معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 پیشرفت 50 درصدی بزرگراه زرنج - دلارام در استان نیمروز

کار ساخت و ساز بزرگراه زرنج - دلارام در استان نیمروز که افغانستان را به بندر چابهار وصل می‌کند، پنجاه درصد پیشرفت داشته است.به گفته مسئولان فوائد عامه ولایت نیمروز، قرار است کار این پروژه تا کمتر از یک ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.

بزرگراه زرنج – دلارام یکی از مهمترین جاده‌های ترانزیتی افغانستان است که در انتقال اموال و کالاهای تجاری اهمیت بسزایی دارد.

"جان محمد بدری" رئیس فوائد عامه استان نیمروز گفت: «کار احداث این جاده با یک شرکت قرارداد شده که تاکنون کار آن 50 درصد پیش رفته و کار آسفالت این جاده نیز هم اکنون شروع شده است.» بازسازی بزرگراه زرنج – دلارام که 218 کیلومتر طول و 10 متر عرض دارد، 25 میلیون افغانی هزینه بر می دارد که از بودجه وزارت فوائد عامه پرداخت می‌شود.

منبع: طلوع نیوز 

  احداث چهار شهرک صنعتی در استان غزنی

مقامات محلی استان غزنی می‌گویند قرار است 2 شهرک صنعتی کوچک و 2 شهرک صنعتی بزرگ برای فعالیت های تجاری سرمایه داران در این استان احداث شود.

"حافظ محمد امین جان عمری" استاندار غزنی روز 2 اسفندماه، به همراه هیأت اعزامی وزارت صنعت و تجارت از این شهرک ها بازدید و همزمان با نصب لوحه، روند ساخت این شهرک ها را اعلام کرد. استاندار غزنی در این بازدید، خواستار همکاری تجار استان غزنی برای عملی شدن این پروژه گردید.

 به گفته مقامات امارت اسلامی، طی 2 سال گذشته میلیون‌ها دلار در بخش ایجاد کارخانه و زیرساخت ها در افغانستان سرمایه گذاری شده است.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 افزایش 50 درصدی صادرات گاز ایران به افغانستان

رسانه‌ های ایرانی از افزایش ۵۰ درصدی صادرات گاز این کشور به افغانستان خبر داده ‌اند. خبرگزاری دولتی ایرنا، روز ۱۴ اسفند گزارش داد: امسال ٦ هزار تن گاز مایع با کاربرد صنعتی، دارویی و مواد غذایی از مرز دوغارون استان خراسان رضوی ایران به افغانستان صادر شده است.

طبق این گزارش، صادرات گاز مایع از طریق این مرز به افغانستان ٥٠ درصد افزایش یافته است. ایرنا به نقل از "وحید کامیار" مدیر تولید کارخانه گاز کربنیک در تایباد، ارزش مقدار گاز صادر شده را ٩٠٠ هزار دلار اعلام کرد.

این رسانه افزوده که گاز مایع ایران به شهرهای هرات، مزار شریف، قندهار و کابل صادر شده است. مدیر تولید کارخانه گاز کربنیک تایباد گفت: از گاز کربنیک مایع در صنعت تولید انواع نوشیدنی‌ ها، دارو و محلول کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، کارخانه تولید گاز کربنیک مایع در تایباد تنها کارخانه فعال در این منطقه است و روزانه بیش از ٤٠ تن محصول صنعتی به افغانستان صادر می‌کند.

منبع: خبرگزاری افق

 سخنگوی طالبان: قرارداد "کاسا 1000" امضا شد

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان روز شنبه (19اسفند) در صفحه ایکس (توئیتر) خود نوشت: روز گذشته قرارداد کاسا 1000 بین کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان به امضاء رسیده است. به گفته وی این پروژه حیاتی که برق را از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی انتقال می‌دهد، به لحاظ مالی از طرف بانک جهانی حمایت می‌شود.

سخنگوی گروه طالبان می‌گوید: کارهای عملی این پروژه در اواخر ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد. گفتنی است،  طرح "کاسا یک هزار"  در سال 2005  در کنفرانس همکاری‌‌های اقتصادی منطقه‌ای (ریکا) مطرح شد و قرار بود در سال 2020 مورد بهره‌ برداری قرار گیرد؛ اما با تسلط گروه طالبان در افغانستان این پروژه به تعویق افتاد.

منبع: خبرگزاری جمهور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما