معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

آسیب بیش از 50000 هکتار از مزارع کاکائو غنا به دلیل شیوع آفت (CSSVD)(فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای جوزف بوهن آیدو، رئیس هیئت مدیره کاکائو غنا (COCOBOD)، طی یک بحث میزگردی در کنفرانس مشارکت بنیاد جهانی کاکائو (WCF) در آمستردام هلند، در خصوص چالش‌ های تولید کاکائو در غنا، اعلام کرد که بیش از 50000 هکتار از مزارع کاکائو در غنا به دلیل آفت (CSSVD) از بین رفته است و این موضوع، تهدیدی بزرگ برای تولید کاکائو در این کشور به شمار می آید.

آقای آیدو گفت، علاوه بر CSSVD، به اثرات مخرب توسعه معادن غیرقانونی و تغییرات آب و هوایی در این کشور نیز اشاره کرد که بهره‌ وری کاکائو را به شدت کاهش داده است و باعث نگرانی‌هایی برای معیشت کشاورزان کاکائو گردیده است.

ایشان ضمن اشاره به جدی بودن این چالش، تضمین‌هایی را نیز ارائه کرد که نشان می‌دهد تدابیری برای رسیدگی به این موضوع اتخاذ شده و همچنان اجرا می‌شود. با این وجود، او بر نیاز به تعهد جمعی در سراسر این صنعت برای اولویت ‌بندی درآمد های پایدار کشاورزان کاکائو، با حمایت از اقدامات مشخص برای اطمینان از تحقق آن، تأکید کرد.

 

انگلیس و غنا به دنبال افزایش سطح مبادلات تجاری(07 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای بارونس کاترین هوی، نماینده تجاری نخست وزیر انگلیس در سفر خود به غنا بر نیاز به همکاری سودمند متقابل و ایجاد تعادل در تجارت بین دو کشور تاکید کرد.

وی گفت، مجموع تجارت کالا و خدمات بین انگلیس و غنا در چهار فصل منتهی به پایان سه ماهه دوم 2023، 2.1 میلیارد پوند بود که نسبت به مدت مشابه در سال 2022، 44.6 درصد یا 647 میلیون پوند افزایش داشت. همچنین از این مقدار، صادرات انگلیس به غنا در چهار فصل منتهی به پایان سه ماهه دوم 2023 به 1 میلیارد پوند رسید که در مقایسه با چهار فصل منتهی به پایان سه ماهه دوم 2022، 5.8 درصد یا 57 میلیون پوند در قیمت های فعلی افزایش یافته است.

از سوی دیگر، کل واردات انگلیس از غنا در مدت مشابه به 1.2 میلیارد پوند رسید که نشان دهنده افزایش 110.1 درصدی یا 646 پوندی است.

غنا شصت و پنجمین شریک تجاری بزرگ انگلیس در چهار فصل منتهی به پایان سه ماهه سوم 2023 بود که 0.1 درصد از کل تجارت انگلیس را به خود اختصاص داد.

 

مذاکرات چین و غنا برای برقراری خط مستقیم پروازی اکرا-گوانگژو(9 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، آقای کن افوری آتا، وزیر دارایی غنا، در پی سفر رسمی اخیر خود به چین، در مصاحبه اختصاصی با نشریات Business & Financial Times اعلام کرد که با هدف تقویت ارتباط منطقه ‌ای و تقویت روابط تجاری بین دو کشور، غنا در حال بررسی یک مشارکت استراتژیک با چین جهت برقراری پروازهای مستقیم بین اکرا و گوانگژو است.

انتظار می‌رود راه اندازی مسیر پرواز مستقیم از اکرا به گوانگژو، به تسهیل فعالیت ‌های تجاری کمک نموده و روابط اقتصادی بین دو کشور را تقویت کند.

وی همچنین اظهار داشت که این ابتکار با استراتژی اقتصادی گسترده ‌تر غنا برای اهرم مشارکت با بازیگران کلیدی بین‌المللی برای پیشبرد رشد و توسعه اقتصادی هماهنگ است. پروازهای مستقیم بین اکرا و گوانگژو فرصت ‌های جدیدی را برای تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری باز می‌کنند و موقعیت غنا را به عنوان یک مرکز استراتژیک در منطقه تقویت می‌کنند.

افوری آتا در ادامه، اهداف سفر هیئت خود به چین را توضیح داد و بر اهمیت تقویت مشارکت قوی و پایدار بین غنا و چین تأکید کرد. او اهداف کلیدی، از جمله تأمین حمایت مالی برای تلاش‌های بهبود اقتصادی غنا و انعقاد بدهی‌های دوجانبه و تجاری خارجی تحت چارچوب مشترک G2 را تشریح کرد.

 

کاهش 521 میلیون دلاری درآمدهای نفتی غنا در نیمه دوم سال 2023( 8 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، در آخرین گزارش شش ماهه تشریح جزئیات برداشت ‌های حاصل از درآمدهای برداشت نفت خام غنا و تخصیص آن به صندوق‌های نفتی غنا که توسط بانک مرکزی غنا با عنوان گزارش شش ماهه صندوق هلدینگ نفت غنا (PHF) منتشر شده است، نشان می دهد که این کشور برای نیمه دوم سال 2023، از صندوق هلدینگ نفت (PHF) بیش از 521 میلیون دلار تسهیلات دریافت کرده است.

با این حال، این مقدار در مقایسه با 696.82 میلیون دلار درآمد نفتی ثبت شده در مدت مشابه در سال 2022 کمتر می‌باشد.

بر اساس داده‌های عملکرد صندوق در نیمه دوم سال 2023، این کشور حدود 319 میلیون دلار درآمد از محل حمل و نقل نفت خام بین می 2023 تا اکتبر 2023 بدست آورده است.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

همکاری توگو و 11 کشور آفریقایی دیگر به منظور  توسعه اکوسیستم های داوطلبانه ملی در آفریقا (DENVA)(07 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، توگو و 11 کشور آفریقایی در هفته جاری برنامه ای را به منظور تقویت کار داوطلبانه در سراسر این قاره راه اندازی کردند. این برنامه که به عنوان توسعه اکوسیستم های داوطلبانه ملی در آفریقا (DENVA) شناخته می‌شود، در لومه، توگو راه اندازی شده است.

این برنامه که توسط آژانس داوطلبان توگو، ANVT و France Volontaires طراحی گردیده است، علاوه بر تسهیل حرکت داوطلبان در 12 کشور عضو، به داوطلبان کمک خواهد کرد تا با کسب آموزش و تجربیات حرفه ای، بتوانند در پروژه ‌های مختلف مشارکت کنند که با اهداف توسعه پایدار 2030 و در انسجام با دستور کار 2063 این کشور همسو باشد.

کشورهای درگیر در این طرح عبارتند از: بنین، کامرون، چاد، ساحل عاج، جمهوری دموکراتیک کنگو، غنا، گینه، گینه بیسائو، موریتانی، جمهوری کنگو، سنگال و توگو.

 

اختصاص 1.5 میلیارد CFA بودجه توسط دولت توگو به خرید داروهای ژنریک(07 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای مصطفی میجیوا وزیر بهداشت توگو گفته است که سازمان خرید داروهای ژنریک این کشور ، 1.5 میلیارد CFA از دولت بودجه دریافت خواهد کرد.

این مقام مدعی شد که تامین مالی اضافی "ظرفیت CAMEG را برای تامین امنیت داروها افزایش خواهد داد.

هدف از سرمایه‌گذاری در داروهای ژنریک، آسان‌تر کردن دریافت داروهای مقرون ‌به ‌صرفه و با کیفیت برای مردم در سراسر کشور عنوان گردیده است.

این تصمیم برای CAMEG، به این معنی است که نقش مهمی در پروژه AMU ایفا خواهد کرد. همچنین، دولت برای اطمینان از موفقیت پروژه با سایر ذینفعان نشستی برگزار کرده است. این سهامداران عبارتند از: موسسه ملی بیمه سلامت (INAM)، صندوق ملی تامین اجتماعی (CNSS)، شرکت های بیمه، نمایندگان پزشکی و غیره.

 

دریافت اعتبار بودجه ای موقت 19 میلیارد CFA برای وزارت محیط زیست توگو در سال 2024(07 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس لایحه مالی 2024، توگو باید 19 میلیارد CFA در پروژه‌های محلی حفاظت از محیط زیست در سال جاری هزینه کند.

مقامات ارشد وزارت محیط زیست هفته گذشته جلسه ای در آنهو (30 کیلومتری شرق پایتخت، لومه) برای بحث در مورد بودجه و مدیریت آن برگزار کردند.

آنها در این جلسه متعهد شدند تا به منظور برقراری ارتباط با یکدیگر نسبت به راه اندازی یک پایگاه داده دیجیتالی برای ردیابی پروژه‌های موجود، اقدام نمایند. آنها همچنین اعلام کردند که قبل از شروع هر پروژه، امکان سنجی‌های مورد نیاز را انجام خواهند داد.

 

اختصاص بودجه 3.6 میلیارد CFA فدراسیون فوتبال برای سال 2024(07 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال توگو (Fédération Togolaise de Football, FTF) در هفته گذشته، بودجه مورد نیاز خود را که بالغ بر 3.6 میلیارد CFA است برای سال 2024 تصویب کرد.

به گفته کمیته اجرایی فدراسیون، بودجه سال 2024 به ساخت زیرساخت های ورزشی مانند استادیوم ها در شهرهای بزرگ کمک خواهد کرد. بخشی از این پول نیز صرف برگزاری مسابقاتی مانند مسابقات قهرمانی کشور، مسابقات جوانان و مسابقات فوتبال ساحلی خواهد شد.

FTF همچنین قصد دارد روی آموزش بازیکنان آینده فوتبال توگو و سایر سهامداران در این بخش سرمایه گذاری کند.

 

اختصاص بودجه 57 میلیارد CFA دولت توگو به وزارت انرژی در سال 2024(07 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس لایحه مالی سال 2024، بودجه موقت 57 میلیارد CFA به وزارت انرژی توگو اختصاص داده شده است.

با این بودجه، وزارتخانه انرژی مکلف خواهد شد تا پروژه‌های موجود را با هدف دستیابی به دسترسی جهانی به برق در توگو تسریع نماید.

بر اساس این لایحه، بودجه مذکور می‌بایست برای پروژه خارج از شبکه CIZO، PRAVOST (که جزء اجتماعی CIZO است)، پروژه تینگا و پروژه‌های کوچک شبکه ای مختلف در مناطق روستایی هزینه گردد. این تامین مالی همچنین باید به گسترش بیشتر نیروگاه خورشیدی Blitta و نیز شروع توسعه یک نیروگاه PV در منطقه Sokodé کمک نماید.

بر اساس آخرین داده‌ها، در حال حاضر نرخ دسترسی به برق فعلی توگو 59 درصد گزارش گردیده است.

 

صدور مجوز احداث کارخانه تولید پوشاک نظامی در توگو به شرکت کانادایی  Logistik Unicorp (06 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، دولت توگو به شرکت کانادایی Logistik Unicorp اجازه داد تا یک کارخانه تولید لباس نظامی و حرفه ای در داچا، در منطقه پلاتو با هزینه 2.2 میلیارد دلار احداث نماید.

این پروژه که برای اولین بار در سال 2019 اعلام شده بود، قرار بود در Adetikopé، در لومه ساخته شود که بعداً منحل گردید، اما در اوت 2023، پس از ایجاد یک شرکت تابعه جدید به نام Benart Afrique دوباره راه اندازی شد.

 

سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری ایالات متحده از سال 2019 برای مبارزه و درمان بهتر ایدز در توگو(05 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، دکتر نیرو شاه، معاون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در بازدید خود از لومه طی هفته گذشته اعلام نمود که ایالات متحده از سال 2019 نزدیک به 50 میلیون دلار برای مبارزه و درمان ایدز در توگو که اعتبار آن از طریق طرح اضطراری رئیس جمهور ایالات متحده برای کمک به ایدز (PEPFAR) تامین شده، هزینه گردیده است.

از طریق این برنامه آمریکایی، تاکنون به بیش از 35000 نفر با تامین داروهای ضد ویروسی و همچنین بهبود سطح مراقبت از بیمار و سرکوب بار ویروسی در توگو کمک شده است.

یکی دیگر از زمینه‌های مهم بهداشتی که ایالات متحده و توگو در آن با یکدیگر همکاری می‌کنند، مبارزه با مالاریا است. سال گذشته، توگو به ابتکار برنامه مالاریا (PMI) رئیس جمهور ایالات متحده پیوست و تاکنون بیش از 20 میلیون دلار بودجه از طریق این ابتکار برای دوره 2024-2023 دریافت کرده است.

 

افزایش همکاری‌های چین و توگو در بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی(05 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای ویدونگ چائو سفیر چین در توگو، هفته گذشته در مراسمی‌که به مناسبت سال نو چینی، در محل سفارت این کشور در لومه برگزار گردید، در جمع حاضران اعلام کرد که همکاری چین و توگو دارای چشم اندازهای عالی و پتانسیل قوی است و قرار است در آینده روابط چین و توگو تقویت گردد.

هفته گذشته، آقای فور ناسینمبه، رئیس جمهور توگو، با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در لومه دیدار کرد. در این دیدار مقامات دو کشور به بررسی تقویت همکاری بین دو کشور در بخش های مختلف از جمله اقتصاد، آموزش، فرهنگ، بهداشت، کشاورزی و زیرساخت پرداختند.

همچنین چین در سال جاری نیز میزبان نهمین مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) را که رئیس جمهور ناسینمبه به آن دعوت شده است، خواهد بود.

بر اساس آخرین داده‌ها، از ژانویه تا ژوئیه 2023، تجارت بین توگو و چین به 2.3 میلیارد دلار رسیده است که 14 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

 

افزایش میزان تولید پنبه توگو برای اولین بار از سال 2020(05 فوریه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای مارتین دروون، مدیر شرکت پنبه توگو، Nouvelle Société Cotonière du Togo (NSCT) در گزارشی در زمان راه اندازی کمپین فروش جدید در هفته گذشته اعلام کرد که این کشور در فصل زراعی 2024-2023، به میزان 70000 تن پنبه تولید کرده است که این پیشرفت حاصل تلاش های ترکیبی پنبه کاران، تکنسین‌ها و همچنین پیشرفت های ساختاری و تکنولوژیکی در جهان است.

وی افزود، تولید اخیر در مقایسه با سال ‌های 2022 و 2021 که کشور به ترتیب 46549 تن و 52528 تن پنبه تولید کرده بود، بهبود چشمگیری داشته است. بنابراین، رکورد این میزان افزایش برای اولین بار از سال 2020 که شرکت پنبه توگو توسط غول سنگاپوری OLAM تصاحب شد، به ثبت رسیده است، در واقع، عملکرد این بخش در فصل زراعی سال 2024-2023، حدود 79200 هکتار زمین زیر کشت با برداشت 815 کیلوگرم در هر هکتار، در مقابل 66017 هکتار در فصل زراعی سال 2023-2022 با برداشت 705 در هر هکتار بوده است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما