معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف: زیمبابوه

بودجه ملی 2024 پس از اصلاحاتی توسط پارلمان ملی زیمبابوه تصویب شد

بودجه ملی 2024 زیمبابوه پس از بحث در پارلمان ملی این کشور و انجام اصلاحاتی که در پیشنهاد ارائه شده توسط امتولی انکوب، وزیر دارایی و توسعه اقتصادی این کشور انجام شد، به تصویب نمایندگان پارلمان ملی رسید. این در حالی است که در روند بررسی بودجه پیشنهادی توسط قانونگذاران دو لایحه بودجه نیز به تصویب رسید که شامل لایحه تخصیص و لایحه بودجه و همچنین تغییرات مالیاتی ایجاد شده در پیشنهادات مالیاتی وزیر دارایی و توسعه اقتصادی  به تصویب رسید. در همین رابطه اصلاحات مالیات بر ثروت، با افزایش آستانه به 250000 دلار آمریکا و معافیت برای اقامت اولیه گردیده است همچنین  محدودیت تعیین شده 50000 دلار آمریکا در سال برای مالیات از هر فرد در نظرگرفته شده است.  سایر نکات کلیدی نیز به شرح مواردی همچون مقرون به صرفه بودن کالاهای اساسی، تعهد دولت به مقرون به صرفه نگه داشتن هزینه‌های کالاهای اساسی ، باز کردن مرزها برای ورود بیشتر کالاهای اساسی به عنوان پاسخی به افزایش قیمت ها و راه حل پایین نگه داشتن قیمت کالاها بویژه مواد غذایی و البته با نظر داشتن به آسیب نرساندن به توسعه صنعت کشور برنامه ریزی شده است. The herald

کشورهای خاورمیانه در جستجوی فرصت در حوزه‌های اقتصادی در آفریقا هستند

آفریقا که زمانی قاره‌ای پرجنب ‌و جوش با پتانسیل‌های بکر بود، اکنون به میدان نبرد تشدید رقابت قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده است و عصر جدیدی از رقابت استراتژیک را شعله ‌ور می‌کند. با بیدار شدن جهان از اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی عظیم آفریقا، قدرت‌های بزرگ برای تسلط با یکدیگر رقابت می‌کنند و حوزه ‌های نفوذ خود را با دقت حساب شده‌ ای می‌سازند. جایی که غول‌های تثبیت ‌شده و بازیکنان نوظهور، هدفشان شکل‌دهی به سرنوشت یک قاره در حال پیشرفت است. تقلا برای منابع، تلاش برای مشارکت استراتژیک، و پیگیری مزیت ژئوپلیتیکی تشدید می‌شود و آفریقا را به منظره ای تبدیل می‌کند که در آن جاه طلبی‌ها طنین انداز می‌شود و توجه جهان را به خود جلب می‌کند.

در این چشم انداز رقابت شدید، آفریقا که بر سر دوراهی ایستاده است، سرنوشت آن به توازن ظریف قدرت بستگی دارد .برخی از کشورها مانند ایران که مدتی است در این فضای رقابتی سکوت اختیار کرده است، با سیاست گشایش بر افزایش اثربخشی خود در آفریقا متمرکز شده است. انتظار می رود مصر که نفوذ قابل توجهی در آفریقا دارد در این فضای معتدل با تلاش های ایران در این قاره مخالفت نکند.

مسائلی که کشورهای آفریقایی را برای همکاری جذب کرد تا حد زیادی با هم سازگار است. زیمبابوه قصد دارد از طریق روابطی که با خاور میانه ایجاد خواهد کرد، از شر تحریم های سنگین اعمال شده توسط ایالات متحده خلاص شود. انتظار می‌رود این کشور با همکاری برخی کشورهای خاورمیانه در ابتکارات خود در این زمینه‌ها از استراتژی دلارزدایی علیه آمریکا پیروی کند، می‌توان ادعا کرد که این استراتژی اساساً با سیاست‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی (بریکس) که کشوری مثل ایران در نظر دارد به آنها ملحق شود، سازگار است. .zimfocus

نمایش فیلم های اتحادیه اروپا  در غالب برگزاری جشنواره فرهنگی هر ساله برنامه ریزی و اجرا خواهد شد

  همه ساله در فصل گرما، علاقه مندان به فیلم از یک تجربه سینمایی با میزبانی جشنواره فیلم اروپایی در زیمبابوه لذت خواهند برد. معمولا در ماه‌های اکتبر و نوامبر، دو سینما میزبان برنامه‌های رایگانی خواهند بود که به اشتراک گذاشته خواهند شد. در حراره، این برنامه‌ها در حالی که برنامه‌های بولاوایو نیز برای روزهایی از ماههایی مانند اکتبر برنامه ریزی می‌شوند اجرا خواهند شد. گیلمور تی، هماهنگ‌کننده این جشنواره فیلم ها گفت، مانند همیشه، نمایش‌ها رایگان خواهد بود.

با فیلم‌ های متنوع در نمایشگاه، همچنین میزبان مسابقه فیلم کوتاه Bioskop است که برای فیلمسازان سراسر زیمبابوه و کسانی که در دیاسپورا (خارج از زیمبابوه) هستند و زندگی می‌کنندآزاد است. در گذشته، این برنامه برای شناسایی فیلمسازانی که در حال تغییر چشم انداز سینمایی در زیمبابوه و فراتر از آن هستند، فیلم هایی را در فهرست نهایی قرار داده است. مسابقه فیلم کوتاه Bioskop که چهارمین دوره خود را پشت سر ‌گذاشت، با موضوع «عبور از مرزها» برگزار گردید و از فیلمسازان خواسته شد تا به صورت مجازی و آزادانه آثار خود را تا دو ماه پس از برگزاری و حداکثر تا آخر سال برای بررسی ارسال کنند. با توجه به اینکه جشنواره فیلم اتحادیه اروپا نمونه دیگری از برنامه‌های فرهنگی اتحادیه اروپایی در زیمبابوه است که در آن زیمبابوه ای‌ ها با فرهنگ اروپا از طریق فیلم و سایر اشکال رسانه‌ای که در مقاله به آن اشاره شد، آشنا می‌شوند. در کنار این جشنواره، مسابقه فیلم کوتاه Bioskop نیز برای شناسایی فیلم سازان و حمایت از آنها برگزار خواهد شد. chronicle

 

ب:  زامبیا

تلاش آژانس توسعه زامبیا برای جذب سرمایه گذاری در حوزه تولید ابریشم

آژانس توسعه زامبیا ZDA   اعلام کرد که به کارخانه موپیکا سریکولچر برای بهبود تولید و تبدیل شدن به تولیدکننده شماره یک ابریشم آفریقا کمک خواهد کرد. موسومکوتوان سیچیزو، رئیس کمیته مجوزها و گواهینامه‌های آژانس توسعه زامبیا  گفت سرمایه‌گذاری سی و یک میلیون دلاری پیش‌بینی ‌شده توسط این شرکت با حداکثر حمایت از مزایای بهره ‌مندی آن خواهد شد. وی هنگام بازدید تیم از کارخانه تولید محصولات کشاورزی موپیکا در ناحیه  Mpika، گفت که برای طرح تولیدکننده بیرونی که این شرکت ترتیب داده است، تولید را افزایش خواهد و برای  مردم و فعالان محلی برای سرمایه گذاری در کشاورزی مناسب خواهد بود.

 وی تصریح کردکه بازار ابریشم به سرعت در حال افزایش است، همانطور که تعداد نهادهای خارجی که علاقه نشان داده اند با این شرکت برای تولید این ماده ارزشمند مشارکت کنند، افزایش یافته است.  در همین حال، مدیر پروژه موپیکا گفت که این شرکت تاکنون نزدیک به  یک هزار هکتار زمین را پاکسازی ومناسب سازی کرده و در 700 هکتار آن کاشت ضورت گرفته است.

 وی  همچنین گفت تمامی ماشین آلات تولیدی در کشور وجود دارد و تاکنون 24 انبار ساخته شده و حدود 500 نفر از افراد بومی نیز مشغول به کار شده اند.  این برنامه ابراز امیدواری کرده است برای  اولین بار در تاریخ این کشور که زامبیا را به عنوان یکی از تولیدکنندگان بالقوه ابریشم در قاره آفریقا تبدیل خواهد کرد. Lusakatimes

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما