معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۹:۱۳ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رقابت گوجه‌های نجف، بصره و موصل در  بازار

قیمت گوجه فرنگی پس از ورود مقادیر زیادی از نجف، موصل و بصره در شهر حدیثه افزایش محسوسی را ثبت کرد. قیمت گوجه فرنگی متفاوت است و رقابت واضحی بین محصولات محلی موصل، نجف و بصره وجود دارد که به شرح زیر است:

گوجه فرنگی یک کیلو بصره: 1000 دینار

گوجه نجف کیلویی ریز 500 دینار و درشت 1000 دینار.

گوجه موصل کیلویی: 500 دینار و قیمت عمده (یک جعبه کامل) کمتر از آن است.

تفاوت قیمت ها به دلیل هزینه حمل است مثلا هزینه حمل و نقل از بصره تا حدیثه بیشتر است و از نجف و موصل مسافت کمتر است و مقادیری که به ما می رسد بسیار زیاد است و قیمت عمده آنها کمتر است.

در مورد کیفیت، این موضوع یکسان است، زیرا محصول عراق در همه مناطق عالی است و مشتریان در مورد منبع سوال نمی‌پرسند، بلکه در مورد کیفیت و قیمت سوال می‌کنند.

بزرگترین شرکت بین المللی تعمیر و نگهداری خودرو فرات میانه در نجف

شرکت بین المللی در نجف بعنوان بزرگترین کارگاه در فرات میانه، خدمات متعددی را علاوه بر بخش فروش از طریق نمایندگی رسمی خودروهایی که با شارژ برقی کار می‌کنند، ارائه می دهد.

پروژه این شرکت در زمینی به مساحت 7 دونم (قریب دو هکتار) طراحی و دو ماه پیش افتتاح شد و در زمینه فروش خودروهای برقی و مدرن، شستشو و نگهداری تخصص دارد.  

آژانس های بازرگانی بین المللی از چندین شرکت به نام یک شرکت تشکیل و شامل 6 بخش برای خودروهای مکانیکی و الکتریکی و توتاش ژاپنی برای روغن و فیلترها می‌شود.

این شرکت همچنین دارای یک نمایشگاه برای اتومبیل های مختلف، یک کارگاه تعمیر و نگهداری که بزرگترین در شهرهای فرات میانه است و همچنین بزرگترین ایستگاه کارواش و یک بخش مراقبتهای ویژه است.

پالایشگاه نجف نیاز بازار را در سال 2023 برای سوخت نیروگاه و منازل تامین کرد

مدیریت پالایشگاه نجف اعلام کرد در تامین نیاز بازار طی سال گذشته 2023 و تجهیز ایستگاه برق حیدریه به نفت گاز اصلاح شده و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به نفت سفید و بنزین موفق بوده است.

لیث عبدالرسول مدیر پالایشگاه در این خصوص گفت: «ما 24 ساعت شبانه روز کار می‌کنیم تا سوخت مورد نیاز ایستگاه فرآوری برق در حیدریه را به صورت روزانه و بدون هیچ تاخیری تامین کرده و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در نجف برای تامین نیاز بازار استان آماده می‌کنیم».

وی افزود: «ما با تولید30 هزار بشکه در روز از طریق 3 واحد پالایشی که هر کدام 10 هزار بشکه تولید می‌کنند، موفق به اجرای برنامه وزارتی برای سال 2023 شدیم و به 360 هزار بشکه در سال رسیدیم. بخش تولید تحت نظارت مستمر تست های آزمایشگاهی و شرایط عملیاتی برای اطمینان از کیفیت و تداوم محصولات فعالیت می‌کند.»

مدیر پالایشگاه نجف ادامه داد: «ما بنزین ارتقا یافته تولید نمی‌کنیم و به صادرات «نفتا» که یک ماده بهبود دهنده بنزین است، به کارخانه‌های متخصص در تولید آن اتکا داریم.»

وی با بیان اینکه این پالایشگاه در سال گذشته موفق شده سوخت مورد نیاز شرکت خط لوله        «نجف دپو» را تامین کند، تصریح کرد: «ما طبق دستورالعمل وزارت نفت آمار تولید را به صورت ماهانه اعلام نمی‌کنیم و از آمار سالانه راضی هستیم.»

استاندار دیوانیه از پروژه‌هایی به ارزش بیش از 150 میلیارد دینار خبر داد

میثم عبدالله الشهد، استاندار دیوانیه از پروژه‌های تهیه شده توسط استانداری به ارزش بیش از 150 میلیارد دینار خبر داد که در انتظار تصویب و ارجاع برای اجراست.

الشهد در این خصوص اظهار کرد: استان دیوانیه یکی از فقیرترین استان‌ها است و طبق دستورات محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر، صندوق بازسازی اضافه شد. به استانداری رسید و پروژه‌های بازسازی تهیه و توسط قائم مقام صندوق دریافت شد، با اشاره به اینکه این پروژه‌ها شامل بخش‌های محدودی از آموزش، بهداشت، آب، برق و برخی خدمات شهری بوده است.

وی با بیان اینکه استانداری پروژه‌هایی به ارزش بیش از 150 میلیارد دینار را آماده کرده و در انتظار تصویب و ارجاع است، تاکید کرد: دیوانیه علاوه بر بودجه محلی و بودجه وزارتخانه‌ها به بودجه‌های اضافی نیز نیاز دارد، زیرا پروژه‌های بسیاری وجود دارد و به دلیل عدم تخصیص بودجه علی رغم نیاز ما به این پروژه‌های مهم از بودجه سال 2023 حذف شدند.

وی ادامه داد: پروژه‌های مهمی را در بودجه فقیرترین استانداری‌ها گنجاندیم که نتوانستیم آن‌ها را در بودجه سال 2023 بگنجانیم و مواردی را که مربوط به جنبه‌های خدماتی و مرمت برخی از خیابان‌های اصلی استانداری بود، اضافه کردیم. همچنین تمرکز زیادی روی بعد شهری استان داشتیم.

دستگیری باند شبکه جعل اسناد قطعه زمین در استان المثنی

سرویس امنیت ملی عراق از انهدام شبکه جعل اسناد زمین در استان المثنی خبر داد. سرویس امنیتی اعلام کرد: یگان‌های سرویس امنیت ملی در استان المثنی بر اساس اطلاعات دقیق و پس از پیگیری‌های دقیق میدانی، توانستند یک شبکه جعل اسناد و زمین‌خواری را متلاشی کنند.

این شبکه متشکل از 4 نفر است که در میان آنها یک زن نیز وجود دارد. پس از تحقیقات مشخص شد متهم اصلی با یک شهروند عراقی مقیم خارج از کشور اقدام به واگذاری زمین‌های ویژه و ترتیب فروش با کلاهبرداری کرده است. 

این منبع با بیان اینکه دستگیری متهمان طبق مصوبات قضایی صورت گرفته و متهمان دارای مدارک شناسایی جعلی بودند، خاطرنشان کرد: متهمان برای اعمال قانون به مراجع ذیصلاح قضایی معرفی شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما