معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۱۱:۰۲ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته اول آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وزیر جدید انرژی اکوادور: بخش انرژی کشور در وضعیت مراقبت‌های ویژه قرار دارد

آندره‌آ آروبو، وزیر انرژی و معادن در دولت جدید دانیل نوبوآ، در خصوص بحران کمبود برق در اکوادور اعلام کرد که بخش انرژی کشور در شرایط مراقبت‌های ویژه قرار دارد و تاریخ پایان برنامه سهمیه‌بندی و زمانبندی قطع برق مشخص نیست.

آروبو، با بیان اینکه در دو سال اخیر هیچ اقدامی از سوی دولت قبل برای تعمیر و نگهداری زیرساختهای تولید برق کشور انجام نشده، خاطرنشان کرد که برنامه وی دو محور اصلی را پیگیری خواهد کرد که شامل اقدامات فوری برای خروج از بحران کنونی کمبود برق با همکاری صنایع کشور و تمهیدات پیشگیرانه برای دوران کم‌آبی و کمبود برق در اواخر سال ۲۰۲۴ از جمله افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و تولید انرژی تجدیدپذیر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد شد.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس اکوادور،

شرکت آمریکایی در اکوادور کارخانه تولید پهباد امنیتی راه اندازی خواهد کرد

شرکت آمریکایی ائریالوپ (Aeraloop) تولید کننده پهباد از قصد خود برای سرمایه گذار ۳ میلیون دلاری برای راه‌اندازی کارخانه تولید پهبادهای امنیتی در اکوادور خبر داد.

پدرو منه سس مدیر اجرایی این شرکت اعلام کرد که فعالیت ساخت این کارخانه طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ با ظرفیت تولید ۲۰ پهباد در ماه آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد که پهبادهای تولیدی به دوربین‌هایی با قدرت زوم 180 ایکس، دوربین حرارتی، دقت اندازه گیری با فاصله دو کیلومتری و انتقال اطلاعات در زمان واقعی از فاصله ۵۰ کیلومتری از پایگاه کنترل، مجهز بوده و قابلیت استفاده برای پایش بنادر، مرزها، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال نفت را دارا می‌باشند‌.

منبع: روزنامه لا پریمیسیاس اکوادور

وزیر انرژی اکوادور: کلمبیا برق به قیمت ارزانتر به اکوادور عرضه خواهد کرد

آندره‌آ آروبو، وزیر انرژی و معادن اکوادور پس از ملاقات با همتای کلمبیایی خود در بوگوتا،‌ با انتشار پیامی در شبکه ایکس از مصوبه این کشور برای افزایش تولید انرژی برق به منظور تامین نیاز اکوادور خبر داد.

وزیر انرژی اکوادور با بیان اینکه مطابق مصوبه مذکور و با افزایش تولید برق در کلمبیا،‌ بهای برق وارداتی اکوادور از این کشور نسبت به وضعیت کنونی ارزانتر خواهد شد، ‌این اقدام را یک خبر خوب برای رئیس جمهور و مردم اکوادور توصیف کرد.

اکوادور به دلیل پایین آمدن سطح آب نیروگاه‌های برقابی خود با مشکلات جدی در تامین برق مواجه است و از ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ به تمهیداتی چون خرید برق از پرو و کلمبیا و برنامه ‌سهمیه بندی و قطعی برق ۲ ساعت در روز متوسل شده است.

دولت کلمبیا در مصوبه خود فقط مجوز فروش برق تولیدی از منابع حرارتی را صادر کرده که نسبت به انرژی برقابی بهای بالاتری دارد.

بهای خرید برق از کلمبیا در ماه اکتبر به ارقام قابل توجهی نظیر ۶۰ سنت دلار به ازای هر کیلووات برق افزایش یافته که برای اقتصاد اکوادور قابل مدیریت نخواهد بود.

طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳ هزینه واردات برق اکوادور از کلمبیا به ۲۲۰ میلیون دلار رسیده که معادل ۳۵٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

لازم به توضیح است که کشورهای پرو، کلمبیا، اکوادور و بولیوی کشورهای همسایه و عضو اتحادیه جامعه آندی می‌باشند و در مقاطع مختلف سال به صورت متقابل از یکدیگر انرژی برق خریداری می‌کنند.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

توافقات تجاری اکوادور با چین و کاستاریکا در انتظار تصویب مجلس ملی اکوادور

توافقات تجاری اکوادور با چین و کاستاریکا که در دولت گیرمو لاسو به امضاء رسیده باید توسط مجلس جدید اکوادور که پس از انحلال مجلس قبلی و انتخابات زودهنگام تشکیل شده، به تصویب برسد.

در حالی که جوانب قانونی متون این دو توافق از سوی دیوان قانون اساسی اکوادور تایید شده،  تا کنون بررسی این دو توافق در دستور مجلس قرار نگرفته‌است.

لازم به توضیح است که متن توافق تجاری با کاستاریکا،‌ در یک نوبت از سوی دیوان قانون اساسی به دلیل مغایرت با قانون اساسی این کشور در خصوص حل اختلافات در مراجع داوری بین‌المللی به قوه مجریه بازگردانده شد و پس از حذف این بند از توافقنامه، به تایید دیوان قانون اساسی اکوادور رسیده است.

یکی از مشکلات کنونی اکوادور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، عدم برخورداری از موافقتنامه‌های حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک با کشورها به دلیل ممنوعیت رجوع به مراجع داوری بین‌المللی در قانون اساسی این کشور می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما