معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم اسفندماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رکود بازارهای اقلیم کردستان در آستانه ماه مبارک رمضان؛

روداو: تأخیر در پرداخت دستمزدها و افزایش قیمت­ها باعث خلوت بودن بازارهای اقلیم کردستان در آستانه ماه مبارک رمضان شده است.

در روزهای اخیر قیمت برخی کالاهای اساسی در اقلیم کردستان افزایش یافته و همزمانی آن با ناتوانی دولت در پرداخت حقوق و دستمزدها، باعث رکود در بازارهای اقلیم کردستان شده است. این در حالی است که از آخرین پرداخت حقوق توسط دولت اقلیم کردستان بیش از 40 روز گذشته است.

اقلیم کردستان در 10 سال گذشته همواره با مشکل پرداخت کامل حقوق کارمندان خود مواجه بوده است؛ اما این وضعیت از سال گذشته و به دنبال رأی دادگاه بین ­المللی پاریس مبنی بر توقف صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان، وخیم ­تر شده و اقلیم کردستان را با انبوهی از بدهی­ها روبرو ساخته است. در حال حاضر، دولت فدرال عراق ماهیانه 618 میلیارد دینار برای پرداخت حقوق در اختیار دولت اقلیم کردستان قرار می­دهد.

 

دیدار اعضای اتاق­های بازرگانی اسپانیا و اقلیم کردستان؛

کردستان 24: اعضای اتاق­های بازرگانی اسپانیا و اقلیم کردستان هفته گذشته در شهر سلیمانیه با هم دیدار و گفتگو نمودند.

براساس گزارش­ها، در این دیدار که با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی عراق و شماری از سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان برگزار شد، فرصت­های توسعه بخش کشاورزی اقلیم کردستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

در همین راستا، هلکوت لاله ‌انور، کارشناس امور کشاورزی، در مصاحبه با کردستان٢٤ مدعی شد اتاق بازرگانی اسپانیا با توجه به موقعیت ویژه اقلیم کردستان در زمینه کشاورزی، قصد همکاری با این منطقه را دارد.

در سال­های اخیر، دولت اقلیم کردستان توسعه بخش کشاورزی را در ردیف اولویت‌های خود قرار داده است و در همین راستا از حضور کشورهای پیشرفته برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، استقبال می‌کند.

 

اقلیم کردستان به دنبال گسترش همکاری با مصر در حوزه گردشگری؛

شفق نیوز: هیأت اقلیم کردستان که به منظور حضور در ITB Berlin 2024 به آلمان سفر کرده بود، در ملاقات با هیأت اعزامی مصر بر گسترش همکاری دو طرف در زمینه گردشگری و تبادل گردشگر تأکید نمود.

براساس اعلام اداره گردشگری اقلیم کردستان، ملاقات با هیأت­های رسمی و شرکت­های حاضر در این نمایشگاه با هدف معرفی اقلیم کردستان به عنوان یک مقصد گردشگری، مهمترین دستور کار هیأت اعزامی‌به برلین بوده است.

در همین راستا، در جریان ملاقات با هیأت مصری، خانم امل جلال، رئیس اداره گردشگری اقلیم کردستان، ضمن اشاره به امنیت، ثبات و مهمان نوازی اقلیم کردستان، از مسئولان مصری درخواست نمود نسبت به ترغیب شرکت­ های گردشگری برای اعزام گردشگران مصری به این منطقه اقدام نمایند.

به همین منظور، دو طرف ضمن تأکید بر اهمیت گسترش همکاری­ ها بین شرکت­ های گردشگری دو طرف برای جذب گردشگر، مقرر نمودند در آینده نزدیک جلسه مشترکی میان شرکت­ های گردشگری دو طرف برگزار شود.

 

رونق رستوران­های اقلیم کردستان علی­رغم بحران اقتصادی؛

کردپرس: یک کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه سلیمانیه، از رونق رستوران‌های اقلیم کردستان به رغم بحران اقتصادی در این منطقه خبر داد.

خالد حیدر با اشاره به اینکه رستوران‌های اقلیم کردستان به رغم بحران اقتصادی در این منطقه همچنان پررونق هستند، به واکاوی این موضوع پرداخته است. به اعتقاد وی، مراجعه کنندگان به رستوران‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند: گروه اول تعدادی از بازرگانان وصاحبان شرکت­ها هستند که تحت تأثیر بحران اقتصادی قرار نگرفته و زندگی عادی خود را می­گذرانند. گروه دوم، بازاریان و مغازه­ دارانی هستند که به علت دور بودن محل کار از محل سکونتشان، صبحانه و ناهار را در رستوران­ها صرف می‌کنند. گروه سوم را نیز گردشگران مناطق مرکزی و جنوبی عراق تشکیل می دهند که از شهرهای اقلیم کردستان دیدار می‌کنند و مدام در رستوران­ها غذا می خورند.

به گفته وی، علاوه بر این، سایر شهروندان اقلیم  نیز عاشق زندگی هستند و دوست دارند حداقل یک یا دو بار در ماه برای صرف غذا با  اعضای خانواده خود به رستوران بروند. لذا، همه این عوامل  موجب شده است که رستوران‌های اقلیم کردستان تحت تأثیر بحران  اقتصادی قرار نگیرند.

 

تأمین برق مدارس اقلیم کردستان توسط انرژی خورشیدی؛

کردستان 24: وزیر آموزش و پرورش اقلیم کردستان با اشاره به این که برق ده­ها مدرسه در این منطقه توسط انرژی خورشیدی تأمین می­شود، از برنامه این وزارتخانه برای گسترش این طرح خبر داد.

آلان محمد سعید، وزیر آموزش و پرورش اقلیم کردستان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برق ٦٠ مدرسه این منطقه از طریق تأسیس نیروگاه خورشیدی تامین شده که هزینه ٣٣ مدرسه را یونیسف تقبل کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که دولت اقلیم با اختصاص بودجه، برای تأمین برق ٧٢ مدرسه دیگر با اتکا به انرژی خورشیدی، برنامه‌ریزی کرده است. یونیسف نیز تأمین برق خورشیدی 35 مدرسه دیگر را در دستور کار دارد.

براساس گزارش­ها، تاکنون چند نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف اقلیم کردستان احداث شده و بخش قابل توجهی از برق این منطقه با اتکا به انرژی خورشیدی، تامین می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما