معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۰:۰۳

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سفیر ایران در ایروان با معاون نخست وزیر ارمنستان دیدار کرد

مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در ایروان با تیگران خاچاطریان معاون نخست وزیر دیدار کرد و طرفین در خصوص طیف گسترده ای از موضوعات دستور کار همکاری‌های دو کشور گفتگو کردند.

در این دیدار روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه و چشم انداز همکاری‌های تهران و ایروان در زمینه‌های زیرساختی و انرژی مورد بررسی ویژه قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، ارمنستان با اتخاذ رویکردهای جدید، دستور کار جدیدی را برای روابط با ایران تعیین کرده است. سفر اخیر سورن پاپیکیان وزیر دفاع و واهان گوستانیان معاون وزیر امورخارجه به تهران و دیدار با مقامات عالی رتبه نظامی و دیپلماتیک ایران، گواه عزم دو کشور برای تقویت روابط است.

مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان با تیگران خاچاطریان معاون نخست وزیر این کشور دیدار و درباره طیف گسترده ای از موضوعات مرتبط با همکاری‌های دو کشور گفتگو کرد.

https://parstoday.ir/hy/news/armenia-i215002

 تاکید ایران و ارمنستان بر گسترش روابط در زمینه‌های سیاسی و تجاری

در این دیدار امیر عبداللهیان با یادآوری سفرش به این کشور و ملاقات ها و مذاکرات خوب خود با نخست وزیر و وزیر امورخارجه ارمنستان، بر اهمیت تداوم تلاش های مشترک برای تقویت و ارتقاء همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف و متنوع سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی تاکید کرد.

واهان گوستانیان معاون سیاسی وزیر امورخارجه ارمنستان نیز با ابراز خرسندی از دیدارش با وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ سلام های وزیر امورخارجه کشورش به همتای ایرانی، تاکید کرد که ارمنستان برای توسعه و گسترش روابط با ایران اهمیت ویژه ای قائل است و آن را برای ثبات و امنیت منطقه موثر و مفید می داند.

معاون وزیر امورخارجه ارمنستان همچنین با ارائه گزارشی از گفتگوهای خود با همتای ایرانی در چارچوب دور جدید رایزنی‌های سیاسی معاونین وزاری امورخارجه دو کشور، نتایج آن را مفید و ثمربخش ارزیابی کرد و از توافق طرفین برای تداوم و تقویت این رایزنی‌ها در سطوح مختلف خبر داد.

https://@iranarmeniachamber

 تریان معاون وزیر در خصوص امکان همکاری با شرکت های ایرانی گفتگو کرد

 نارک تریان معاون وزیر اقتصاد کشورمان با نمایندگان 16 شرکت خصوصی در حوزه تجاری و اقتصادی ایران دیدار کرد. در این نشست با حضور تعدادی از مقامات این وزارتخانه، فرصت های همکاری به ویژه در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، فرآوری محصولات جانبی کشتارگاه، تولید علوفه، صنعت، ساخت تجهیزات، راه سازی و سایر زمینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین به فرصت های حاصل از توافقنامه تجارت آزاد در مقیاس بزرگ که در دسامبر 2023 توسط کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمهوری اسلامی ایران امضا شد، اشاره شد.

https://fa.armradio.am/2024/03/07

 ارمنستان به مدت یک ماه به مرکز فضانوردی جهان تبدیل می‌شود

 ماموریت آنالوگ مریخ AMADEE-24 امروز در کشور پرتاب شد. در ماه آینده ، ارمنستان به مرکز مطالعه مریخ تبدیل خواهد شد. مدرن ترین، پیچیده ترین، شبیه سازی بین المللی زندگی در "سیاره سرخ" در این کشور اجرا خواهد شد. به عنوان بخشی از این برنامه، بیش از 200 دانشمند خارجی به ارمنستان خواهند آمد. این بزرگترین و پیچیده ترین "شبیه سازی مریخ" سال خواهد بود.

در روز اول ماموریت، تیمی از فضانوردان آلمان، اتریش، ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورها در پایگاهی در منطقه آرارات، جایی که مکان‌هایی با چشم انداز نیمه بیابانی مناسب برای مریخ وجود دارد، جدا می‌شوند.

 https://t.me/economyofarmenia

 آمار بالای زنان بیکار در ارمنستان

بر اساس مطالعات انجام شده در ارمنستان 54 درصد نیروی کار این کشور را زنان و تنها 46 درصد را مردان تشکیل می دهند اما در عین حال بخش قابل توجهی از زنان بطور مشخص 52 درصد یا حدود 620000 هزار نفر هرگز کار نکرده اند و حتی به دنبال شغل هم نبوده اند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در این گزارش 48 درصد از جمعیت زنان شاغل یا جویای کار هستند. 52 درصد از زنان 15 تا 74 ساله هرگز کار نکرده اند، اکثر آنها (43 درصد) به خانه داری مشغول بودند. تعداد مردان شاغل یا جویای کار بسیار بیشتر است(71 درصد)، از هر ده زن در سن کار چهار نفر شاغل هستند، در بین مردان از هر ده نفر شش نفر شاغل هستند و با وجود این زنان تقریبا در تمام گروه‌های سنی در میان جمعیت شاغل غالب هستند ، تنها استثنا گروه سنی 15 تا 24 سال است. در این گروه تعداد مردان شاغل بیشتر است. در گروه‌های سنی بالای 30 سال توزیع جنسیتی به نفع زنان شاغل است

https://jam-news/net/womens-employment-in-armenia

 بانک جهانی : نرخ رشد اقتصادی در سطح جهانی در ارمنستان کاهش می یابد

به موازات کاهش نرخ رشد (wb) بانک جهانی، اقتصاد جهانی کاهش رشد اقتصادی در ارمنستان را پیش بینی می‌کند، بانک جهانی در گزارش تازه منتشر شده خود با عنوان "چشم انداز اقتصادی جهانی" اشاره می‌کند که افزایش تنش های ژئوپلتیکی ممکن است به زودی تهدیدهای جدیدی را برای اقتصاد جهانی ایجاد کند.

این گزارش رشد اقتصادی جهانی را 2.4 درصد در سال 2024 پیش بینی می‌کند. بنابراین، برای سومین سال متوالی، نرخ رشد اقتصاد جهانی در حال کاهش است. در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا ، ژاپن و چین، کاهش رشد انتظار می رود.

بانک جهانی در رابطه با ارمنستان می‌گوید اگر چه انتظار می رود جریان وجوه ارسالی از روسیه در قفقاز جنوبی تضعیف شود که یکی از دلایل کاهش رشد اقتصادی خواهد بود، در عین حال صادرات مجدد و گردشگری به رشد خود ادامه خواهد داد و به رشد اقتصادی کمک کند.

وابستگی محصول کشورهای قفقاز جنوبی به بازار جهانی، مشکلات لجستیکی و "تداوم احتمالی تنش های ژئوپلتیکی بین ارمنستان و آذربایجان" نیز از موانع رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

https://hetq.am/en/articles/economy

 ارمنستان در مقایسه با سال های گذشته رکورد صادرات الماس را به خود اختصاص داده است

اداره گمرک این کشور گزارش می دهد که الماس در رتبه سوم صادرات ارمنستان قرار دارد. از آنجایی که حجم نسبتا کمی از الماس در ارمنستان فرآوری (بازفرآوری) می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که این فقط صادرات مجدد الماس است. بازار محلی از آن سود قابل توجهی نمی‌برد، بیشترین صادرات ارمنستان در نیمه اول سال 2023 خودروهای سواری (311 میلیون دلار)، طلا (281 میلیون دلار) و الماس (240 میلیون دلار) بوده است.

در ده ماهه نخست سال 2023 حدود 3.7 میلیون قیراط الماس به ارزش 487 میلیون دلار از ارمنستان صادر شد که دو برابر مدت مشابه سال گذشته است . این حجم از الماس یک رکورد ده ساله است. تولید کنندگان الماس ارمنی معمولا مواد اولیه را از خارج از کشور وارد می‌کنند، سپس محصول را فرآوری و صادر می‌کنند.

https://hetq.am/en/articles/economy

موضوعات همکاری ارمنستان و ایران در زمینه توسعه شهری در کمیته شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت

کمیته شهرسازی در تاریخ 11 مارس میزبان بخش های تجاری و اقتصادی ایران بود. در دیدار مذکور چشم اندازهای همکاری ارمنستان و ایران در زمینه توسعه شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تجار ایرانی با ارائه تجربیات عالی خود در زمینه طراحی و ساخت ساختمان‌های مسکونی، عمومی، صنعتی، جاده‌ها و سایر زیرساخت ها، بر علاقه خود برای مشارکت در پروژه‌های شهرسازی در ارمنستان تاکید کردند. در این ملاقات به موضوعاتی در خصوص استفاده از فناوری‌های موثر، تولید انواع مصالح ساختمانی، اقدامات برای اطمینان از مقاومت در برابر زلزله و راهکارهای تضمین دسترسی افراد دارای معلولیت به ساختمان‌ها اشاره شد

داویت گریگوریان، نایب رئیس اول کمیته شهر سازی از فعالیت شرکت های ایرانی با توجه به ساخت و ساز های گسترده در ارمنستان استقبال کرد.

https://armenpress.am/arm/news/economy

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 20  الی25 اسفند ماه 1402

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی  3174نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی 3124 نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی  6298 نفر

اتوبوس ورودی  18 دستگاه

اتوبوس خروجی  29 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  47دستگاه

مجموع کامیون‌های ورودی  969دستگاه

مجموع کامیون‌های خروجی  1244 دستگاه

جمع کل ترددکامیون‌های ورودی و خروجی  2213 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما