معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۶:۱۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 تولید بیش از 200 تن روغن نباتی در استان هلمند

از آغاز سال جاری تاکنون، بیش از ۲۰۰ تُن روغن در کارخانه دولتی روغن نباتی و پنبه بُست استان ‎هلمند تولید شده است. مسئولان این کارخانه می‌گویند: برای حمایت از تولیدات داخلی کشور باید به ‌جای محصولات خارجی، از تولیدات داخلی استفاده شود. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هلمند نیز تصمیم گرفته است که روغن تولیدشده این استان را به بازارهای جهانی عرضه کند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 ادامه کار احداث یک کارخانه تولید سیمان در استان قندهار

کار احداث یک کارخانه تولید سیمان به نام شرکت نبی زاده در منطقه شوراندام قندهار در زمینی به مساحت 100 جریب و با اختصاص یکصد میلیون دلار در دو فاز به سرعت ادامه دارد.

به گفته مسئولین، کار احداث این پروژه 20 درصد پیشرفت داشته است که با تکمیل شدن آن، روزانه 5 هزار تن سیمان تولید خواهد داشت و زمینه کار نیز برای هزاران نفر فراهم می‌گردد.

مهندس "عبدالباری ولی زاده" مدیر این کارخانه گفت: با تکمیل شدن هر دو فاز کارخانه، روزانه  5 هزار تن سیمان تولید خواهد شد و نیاز حوزه جنوب به سیمان را مرتفع می‌کند.

"سید سرور امانی" رئیس اتاق معدن و صنایع استان قندهار نیز گفت: با روی کار آمدن امارت اسلامی‌بسیاری از سرمایه گذاران در قندهار آماده سرمایه گذاری در بخش های مختلف هستند. وی افزود: کار احداث دو فاز این شرکت یک سال به طول خواهد انجامید و با تکمیل شدن آن زمینه کار برای 5000 نفر فراهم می‌گردد.

گفتنی است، مواد خام این کارخانه از کوه شوراندام استخراج می‌گردد و قرارداد آن از سوی وزارت معدن و پترولیم با شرکت احمد نبی زاده انجام شده است و براساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته از سوی مهندسین زمین شناسی، مواد خام این کوه برای 650 سال این کارخانه جواب می دهد.    

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 انهدام مواد غذایی و دارویی بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته در قندهار

(سایت استانداری قندهار): "حافظ حمیدالله" رئیس اداره مواد غذایی و دارویی استان قندهار گفت: طی مدّت 7 ماه 5000 کارتن مواد غذایی و دارویی بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته از مغازه‌ها و داروخانه‌ها جمع آوری و منهدم شده است.

وی افزود: کارمندان این اداره به طور مرتب بر فروشندگان مواد غذایی و داروخانه‌ها نظارت نموده و هشدارهای لازم را بخاطر سلامتی شهروندان به آنان اعلام می دارند.

حافظ حمیدالله از تمام تاجران و فروشندگان مواد غذایی و دارویی خواست تا از وارد نمودن دارو و مواد غذایی بی کیفیت خودداری نمایند و هشدار داد که با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

منبع: سایت اطلاع رسانی استانداری قندهار

 طالبان به دنبال ایجاد نیروگاه‌ های خورشیدی برای جبران کمبود برق

"مطیع الله عابد" سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان اعلام کرد: این وزارتخانه در راستای کاهش قطعی برق، ۲۰۰ پروژه به ارزش 4 میلیارد دلار در بخش برق طی 5 سال آینده اجرایی خواهد کرد. این سخنگو در حالی از تولید برق خورشیدی سخن گفته است که افغانستان هنوز در تولید برق به خودکفایی نرسیده و برق مورد نیازش را از چندین کشور همسایه وارد می‌کند و همچنین بسیاری از شهرهای این کشور از جمله کابل در زمان اوج سرما و گرما با کمبود منابع برق روبرو می‌شوند.

عابد با اشاره به اینکه با برخی شرکت‌ های ترکیه ای برای ایجاد نیروگاه‌ های خورشیدی تفاهم نامه امضا کرده ‌ایم، گفت: برای شهر هرات ۱۰۰ مگاوات و برای شهر زرنج ۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته ایم.

برخی کارشناسان مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه افغانستان بستری مناسب برای مزارع خورشیدی است، خواستار سرمایه‌گذاری‌ های بیشتر در این بخش شدند.

"محمد بشیر شبیری" کارشناس مسایل اقتصادی افغانستان با اشاره به اینکه این کشور در طول یک سال ۳۰۰ روز آفتابی دارد، خواستار استفاده بهینه از این فرصت برای تولید برق خورشیدی شد.

وی افزود: اگر بتوانیم در بخش‌هایی از افغانستان از نیروگاه خورشیدی استفاده کنیم، برای کاهش کمبود برق در این مناطق کمک بزرگی خواهد کرد.

منبع: طلوع نیوز

 صادرات 118 هزار تن میوه از استان قندهار در سال جاری

به گفته مسئولان اداره تجارت قندهار، طی سال جاری از بابت صادرات 118 هزار تن میوه تازه به خارج از کشور، 55 میلیون و 547 هزار دلار درآمد به دست آمده است.

به گفته آنان، میوه‌های صادر شده شامل هندوانه، انگور، انار، انجیر و غیره می‌باشد. مسئولین اتاق تجارت قندهار می‌گویند: در سال جاری آب‌ های استان درست مدیریت شده و آفات طبیعی هم کمتر بود. به همین خاطر محصولات میوه تازه قندهار افزایش یافته است.

"عبدالباقی بینا"، معاون اتاق تجارت قندهار گفته است: «هر چند امسال خشکسالی بود، اما آب به درستی مدیریت شد، باغ ‌ها در زمان معین آبیاری شد و امراض به وجود نیامد. میوه به صورت منظم صادر شد. حالا یک مقدار انار و سیب باقی مانده است.»

صادر کنندگان میوه تازه در قندهار نیز گفته اند: در روند صادرات، تسهیلات فراهم شده است، اما برای افزایش میزان صادرات کشور باید تلاش بیشتر صورت گیرد.

"حاجی نانی" رئیس کمیسیون صادرات میوه تازه قندهار نیز گفت: خوشبختانه امسال امنیت بسیار خوب بود. در گمرکات مشکل نبود. اگر مشکلی هم می‌بود، رئیس گمرک آن را حل می‌کرد.

با این حال نبود سرد خانه‌های استاندارد و مجهز در کشور سبب می‌شود تا بخشی از میوه‌های تازه باغداران از بین برود. باغداران می‌خواهند که سردخانه‌های استاندارد در کشور ساخته شود تا آنان بتوانند میوه‌های تازه را حفظ و نگهداری کنند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما