معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۸

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اخبار داخلی

رئیس جمهور صربستان: پیشرفت اقتصادی گرجستان رشک برانگیز است

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در یکی از میزگردهای مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت: پیشرفت اقتصاد گرجستان چشمگیر و رشک برانگیز است.

ایراکلی قریباشویلی دوست بزرگ من است. به دلایلی، ما در اروپا بی اساس فکر می‌کنیم که بالاتر از دیگران هستیم. ما صحبت های ایراکلی را شنیدیم. مهم نیست که در 1-2 یا 5 سال آینده در حرفه سیاسی او چه اتفاقی می افتد، اما من معتقدم که او کاملاً شایسته است که تا مدتی که برای او تعیین شده است، کشور را اداره کند.  اگر زمانی را به یاد بیاورید که گرجستان یک ستاره در حال ظهور در آسمان ژئوپلیتیک اروپا بود، نرخ رشد اقتصادی آن زمان چقدر بود؟ تقریباً 0.1٪ و امروز هیچ کس در مورد نتایج عالی دولت قریباشویلی صحبت نمی‌کند. این در حالی است که نمی‌توان چنین نتایجی را در اروپا به دست آورد.

رئیس جمهور صربستان همچنین با تاکید بر اینکه گرجستان و چین همکاری‌های خود را به سطح استراتژیک رسانده اند، خاطرنشان کرد: به زودی از نخست وزیر گرجستان این سوال پرسیده می‌شود که گرجستان با چه کسانی روابط نزدیک دارد، چین یا اتحادیه اروپا. در حالی که قریباشویلی باید به نفع کشورش کار کند. بدون سرمایه گذاری چین و همکاری نزدیک با آنها، گرجستان نمی‌تواند به راحتی و با موفقیت کار کند. اروپا باید این را درک کند.

https://sputnik-georgia.ru/20240118/ekonomicheskomu-progressu-gruzii-mozhno-pozavidovat--prezident-serbii-285733927.html

 جلسه شورای اقتصاد به ریاست نخست وزیر برگزار شد

نشست شورای اقتصاد به ریاست ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر برگزار شد. به گزارش دفتر مطبوعاتی دولت اعضای شورا در این نشست به بررسی شاخص های عملکردی بودجه کلی سال 2023 پرداختند.

در این گزارش آمده است، نسبت به شاخص های برنامه، درآمدها 102.2 درصد، درآمدهای مالیاتی 101.7 درصد، خصوصی سازی 124.3 درصد، پرداخت ها 100.3 درصد، هزینه‌های سرمایه ای 101.2 درصد و کسری بودجه کل نسبت به تولید ناخالص داخلی 2.5 درصد گزارش شده است.

ایراکلی کارسلادزه وزیر زیرساخت و توسعه مناطق خاطرنشان کرد: این وزارت بودجه دولتی سال 2023 را 102.5 یعنی 83.3 میلیون لاری بیش از برنامه اجرا کرده است. مجموع هزینه‌های این وزارتخانه از خزانه دولتی بالغ بر 3.8 میلیارد لاری بوده است.  هزینه‌ها برای توسعه زیرساختها نسبت به سال گذشته 354 میلیون لاری افزایش یافته که بالاترین شاخص در تاریخ وجود این وزارتخانه است.

اعضای شورا درباره صادرات محصولات کشاورزی نیز بحث و تبادل نظر کردند. در فصل مرکبات تا این مرحله 33.8 هزار تن مرکبات به ارزش 22 میلیون دلار از کشور صادر شده است. در حال حاضر 9900 تن مرکبات غیراستاندارد در شرکتها فرآوری می‌شوند. یارانه اختصاص یافته برای محصولات غیراستاندارد 2.47 میلیون لاری است.  خاطرنشان شد که این روند ادامه دارد و قرار است 3 تا 5 هزار تن دیگر فرآوری شود. در این جلسه موضوع یارانه برق به خانواده‌های آسیب پذیر اجتماعی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خاطرنشان شد: در سال 2024 تامین یارانه برق مصرفی خانوارهای آسیب پذیر ادامه می یابد.

https://24news.ge/read/id/89839

رشد 12.5 درصدی تجارت خارجی گرجستان در سال 2023

در سال 2023 گردش مالی تجارت خارجی گرجستان بالغ بر 21.5 میلیارد دلار بود که 12.5 درصد بیشتر از سال 2022 است.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در سال گذشته صادرات بالغ بر 6 میلیارد دلار بوده است که 9.1 درصد بیشتر از سال 2022 است. واردات نیز بالغ بر 15.4 میلیارد دلار بوده است. تراز تجاری منفی در سال 2023 بالغ بر 9.3 میلیارد بوده که 43.4 درصد از کل گردش مالی تجارت خارجی را تشکیل می دهد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/v-2023-godu-vnesnetorgovyi-oborot-gruzii-sostavil-215-mlrd-dollarov

کاهش حداقل هزینه معیشتی در گرجستان

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در ماه دسامبر 2023 نسبت به ماه نوامبر هزینه معیشتی یک مرد توانمند با 2.6 لاری کاهش به 249.7 لاری رسید.

همچنین هزینه معیشتی یک مرد شاغل نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.8 لاری کاهش داشته است. زیرا حداقل هزینه معیشتی در دسامبر  سال گذشته 253.5 لاری بوده است.

میانگین حداقل هزینه معیشتی (اعم از مرد، زن و یا کودک) در ماه دسامبر نسبت به ماه ماقبل با 2.3 لاری کاهش به 221.1 لاری رسید.

 https://interpress.ge/read/51465

نظر وزیر اقتصاد در مورد رکورد گردش تجارت خارجی گرجستان

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان گفت، این سومین بار است که گرجستان رکورد بالای گردش مالی تجارت خارجی را تجربه می‌کند.

طبق گزارش سازمان ملی آمار گرجستان گردش مالی تجارت خارجی این کشور در سال 2023 به رکورد جدیدی دست یافته است.  فلذا همه پیش نیازها برای ادامه پویایی مثبت دو سال اخیر در سال 2024 وجود دارد.

وزیر گفت: از سال 2021 تا به امروز، ما برای سومین بار رکورد بالایی در گردش مالی تجارت خارجی داشته ایم. گردش مالی تجارت خارجی در سال 2023 حدود 9.1 درصد افزایش یافت. از جمله صادرات به 6.1 میلیارد دلار و واردات نیز با 14 درصد به 15.4 میلیارد دلار رسید. مجموع گردش مالی تجارت خارجی با 12.5 درصد افزایش به 21 میلیارد دلار رسید.

وی افزود: من فکر می‌کنم این داده‌ها دلگرم کننده است. علیرغم اینکه مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف وجود داشت، اما داده‌های کلی که از تجارت خارجی در اختیار داریم، ما را امیدوار می‌کند که روند مثبت در سال 2024 ادامه یابد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/minekonomiki-o-rekordnom-vnesnetorgovom-oborote-gruzii

 گرانی اینترنت در گرجستان

قیمت اینترنت ثابت در گرجستان گران و دسترسی به اینترنت پرسرعت مشکل است. اینها یافته‌های گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است. بنابراین، قیمت اینترنت ثابت از حد توصیه شده توسط اتحادیه بین المللی مخابرات فراتر رفته و به جای 2 درصد درآمد سرانه ناخالص ملی، 2.35 درصد است. در مورد دسترسی به اینترنت پرسرعت (بیش از 30 مگابیت بر ثانیه)، تقریبا 80 درصد شرکت های بزرگ، 54 درصد متوسط و 38 درصد شرکت های کوچک به آن دسترسی دارند.

تعداد کاربران اینترنت ر کشور کمتر از میانگین کشورهای OECD و اتحادیه اروپا است.

https://t.me/SputnikGeorgia/32576

کاهش تقاضای آپارتمان در تفلیس

تقاضا برای آپارتمان در تفلیس همچنان در حال کاهش است. طبق گزارش موسسه Colliers Georgia، در دسامبر 2023 حدود 3.8 هزار آپارتمان در پایتخت فروخته شد که 7 درصد کمتر از شاخص مدت مشابه در سال ماقبل است.

قیمت کل معاملات 246 میلیون دلار بوده است که 4 درصد کمتر از شاخص سال گذشته می‌باشد.

https://t.me/SputnikGeorgia/32539

محاسبه نرخ تورم در گرجستان بر اساس استاندارد اروپا

نرخ تورم در گرجستان بر اساس استانداردهای اروپایی محاسبه شد. بر این اساس نرخ تورم سالانه در ماه دسامبر 0.5 درصد و بر اساس روش داخلی 0.4 درصد بوده است.

بر اساس استاندارد اروپا برای محاسبه میزان هزینه سبد مصرفی از هزینه‌های شهروندان مقیم و غیر مقیم داخل کشور استفاده می‌شود و طبق استاندارد بین المللی هزینه‌های ساکنین در داخل و در خارج در نظر گرفته می‌شود.

https://t.me/SputnikGeorgia/32547

ارزش دارایی‌های صندوق بازنشستگی گرجستان همچنان در حال رشد است

 در ماه گذشته سپرده شهروندان در صندوق بازنشستگی  ۲۰۰ میلیون لاری افزایش یافته و به ۴.۴ میلیارد لاری (۱.۶۴ میلیارد دلار) رسید. در مجموع، تقریباً 1.48 میلیون نفر در حال پس انداز مکمل بازنشستگی هستند.

سود دریافتی در نتیجه سرمایه گذاری‌های صندوق بالغ بر 856.7 میلیون لاری (320 میلیون دلار) بوده است.  7095 نفر  نیز دریافتی داشته اند که مبلغ کل آنها 21.6 میلیون لاری (8.1 میلیون دلار) بود.

https://t.me/SputnikGeorgia/32540

 کمبود پرسنل کاهش یافته، اما مشکل همچنان پابرجاست

سال 2023 برای بخش رستوران و هتل سال مثبتی بود که در آمار و ارقام مشاهده می‌شود. در عین حال مشکلاتی وجود داشت که یکی از اصلی ترین آنها کمبود نیروی کادر بود.

شوتا بورژانادزه رئیس انجمن رستوران داران گرجستان با بیان این مطلب افزود، حل کامل این مشکل در 3 تا 4 سال آینده به سختی امکان پذیر است، اما می‌توان از تثبیت قطعی وضعیت صحبت کرد. این امید وجود دارد که پس از اجرای موفقیت آمیز برنامه‌ها در حوزه آموزش که با همکاری وزارت تحصیل و بازرگانی اجرا می‌شود، وضعیت به مرور زمان تغییر قابل توجهی داشته باشد.

به گفته وی، ارتقای بیشتر آموزش حرفه ای در کشور ضروری است که به افزایش تعداد متخصصان در زمینه‌های خاص اقتصاد کمک می‌کند. همچنین باید مراقب جذب گردشگران ثروتمند به کشور باشیم که نیازمند ارائه خدمات مربوطه هستند. بنابراین، لازم است فقط به درستی این خدمات بسنده نکرد، بلکه به تطبیق خدمات با استانداردهای اروپایی نیز توجه نمود.

https://commersant.ge/ru/news/business/deficit-kadrov-smiagcilsia-no-problema-ostalas

موانع توسعه کسب و کار در گرجستان

انجمن کسب و کار گرجستان نتایج یک نظرسنجی در مورد فضای کسب و کار در این کشور منتشر نموده است. طبق این تحقیق در سه ماهه چهارم سال 2023 نسبت به سه ماهه سوم، 7 درصد شرکت ها معتقدند عوامل مانع توسعه کسب و کار افزایش یافته است، اما این شاخص نسبت به مدت مشابه سال 2022 ، شش درصد کمتر است.

به گفته کارآفرینان محلی، 5 عامل اصلی مانع توسعه کسب و کار در گرجستان عبارتند از: کمبود کادر متخصص، موانع اداری و قانونی، کمبود نیروی کار، بی ثباتی پول ملی و کاهش تقاضا.

در میان موانع جایگاه اول کمبود متخصصان است. بطوری که 63 درصد از کارآفرینان در مورد آن اتفاق نظر دارند. در میان بخش‌های اقتصاد، این کمبود بیشتر توسط بخش ساخت‌ و ساز احساس می‌شود. بخش بازرگانی با 36  درصد کمترین مشکل را در مقایسه با دیگر کسب و کارها برای کمبود کادر متخصص دارند. همچنین 36 درصد شرکت های بزرگ نیز با مشکل کمبود کادر متخصص مواجه هستند.

49  درصد از شرکت های مورد نظرسنجی، موانع قانونی و اداری را یکی از مشکلات اصلی می دانند و در بین بخش های اقتصادی حوزه ساخت و ساز بیش از همه بر این نظر می‌باشند که 60 درصد آنها، بر این عقیده می‌باشند.

46 درصد فعالان بخش خدمات، موانع حقوقی و اداری را جزو مشکلات توسعه کسب و کار می دانند. 33 درصد شرکتهای بزرگ نیز بر این عقیده هستند.

43 درصد شرکت ها کمبود نیروی کار را به عنوان مانع توسعه کسب و کار معرفی می‌کنند و این شاخص در شرکت های بخش ساخت و ساز 80 درصد است. 29 درصد شرکتهای بزرگ نیز کمبود نیروی کار را جزو موانع دانسته اند.

35  درصد شرکت های مورد بررسی بی ثباتی پول ملی را مانع توسعه می دانند. بیش از همه برای شرکتهای فعال در حوزه ساخت و ساز و کمتر از همه نیز بخش خدمات  در این شاخص هم نظر می‌باشند. 30 درصد کسب و کارهای کوچک این عامل را جزو موانع اصلی توسعه کسب و کار دانسته اند.

کاهش تقاضای (کالا و یا خدمات) در سه ماهه چهارم سال 2023 برای 18 درصد از صاحبان کسب و کار مشکل ایجاد کرده است.

https://commersant.ge/ru/news/business/faktory-kotorye-prepiatstvuiut-razvitiiu-biznesa-v-gruzii-20832

 افزایش دستمزدها در سال 2024 ادامه دارد

به گزارش موسسه تحقیقاتی PMCG در سه ماهه چهارم سال 2023 حدود 21 درصد از شرکت های گرجستان حقوق کارکنان خود را افزایش داده اند. دستمزد کارکنان در این شرکت ها بیش از 20 درصد افزایش نیافته است.

ترس از دست دادن کارکنان به عنوان دلیل اصلی افزایش دستمزدها  بیان شده است: 63 درصد از شرکت ها کمبود متخصص و 43 درصد کمبود نیروی کار را گزارش کرده اند.

در سه ماهه اول سال 2024 حدود 54 درصد از شرکت های فعال در بخش خدمات قصد دارند حقوق کارکنان خود را افزایش دهند.

https://t.me/SputnikGeorgia/32587

کاهش 5.7 درصدی حواله‌های ارزی ارسالی به گرجستان

حجم حواله‌های ارسالی به گرجستان از طریق سیستم الکترونیکی بانکی در سال 2023 بالغ بر 4.1 میلیارد دلار بوده که 5.7 درصد کمتر از سال قبل است.

به مانند سالهای ماقبل، بیشترین سهم ارسال حواله ارزی از روسیه و 1.5 میلیارد دلار بوده است. مبالغ ارسالی از فدراسیون روسیه نزدیک به 37 درصد از کل حواله‌های دریافتی را تشکیل می دهد. همچنین در سال گذشته نزدیک به 356 میلیون دلار ارز از گرجستان به خارج از کشور منتقل شد که 3.6 درصد بیشتر از شاخص ماقبل است.

https://t.me/SputnikGeorgia/32595

 میزان نارنگی صادراتی گرجستان در 5 ماه گذشته اعلام شد

از اول سپتامبر 2023 تا 16 ژانویه 2024  بیش از 36 هزار تن نارنگی از گرجستان به ارزش 23.4 میلیون دلار به خارج صادر شده است. به گزارش وزارت کشاورزی گرجستان، حجم نارنگی صادراتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21.4 هزار تن (144 درصد) و ارزش آن 15.1 میلیون دلار (183 درصد) افزایش یافته است. کشورهای اصلی مقصد صادرات نارنگی گرجستان عبارتند از: اوکراین، بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و آذربایجان.

https://24news.ge/read/id/89894

رکورد پذیرش مسافر فرودگاه‌های گرجستان در سال 2023

فرودگاه‌های گرجستان در سال 2023 به رکورد خدمات رسانی به 6 میلیون مسافر رسیدند. به گزارش  آژانس هواپیمایی کشوری این شاخص 35 درصد بیشتر از سال 2022 و 15 درصد بیشتر از قبل از همه گیری 2019 است.

آمار دقیق به تفکیک فرودگاه‌های بین المللی گرجستان:

فرودگاه تفلیس – 3,694,052 مسافر و 23 درصد افزایش

فرودگاه کوتایسی – 1,671,198 مسافر و 110 درصد افزایش

فرودگاه باتومی – 621514 مسافر و 0.75 درصد افزایش  

https://t.me/SputnikGeorgia/32606 

ب) منطقه ای و بین المللی

استفاده از تجربه گرجستان در دیگر کشورها در ثبت کیفیت دام

سیستم نظارت بر کیفیت دام در گرجستان در کشورهای حوزه کارائیب مورد استفاده قرار گرفت. به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، آنتیگوا و باربودا، باربادوس، گویان، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین کشورهایی هستند که از تجربه گرجستان در این حوزه بهره مند شده اند.

علاوه بر این، این سیستم در مقدونیه شمالی و موریس نیز اجرا می‌شود. گرجستان سیستم NAITS  (سیستم ملی شناسایی حیوانات) را با حمایت فائو در سال ۲۰۱۹ اجرا کرد. این یک پلت فرم الکترونیکی است که داده‌های مختلف را در مورد حیوانات خانگی قابل شناسایی در گرجستان توصیف می‌کند.

https://t.me/SputnikGeorgia/32538

 شهروندان روسیه شروع به ترک گرجستان کرده اند

در سال 2023 حدود 31 هزار شهروند روسیه گرجستان را ترک کردند. طبق گزارش وزارت امور داخله گرجستان تعداد شهروندان روسیه که در سال 2023 به گرجستان آمده اند یک میلیون و 856 هزار و 237 نفر و تعداد کسانی که این کشور را ترک کرده اند یک میلیون و 887 هزار و 223 نفر بوده است.

در سال گذشته حجم انتقال پول از روسیه به گرجستان کاهش چشمگیری داشته است. بر اساس آمار بانک ملی (مرکزی) گرجستان، در ماه دسامبر 2023 حدود 73 میلیون دلار از روسیه به گرجستان منتقل شده است. در مدت مشابه سال 2022، این شاخص 250 میلیون دلار بوده است که نزدیک به 3.5 برابر کاهش را نشان می دهد.

https://24news.ge/read/id/89861

کاهش ارسال حواله‌های ارزی به گرجستان در ماه دسامبر 2023

حواله‌های ارزی الکترونیکی بانکی ارسالی به گرجستان در ماه دسامبر 2023 کاهش یافت. حجم حواله‌های ارزی دریافتی از خارج در آخرین ماه سال 2023 بالغ بر 308.3 میلیون دلار بوده است که نسبت به شاخص مشابه دسامبر سال گذشته 42.4 درصد (227.0 میلیون دلار) کمتر است.

به گزارش بانک ملی (مرکزی)، کاهش حواله‌های ارزی دریافتی در درجه اول به دلیل کاهش 78 درصدی حواله‌ها از فدراسیون روسیه است. حواله‌های ارزی دریافتی از روسیه در ماه دسامبر 250 میلیون دلار کاهش داشته است. در مقابل حواله‌های دریافتی از ایتالیا، یونان، ترکیه و سایر کشورها افزایش یافته است.  وجوه دریافتی عمدتاً حواله‌های مهاجران گرجی است که در خارج از کشور کار می‌کنند.

10 کشوری که بیشترین پول را در دسامبر 2023 به گرجستان حواله کرده اند عبارتند از:

فدراسیون روسیه - 71 میلیون دلار، کاهش 78 درصد نسبت به سال قبل؛

 ایتالیا - 50 میلیون دلار، افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل

 آمریکا - 46 میلیون دلار، افزایش 35 درصدی نسبت به سال قبل

یونان - 23 میلیون دلار، 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل

آلمان - 22 میلیون دلار، افزایش 27 درصدی نسبت به سال قبل

اسرائیل - 21 میلیون دلار، 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل

قزاقستان - 15 میلیون دلار، افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل

ترکیه - 8 میلیون دلار، کاهش 13 درصدی نسبت به سال قبل

اسپانیا - 6 میلیون دلار، افزایش 13 درصدی نسبت به سال قبل

فرانسه - 5 میلیون دلار، افزایش 12 درصدی نسبت به سال قبل.

https://interpress.ge/read/51468

 گرجستان 9 میلیارد دلار بدهی دارد

بدهی خارجی دولت در پایان سال 2023 به بیش از 8.9 میلیارد دلار رسید که به پول ملی تقریباً نزدیک به 24 میلیارد لاری است.

به گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان در پایان سال 2022، بدهی دولتی گرجستان بالغ بر 8.3 میلیارد دلار آمریکا بود که بر اساس نرخ ارز در آن زمان، معادل 22.5 میلیارد لاری بوده است.

از بدهی‌های دولت نزدیک به 6.4 میلیارد دلار به ارز خارجی و 17.2 میلیارد نیز به لاری واحد پول گرجستان است.

 طلبکاران اصلی گرجستان عبارتند از:  بانک توسعه آسیایی (ADB)، بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB)، بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD).

https://interpress.ge/read/51512

اسامی‌ کشورهایی که گرجستان بیشترین سوخت را از آنها وارد می‌کند

طبق گزارش اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی، تامین کننده اصلی سوخت گرجستان در سال گذشته فدراسیون روسیه با 736.1 هزار تن سوخت بوده است که نزدیک به 61 درصد از کل واردات سوخت کشور را تشکیل می دهد.

همچنین رومانی (180.6 هزار تن) و بلغارستان (107.2 هزار تن) دومین و سومین تامین کننده اصلی سوخت گرجستان در سال گذشته بودند. در سال 2023، مجموعا گرجستان 1.21 میلیون تن سوخت وارد کرد که 58.6 هزار تن یا 5.1 درصد بیشتر از سال 2022 است. سال گذشته 614 هزار تن بنزین و 594.6 هزار تن گازوئیل وارد شده است. لازم به ذکر است که گرجستان طی سال گذشته فقط 84.6 هزار تن سوخت از آذربایجان وارد کرده است.

https://24news.ge/read/id/89909

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما