معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۰:۱۸ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم دی‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حق امتیاز استخراج مس از اول ژانویه سالجاری اعمال می‌شود:

حق امتیاز استخراج مس برای شرکتهای بزرگ پس از چهار سال بحث و بررسی در ماه مه 2023 با 101 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع به تصویب مجلس نمایندگان رسید.

با امضای آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی، این قانون از اول ژانویه سالجاری قوت اجرای یافت.

طبق این قانون شرکتهای استخراج مس که بیش از 50 هزار متریک تن مس خالص تولید می‌کنند می‌بایست مالیات جدیدی تحت عنوان حق امتیاز به دولت پرداخت کنند.

این مالیات به میزان 45 صدم درصد تولید ناخالص داخلی بوده و درآمد دولت را به میزان یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دلار افزایش می دهد.از این مبلغ دولت 450 میلیون دلار برای توسعه مناطق مختلف در سراسر کشور هزینه خواهد شد.

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی در این زمینه گفت : این مالیات جدید بر شرکتهای بزرگ استخراج مس به معنی افزایش درآمد برای خزانه دولت نیست بلکه برای مردم است. منابع را نمی‌توان در چند دست متمرکز کرد. با 450 میلیون دلاری که جمع‌آوری می‌شود، به عنوان مثال می‌توان 30 کلانتری جدید ساخت و یا صرف دیگر کارهای اجتماعی نمود.این مالیات جدید منافع بخش عمومی و بخش خصوصی را متوازن می‌کند. عادلانه نیست در مناطقی که این همه ثروت تولید می‌شود، این میزان نیاز و کمبود وجود داشته باشد". آقای مارسل وزیر خزانه داری نیز این مالیات را نمونه خوبی از توافق میان دولت و اپوزیسیون دانست که می‌تواند به سایر موارد تعمیم داده شود.

رشد فعالیت اقتصادی در شیلی در ماه نوامبر 2023:

بر اساس شاخص ماهانه فعالیت اقتصادی که توسط بانک مرکزی تهیه شده است،  فعالیت اقتصادی شیلی در نوامبر سال گذشته حدود 1 ممیز 2 درصد افزایش داشته است.

در واکنش به این گزارش آقای مارسل وزیر خزانه داری شیلی اعلام نمود که این رشد نشان می دهد که اقتصاد دوران رکود اقتصادی را پشت سر گذاشته و دوران رشد اقتصادی آغاز شده است. وی اطمینان داد که در سال جاری اقتصاد شیلی با رشد مواجه خواهد شد. از سوی دیگر تحلیلگران اقتصادی شیلی اعتقاد دارند که تورم و بیکاری همچنان اقتصاد شیلی را تهدید می‌کند.

سرمایه گذاری ترکیه در صنعت فندق شیلی:

شرکت صنایع بالسو شیلی که یک شرکت ترکیه ای فعال در تولید مواد غذایی است از ساخت کارخانه ای برای فرآوری و آسیاب فندق در منطقه مائوله خبر داد.

شرکت ترکیه ای برای این کارخانه 12 ممیز 7 میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد که شامل ظرفیت ذخیره سازی به میزان 5200 تن است. این ظرفیت شامل 4000 تن سیلو، 1000 تن سردخانه و 200 تن انبار خواهد بود.

اگرچه صنایع بالسو شیلی معتقد است که این پروژه نیازی به ارزیابی زیست‌محیطی ندارد، اما با مقامات مربوطه در مورد لزوم مشروط کردن سرمایه‌گذاری به طی کردن فرآیند زیست محیطی مشورت شده است.

در ژوئن 2022، شرکت شکلات سازی ایتالیایی فررو که انواع شکلات های نوتلا، تیک تک و کیندر را تولید می‌کند در منطقه نوبله شیلی اقدام به سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری برای فرآوری فندق انجام داد که کار احداث آن در سال جاری به پایان می رسد.

انتظار می رود این کارخانه تمام کارخانه‌های فرآوری فندق را در آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی تحت پوشش قرار دهد. وزارت کشاورزی شیلی بر اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت فندق تاکید کرده و تلاش دارد که شیلی را به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی فندق در سراسر جهان تبدیل کند.

در سال 2022 حدود 36393 هکتار درخت فندق در شیلی وجود داشت و پیش بینی می‌شود که این رقم به 45 تا 50 هزار هکتار در سال 2025 برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما