معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته چهارم اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کمبود واکسن و دارو به نامیبیا رسید

اکثر واکسن‌ها و سایر محصولات پزشکی از آفریقای جنوبی وارد می‌شوند، جایی که تولید به دلیل کاهش بار کاهش یافته است.

نامیبیاهایی که می خواهند در برابر بیماری‌های مختلف واکسینه شوند، احتمالاً ناامید به خانه باز می‌گردند زیرا کشور در حال حاضر با کمبود شدید واکسن‌ها و داروها مواجه است. چندین پزشک خصوصی به هلدینگ رسانه ای نامیبیا تأیید کردند که - برای مدتی - تهیه واکسن‌های خاص غیرممکن بوده است، و این شامل واکسن‌های ضد هپاتیت A و تب تیفوئید نیز می‌شود.

به گفته این پزشکان مستقر در ویندهوک، این به این دلیل است که اکثر واکسن‌ها و سایر محصولات پزشکی از آفریقای جنوبی وارد می‌شوند - جایی که تولید به دلیل کاهش بار کاهش یافته است. در نتیجه چندین تامین کننده بزرگ در نامیبیا عرضه برخی داروها را متوقف کرده اند.

دکتر دیوید وبر، رئیس انجمن پزشکی نامیبیا (MAN) "کمبود گسترده بسیاری از واکسن‌ها" را تایید کرد. او گفت که این کمبود شامل داروهای ضروری مانند داروهای سرطان نیز می‌شود.

وی شورای تنظیم مقررات داروهای نامیبیا را مقصر کمبود دانست و افزود که این شورا به منظور "ترویج عرضه دارو به بیماران در کشور" است، اما فرآیندهای آن "بخشی از چالش‌ها" هستند که در حال تجربه هستند.

او توضیح داد که NMRC همه داروها را ملزم می‌کند تا با هزینه‌های گزاف، مراحل ثبت در نامیبیا را طی کنند.

تقاضای این کشور نیز در مقایسه با سایر مناطق SADC، بدون ذکر بقیه آفریقا، یک قطره در اقیانوس است.

شرکت های بزرگ بین المللی به دلیل طولانی شدن پروسه مجوز از نامیبیا خارج شده و تهیه داروهای مورد نیاز را به مقامات محلی واگذار می‌کنند.

مجتمع تامین کننده داروسازی نامیبیا Geka Pharma گفت محدودیت های جهانی برای تولید و توزیع واکسن وجود دارد.

Nardia Coetzee، داروساز، مدیر عامل Geka، گفت: "دلیل محدودیت ها و کمبود ناشی از آن پیچیده است."

دلایل اصلی کمبود در نامیبیا تغییر کانال های توزیع، مشکلات تولید ، موجودی ناکافی و اینکه بیشتر واکسن‌ها از اروپا وارد می‌شود، است.

او گفت، با این حال، تولیدکنندگان می خواهند از ایمن سازی در نامیبیا با دسترسی به واکسن‌های مهم حمایت کنند.

در همین حال، به گفته سخنگوی وزارت بهداشت والترز کامایا، کمبود واکسن وجود ندارد.

به گفته وی، "به اندازه سفارش دارو موجود است".

وبر توضیح داد که این وزارتخانه از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی پیروی می‌کند و افزود که تنها مقدار حداقلی از همه واکسن‌ها بخشی از پروتکل آن است.

کامایا در پاسخ به این سوال که آیا هر نامیبیایی می‌تواند واکسن مورد نظر خود را در هر زمانی از هر پزشک دولتی دریافت کند - که شامل واکسیناسیون اجباری برای مقاصد مسافرتی است - اعتراف کرد که "در حال حاضر پوشش کاملی وجود ندارد".

وی به محدودیت بودجه این وزارتخانه اشاره کرد که بر اساس قانون تدارکات عامه، 25 میلیون دلار ملی برای خرید است. در نتیجه، وزارتخانه نمی‌تواند قراردادهای بلندمدت را که باید از طریق هیئت تدارکات مرکزی نامیبیا (CPBN) انجام شود، اجرا کند.

کامایا توضیح داد: «با توجه به چالش‌هایی که در اعطای این قراردادهای بلندمدت توسط CPBN وجود دارد، وزارتخانه اقداماتی را برای پر کردن شکاف‌ها و رفع نیازهای کوتاه‌مدت انجام داده است.

"اقدامات کوتاه مدت تا زمانی که CPBN قراردادها را نهایی نکند، وزارتخانه را در چرخه دائمی خریدهای اضطراری قرار داده است. این امر مقرون به صرفه نیست و چالشی برای برنامه ریزی عرضه انبوه است. اکنون در حال بررسی برای دریافت معافیت از محدودیت ها است. قانونی که وزارتخانه را قادر می سازد تا برای تثبیت زنجیره تامین به مدت 12 ماه موجودی کافی خریداری کند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 1/2

 

حفظ و حراست از اقتصاد آبی

برزیل می‌خواهد از راه‌هایی مانند امنیت برای حفظ منافع دو کشور استفاده کند تا نامیبیا بتواند پتانسیل‌های خود را به طور کامل شناسایی کند و در اقتصاد آبی نشان دهد.

ویویان لوس سانمارتین، سفیر برزیل در نامیبیا، دیروز گفت که همکاری قوی دریایی دو کشور در طول 30 سال،

گواهی واقعی بر روابط تجاری پایدار موجود است. بنابراین، این کشور آمریکای جنوبی متعهد به همکاری با نامیبیا برای تقویت این روابط است.

سانمارتین خاطرنشان کرد که برزیل سرمایه گذاری زیادی در منطقه ساحلی خود انجام داده است، با توجه به اینکه 80 درصد از جمعیت کشورش در مناطق ساحلی مستقر هستند، در حالی که نامیبیا فقط دارای یک منطقه ساحلی است و

بخش کوچکی از جمعیت در نواحی ساحلی مستقر هستند. "کارهای زیادی وجود دارد که هنوز می‌توانیم با هم انجام دهیم. یکی از مواردی که ما در حال گفتگو هستیم، کمک به نامیبیا در زمینه مسائل امنیتی است که با بخش جدید نفت و گاز همراه خواهد شد، زیرا این چیز جدیدی برای نامیبیا است و ذخایر این کشور عمدتاً فراساحلی است." 

وی تصریح کرد: همکاری‌های دو کشور بی‌نظیر است و نیاز به تداوم تقویت آن وجود دارد.

از آنجایی که نامیبیا می‌خواهد همه این مناطق را برای جنوب آفریقا تبلیغ کند، رسیدگی به مسائل مربوط به امنیت مهم است. نامیبیا به یک نیروی دریایی قوی نیاز دارد و ما می‌توانیم در این زمینه با هم کار کنیم. سی امین سالگرد توافقنامه همکاری دریایی برزیل و نامیبیا بود که راه را برای بزرگترین و قوی ترین همکاری دریایی برزیل در آفریقا هموار کرد. «چگونه می‌توان به ماهیگیری غیرقانونی، دزدی دریایی و غیره رسیدگی کرد، این است که باید یک سیستم هشدار ایجاد کرد زیرا اقیانوس هیچ مرزی ندارد. هیچ دیوار یا حصاری وجود ندارد که بتوان از آن عبور کرد.». سفیر گفت: اگرچه نامیبیا مانند سایر کشورهای آفریقایی مسائل مهمی مانند دزدی دریایی را تجربه نکرده است، اما این مسائل به دلیل توسعه اقتصادی بیشتر در اقتصاد آبی ممکن است در منطقه رخ دهد.

نامیبیا در حال حاضر خدماتی برای محافظت از اقتصاد آبی دارد و این اقتصاد برای کشور و برزیل بسیار مهم می‌شود.

فرمانده الکساندر دی اولیویرا گفت که تحت تأثیر قرار گرفته است که چگونه نامیبیا نیروی دریایی خود را توسعه داده است. برای ما (برزیل)، مهم است که بخشی از این رشد تاریخ تفنگداران دریایی نامیبیا باشیم. ما به فارغ التحصیلی 73 نیروی دریایی از دانشکده آموزش نیروی دریایی کمک می‌کنیم. و ما در چندین عملیات از جمله امنیت بندر کمک کرده ایم - آنها توانا و همه کاره هستند. این شاخه ای از نیروی دریایی است که می‌تواند به حفاظت از منابع نامیبیا بیشتر کمک کند."

یکی از فرماندهان Fonseca Azeredo گفت که نامیبیا و برزیل به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد زیرا راه‌های زیادی وجود دارد که باید برای حمل و نقل کاوش شود.

عبور از اقیانوس اطلس برای کالاهای 14 روزه آسان نیست. چیزهای زیادی در آن عملیات وجود دارد.بنابراین باید اهمیت این همکاری را کاملا درک کنیم. یکی دیگر از فرماندهان، روجریو ماچادو، اشاره کرد که همکاری در طول سال ها بهبود یافته است و آنها هیجان زده هستند که بخشی از این تاریخ هستند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 1

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما