معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۰:۳۲ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بازسازی قطعه 32 کیلومتری کاجاران-آگاراک (مرز با ایران) کریدور مواصلاتی شمال- جنوب در ارمنستان آغاز شد

به گزارش اداره راه، در حال حاضر دو شرکت پیمانکاری ساختمانی ایرانی در حال انجام کارهای مقدماتی هستند. این پروژه توسط 2 پیمانکار ایرانی انجام می‌شود، پس از بازسازی، این بخش از جاده از نظر ایمنی، راحتی و کاهش زمان سفر با استانداردهای پیشرفته بین المللی مطابقت خواهد داشت. احداث 5 تقاطع جدید، 6 روگذر، 2 تونل و 17 پل در نظر گرفته شده است. این پروژه قرار است در مدت سه سال به پایان برسد.

هزینه این پروژه 214.6 میلیون دلار برای ایروان خواهد بود که از طریق وام بانک توسعه اوراسیا و بودجه دولتی ارمنستان تامین می‌شود.

https://t.me/economyofarmenia                                                              

معاون نخست وزیر ارمنستان برای شرکت در هجدهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی بین ایران و ارمنستان به تهران سفر می‌کند

مهر گریگوریان، معاون نخست وزیر ارمنستان 24 بهمن ماه در راس هیاتی که واهان گوستانیان، معاون وزیر امورخارجه نیز در آن عضویت دارد، به منظور شرکت در هجدهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و ارمنستان به تهران سفر می‌کند. نشست یاد شده با ریاست مشترک "داود منظوری" معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و مهر گرگوریان معاون نخست وزیر ارمنستان برگزار می‌گردد.

  https://t.me/araxnews                                       

 احتمال افزایش واردات و صادرات گاز و برق بین ارمنستان و ایران در آینده نزدیک

 گنل سانوسیان؛ وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان، احتمال افزایش حجم واردات و صادرات گاز و برق بین ارمنستان و ایران را در آینده نزدیک مستثنی نمی داند. به گزارش خبرگزاری دولتی "آرمِن پرِس": گنل سانوسیان در چارچوب گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دولتی "آرمِن پرِس" ابتدا ضمن اشاره به اینکه برنامه «گاز در مقابل برق» تا سال 2036  فیمابین ایران و ارمنستان تمدید شده است، افزود: " در برنامه «گاز در مقابل برق» ضرایب تعریف شده و امکاناتی وجود دارد که در آینده نزدیک به ارمنستان فرصت واردات گاز و صادرات برق در حجم بیشتری را خواهد داد. ما اکنون مرحله مهم را از نظر هماهنگی مستندات قانونی به پایان رسانده‌ایم و در آینده نزدیک در صورت لزوم،  بر اساس نیاز ها و زیرساخت‌ها می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.  به منظور صادرات حجم بیشتر برق به ایران خطوط جدید انتقال نیرو در حال احداث هستند. از آنجایی که تمایل به افزایش حجم از دو طرف وجود دارد، لذا  در این راستا شاهد تغییرات چشمگیری در مراحل مختلف خواهیم بود." گنل سانوسیان با اشاره به زمینه‌های همکاری دیگر  با طرف ایرانی به خصوص در راستای طرح ‌های ساخت جاده‌ ها، مدارس و مخازن در ارمنستان، تصریح کرد که هر چقدر حجم طرح‌ها در زمینه همکاری‌های مذکور بیشتر و بزرگ‌تر می‌شود، پیدا کردن شرکت‌های ساختمانی جهت اجرای آن‌ها سخت تر می‌شود. به گفته سانوسیان، ایران به عنوان کشوری همسایه از لحاظ جغرافیایی و داشتن شرکت های کاملاً توسعه یافته در زمینه ساخت و ساز،  در کارهای ساختمانی در حال اجرا در ارمنستان نیز می‌تواند مشارکت داشته باشد. من  معتقدم که این یک روند و همکاری سودمند متقابل است: ما به یک شرکت ساختمانی نیاز داریم و  ایران دارای شرکت های ساختمانی مربوطه و مورد نیاز است،  از نظر جغرافیایی هم دو کشور  همسایه هستیم، امری که مشارکت شرکت های ساختمانی ایران در روند ساخت و ساز های مذکور بسیار  آسان تر می سازد." به گفتۀ آقای سانوسیان طرف ایرانی به مشارکت در طرح های  ساخت مخزن در ارمنستان نیز  بسیار  علاقه مند است.

ارمنستان می خواهد حدود 15 مخزن احداث کند که پیش نویس 3 طرح در مرحله نهایی است و در آینده نزدیک برای آن‌ها فراخوان مناقصه خواهیم داشت. وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان در خصوص همکاری‌های حوزه‌های راه سازی با شرکای ایرانی هم گفت: " یک شرکت ایرانی برنده مناقصه ساخت قطعه کاجاران- آگاراک که بخشی از بزرگراه شمال – جنوب محسوب می‌شود، شده است و اکنون در حال انتقال  تجهیزات اصلی مورد نیاز از ایران است و در آینده نزدیک مرحله اجرای ساخت و ساز آغاز خواهد شد."

https://armenpress.am/per/news/1130111.html

رقابت برای بدست آوردن پلاک "طلایی" اتومبیل، در ارمنستان

به گزارش 1in.am برای بدست آوردن پلاک "طلایی" اتومبیل در ارمنستان، تاکنون 610 درخواست برای شرکت در مزایده جهت بدست آوردن آن به ثبت رسیده است.

 در ارمنستان، پلاک اتومبیل هایی که دارای شماره‌های ردیف بیشتری باشند، به "طلایی" معروف بوده و طرفداران بسیاری دارد. بر اساس این گزارش، قیمت آغازین این پلاک ها، بین 10 تا 20 میلیون درام در نوسان می‌باشد.(یک دلار=400 درام).

در این میان پلاک اتومبیل با شماره صفر، بیشترین طرفدار را دارد. برای شرکت در مزایده، درخواست کنندگان باید 5 درصد ارزش پیشنهادی را بعنوان ودیعه پرداخت نمایند.

https://t.me/@iranarmeniachamber

توافق ارمنستان و ایران برای افزایش حجم مبادلات تجاری به 3 میلیارد دلار

ارمنستان و ایران توافق کردند حجم مبادلات تجاری دوجانبه را به 3 میلیارد دلار در سال افزایش دهند. داوود منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ارمنستان، شریک راهبردی در روابط اقتصادی برای ایران است، از توافق دو کشور برای افزایش سطح مبادلات تجاری به ۳ میلیارد دلار در سال خبر داده است. در چارچوب اختتامیه هجدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دولتی ارمنستان و ایران توافقنامه همکاری اقتصادی شامل 19 حوزه همکاری اقتصادی را امضا کرده اند.

  https://armenpress.am/per/news/1130413.html

معاون وزیر امورخارجه روسیه: خروج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر خلاف منافع ارمنستان خواهد بود

آلکساندر پانکین معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با “ریا نووستی” گفت: امتناع از پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ارمنستان سودی ندارد، بلکه مغایر با منافع این کشور خواهد بود. در اول ژانویه، ریاست اتحادیه اقتصادی اوراسیا از روسیه به ارمنستان رسید. به گفته نیکول پاشینیان نخست وزیر کشور ارمنستان به توسعه همکاری‌ها در چارچوب همکاری‌های اقتصادی در این زمینه ادامه می دهد و تلاش برای سرکوب همه تلاش ها برای سیاسی کردن یکپارچگی اوراسیا است. به گفته پانکین، همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ارمنستان موثر است و طی چند سال گذشته، این کشور در شاخص‌هایی مانند رشد تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری در سرمایه ثابت، حجم کارهای ساختمانی و غیره در داخل اتحادیه پیشرو شده است. همه اینها تا حد زیادی در چارچوب بازار واحد، جابجایی آزاد مهاجران کارگری، سهولت افتتاح بنگاه‌ها، شرایط ترجیحی برای عرضه حامل های انرژی و غیره امکان پذیر شده است. بنابراین، از نظر اقتصادی، عضویت ایروان در اتحادیه بدون شک سودمند است و امتناع از آن، به نظر ما، مغایر با منافع کشور خواهد بود. پانکین گفت: “اولویت هایی که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیان کرد، با رویکردهای ما در زمینه ادغام همخوانی دارد، ما متعهد به همکاری موثر هستیم. پاشینیان در ابتدای فوریه در نشست شورای بین دولتی اوراسیا بیان کرد که در سال 2023 گردش مالی تجاری ارمنستان با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نسبت به سال گذشته 39 درصد افزایش یافته و به حدود 7.8 میلیارد دلار رسیده است.

https://fa.armradio.am/2024/02/09/%d8%ae%d8%b1%d9%88%d8%ac

آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 21 الی 26بهمن ماه 1402

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی  3240 نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی 3206 نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی  6446 نفر

اتوبوس ورودی  30 دستگاه

اتوبوس خروجی  31 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  61 دستگاه

مجموع کامیون‌های ورودی  981 دستگاه

مجموع کامیون‌های خروجی  1029 دستگاه

جمع کل ترددکامیون‌های ورودی و خروجی  1309 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما