معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۸:۱۲ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

بیکاری بیش از 500 هزار غنایی بین سال های 2022 و 2023 (23 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای پروفسور ساموئل کوبینا آنیم رئیس مرکز آمار غنا (GSS) طی نشست خبری این مرکز با رسانه‌ها اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش سالانه درآمد و هزینه خانوارها در غنا (AHIES)، بیش از 500 هزار غنایی بین سال های 2022 تا 2023 شغل خود را از دست داده اند و متوسط نرخ بیکاری در این کشور نیز در سه فصل اول سال 2023 از 13.7 درصد در مدت مشابه سال 2022 به 14.7 درصد رسیده است.همچنین ارقام اخیر نشان دهنده نرخ 17.7 درصدی بیکاری زنان در مقایسه با 10.9 درصد برای مردان است که از سه ماهه اول سال 2022 تا سه ماهه سوم سال 2023، بیکاری در زنان به طور مداوم بیشتر از بیکاری مردان بوده است و تعداد جوانان بیکار بین 15 تا 35 سال از حدود 1.2 میلیون نفر به بیش از 1.3 میلیون در مدت مشابه افزایش یافت.

 

نرخ تورم 3 برابری غنا در مقایسه با کشورهای ساحل عاج، توگو و بورکینافاسو(23 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، غنا با وجود دریافت نزدیک به 2 میلیارد دلار تسهیلات از صندوق بین المللی پول همچنان با افزایش قیمت ها دست و پنجه نرم می‌کند، به طوری که نرخ تورم سالانه این کشور در ژانویه 2024، با اندکی افزایش، به 23.5 درصد رسیده است که این مقدار تقریباً 3 برابر مجموع نرخ های تورم در همسایگان خود یعنی ساحل عاج، بورکینا فاسو و توگو می‌باشد که این کشور را به عنوان یکی از کشورهای زیر صحرای آفریقا با بالاترین نرخ تورم معرفی می‌کند.

در منطقه ECOWAS، غنا و نیجریه، نرخ تورم بالای 20 درصد را به ثبت رسانده اند اما در مقابل، کشورهای همسایه مانند ساحل عاج، توگو و بورکینافاسو دارای نرخ تورم تک رقمی هستند. بورکینافاسو که در حال حاضر تحت رهبری ارتش است، نرخ تورم فعلی آن 4.3 درصد است و توگو کمتر از 2 درصد است و ساحل عاج نیز از تورم تک رقمی 3.1 درصدی برخوردار است.

 

نا امنی حاد غذایی برای حدود 1.96 میلیون غنایی(23 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، در آخرین به روز رسانی امنیت غذایی که طی گزارشی توسط بانک جهانی بر اساس سیستم Cadre Harmonisé ارزیابی گردیده است، غنا در رتبه نهم در منطقه با بالاترین جمعیت مواجه با نا امنی حاد غذایی و تغذیه ای قرار گرفته است و حدود 1.96 میلیون نفر از جمعیت این کشور با نا امنی حاد غذایی و تغذیه ای روبرو هستند که این تعداد معادل 6.1 درصد از کل جمعیتی است که در غرب و مرکز آفریقا با این چالش مواجه هستند.

بر اساس این گزارش تا نوامبر 2023، تقریباً 34.7 میلیون نفر (7.8٪ از کل جمعیت) در غرب و مرکز آفریقا با نا امنی حاد غذایی و تغذیه مواجه بودند و کشورهای سیرالئون با 15.2٪ (1.17 میلیون)، چاد با 12.1 درصد (2.06 میلیون)، کامرون با 10.6 درصد (2.94 میلیون)، بورکینافاسو با 9.9 درصد (2.28 میلیون)، نیجریه با 8.9 درصد (18.47 میلیون)، نیجر با 8.9 درصد (2.3 میلیون)، موریتانی با 6.3 درصد (171494) و توگو با 6.2 درصد (377920) به ترتیب در رده‌های اول تا هشتم در این فهرست قرار دارند.

این گزارش می افزاید که انتظار می رود وضعیت ناامنی غذایی و تغذیه در فصل آینده (ژوئن تا اوت 2024) بدتر خواهد شد و تقریباً 47 میلیون نفر (10.5٪ از کل جمعیت) در این دوره با ناامنی حاد غذایی و تغذیه (IPC فاز 3-5) مواجه خواهند شد،

Cadre Harmonisé (CH) یا چارچوب هماهنگ یک سیستم طبقه ‌بندی و تحلیل فاز بحران غذایی است که توسط بانک جهانی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 2005 میلادی به منظور ارتقای هماهنگی و انسجام در تجزیه و تحلیل و طبقه ‌بندی وضعیت نا امنی غذایی در سطح ملی و منطقه ‌ای تدوین شده است.

 

انتصاب آقای افوری آتا وزیر سابق دارایی غنا به عنوان مشاور ارشد ریاست جمهوری(23 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، آقای نانا آکوفو آدو رئیس جمهور غنا، هفته گذشته طی حکمی آقای کن افوری آتا را به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور و فرستاده ویژه در امور مالی بین المللی و سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی منصوب کرد.

این انتصاب پس از آن صورت گرفت که طی تغییرات گسترده در کابینه دولت در هفته گذشته، آقای دکتر محمد امین آدم به عنوان وزیر دارایی جایگزین وی شد.

این انتصاب جدید توسط ناظران بازار به عنوان یک تبلیغ تلقی می‌شود زیرا او به رئیس جمهور آکوفو آدو در مورد مسائل مالی بین المللی و سرمایه گذاری بخش خصوصی مشاوره خواهد داد.

 

افزایش قیمت کاکائو به بالاترین سطح خود در 14 سال اخیر به دلیل کاهش تولید کاکائو در غنا و ساحل عاج(24 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آخرین افزایش قیمت کاکائو در روز چهارشنبه هفته گذشته، پس از آن ایجاد شد که هیئت کاکائو غنا، میزان تولید کاکائو این کشور در فصل زراعی 2023/2024 را به پایین ترین حد خود در 14 سال گذشته به میزان 650,000 تا 700,000 تن اعلام نمود که نسبت به پیش بینی قبلی 850,000 تنی، با کاهش شدید تولید مواجه گردیده است.

همچنین کاهش تولید کاکائو در ساحل عاج به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت کاکائو اعلام گردیده است. بر اساس گزارشات منتشر شده کشاورزان ساحل عاج از اول اکتبر 2023 تا 18 فوریه 2024، حدود 1.12 میلیون تن کاکائو صادر کرده اند که این میزان، 33 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

شرایط نامطلوب آب و هوایی و شیوع آفات زراعی در مزارع زیر کشت غرب آفریقا در سال گذشته تولید کاکائو را محدود کرده و به افزایش شدید قیمت کاکائو دامن زده است. همچنین این نگرانی را برانگیخته است که تولید کنونی کاکائو نمی‌تواند منابع مورد نیاز را برای جلوگیری از کسری جهانی جبران کند.

 

هدر رفت سالانه نزدیک به 900 هزار تن بادام هندی به دلیل کمبود امکانات فرآوری در غنا(25 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، خانم جاستینا اووسو باناهنه، وزیر منطقه ای بونو، در دیدار با خانم هریت تامپسون، سفیر انگلیس، که به همراه هیئتی جهت بررسی ظرفیت های اقتصادی به منطقه Sunyani رفته بود، خواستار مشارکت این کشور در تقویت زنجیره ارزش بادام هندی و خشکبار جهت ایجاد اشتغال و کاهش فقر در منطقه شد.خانم تامپسون از پتانسیل اقتصادی منطقه به ویژه در بخش طیور قدردانی کرد و بر تعهد بریتانیا به حمایت از تجارت در غنا از طریق ابتکارات با هدف افزودن ارزش و گسترش بازار تاکید کرد.

 

افتتاح ایستگاه پست برق 161 کیلو ولتی Adubiliyili توسط سفیر فرانسه در غنا (26 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، آقای ژول آرماند آنیامبوسو سفیر فرانسه در غنا، به ‌عنوان بخشی از همکاری‌های مشترک دو کشور، به منظور تقویت زیرساخت‌ های انتقال برق در مناطق شمال، شمال شرق و شرق غنا، طی مراسم رسمی ایستگاه پست برق 161 کیلوولتی Adubiliyili واقع در شهر تماله را افتتاح کرد.

این ایستگاه که به عنوان بخشی از پروژه خط انتقال 330 کیلوولت کوماسی-بولگاتانگا توسط شرکت غنایی توزیع و انتقال برق  GRIDCo ساخته شده است، در سال 2019 تکمیل شد و دولت فرانسه از طریق آژانس فرانسوی توسعه (AFD) با هزینه 173.9 میلیون دلاری تأمین مالی این پروژه را برعهده گرفت، همچنین مبلغ 5 میلیون یورو کمک مالی اضافی از سوی اتحادیه اروپا (EU) به منظور نظارت و مدیریت پروژه، دریافت نمود.

ایستگاه فرعی Adubiliyili، واقع در کمربند شمالی، نقشی اساسی در تسهیل انتقال 150 مگاوات برق به بورکینافاسو ایفا می‌کند و هدف اصلی آن افزایش تأمین برق، پایداری و قابلیت اطمینان در مناطق مشخص شده، با توجه به تقاضای رو به رشد برق است.

 

بروز نشانه‌های مثبت در به ثمر نشستن سیاست های پولی غنا (27 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، خانم جولی کوزاک، مدیر ارتباطات صندوق بین ‌المللی پول طی مصاحبه ای اظهار داشت که بررسی‌های این صندوق نشان داده است که سیاست قوی و تلاش‌ های اصلاحی در نظام اقتصادی غنا تحت برنامه حمایت صندوق در حال به ثمر نشستن است.

خانم کوزاک گفت، رشد اقتصادی در سال 2023، بالاتر از انتظار اولیه بود و تورم به سرعت در حال کاهش است و موقعیت ‌های مالی و خارجی بهبود یافته و نوسانات نرخ ارز در کشور کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه دولت و بانک مرکزی غنا در بازسازی جامع بدهی خود پیشرفت های خوبی داشته اند، اظهار داشت که برنامه مبادله بدهی داخلی غنا سال گذشته در 12 ژانویه تکمیل شد و دولت با طلبکاران رسمی دوجانبه خود به توافق رسید و در حال حاضر با طلبکاران خارجی خود برای جلب حمایت آنها در حال تلاش و مذاکره است و در همین راستا، صندوق بین المللی پول به طور کامل از تلاش های غنا تحت برنامه جاری و مذاکرات بازسازی بدهی حمایت می‌کند.

 

تولید سالانه 4.5 میلیون اونس طلا توسط غنا(28 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای نانا آکوفو آدو، رئیس جمهور غنا، در سخنرانی ملی خود در هفته جاری اعلام کرد که سیاست های مترقی دولت برای احیای معادن غیر فعال طلا شامل: معادن اوبواسی و بیبیانی و همچنین گسترش معادن موجود در حال اجرا می‌باشد و پیش بینی می‌شود که تولید طلای غنا به حدود 4.5 میلیون اونس در سال افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد که کاهش مالیات مقطوع بر طلای فرآوری نشده توسط شرکت های کوچک معدنی، از سه درصد به یک و نیم درصد در سال رسیده است که این امر، منجر به افزایش 900 درصدی صادرات طلا از شرکت های معدنی کوچک در دو سال گذشته شده است.

شایان ذکر است که در سال گذشته، این کشور جایگاه خود را به عنوان تولید کننده پیشرو طلا در آفریقا به دست آورد و از آفریقای جنوبی پیشی گرفت زیرا تولید طلای آن به رقم بی سابقه چهار میلیون اونس در سال رسید.

همچنین این کشور به منظور ایجاد ارزش افزوده به طلا، از طریق مشارکت بخش های دولتی و خصوصی، یک کارخانه با ظرفیت پالایش 400 کیلوگرم طلا احداث کرده است و هم اکنون در حال نهایی سازی مذاکرات برای صدور گواهی انجمن بورس فلزات گرانبهای لندن (LBMA) است.

 

پیش بینی موسسه اعتبار سنجی  Fitch در خصوص بازسازی بدهی خارجی غنا تا ژوئن 2024(28 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، موسسه اعتبار سنجی Fitch در آخرین گزارش ارزیابی خود از غنا، اعلام کرده است که انتظار می رود این کشور تا ژوئن 2024، برنامه تجدید ساختار بدهی خارجی خود را با دارندگان اوراق قرضه یورویی به پایان برساند.

این شرکت مستقر در بریتانیا اظهار داشته است که غنا اخیراً با اعتبار دهندگان رسمی موافقت کرده است، اما ما انتظار نداریم که این امر تأثیر قابل توجهی بر بخش بانکی بگذارد زیرا بانک‌ ها کمتر در معرض اوراق قرضه یورویی هستند و احتمالاً قبلاً برای این اوراق وزن چندانی قائل نشده اند.

مجدداً اشاره شد که کیفیت تسهیلات بانک ‌ها به دلیل نکول دولت همچنان در معرض خطر عواقب اقتصادی کلان است، اما وام های کوچکتر ریسک کمتری را برای بخش بانکی به همراه خواهد داشت.

 

 کاهش5.4 درصدی ارزش سدی در برابر دلار از ابتدای سال 2024(29 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، با ادامه کاهش ارزش پول محلی، سدی غنا از مرز 13 دلار در 28 فوریه 2024 عبور کرد و بین  13.05 الی 13.15 سدی معامله گردید.

ارزش سدی از ابتدای سال تا به امروز پس از افزایش حدود 0.3 سدی در مقابل هر دلار آمریکا در دو روز آخر هفته جاری حدود 5.36 درصد کاهش داشت. همچنین این وضعیت را می‌توان در مورد ارز های پوند و یورو نیز مشاهده کرد، زیرا اکنون به ترتیب 16.20 و 14 سدی معامله می‌شوند.

برخی از مؤسسات تحقیقاتی پیش از این متوسط نرخ هر دلار را 13.10 سدی (8.4- درصد زیان سالانه) با بهبود عوامل بنیادی، جریان‌های خارجی مورد انتظار و سیاست پولی مناسب پیش بینی کرده بودند که تا حدی نا اطمینانی‌های مربوط به انتخابات و بازسازی بدهی خارجی را جبران می‌کند.

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

102.6 میلیارد CFA ارزش صادرات توگو به کشورهای عضو ECOWAS در سه ماهه چهارم 2023 (27 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارش موسسه ملی آمار توگو (INSEED)، در سه ماهه چهارم 2023، این کشور 102.6 میلیارد CFA کالا به همسایگان خود در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) صادر کرده است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که میزان واردات توگو از کشورهای عضو ECOWAS بالغ بر 49.6 میلیارد CFA بوده است که 53 میلیارد CFA مازاد تجاری به همراه داشته است که عمدتاً ناشی از فعالیت های صادرات مجدد آن از بندر شلوغ لومه است.

همچنین در طول سال گذشته، صادرات توگو به سایر کشورهای ECOWAS به طور میانگین 100 میلیارد CFA در سه ماهه پایانی سال بود که با توجه به تحریم ‌های نیجر و تنش ‌های دیپلماتیک با کشورهای ساحلی بورکینافاسو، نیجر و مالی عملکرد مثبت قابل ملاحظه ای داشته است.

در سطح اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) نیز صادرات توگو در سه ماهه چهارم سال 2023 به 84.7 میلیارد CFA رسید، در حالی که این رقم برای واردات 28.6 میلیارد CFA بود که مازاد تجاری 56 میلیارد CFA را به همراه داشت.

ECOWAS و WAEMU شرکای تجاری اصلی توگو هستند. آنها به ترتیب 40 و 30 درصد از صادرات جهانی کشور را در سه ماهه چهارم 2023 به خود اختصاص دادند. در مقابل 11.1 درصد واردات از ECOWAS و WAEMU و 6.4 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

در سطح جهانی نیز، توگو 256.4 میلیارد CFA از صادرات خود در سه ماهه چهارم 2023 به دست آورد.

 

حمایت ایالات متحده و آلمان از برنامه اضطراری PURS توگو(23 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، ایالات متحده و آلمان در 22 فوریه 2024 مکانیسمی را برای مهار بی ثباتی فزاینده در منطقه غرب آفریقا برای کشورهای ساحلی (CSSM) در لومه راه اندازی کردند.

این مکانیسم از برنامه اضطراری (PURS) برای منطقه  Savanesپشتیبانی خواهد کرد و برنامه دوم نیز بخش شمالی کشور را پوشش می دهد.

خانم الیزابت فیتز سیمونز سفیر ایالات متحده در توگو، در مورد این برنامه اظهار داشت که تعهد دولت ایالات متحده برای جلوگیری از درگیری خشونت آمیز قبل از شروع آن، قاطعانه خواهد بود و معتقدیم که در مشارکت با دولت ها، سازمان‌ها و جوامع می‌توانیم ثبات منطقه ای طولانی مدت را ایجاد کنیم.

سفیر آلمان نیز افزود: ما باید از هماهنگی عملیاتی PURS برای پاسخگویی سریع و مؤثرتر به چالش ‌های منطقه ساوانز حمایت کنیم.

 

توگو در میان کشورهای آفریقایی با بالاترین رشد اقتصادی در سال 2024(23 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بانک توسعه آفریقا (AfDB) در گزارشی با عنوان "عملکردهای کلان اقتصادی و چشم اندازهای آفریقا" پیش ‌بینی کرده است که در سال جاری، ۲۰ کشور جهان که 11 مورد از آنها آفریقایی هستند از جمله توگو، قوی ‌ترین رشد اقتصادی را تجربه خواهند کرد و انتظار می رود آفریقا بعد از آسیا دومین منطقه با رشد سریع باقی بماند

بر اساس این گزارش، توگو می‌تواند در سال 2024 نرخ رشد 6 درصدی را ثبت کند.

نرخ رشد پیش بینی شده در ده کشور دیگر آفریقایی عبارتند از: اوگاندا (6%)، نیجر (11.2%)، سنگال (8.2%)، لیبی (7.9%)، رواندا (7.2%)، ساحل عاج (6.8%)، اتیوپی (6.7%)، بنین. (6.4%)، جیبوتی (6.2%) و تانزانیا (6.1%).

این گروه می‌گوید که رشد در 11 کشور آفریقایی با تولید بیشتر کشاورزی، گسترش بخش خدمات و اصلاحات با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی در انرژی و معدن و غیره صورت خواهد گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما