معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۷:۰۵

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

پیش بینی بانک جهانی در خصوص وضعیت اقتصادی  زیمبابوه در سال جدید

بانک جهانی پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی زیمبابوه برای سال‌های 2023 و 2024 کاهش داشته باشد  بانک جهانی در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی که هفته گذشته منتشر شد، پیش‌بینی‌ کرده رشد اقتصادی زیمبابوه  برای سال‌های 2023 و 2024 کمی‌باشد. موسسه برتون وودز اعلام کرد تولید ناخالص داخلی زیمبابوه در سال 2024 به میزان حدود 3.2 درصد رشد داشته باشد که نسبت به پیش بینی 3 درصدی آن در ژوئن سال گذشته اما کمی‌بیشتر است. این موضوع با پیش بینی‌های وزارت اقتصادی و خزانه داری زیمبابوه در خصوص اقتصاد محلی اعلام نمود که 4 درصد در سال 2024 رشد خواهد کرد، همگام نیست.

 متولی انکوبه، وزیر دارایی، توسعه اقتصادی و تشویق سرمایه گذاری، در بیانیه بودجه ملی سال 2024 خود که در نوامبر سال گذشته ارائه شد، گفت که انتظار می رود رشد اقتصادی در سال 2024  به میزان 3.5 درصد کاهش یابد، و این موضوع به دلیل تأثیر پیش بینی شده پدیده ال نینو برای فصل زراعی تابستانی 2023/2024 بر روی تولیدات کشاورزی و همچنین کاهش قیمت کالاهای معدنی ناشی از کندی اقتصاد جهانی می‌باشد. در نوامبر سال گذشته، صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی زیمبابوه با کاهش 3.5 درصدی رشد ناخالص داخلی زیمبابوه به دلیل کاهش تقاضای جهانی برای مواد معدنی و تأثیرات مرتبط با آب و هوا در کشاورزی، کاهش یابد. ناظران بازار می‌گویند که تأثیر پیش بینی شده پدیده ال نینو برای فصل زراعی تابستانی 2024-2023 بر تولیدات کشاورزی و کاهش قیمت کالاهای معدنی ناشی از کندی اقتصاد جهانی منجر به کاهش رشد اقتصادی در سال جاری خواهد شد. Sunday Mail

 

تعامل اخیر دولت بریتانیا با دولت زیمبابوه پس از دو دهه

تعامل اخیر دولت بریتانیا با دولت زیمبابوه، پس از بیش از دو دهه از اعمال تحریم‌ها، نشان‌دهنده تغییری عمل‌گرایانه در استراتژی دیپلماتیک است.

 در حالی که ممکن است برخی تصمیم برای لغو برخی تحریم‌ها را با شک و تردید بنگرند، به نظر می‌رسد که این اقدامی حساب شده ناشی از تمایل به ایجاد تغییرات مثبت، تشویق اصلاحات دموکراتیک و باز کردن راه‌ها برای گفتگوی سازنده است. در طول سال‌ها، زیمبابوه شاهد تغییرات متعددی از جمله تغییر در رهبری بوده است.

 دولت بعدی این کشور، به رهبری پرزیدنت منانگاگوا، تعهد خود را به اصلاحات ابراز کرده است و مشارکت دولت بریتانیا در بحث های فرایند حل و فصل بدهی‌های زیمبابوه می‌تواند به منزله قدردانی از این تلاش ها تلقی شود. یکی از جنبه‌های قابل توجه دستور کار رئیس جمهور منانگاگوا تمرکز وی بر اصلاحات اقتصادی بوده است لازم به یادآوری است  زیمبابوه با یک بحران اقتصادی طولانی دست و پنجه نرم کرده است که با تورم فوق العاده، بیکاری و کاهش رشد تولید داخلی (GDP) مشخص شده است. دولت پرزیدنت منانگاگوا سعی کرده در مسیر سیاست‌های اصلاحات خواسته شده غرب حرکت کند. تعامل دولت بریتانیا را می‌توان به عنوان پاسخی به این تلاش های اصلاحی تفسیر کرد، با این امید که حمایت و همکاری بین المللی به احیای اقتصاد زیمبابوه کمک کند. The herald

زیمبابوه 2000 تراکتور از بلاروس می‌گیرد

زیمبابوه در سه سال گذشته طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته  حداقل تعداد 2000 تراکتور با فناوری پیشرفته، 80 دستگاه کمباین و سایر تجهیزات کشاورزی از بلاروس برای نوسازی بخش کشاورزی و افزایش بهره وری این حوزه دریافت کرده است.  این تجهیزات که هم اکنون در تمام مناطق کشور موجود است، با نرخ های امتیازی در فازهای 1 و 2 تسهیلات مکانیزاسیون مزرعه بلاروس عرضه شده است. در فاز 3 که عملیات اجرایی آن آغاز شده است، انتظار می رود 4000 تراکتور دیگر از امسال تحویل داده شود.

 در همین ارتباط مهندس ادوین زیمونگا، یکی از مدیران ارشد وزارت زمین، کشاورزی، شیلات، آب و توسعه روستایی زیمبابوه و مسئول مهندسی کشاورزی، مکانیزاسیون، فرآوری کشاورزی پس از برنامه برداشت محصولات  و حفاظت از خاک، گفت که تحویل این ماشین‌آلات گامی در جهت نوسازی سیستم‌های کشاورزی محلی است. وی گفت: مجموعه تجهیزاتی که از طریق برنامه دولت به دولت تحویل داده شد، مسائل مربوط به آماده سازی زمین و خاک ورزی، کاشت و کاشت، شیمیایی، کوددهی و همچنین علف های هرز را پوشش می دهد. وی توضیح داد که ما همچنین مسائل مربوط به برداشت محصولاتمان را از طریق کمباین‌های مدرن دریافتی پوشش می دهیم و نیز فرآوری انواع محصولات کشاورزی پس از برداشت را نیز از قلم نینداخته ایم. The herald

 

برنامه ریزی برای  برگزاری نمایشگاه بین المللی سالانه گردشگری

نمایشگاه سالانه گردشگری موسوم به نمایشگاه جهانی گردشگری زیمبابوه که به دنبال ترویج میراث غنی کشور، مهمان نوازی و نمایش های محلی زیمبابوه است تلاش فراوانی را انجام می دهد که این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری آفریقایی اصیل مطرح گردد. گفته شده این نمایشگاه بین المللی در یکی از ماه‌های سه ماه دوم2024  در یکی از  شهر های بزرگ زیمبابوه  شامل حراره یا بولاوایو برنامه ریزی و برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه در دوره‌های قبلی شرکت کنندگانی را از کشورهای اروپا، آمریکا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه جذب کرده است. رویداد سالانه سازمان‌دهی شده توسط سازمان گردشگری زیمبابوه (ZTA) با مشارکت وزارت محیط‌زیست، آب و هوا، گردشگری و صنعت مهمان‌نوازی، بستری را برای فعالان گردشگری، اعم از محلی و بین‌المللی، فراهم خواهد کرد تا بتوانند شبکه ‌سازی و فرصت‌های همکاری را بررسی کند و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند.

این نمایشگاه بخشی از طرح بازیابی گردشگری با هدف دستیابی به اقتصاد بالغ بر پنج میلیارد دلاری تا سال 2025 است. خانم وینی موچانیوکا، مدیر اجرایی سازمان گردشگری زیمبابوه در بیانیه‌ای گفت این نمایشگاه امسال کلیه عوامل صنعت توریسم و  گردشگری کشور را بازنمایی خواهد کرد و کل صنعت سفر و گردشگری را در کانون توجه قرار می‌دهد. وی از بازیگران جدید این بخش خواست تا از این نمایشگاه برای بازدید و به نمایش گذاشتن مشاغل خود استفاده کنند. Sunday Mail

 

ب:  زامبیا

قدردانی اعضای حزب متحد توسعه ملی زامبیا از رئیس جمهور این کشور

جوانان حزب متحد برای توسعه ملی (UPND) در استان لوزاکا زامبیا  از هاکاینده هیچیلما، رئیس جمهور زامبیا به دلیل بررسی مشکلات جوانان از طریق ایجاد شغل تشکر و قدردانی کردند. اندرسون باندا، رئیس UPND استان لوزاکا، گفت که جوانان از تعهدی که رئیس دولت برای بهبود رفاه جوانان از طریق ایجاد شغل گسترده نشان داده است، خرسند هستند. آقای باندا در یک نشست مطبوعاتی که در دبیرخانه UPND برگزار شد، به استخدام اخیر 7221 معلم به عنوان مدرکی مبنی بر تعهد رئیس جمهور هاکاینده هیچیلما به توانمندسازی جوانان با داشتن حرفه برای گذران زندگی خود و ایجاد فرصتهای شغلی اشاره کرد.

Africantimes

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما