معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۱:۵۸ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته دوم دی‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آخرین وضعیت ورود گردشگران خارجی به تایلند

تایلند در سال 2023 پذیرای بیش از 27 میلیون بازدیدکننده خارجی بوده که اتباع مالزی بزرگترین گروه توریست های خارجی را تشکیل داده و پس از آن، اتباع چین در مکان دومین توریست های بازدید کننده از تایلند قرار گرفتند. سخنگوی دولت اعلام کرد که از 1 ژانویه تا 24 دسامبر 2023 ، 27.25 میلیون بازدیدکننده به این کشور سفر نموده که با این رقم ، دولت به هدف پیش بینی شده خود برای جذب  25 تا 28 میلیون بازدیدکننده برای سال 2023 رسید. بزرگترین گروه بازدیدکنندگان با 4.44 میلیون نفر از مالزی بوده و پس از آن اتباع چین با  3.42 میلیون نفر، کره جنوبی ا 1.62 میلیون نفر ، هند با 1.59 میلیون نفر و روسیه با 1.43 میلیون نفر توریستهای تایلند را تشکیل داده اند. در هفته منتهی به  18 تا 24 دسامبر، 796808 نفر از کشور بازدید کردند که نسبت به هفته قبل 16.60 درصد افزایش داشت. دولت تخمین زده که این کشور امسال 3 تریلیون بات از محل گردشگری درآمد داشته باشد.

در سال آینده دولت قصد دارد با اقدامات محرک گردشگری با جذب حداقل 40 میلیون نفر گردشگر ( همانند سال 2019 )، درآمد خود را به 3.5 تریلیون بات افزایش دهد. آقای چای گفت، دولت قصد دارد «فصل پربازدید» کشور را در تمام طول سال تمدید نمودهو و انتظار دارد درآمدی معادل 1 تریلیون بات از گردشگری داخلی و 2.5 تریلیون بات از بازدیدکنندگان خارجی داشته باشد.

هدف گذاری جذب 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2024

دولت تایلند هدف خود را برای جذب 40 میلیون گردشگر خارجی در سال 2024 ( به نسبت 27 میلیون گردشگر در سال 2023 ) افزایش داده و در این مسیر با راه اندازی 9 خط هوایی جدید درصدد نیل به این برنامه تدوینی خود دارد.  خطوط هوایی جدیدی که قرار است فعالیت خود را آغاز کنند عبارتند از Asian Aerospace Service، Siam Seaplane، Really Cool Air، Avanti Air Sarter، Landarch Airlines، Bangkok Helicopter Services، Pattaya Airways، Asia Atlantic Airlines و P80 Air. در حالی که برخی بر پروازهای منطقه ای و داخلی تمرکز خواهند کرد، انتظار می رود برخی دیگر ظرفیت را به بازار هوانوردی تایلند، از جمله مسیرهای بین المللی، اضافه کنند.

این خطوط هوایی از دولت حمایت مالی دریافت می‌کنند که پیش بینی می‌شود باعث ایجاد شغل و رشد اقتصادی شود. در سال 2023، فرودگاه‌های تایلند حدود 100 میلیون مسافر داشتند و شرکت Airports of Thailand Plc (AOT) پیش‌بینی می‌کند که در سال 2024 به 130 میلیون مسافر افزایش یابد. این پیش‌بینی نشان‌دهنده بازگشت به سطوح مسافری تقریباً قبل از همه‌گیری است که در سال 2019 تجربه شده بود. سازمان هواپیمایی کشوری تایلند (CAAT) همچنین احیای مجدد صنعت هوانوردی در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کند که با انتظارات کلی برای بهبود شرایط تقریباً قبل از COVID-19 همسو می‌شود. این توسعه در سال آینده به طور قابل توجهی به بخش گردشگری و اقتصادی تایلند کمک می‌کند.

اولین نشست کابینه تایلند در سال 2024

با برگزاری اولین نشست کابینه تایلند در تاریخ 2 ژانویه 2024 ریال موضوعاتی مانند آماده سازی برای بررسی لایحه بودجه سال مالی 2024 در دستور کار قرار گرفت. پارلمان بودجه پیشنهادی دولت به مبلغ  3.48 تریلیون بات را در اولین شور خود که از چهارشنبه تا جمعه (3 تا 5 ژانویه) می‌باشد ، مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. در جریان مذاکرات بودجه ، هر وزیر موظف است وظایف خود و نحوه استفاده از بودجه را بطور کامل برای پارلمان توضیح دهد و همچنین به سؤالات اعضای مجلس نمایندگان پاسخ دهد. از دیگر موضوعاتی که قرار است روز سه‌شنبه توسط کابینه مورد بحث قرار گیرد، اصلاح پروتکل ایجاد منطقه آزاد تجاری آسه‌آن-استرالیا-نیوزیلند است که توسط وزارت بازرگانی پیشنهاد شده است. در همین حال، وزارت نیرو اقدامات صندوق سوخت نفت را برای کاهش محدودیت قیمت خرده‌فروشی سوخت دیزل در 30 بات در هر لیتر تا ماه مارس ارائه خواهد کرد.

وزارت بهداشت عمومی نیز پیشرفت در ارتقای طرح مراقبت بهداشتی همگانی تحت طرح 30 بات پلاس دولت را گزارش خواهد کرد. هدف این طرح جدید افزایش پوشش درمانی برای پوشش بیماری‌های بیشتر در تعداد بیشتری از مراکز پزشکی و همچنین اجازه دادن به بیماران برای استفاده از حق خود تنها با استفاده از کارت شناسایی است. همچنین دبیرخانه مجلس سنا مطالعه ای را در مورد سیستم مراقبت های بهداشتی برای جامعه سالخورده ارائه خواهد کرد که توسط جامعه موقت سنا در مورد بهداشت عمومی انجام شده است. در نهایت، کمیسیون ملی حقوق بشر مقررات جدیدی را برای ازدواج افراد زیر سن قانونی و رویه‌هایی پیشنهاد خواهد کرد که با رویه‌های حقوق بشر بین‌المللی برای مهاجران در پادشاهی که قادر به بازگشت به کشور خود نیستند مطابقت دارد.

سخنان نخست وزیر در آغاز سال نو میلادی

آقای سرتا نخست وزیر تایلند گفت که دولتش سیاست های میان مدت و بلندمدت را برای ساختن پایه‌های آینده بهتر برای کودکان تایلندی پس از 9 سال فرصت های از دست رفته اجرا کرده است. نخست وزیر در سخنرانی سال نو خود گفت که تایلند در حال حاضر هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی در حال بهبود است و دولت با اجرای اقدامات فوری متعدد برای کاهش هزینه‌های زندگی، افزایش درآمد، گسترش فرصت ها و هر عاملی که اقتصاد را تحریک نموده و مشکلات معیشتی مردم تایلند را مرتفع می نماید، تلاش می‌کند . وی گفت که تلاش های دولت او بدون همکاری همه طرف های ذیربط در بخش خصوصی و دولتی موفق نخواهد بود.

طرحی جامع بازسازی سیستم قیمت گذاری انرژی تایلند

آقای پیراپان سالیراتاویباگا، معاون نخست وزیر و وزیر انرژی، از طرحی جامع برای بازسازی سیستم قیمت گذاری انرژی تایلند با هدف کاهش بار هزینه‌های بالای انرژی خبر داد. وی قصد خود را برای اصلاح سیستم، با آزادسازی محدودیت های واردات نفت پالایش شده اعلام کرد. هدف تجدید ساختار این است که هزینه‌های سوخت و انرژی مقرون به صرفه تر شود و امنیت انرژی و پایداری کشور تضمین شود. با این حال، پیراپان چالش‌های پیش رو را تصدیق نموده و مقاومت پالایشگاه‌های نفت و کسب‌وکارهای مرتبط را که از قیمت‌های بالای فعلی انرژی سود برده‌اند، پیش‌بینی می‌کند. به اعتقاد وی ، کلید این اصلاحات، کاهش مقرراتی است که در حال حاضر واردات نفت تصفیه شده را ممنوع می‌کند. انتظار می رود این اقدام به کنترل موثرتر قیمت نفت در تایلند کمک کند، سیاستی که توسط ائتلاف تحت رهبری حزب فیوتایی ترسیم شده است.

در پشت صحنه، تلاش ها برای کاهش قیمت انرژی آغاز شده است. دولت اخیراً اقداماتی را برای حفظ قیمت گازوئیل زیر 30 بات در هر لیتر و سقف تعرفه برق برای خانوارهایی که کمتر از 300 واحد در ماه مصرف می‌کنند، تصویب کرده است. این اقدامات بخشی از یک طرح گسترده تر برای کاهش هزینه‌های زندگی و تحریک اقتصاد است. دولت همچنین پیشنهاد کرده که هزینه گاز مایع و گاز پخت و پز ثابت بماند و قیمت بنزین تا پایان ژانویه کاهش یابد. پیراپان پیش بینی می‌کند پس از اجرای موفقیت آمیز نفت یارانه ای برای ماهیگیران، اقدامات بیشتری برای کاهش بیشتر قیمت انرژی برای گروه‌های خاص از جمله کشاورزان ارائه کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما