معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ سوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اقتصادی مجارستان در سال 2024

میهای وارگا، وزیر دارایی مجارستان گفت: انتظار می‌رود اقتصاد مجارستان در سال جاری میلادی رشد 3 الی 4 درصدی را تجربه نماید. وی رشد اقتصادی را مرهون ثبات اقتصادی کشور دانسته و تلاش‌های دولت برای حفظ ثبات اقتصادی کشور در قالب طرح‌های مختلف از جمله عدم حذف حقوق و مزایای ماه سیزده برای بازنشستگان و کارمندان دولت برای جبران کسری بودجه را برشمرد. وی کسری بودجه کشور در سال گذشته را برگرفته از افزایش قیمت انرژی، مخارج ناشی از افزایش قیمت‌ها و تورم بازار جهانی و نرخ بهره وام‌ها دانست.

https://dailynewshungary.com/hungarian-minister-confident-about-hungarian-growth-in-2024

ضرورت تلاش مضاعف برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان نسبت به افق‌ها و سیاست‌های اقتصادی کشور در دو سال آینده ابراز امیدواری کرد. وی ضمن اشاره به رشد همکاری‌های اقتصادی و فعالیت‌های تجاری کشور از سیاست‌های اقتصادی دولت تقدیر کرده و از تلاش برای تمرکز بیشتر برای افزایش فعالیت‌ها، موقعیت‌های شغلی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و همچنین افزایش سرمایه در مقابل مخارج کشور سخن گفت. نخست‌وزیر مجارستان در سخنان خود به اهمیت برقراری ارتباطات و همکاری‌های مناسب میان شرق و غرب و عدم موفقیت‌های سیاست‌های اقتصادی قبلی نیز اشاره نمود.

https://www.hrportal.hu/c/orban-viktor-minden-erot-arra-kell-osszpontositani-hogy-az-embereket-meggyozzek-van-ertelme-dolgozni-20240304.html

بازگشت اقتصاد مجارستان به مسیر رشد پایدار

میهای وارگا، وزیر دارایی مجارستان اعلام کرد: تولید اقتصادی مجارستان اکنون 5 درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری است، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 3.5 درصد بیشتر از قبل از همه‌گیری است. وی گفت: معتقدیم اقتصاد مجارستان امسال به مسیر رشد پایدار باز خواهد گشت، ضمن اینکه نرخ اشتغال همچنان بالا و بیکاری پایین خواهد بود. وی با ارائه نظرسنجی کشوری OECD در یک کنفرانس مطبوعاتی که به طور مشترک با دبیرکل برگزار شد، گفت: سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) مانند دولت و آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی، پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی مجارستان از رشد متوسط اتحادیه اروپا پیشی بگیرد. وارگا با استناد به این نظرسنجی گفت: OECD نرخ رشد تولید ناخالص داخلی 2.4 درصد در سال 2024 و رشد 2.8 درصد در سال آینده را پیش‌بینی کرده است.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/finance-minister-hungarian-economy-will-return-to-a- sustainable-growth-path-this-year

رفع تعلیق کمک اتحادیه اروپا به مجارستان

بنا به گزارش‌ها، مجارستان موفق به رفع بلوکه 2 میلیارد یورو از بودجه توسعه اقتصادی خود (تعلیق شده توسط اتحادیه اروپا) شده است. روزنامه پورتفولیو به نقل از مقامی رسمی در اتحادیه نوشته: دولت مجارستان 2 شرط از مجموع 16 شرط مطرح شده دیگر (اشاره به مسائل و نگرانی‌های اتحادیه اروپا از سوی مصرف بودجه، فساد، نقض استقلال قضایی و ... دارد) را برآورده کرده، لذا پس از 10.2 میلیارد یوروی آزاد شده قبل، اکنون 2 میلیارد یوروی دیگر نیز رفع تعلیق خواهد شد. آزاد شدن این بخش از بودجه، توسط اتحادیه اروپا تایید گردیده است.

https://hungarytoday.hu/a-further-eur-2-billion-in-eu-funding-is-on-its-way

کاهش میزان فروش در کسب‌‎و‌کارهای کوچک و متوسط در مجارستان

اداره مرکزی آمار مجارستان اعلام کرد: در مقایسه با دسامبر سال گذشته میلادی، حجم فروش کسب‌وکارهای متوسط وکوچک در مجارستان شاهد کاهش 7.9 درصدی بوده است. این در حالی است که وزارت دارایی این کشور، پیش‌تر از افزایش قدرت خرید به دلیل اعمال افزایش حقوق معلمین و سایر بخش‌های دولتی خبر داده بود و از طرح و تلاش دولت برای رساندن رشد اقتصادی کشور و همچنین تولید ناخالص داخلی به رقم بیش از 4 درصد صحبت کرده بود. همچنین اداره مرکز آمار مجارستان قبلا اعلام کرده بود فروش صنایع مختلف در کشور از جمله صنعت دارویی 8 درصد، پارچه 8.1 درصد و مبلمان 8.2 درصد رشد داشته است.

https://index.hu/gazdasag/2024/03/06/kereskedelem-ksh-inflacio- iskereskedelem-fogyasztas

بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی مجارستان

شرکت چینی هوآوی در پروژه احداث بزرگترین تاسیسات ذحیره انرژی و بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در شهر سولنوک مجارستان مشارکت خواهد داشت. پروژه احداث این نیروگاه و بخش ذخیره انرژی آن 8.5 میلیارد فورینت معادل 21 میلیون یورو برآورد شده است. در طرح‌های اولیه پیش‌بینی شده این پروژه از سال 2025 قابل بهره‌برداری خواهد بود و دولت مجارستان از این طرح به عنوان تلاش برای بهره‌برداری از منابع مختلف تامین انرژی برای کشور یاد کرده است. بزرگترین تاسیسات ذخیره انرژی در مجارستان در حال حاضر تنها 7.68 مگاوات ظرفیت دارد. تاسیسات جدید در نزدیکی شهر سولنوک با پشتیبانی شرکت چینی هوآوی که تجهیزات این پروژه را فراهم می‌کند، یکی از بزرگترین تاسیسات در اروپای مرکزی خواهد بود.

https://dailynewshungary.com/biggest-accumulator-is-under- construction

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما