معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۲:۰۴ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه و پاراگوئه در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اروگوئه

پیش بینی تورم سال 2024 (پورتال دولت اروگوئه)

وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی اروگوئه تورم سالانه برای سال 2024 را 4.9 درصد پیش بینی و اعلام کردند که تورم در سال جاری در محدوده هدف گذاری شده (بین 3 تا 6 درصد) قرار خواهد گرفت. کمیته هماهنگی اقتصاد کلان اروگوئه پس از بررسی روند تورمی و چشم انداز مرتبط با افق اقتصاد مالی کشور، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تا پایان سال 2025 پیش بینی می‌شود، تورم بر روی 5.3 درصد قرار گیرد. در بیانیه مذکور همچنین خاطرنشان شده است که فعالیت اقتصادی طی دو سال آینده پویایی قبلی خود را بدست خواهد آورد.

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/comite-coordinacion-macroeconomica-proyecta-inflacion-49-para-2024

برند ژاپنی شارپ در اروگوئه (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

آندرس واسرمن مدیر منطقه ای شرکت شارپ در مصاحبه ای با امبیتو گفت: محصولات برقی و الکترونیکی با برند ژاپنی شارپ به زودی به آمریکای لاتین بازخواهند گشت و دفتر منطقه ای این شرکت در اروگوئه قرار خواهد گرفت. شارپ شرکتی ژاپنی است که از سوی شرکت تایوانی فاکسکون (تولید کننده محصولات اپل در کل جهان) خریداری شده است. فروش محصولات شارپ در اروگوئه در وهله نخست بصورت آنلاین انجام می‌گیرد. واسرمن مهاجرت اتباع آرژانتینی متمول به مناطقی چون پونتا دل استه در اروگوئه و احداث برج های که در این شهر تفریحی ایجاد می‌شوند را فرصت مغتنمی‌برای شارپ جهت ارائه محصولات با کیفیت و با دوام دانست.

https://www.ambito.com/uruguay/la-tecnologica-japonesa-sharp-vuelve-n5916239

حقوق پایه در اروگوئه  (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

به گزارش مرکز آماری استاتیستا Statista اروگوئه از لحاظ میزان حقوق پایه پس از کاستاریکا دومین جایگاه را در آمریکای لاتین به خود اختصاص داد. پایه حقوقی در اروگوئه اواخر سال میلادی گذشته ماهانه به 22 هزار و 268 پزو (معادل حدود 570 دلار) افزایش یافت و بدین ترتیب این کشور پس از کاستاریکا (با 687 دلار) دومین کشور با حقوق پایه ی بالا در آمریکای لاتین به حساب می آید. در دسته بندی مذکور، شیلی با 521 دلار، اکوادور با 460 دلار و مکزیک با 417 دلار در ردیف های بعدی قرار دارند. از طرف دیگر، جمهوری دومینیکن با 245 دلار، آرژانتین با 152 دلار و ونزوئلا با 3.6 دلار در ردیف های پایانی جدول قرار داشته و دارای پائین ترین میزان حقوق پایه در منطقه هستند.

https://www.ambito.com/uruguay/como-es-el-salario-minimo-relacion-los-paises-la-region-n5915751

پیش بینی رشد 3.2 درصدی اروگوئه در سال 2024 (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

بر اساس تازه ترین گزارش بانک جهانی درباره چشم انداز اقتصادی جهان، پیش بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی در اروگوئه در سال 2024 به میزان 3.2 درصد افزایش یابد که چهار دهم درصد بیشتر از پیش بینی‌ها در گزارش قبلی بانک (در ماه ژوئن) خواهد بود. در گزارش جدید بانک جهانی همچنین پیش بینی شده است که در سال 2025، تولید ناخالص داخلی اروگوئه رشد 2.6 درصدی را به ثبت برساند. شایان ذکر است، چشم انداز اقتصادی بانک جهانی در ارتباط با آمریکای لاتین حاکی از رشد اقتصادی 2.3 درصدی در سال 2024 و 2.5 درصدی برای سال 2025 است.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/el-banco-mundial-proyecto-que-uruguay-crecera-3-2-en-2024

بهبود بهای صادراتی سلولز (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

بهای بین المللی سلولز- از مهمترین اقلام صادراتی اروگوئه- از ابتدای سال جاری روند بهبودی یافت، بطوریکه در حال حاضر هر تن سلولز با الیاف کوتاه 650 دلار و با الیاف بلند 750 دلار به فروش می رسد. کارشناسان اقتصادی با این وجود اعلام کردند که نوسان قیمت در بازارهای بین المللی در نتیجه تورم در آمریکا، رکود فعالیت های صنعتی در چین و تأثیراتی که اروپا ناشی از جنگ میان روسیه و اوکراین خوانده است، همگی باعث شده اند که طی ماههای آینده تردیدهایی در خصوص تقاضا در بازار جهانی بوجود آید. این درحالی است که تولید سلولز در آمریکای لاتین در سال جاری به شدت افزایش خواهد یافت، چرا که دومین کارخانه تولید سلولز در اروگوئه (یو.پی.ام-2) هم اکنون صد درصد اجرایی شده و به علاوه پروژه ماپا MAPA (به روز رسانی و توسعه کارخانه آرائوکو در شیلی) و توسعه تولید شرکت سوسانو Suzano در برزیل (از اواسط سال جاری) نیز در دستور کار مسئولان منطقه قرار گرفته اند. در ارتباط با اروگوئه باید خاطرنشان کرد که بهای سلولز صادراتی از اروگوئه در سال میلادی گذشته کاهش 20 درصدی داشت، ولی از لحاظ حجمی رشدی به میزان 33 درصد را به ثبت رساند که این رشد عمدتا از اواخر ماه ماه می 2023 بدنبال شروع فعالیت کارخانه یو.پی.ام-2 بوده است. سلولز دومین محصول عمده صادراتی اروگوئه در سال میلادی گذشته بود و در مجموع 2019 میلیون دلار برای اروگوئه ارزآوری داشت.

اعطای اعتبار بانک توسعه به پایانه لاپلاتا (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

واحد سرمایه گذاری بانک بین آمریکایی توسعه (BID) روز چهارشنبه دهم ژانویه سال جاری از اعطای اعتباری به ارزش 103 میلیون دلار به شرکت پایانه باربری حوزه رودخانه لاپلاتا (TCP) جهت پیشبرد پروژه توسعه و بهینه سازی بندر مونته ویدئو خبر داد. پروژه آن شرکت (که هشتاد درصد سهام آن متعلق به شرکت بلژیکی کاتون ناتی و 20 درصد متعلق به اداره ملی بنادر اروگوئه است) همچنین قرار است از آژانس اعتبار اروپایی Credendo نیز تسهیلات مالی به میزان 340 میلیون دلار دریافت کند. پیش بینی می‌شود با اتمام پروژه یاد شده در سال 2026، ظرفیت حمل و نقل کانتیترهای باری از بندر مونته ویدئو به 2.3 میلیون تئوس افزایش یابد و بدین ترتیب اروگوئه می‌تواند به‌هاب لجستیکی مهمی در منطقه مبدل شود. کل سرمایه گذاری برای توسعه و بهینه سازی بندر مونته ویدئو بیش از 600 میلیون دلار خواهد بود. شایان ذکر است، از جمله مواردی که در موافقتنامه سال 2021 میان دولت اروگوئه و شرکت کاتون ناتی ذکر شده، موضوع سرمایه گذاری آن شرکت برای توسعه و به روز رسانی تجهیزات پشتیبانی در بندر مونته ویدئو است. موافقتنامه مذکور- که با مخالفت جبهه گسترده (ائتلاف مخالف دولت) مواجه شده- حضور شرکت کاتون ناتی را در بندر مونته ویدئو برای50 سال دیگر (تا سال 2081) تمدید نموده است.

https://www.elpais.com.uy/informacion/politica/otorgan-credito-de-us-103-millones-a-tcp-para-la-expansion-del-puerto

ب) پاراگوئه

دیدار هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی پاراگوئه-آمریکا با وزیر خارجه پاراگوئه (پورتال وزارت روابط خارجی پاراگوئه)

روبن رامیرز لسکانو وزیر روابط خارجی پاراگوئه روز سه شنبه نهم ژانویه سال جاری با اعضای هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی پاراگوئه-آمریکا دیدار و گفت و گو کرد. اتاق مذکور خواستار اجرای سیاست های مرتبط با تجارت آزاد، توسعه پایدار و رونق بخشی به فعالیت های اقتصادی میان آمریکا و پاراگوئه است. مارتین کاردوسو رئیس اتاق در گفت و گو با خبرنگاران هدف از برپایی نشست مذکور را انجام هماهنگی‌های مرتبط با رویدادهای آتی همچنین اطلاع رسانی درخصوص فعالیت های تجاری و ارتباطاتی با آمریکا خواند.

https://www.mre.gov.py/index.php/noticias-de-embajadas-y-consulados/canciller-recibe-en-audiencia-directivos-de-paraguayan-american-chamber-commerce

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما