معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

خرید تجهیزات کشاورزی از سوی زیمبابوه

زیمبابوه در سه سال گذشته حداقل تعداد 2000 دستگاه تراکتور با فناوری پیشرفته، تعداد 80 دستگاه کمباین و سایر تجهیزات کشاورزی از بلاروس برای نوسازی بخش کشاورزی و افزایش بهره وری حوزه مذکور دریافت کرده است.

این تجهیزات کشاورزی که هم اکنون در تمام مناطق کشور موجود است، با نرخ های امتیازی در فازهای 1 و 2 و همچنین ارائه تسهیلات مکانیزاسیون مزارع از سوی بلاروس عرضه شده است. در فاز 3 که عملیات اجرایی آن آغاز شده است، انتظار می رود 2000 دستگاه تراکتور دیگر از امسال تحویل داده شود.

 در همین رابطه مهندس ادوین زیمونگا، یکی از مدیر ارشد وزارت کشاورزی، اراضی، شیلات، آب و توسعه روستایی و مسئول مهندسی کشاورزی، مکانیزاسیون، فرآوری کشاورزی وزارتخانه مذکور اعلام کرد پس از برداشت محصول و رسیدگی و حفاظت از خاک،  تحویل این ماشین‌ آلات کشاورزی گامی در جهت نوسازی سیستم‌ های کشاورزی داخلی و محلی کشور است.

مهندس ادوین زیمونگا،  بیان داشت مجموعه تجهیزاتی که از طریق برنامه دولت به وزارت کشاورزی تحویل داده شد، مسائل مربوط به آماده سازی زمین و خاک ورزی، کاشت، مواد شیمیایی، کوددهی و همچنین علف های هرز را پوشش می دهد و از طریق آنها رسیدگی‌ها لازم اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد ما همچنین با برنامه ریزی‌های مدون مسائل مربوط به برداشت محصول را از طریق کمباین‌های مدرن پوشش خواهیم داد و نیز فرآوری بخش کشاورزی پس از برداشت از قلم نخواهد افتاد و افزود تا به امروز، از فاز 1 و فاز 2، اکنون بیش از تعداد تراکتور های مدرن و تعداد مورد نیاز دستگاه کمباین و بسیاری از ملحقات دیگر  در اختیار خواهد داشت که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مهندس زیمونگا گفت که کشاورزان اکنون می‌توانند با کمک کارشناسان  و مروجان حوزه کشاورزی خود که در هر بخش و منطقه مستقر شده اند به چنین تجهیزاتی دسترسی داشته باشند. همه این تجهیزات از طریق بانک های کشاورز دوست در دسترس هستند که شامل (CBZ، AFC Land Bank، Bank Women  و Youth Bank. ) کشاورزان فقط باید 15 درصد اولیه را پرداخت کنند و موجودی را در بازه زمانی ترجیحی طبق توافق پرداخت کنند.  

وی تصریح کرد زیمبابوه در حال حاضر ناوگانی بزرگ از تراکتور و کمباین که تجهیزات اصلی و کاربردی حوزه کشاورزی  می‌باشد در اختیار دارد که نسبت به چهار سال گذشته از سال 2019 غنی شده است. وی عنوان داشت کشور همچنین برنامه دارد تعداد 131 خودروی آتش نشانی مدرن دریافت کند که 55 دستگاه آن از این نوع قبلاً دریافت و توزیع شده است و شرکت BiSON Agro Machinery  خدمات و تعمیرات احتمالی تجهیزات را ارائه خواهد داد.

مهندس زیمونگا، همچنین بیان داشت شرکت مذکور در خصوص تبادل دانش همکاری‌های لازم را در دست اقدام دارد و در مورد تخصص و نیز نحوه کار با دستگاهها و تجهیزات، مهندسان بلاروسی آموزش هایی را به مهندسان محلی و داخلی حوزه مذکور در مورد نحوه تعمیر، نگهداری و کار با این ماشین‌ها ارائه خواهند داد.

زیمبابوه طی قرارداد خرید و واردات تراکتور از بلاروس در فاز 1 و فاز 2، اکنون بیش از تعداد 2000 دستگاه تراکتور، 80 دستگاه کمباین و بسیاری از ملحقات و تجهیزات دیگر حوزه توسعه کشاورزی دریافت کرده است که در حوزه توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند وگفته شده  در طول فاز 3، تمرکز بر گسترش و ارتقای ذخایر استراتژیک غلات کشور خواهد بود.

 

زیمبابوه در حال حاضر ناوگانی متشکل از تعداد 13486 دستگاه تراکتور و تعداد 303 دستگاه کمباین دارد که نسبت به تعداد  7000 دستگاه تراکتور موجود در سال 2019 در توسعه تجهیزات کشاورزی تا کنون پیشرفت چشمگیری داشته است. طی گزارشات منتشره و بررسی‌های بعمل آمده همچنین زیمبابوه در نظر دارد تعداد 130 دستگاه خودروی آتش نشانی برای بهره برداری در حوزه‌های صنعتی و تجهیزات کشاورزی دریافت کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما