معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۷:۱۹

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت مالی بانک سرمایه‌گذاری اروپا از مجارستان

گروه بانک سرمایه‌گذاری اروپا، از جمله بانک سرمایه‌گذاری و صندوق سرمایه‌گذاری اروپا، از اقتصاد مجارستان با 490 میلیون یورو وام و تضمین جدید در سال 2023 حمایت کردند. بانک توسعه سرمایه‌گذاری اروپا توافقنامه‌ای را با بانک توسعه مجارستان (MFB) امضا کرد که در آن 100 میلیون یورو برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بهره‌وری انرژی و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر تضمین می‌شود. این بانک همچنین 50 میلیون یورو اضافی را برای نوسازی و ارتقای انرژی کارآمد تمدید کرد.

 بانک مزبور اعلام داشت قرارداد وام 200 میلیون یورویی، با تأمین مالی مشترک برنامه توسعه روستایی مجارستان، توسعه پایدار در کشاورزی، تولید مواد غذایی و مناطق روستایی را تقویت خواهد کرد. لازم به ذکر است صندوق سرمایه‌گذاری اروپا در سال گذشته 43 میلیون یورو برای حمایت از مشاغل مجارستانی متعهد شده است.

https://dailynewshungary.com/hungary-received-hundreds-of-millions-of-euros-from-european-bank

نیاز اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری و تجارت شرق

پیتر سیارتو، وزیر امورخارجه مجارستان در حاشیه نشست وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری شرق و تجارت با آن حوزه نیاز مبرم دارد و اگر در این مسیر اخلال ایجاد شود وزن خود در بازار اقتصادی جهان را کاهش خواهد داد. وی در نشست اتحادیه با کشورهای شرقی به تغییر در ساختار اقتصادی جهان اشاره کرده و ضمن تاکید بر وجود چالش‌های جدید در پیش روی اتحادیه اروپا، از تغییر قطب اقتصادی از غرب به شرق صحبت نمود. وی خاطر نشان کرد: در گذشته 70 الی 80 درصد سرمایه‌گذاری‌های جهانی توسط کشورهای غربی بود و تنها 20 الی 30 درصد از کشورهای شرقی، اکنون این تناسب به هم خورده است. وی در سخنان خود ضمن اشاره به رشد اقتصادی مجارستان به واسطه سرمایه‌گذاری‌های چینی و کره‌ای از صحت این تصمیم‌گیری (جذب سرمایه‌گذاری شرق) دفاع کرد و تلاش برای ارتقا روابط شرق با اتحادیه را یکی از محورهای اصلی تمرکز ریاست دوره‌ای مجارستان در شورای اروپا دانست.

https://hungarytoday.hu/minister-szijjarto-hungarian-presidency-to-make-arguments-for-a-european-eastern-opening

تلاش ارمنستان برای افزایش پروازهای مستقیم با مجارستان

سفیر ارمنستان در مجارستان می‌گوید: سفر رسمی وهاگن خاچاتوریان، رئیس‌جمهور ارمنستان به مجارستان برای بهبود روابط دوجانبه بین دو کشور بسیار مهم بود. سمباتیان سفیر ارمنستان در بوداپست همچنین خاطرنشان کرد شرکت هواپیمایی ویز ایر مجارستان برنامه پروازی بسیار فعالی به ارمنستان دارد، اما دولت ارمنستان اکنون در تلاش است با هدف رونق گردشگری، علاوه بر پروازهای مستقیم بین ایروان و بوداپست، پرواز به مقصد گیومری را نیز برقرار کند.

https://news.am/eng/news/806541.html

احتمال خرید فرودگاه بوداپست

مارتون ناج، وزیر اقتصاد داخلی مجارستان گفت: به نظر می‌رسد توافق اولیه خرید فرودگاه بوداپست (از مالکین خارجی) در ماه فوریه میسر می‌باشد. وی دلیل زمان بردن مذاکرات را پیچیده بودن پروسه فروش دانسته است. پیش‌تر مشخص شده بود که دولت مجارستان به دنبال خرید فرودگاه با شرکای فرانسوی و قطری در قالب یک همکاری استراتژیک می‌باشد. یکی از مالکین فرودگاه در سال 2023 از عدم توافق با دولت بر سر قیمت خبر داده بود، اما مجددا وزیر اقتصاد داخلی مجارستان از نزدیک شدن زمان حصول توافق صحبت نموده است.

https://hungarytoday.hu/agreement-closer-on-the-repurchase-of-budapest-airport

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما