معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۷:۵۹ - مشاهده: ۱۷۲

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته دوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

انتخاب اعضای هیأت رئیسه اتاق های بازرگانی سلیمانیه و حلبچه؛

اتاق بازرگانی سلیمانیه، حلبچه نیوز: اعضای هیأت رئیسه اتاقهای بازرگانی سلیمانیه و حلبچه مشخص شدند.

بر اساس اعلام وبسایت اتاق بازرگانی سلیمانیه، اعضای منتخب این اتاق در اولین جلسه خود آقای نوزاد غفور رباتی را به عنوان رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه برگزیدند.

آقای محمد رسول سعید و خانم شینی اختیار فارس نیز به عنوان نواب رئیس اتاق برگزیده شدند. در انتخابات اتاق بازرگانی سلیمانیه که اوایل ماه گذشته میلادی برگزار شد، خانم شینی اختیار بیشترین رأی را به خود اختصاص داده و آقایان نوزاد رباتی و محمد رسول به ترتیب دوم و پنجم شده بودند.

از سوی دیگر، در اتاق بازرگانی حلبچه نیز جلسه ای به همین منظور تشکیل و آقای شیخ طاهر شیخ عزالدین به عنوان رئیس اتاق برگزیده شد. آقایان سردار امین و برزان حمه رشید نیز به عنوان نواب رئیس اول و دوم اتاق انتخاب شدند.

احداث سیلو و انبارهای غلات در استان حلبچه؛

کردستان 24: احداث یک سیلو و ١٠ انبار غلات در استان حلبچه آغاز شده و با رسیدن آن به مرحله بهره‌برداری، مشکل انبار کردن غلات کشاورزان رفع خواهد شد.

ستار محمود، مدیرکل کشاورزی حلبچه، در این باره اظهار داشت که احداث سیلو و انبار برای حلبچه بسیار مهم است و کشاورزان منطقه از این پس می‌توانند برای مدت طولانی غلات را نگهداری کنند.

این سیلو و انبارها در زمینی به مساحت ١٣ هکتار و با هزینه ٢٧ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دینار از بودجه وزارت بازرگانی دولت اقلیم کردستان، احداث خواهند شد و قرار است در مدت یک سال به مرحله بهره‌برداری برسند.

در حلبچه، هر سال ١٥ هکتار از زمین‌های کشاورزی به کاشت گندم و جو اختصاص داده می‌شود و محصول آن به بیش از ٤٠ هزار تن می‌رسد. این استان، تاکنون از سیلو و انبار برای نگهداری غلات برخودار نبوده است.

افت گردشگری اقلیم کردستان در سال 2023؛

شفق نیوز: براساس آمار ارائه شده توسط اداره گردشگری اقلیم کردستان، این منطقه در سال 2023 میزبان بیش از 3.5 میلیون گردشگر داخلی و خارجی بوده است.

براساس این اطلاعات، 25 درصد گردشگران، خارجی و از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آلمان، هلند و سایر کشورهای اروپایی بوده اند. محبوبترین مقصد گردشگری این منطقه نیز اربیل با بیش از 1.8 میلیون گردشگر بوده است. سلیمانیه و دهوک در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.

با این حال، این آمار به نسبت سال 2022 که منطقه میزبان بیش از 6.1 میلیون گردشگر بود، کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. در آن سال، اربیل و سلیمانیه روی هم رفته میزبان 5.2 میلیون گردشگر بودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما