معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

راه اندازی سیستم پرداخت بونا برای یکپارچه سازی تسویه پرداخت های منطقه ای عربی

در جریان اجلاس جهانی دولت ها در دبی و به منظور یکپارچه سازی تسویه پرداخت های منطقه ای عربی، اخیرا طی مراسمی سیستم پرداخت Buna راه اندازی شد.

شیخ مکتوم بن محمد بن راشد آل مکتوم معاون نخست وزیر امارات دفتر مرکزی سیستم پرداخت Buna را برای سازماندهی و یکپارچه سازی تسویه پرداخت های منطقه ای عربی راه اندازی کرد. راه اندازی سامانه Buna روز 12 فوریه 2024 در جریان اجلاس جهانی دولت ها (WGS)در دبی با حضور روسای بانک های مرکزی کشورهای عربی و تعدادی از مقامات ارشد بخش های مالی این کشورها انجام شد.

شیخ مکتوم بر اهمیت تقویت همکاری‌، یکپارچگی اقتصادی و مالی و برقراری ارتباط با شرکای تجاری کشورهای عربی به صورت مستقیم یا از طریق پیوند سیستم‌های زیرساخت مالی با سیستم‌های مشابه در کشورهای مختلف تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که همکاری نزدیک به غلبه بر چالش ها و استفاده از فرصت ها کمک می‌کند. وی گفت: نقش امارات متحده عربی به عنوان قطبی برای جریان سرمایه و تجارت بین کشورهای عربی، در ارتقای یکپارچگی اقتصادی کشورهای عربی بسیار مهم است.

محمد هادی الحسینی، وزیر امور مالی امارات نیز در مراسم راه اندازی این پلت فرم گفت: میزبانی امارات از مقر سازمان تسویه پرداختهای منطقه‌ای عربی در ابوظبی نشان دهنده اهمیت استراتژیک این سازوکار و نقش پیشرو امارات به عنوان قطب تجارت و سرمایه گذاری است، به ویژه اینکه 63% از معاملات این پلتفرم به واحد پول درهم انجام می‌شود.

وی افزود: «ظرفیت های سیستم‌های پرداخت فرامرزی و چند ارزی Buna ، استفاده از ارزهای عربی را در تسویه معاملات کشورهای عربی تشویق می‌کند. کشورهای عربی از طریق Buna تلاش می‌کنند تا خدمات پرداخت پیشرفته و ایمن را برای تراکنش های فرامرزی ارائه کنند و توسعه تجارت و سرمایه گذاری‌های متقابل را تسهیل کنند.

شیخ مکتوم ضمن راه اندازی سرویس تسویه فوری برای پرداخت های برون مرزی، دستاوردهای ملموس سیستم پرداخت بونا را از زمان شروع فعالیت خود ستود و گفت؛ این سیستم مورد پذیرش بین المللی قرار گرفته است و به عنوان مدلی در نظر گرفته می‌شود که منعکس کننده جهت‌گیری‌های 20G در توسعه و بهبود کارایی سیستم های پرداخت فرامرزی است. این امر توسط سیستم‌های سطح بالای این پلتفرم که با استقبال خوبی از سوی نهادهای نظارتی بین‌المللی مواجه شده‌اند، تقویت شده است.

فهد آلترکی رئیس هیئت مدیره سازمان تسویه پرداخت‌های منطقه‌ای عربی نیز به اهمیت افزایش شمول مالی و نقش سیستم های پرداخت به عنوان ستون زیرساخت بازار مالی پرداخت و گفت؛ سیستم Buna راه حل های پرداخت مدرنی را ارائه می دهد که با استانداردها، اصول و الزامات انطباق بین المللی هماهنگ است. این سازمان از تلاش‌ها برای افزایش فرصت‌های یکپارچگی اقتصادی و مالی در منطقه عربی و تعمیق روابط سرمایه‌گذاری و تجاری با شرکای تجاری کلیدی در سراسر قاره‌های مختلف حمایت می‌کند. مشارکت در این سیستم برای همه بانک‌ها و مؤسسات مالی که دارای معیارها و شرایط مشارکت هستند، در دسترس است. وی به نقش سامانه پرداخت بونا در توانمندسازی موسسات مالی و بانکی در منطقه عربی و فراتر از آن، از جمله بانک های مرکزی و تجاری، برای ارسال و دریافت پرداخت های بین بانکی در سراسر منطقه عربی و فراتر از آن به صورت ایمن، مطمئن و مقرون به صرفه اشاره کرد.

در حاشیه مراسم راه اندازی سامانه بونا، نشست های تخصصی برگزار شد که در آن به ماهیت کار سامانه و چشم انداز آینده آن پرداخته شد. شرکت کنندگان شامل فابیو پانتا رئیس بانک ایتالیا، مهدی منا مدیرعامل بونا و حنا الرستمانی مدیرعامل گروه اولین بانک ابوظبی بودند.

ملاحظات؛

- بونا توسط سازمان تسویه پرداخت های منطقه ای عربی اداره می‌شود که به عنوان یک سازمان مستقل و کاملاً متعلق به صندوق پول عرب عمل می‌کند. در این سیستم خدمات تسویه حساب با شش ارز، از جمله چهار ارز درهم امارات، ریال عربستان، دینار اردن و پوند مصر و همچنین دو ارز بین المللی(دلار آمریکا و یورو)، ارائه می‌شود. این سازوکار در پاسخ به ابتکار پیشنهادی امارات در جلسه شورای وزیران دارایی عرب با هدف حمایت از ثبات اقتصادی در کشورهای عربی ایجاد شد.

- ابوظبی میزبان دفتر مرکزی این موسسه در ساختمان صندوق پول عرب است. در مجموع 108 بانک عربی از بین 120 بانکی که قرارداد پیوند را امضا کرده اند، پیوند با پلتفرم را تکمیل کرده اند. هدف نهایی پیوند با 160 بانک قبل از پایان سال 2024 است. موسسات مالی امارات متحده عربی که به این پلتفرم متصل شده اند عبارتند از: First Abu Dhabi Bank، Abu Dhabi Commercial Bank، Emirates NBD، Dubai Islamic Bank، Mashreq Bank و RAKBANK.

منابع؛

https://www.amf.org.ae

https://www.uab.ae

https://wam.ae

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما