معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

هجوم شرکت های کریپتو هندی به دبی

رسانه‌های امارات به نقل از گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست نوشتند؛ شرکت‌های ارزهای دیجیتال هندی به لطف محیط محرک و قوانین و سیستم‌های حمایتی دبی برای ادامه فعالیت به این شهر هجوم آورده اند، بر این اساس سال گذشته میلادی در مجموع تعداد شرکت‌های هندی ثبت‌شده در اتاق دبی از 90000 شرکت فراتر رفت.

بر اساس نظرسنجی RBI Remittances Survey در سال 2022، مهاجران هندی در امارات متحده عربی 18 درصد از جریان جهانی حواله به هند را تشکیل داده اند که بالغ بر 90 میلیارد دلار است. روابط مالی بین دو کشور فراتر از نقل و انتقالات مالی است و اکنون شامل دنیای "وب 3" می‌شود که نسخه پیشرفته ای از اینترنت است که بر فناوری "بلاک چین" متکی است. تجارت بین امارات و هند در سال گذشته به حدود 85 میلیارد افزایش یافت و هر دو کشور در حال بررسی امکان همکاری در زمینه پروژه‌های ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. پیش بینی می‌شود حجم تجارت متقابل بین دو کشور تا سال 2027 به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.

بر اساس این گزارش دبی تا سپتامبر گذشته شاهد ثبت بیش از 90000 شرکت هندی در اتاق‌های دبی بوده است، در حالی که بزرگترین رویداد فناوری در این شهر(2023GITEX) شاهد حضور بیش از 300 شرکت هندی نوظهور بود که این تعداد نسبت به سال 2022 سه برابر افزایش یافته بود.

هند در سال 2023 در صدر شاخص پذیرش ارزهای دیجیتال Chainalysis قرار گرفت و اکنون دومین بازار بزرگ ارزهای دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات است. اما صنعت محلی به دلیل قوانین مالیاتی سختگیرانه تحمیل شده توسط دولت آسیب دیده است و شرکت های فعال در این حوزه را بر آن داشته تا به اکوسیستم ارزهای دیجیتال دبی نقل مکان کنند.

سامیت گوپتا، مدیر عامل صرافی ارزهای دیجیتال هندی CoinDCXگفت: «صاحبان کسب و کار و سرمایه‌گذاران در حوزه‌ای که آزادی عمل بیشتر و ریسک غیرمترقبه کمتری دارد، احساس راحتی بیشتری می‌کنند. اگرچه هند در زمینه پذیرش مردمی ارزهای دیجیتال هنوز در رتبه اول جهان قرار دارد، ولی ما شاهد کاهش بیش از 90 درصدی در حجم کار خود بوده ایم و بسیاری از این فعالیت‌ها به دلیل نرخ‌های مالیات بالا در کانال‌های جایگزین انجام می‌شود. بسیاری از بنیانگذاران اپلیکیشن وب 3، دبی را به عنوان مرکز فعالیت خود ترجیح می دهند.

وزیر دارایی هند، نیرمالا سیتارامان، سال گذشته 30 درصد مالیات به اضافه هزینه‌های اضافی قابل اعمال و مالیات 4 درصدی بر سود معاملات ارزهای دیجیتال را اعلام کرد و امسال نیز با اعمال مالیات 1 درصدی کسر شده در منبع (TDS) بر روی ارز، شرایط را برای کسب و کارهای هندی فعال در این حوزه سخت تر کرد. عدم پرداخت این مالیات ها می‌تواند منجر به جریمه ای معادل مبلغ پرداخت نشده، 15 درصد سود تاخیر در پرداخت و حتی زندان شود.

شایان ذکر است امارات متحده عربی با مجموعه ای از ابتکارات در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتال، تلاش کرده است ضمن حمایت از اینگونه شرکتها، به عنوان قطب پیشرو در حوزه بلاک چین ظاهر شود. دبی، ابوظبی و راس الخیمه مناطقی را با عنوان منطقه تجاری ارز دیجیتال راه اندازی کرده اند. تجربه موفق دبی در بهره برداری از ظرفیت مناطق آزاد تجاری در زمینه دارایی‌های دیجیتال باعث ایجاد مناطق مذکور در ابوظبی و راس الخیمه شد. بازار جهانی ابوظبی (ADGM) در حال حاضر با تخصیص یک سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری، صدها استارت آپ Web3 را در منطقه میزبانی می‌کند.

دبی چندین رویداد تخصصی بین المللی از جمله نمایشگاه سالانه GITEX و نمایشگاه جهانی بلاک چین در زمینه فناوری‌های نوین و ارزهای دیجیتال دارد، نمایشگاه جهانی بلاک چین سال گذشته با حضور 7000 شرکت کننده، 300 سخنران، 120 اسپانسر و 3000 شرکت با هدف برقراری ارتباط و یادگیری، ترویج صنعت بلاک چین و وب 3 و نمایش پروژه‌ها و محصولات این شرکت ها برگزار شد.

گروه اماراتی Presight AI Holding، به عنوان یک شرکت پیشرو اماراتی در زمینه تجزیه و تحلیل داده و هوش مصنوعی و گروه Hitachi Ltd در تاریخ 14 ژانویه سال جاری میلادی تفاهمنامه ای را برای همکاری در حوزه در شهر هوشمند و فناوری‌های شهر شناختی امضاء نمودند. این دو شرکت بر روی تعدادی از زمینه‌ها و فرصت‌های تجاری از جمله ادغام هوش مصنوعی در فناوری‌های شهر هوشمند، راه‌کارهای برنامه ریزی شهری و زیرساخت های هوشمند، راه حل های زیست محیطی و بهره وری انرژی، دیجیتالی شدن و استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای سیستم های مدیریت شهری همکاری خواهند کرد.

منابع؛

https://wam.ae

https://mediain.com

https://www.uaetoday.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما