratilis-v-6-raz

پروازهای لوفت هانزا به گرجستان افزایش می یابد

گروه لوفت هانزا تعداد پروازها به گرجستان را از 7 هفته به 18 هفته در طول دوره ناوبری تابستانی افزایش خواهد داد.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد گرجستان، پروازها از 5 شهر آلمان و اتریش انجام خواهد شد: برلین، وین، مونیخ، دوسلدورف و اشتوتگارت.

https://t.me/SputnikGeorgia/33976

 دو شرکت هواپیمایی ارزان قیمت در گرجستان شروع به فعالیت می‌کنند

 دو شرکت هواپیمایی ارزان قیمت  Transavia و AJET  پروازهای خود را در گرجستان آغاز می‌کنند.

به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، این پروازها از فصل تابستان 2024 آغاز خواهد شد. شرکت ارزان قیمت «ترانس آویا» پادشاهی هلند پروازهای منظمی از آمستردام به تفلیس و شرکت هواپیمایی ارزان قیمت «آجت» ترکیه در خط هوایی استانبول - تفلیس پروازهای منظم انجام خواهند داد.

طبق برنامه پروازی ارسالی از سوی ایرلاین ترانس آویا ، پروازهای آمستردام - تفلیس - آمستردام هفته ای دو بار چهارشنبه و شنبه هر هفته از 20 آوریل تا پایان اکتبر انجام می‌شود.

شرکت هواپیمایی «آجت»، پروازهای منظم خود را در مسیر  استانبول - تفلیس - استانبول از 31 مارس تا پایان اکتبر انجام خواهد داد.

لازم به ذکر است که در تاریخ 12 مارس 2024، آژانس هواپیمایی کشوری وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان مجوزهای لازم را برای شرکت های "ترانساویا" و "آجت" برای تردد منظم هوایی در مسیر گرجستان صادر کرد.

https://24news.ge/read/id/90675

 مذاکرات فشرده برای انتقال نفت قزاقستان از طریق خط لوله باکو- سوپسا برقرار است

گرجستان در حال انجام مذاکرات فشرده با جمهوری آذربایجان در مورد انتقال نفت قزاقستان از طریق خط لوله باکو- سوپسا است.

لوان داویتاشویلی معاون اول نخست وزیر گرجستان و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار در این باره به خبرنگاران اطلاع داد.

داویتاشویلی امیدوار است که انتقال نفت از طریق خط لوله باکو - سوپسا در سال جاری آغاز شود.

به گفته وزیر، مذاکرات در این زمینه دو سال است که ادامه دارد: "موضع طرف آذربایجانی در اینجا بسیار مهم است و ما در حال گفتگوی فشرده هستیم. می دانید که نفت قزاقستان از نوع متفاوت است و نمی‌توان آن را با نفت آذربایجان مخلوط کرد. ما برای حل مسائل مصمم هستیم و امیدواریم انتقال نفت در سال جاری آغاز شود. پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون تن نفت از طریق این خط لوله منتقل شود.

https://24news.ge/read/id/90662

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما