معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

افزایش استفاده از اسکناس های 10 هزار شیلینگی در اقتصاد تانزانیا

روزنامه سیتیزن تانزانیا در چاپ مورخ 6 مارس 2024 برابر با 16 اسفند 2024 در گزارشی به موضوع آمار منتشرشده توسط بانک تانزانیا (BoT) درخصوص رشد پول در گردش در این کشور پرداخته است.

 در 5 سال گذشته گردش اسکناس­های 10 هزار شیلینگی 75 درصد افزایش داشته است. طبق آمار بانک تانزانیا، ارزش کل اسکناس­های 10 هزار شیلینگی در گردش در سال 2018، 3.6 میلیارد شیلینگ بود که تا دسامبر 2023، این رقم به 6.3 میلیارد شیلینگ افزایش یافته است.

 رئیس بانک تانزانیا، این موضوع را بدلیل بهبود وضعیت اقتصاد و کسب و کارها دانسته است و علت آن را فراهم نمودن یک فضای مناسب و آزاد برای کسب و کارها جهت کسب سود از سوی دولت اعلام نموده و گفته این امر موجب افزایش پول در گردش شده است. طبق نظر ایشان، تورم نمی­تواند یک فاکتور تاثیرگذار باشد چرا که نرخ تورم تانزانیا در سطح نسبتا پایین 3 درصد نگه داشته شده است. همچنین کاهش ارزش پول ملی نیز نمی­تواند باشد چرا که اگر به 3 سال پیش نگاه کنید نرخ کاهش ارزش شیلینگ 1 درصد بوده است و امسال هنوز حدود 8 درصد است که با در نظر داشتن کمبود دلار، جنگ اوکراین و اثرات کووید-19، نسبتا پایدار است.

اما برخی تحلیلگران با این موضع مخالف بوده و افزایش استفاده از اسکناس­های با ارزش بالا را نشان دهنده کاهش ارزش پول ملی تحت تاثیر تورم دانسته ­اند. پروفسور هومفری موشی از دانشگاه تانزانیا در مصاحبه خود در این خصوص گفته است: «این موضوع دو معنا دارد. یک، قدرت خرید ما در مقایسه با دلار در حال کاهش است، زیرا قدرت ارز ما برای خرید کالاها کاهش یافته است. دوم آنکه تورم وجود دارد که می­تواند تحت تاثیر جنگ اوکراین- روسیه بوجود آمده باشد. محصولاتی همچون گندم بودند که ما از این دو کشور وارد می­کردیم.» او بر این عقیده است که تانزانیا باید بر افزایش تولیدات محصولات کشاورزی با توجه به پایین بودن نرخ رشد این بخش و به کار گیری ارز ملی در تجارت بین ­المللی تمرکز نماید. دکتر آبل کینیوندو، اقتصاددان، همین دیدگاه را دارد و معتقد است افزایش اسکناس­های در گردش این چنینی نشانگر کاهش ارزش پول ملی است و ارتقای تولید برای صادرات بیشتر کالاهای تانزانیایی را توصیه نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما