معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۷:۲۰

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته دوم اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بخش ساخت و ساز با 30.6 درصد کاهش در تکمیل ساختمان مواجه است

بخش ساخت‌ و ساز نامیبیا برای ساختمان‌های تکمیل شده که افت ماهانه 30.6 درصدی را تجربه کردند، طی ماه دسامبر سال 2023 میلادی با کاهش مواجه شد. بر اساس گزارش آژانس آمار نامیبیا در مورد ساختمان‌های تکمیل شده طی ماه دسامبر سال 2023میلادی، در مجموع 126 مجوز برای ساختمان‌های تکمیل شده در شهرهای مورد بررسی صادر شد که در مقایسه با 187 مجوز در ماه قبل از آن کاهش داشته است. طی این مدت، ارزش کل ساختمان‌های تکمیل شده بالغ بر 169، 6 میلیون دلار نامیبیا بود که شهر سواکوپمند با ثبت 45.3 % از ساختمان‌های تکمیل شده، در رده اول قرار گرفت و شهرهای ویندهوک با 28.6% و "والویس بی" با 25.5%  در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. «این ارقام نشان دهنده تغییر در پویایی ساخت و ساز در مناطق مختلف است. شاخص تکمیل ساختمان‌های صنعتی در دسامبر 2023 شاهد افت ماهانه 50 درصدی در مقایسه با افت شدیدتر 93.9 درصدی در ماه قبل بود. این کاهش نسبت به سال قبل به 85.7 درصد رسید.

منبع: روزنامه ذه نامیبیان/ ص 13

 

افزایش فشار هزینه‌های اجاره مسکن بر مصرف کنندگان

بر اساس چرخش 12 ماهه، متوسط اجاره منزل در نامیبیا طی سه ماهه سوم سال گذشته معادل 7.177 دلار نامیبیا بود که 0.18 درصد نسبت به سه ماهه قبل و 4.1 درصد بیشتر از سه ماهه سوم سال 2022 میلادی افزایش داشت.از نظر پولی، نامیبیاها در سه ماهه سوم سال گذشته به طور متوسط 284 دلار نامیبیا اجاره بیشتر از سه ماه مشابه در سال 2022 میلادی پرداخت کردند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 1/2

 

دو پروژه اتحادیه اروپا-نامیبیا تجارت را افزایش می دهد

وزیر تجارت و صنعتی، لوسیا ایپومبو، هفته گذشته در مراسم اختتامیه دو پروژه که با بودجه اتحادیه اروپا (EU) با عنوان "ارائه حمایت از موسسه استاندارد نامیبیا (NSI)" برگزار شد، گفت:هدف از این پروژه دوساله خواهرخواندگی، افزایش ظرفیت موسسه/ سازمان استاندارد نامیبیا برای انجام وظایف خود و گسترش مشارکت نامیبیا در تجارت بین‌المللی بود. این پروژه بخشی از برنامه اجرای توافقنامه مشارکت اقتصادی (EPA) برای نامیبیا بود و به مبلغ 1.6 میلیون یورو یا حدود 27 میلیون دلار نامیبیا حمایت شد. این اولین پروژه از نوع خود است که در جنوب صحرای آفریقا انجام شد که به طور مشترک توسط کنسرسیومی متشکل از هشت موسسه آلمانی و سوئدی با تجربه در سیاست تجاری، مقررات فنی، ایمنی مواد غذایی، استانداردسازی، اعتبارسنجی، اندازه‌شناسی و ارزیابی انطباق اجرا شد.

خانم آنا بیاتریز مارتینز، سفیر اتحادیه اروپا در نامیبیا در این مراسم گفت که هدف کلی از این مشارکت تقویت مشارکت نامیبیا در توافقنامه‌های تجاری بین المللی و تقویت تجارت و رشد اقتصادی آن است.

این موارد نقش مهمی در تسهیل تجارت بین المللی و حمایت از کسب و کارها در بازارهای صادراتی با کاهش موانع تجارت دارند. این چیزی است که اتحادیه اروپا و نامیبیا در روابط تجاری خود به دنبال آن هستند: افزایش، تسهیل و هموارسازی جریان‌های تجاری. مارتینز اظهار داشت: تجارت بیشتر و روانتر به نوبه خود باعث ایجاد مشاغل بیشتر و رشد اقتصادی بیشتر می‌شود.

اتحادیه اروپا دومین بازار صادراتی نامیبیا برای محصولات است. طی 11 سال گذشته، بین سال های 2012 میلادی تا 2022میلادی،صادرات کالاهای نامیبیا به اروپا با رشد 50 درصدی از 889 میلیون یورو در سال 2012 میلادی به 1.334 میلیارد یورو در سال 2022 میلادی رسیده است، در حالی که واردات این کشور در مدت مشابه 8.9 درصد رشد داشته است که بالغ بر 562 میلیون یورو در سال 2022 میلادی است.

منبع: روزنامه نیو ارا/ مجله اقتصادی بیزنس - ص 9

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما