معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استاندار نجف اشرف از کشف یک چاه نفت در منطقه «واحه الرهبان» خبر داد

ماجد الوائلی فرماندار نجف الاشرف از کشف یک چاه نفت در منطقه واحه الرهبان خبر داد که نشان می دهد نجف اشرف به یکی از استان‌های دارای ذخایر نفتی بالا تبدیل شده است.

فرماندار نجف به خبرگزاری عراق (اینا) گفت: یک چاه نفت در منطقه واحه الرهبان در فرورفتگی دریای نجف از طریق منطقه اکتشافی کشف شد که در آن طبق ارزیابی که توسط شرکت اکتشاف نفت و گروهی از کارشناسان خارجی انجام شده است، نشان می‌دهد که استان نجف‌اشرف به یکی از استان‌های دارای ذخایر نفتی بالا تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این کشف یک انقلاب همه جانبه توسعه و اقتصادی و عاملی در ارتقای سطح زندگی و اقتصاد کشور و استان نجف خواهد بود، افزود: برای تسریع فرآیندهای مربوط به آماده سازی جهت استحصال نفت، ارتباط مستقیم با وزارت نفت برقرار خواهد شد.

بررسی وضعیت بهداشت استان در دیدار استاندار نجف و مشاور نخست وزیر در امور بهداشت

در دیدار ماجد الوائلی استاندار نجف اشرف با دکتر عمر الحاج مشاور نخست وزیر در امور بهداشت و هیئت همراه، آخرین وضعیت بهداشت و درمان در این استان مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار نحف در این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت تلاش های مشاوران و تیم های پیگیری نخست وزیر در رفع موانع ، اقدامات انجام شده استانداری در راستای تامین تجهیزات و توسعه موسسات بهداشتی از جمله افتتاح تعدادی از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی در مناطق مختلف استان را تشریح کرد.

دکتر عمر الحاج ضمن قدردانی از تلاش های استاندار نجف اشرف در پیشبرد پروژه‌های استانی بویژه در حوزه بخش بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: استانداری نجف اشرف شاهد توسعه چشمگیری در زیرساختها بوده و هیچ پروژه بهداشتی عقب افتاده ای در شهر مقدس نجف اشرف وجود ندارد.

استانداردیوانیه از بازسازی قریب الوقوع 42 محله با حمایت نخست وزیر خبر داد

میثم عبدالله الشهد، استاندار دیوانیه سه محور عمده اصلی توسعه زیرساخت‌ها در این استان را که هزینه آن به 150 میلیارد دینار بالغ می‌شود عنوان کرده و از احیای قریب‌الوقوع 42 محله در دیوانیه با حمایت مستقیم نخست وزیر محمد شیاع السودانی خبر داد.

الشهد با اعلام اینکه با اختصاص 150 میلیارد دینار از صندوق توسعه مناطق محروم بودجه استان که 370 میلیارد دینار بود  ترمیم شد، اظهار کرد استانداری دیوانیه با توجه به اهمیت و اولویت نیازها، فعالیت های خود را در سه محور اساسی از جمله بهداشت و درمان و توسعه بیمارستان‌ها با تمرکز بر تامین تجهیزات پیشرفته و ماشین آلات و تجهیزات پزشکی تخصصی، توسعه سیستم برق و ایجاد شبکه جدید و رفع نیازمندیهای استان به  ترانسفورماتورها، توسعه و جایگزینی خطوط تغذیه بعنوان محور دوم و توسعه ایستگاه‌های شبکه آب قدیمی و آب شیرین کن‌ها بهعنوان محورم شوم متمرکز کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: رقمی‌بالغ بر 335 میلیارد از سوی وزارت ساختمان و مسکن به منظور احیای 42 محله در استان با حمایت و پیگیری محمد شیاع السودانی نخست وزیر اختصاص یافته است که البته مستلزم تایید نتایج بازرسی مراجع مربوطه است. 

برنامه راه اندازی بزرگترین پروژه تولید کاغذ در استان المثنی

سازمان سرمایه گذاری المثنی از تکمیل بزرگترین پروژه در کشور برای بازیافت زباله در تمامی استانها و تبدیل آن به پاکت های کاغذی و مقوایی خبر داد.

عادل دخیل الیاسیری، رئیس سازمان سرمایه گذاری المثنی گفت: در راستای برنامه نخست وزیر برای توسعه حوره‌های صنعت و کشاورزی، شرکت تولید کاغذ الشومخ، پروژه سرمایه گذاری خود را در استان المثنی آغاز کرده، تاکید کرد: این پروژه مطابق با اهداف زیست محیطی کشور است که از طریق جمع آوری ضایعات کاغذ از همه استان‌ها و تبدیل آن به کاغذ و مقوای قابل استفاده حاصل خواهد شد.

وی افزود: این پروژه در محور صنعتی ستاره در شمال استان المثنی و در زمینی به مساحت50 دونم (هر دونم معادل یک چهارم هکتار) با مجموع هزینه 32 میلیون دلار پایه گذاری شده که نشان می دهد کار بر روی این پروژه پس از اتمام مرحله زیرساخت به صورت مرحله‌ای و با سرعت زیاد انجام می‌شود و پیش بینی می‌شود تا ابتدای سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فاز اول پروژه 500 تن در روز و ظرفیت نهایی طراحی 1500 تن در روز است، تاکید کرد: در حال حاضر کل نیاز کشور به کاغذ و مقوا و طبق برنامه زمانبندی وزارت برنامه ریزی روزانه (1700) تن می‌باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این پروژه با توقف واردات روزانه مقادیر زیادی کاغذ از اقتصاد عراق حمایت و ارز را برای کشور تامین می‌کند، افزود: این پروژه با حضور تیم های بزرگ موتوری برای جمع آوری کاغذ برای بخش حمل و نقل ضایعات کاغذ در تمامی استان‌ها و تحویل آن به محل کارخانه در استان المثنی خواهد بود.

وی ادامه داد: این پروژه 100 درصد متکی به نیروی کار عراقی است و با شروع عملیات تجاری 450 کارگر استخدام خواهد شد و در حال حاضر تعداد زیادی کارگر در زمینه در حال ایجاد زیرساخت های پروژه هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما