معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۱۰:۵۵ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته دوم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اکوادور در ماه آکوست ۲۰۲۴ استخراج از میدان نفتی یاسونی در منطقه آمازوندی را بطور کامل متوقف می‌کند

با توجه به تصویب همه‌پرسی انجام شده همزمان با انتخابات ریاست جمهوری اکوادور در تاریخ ۲۰ آگوست ۲۰۲۳ مبنی بر عدم بهره‌برداری از میدان نفتی یاسونی این کشور واقع در منطقه حفاظت‌شده جنگلهای آمازونی و فرصت قانونی یکساله برای اجرایی شدن این تصمیم مردمی، رینالدو آرمیخو رئیس شرکت پترواکوادور (شرکت ملی نفت اکوادور) اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی و زمان‌بندی انجام شده، آخرین روز استخراج نفت از این میدان روز ۳۱ آگوست ۲۰۲۴ خواهد بود.

وی با بیان این که میدان یاسونی با تولید ۵۸ هزار بشکه در روز، یکی از میدان‌های نفتی اصلی اکوادور بشمار می‌رود، خاطر نشان کرد که اجرای این مصوبه مردمی زیان و هزینه بسیاری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس شرکت ملی نفت اکوادور تصریح کرد که ارزش تجهیزات و زیرساخت‌های استخراجی این میدان حدود ۱.۹ میلیارد دلار بوده و هزینه برچیدن آن ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و علاوه بر این اکوادور درآمدهای نفتی خود را از این میدان که با قیمت کنونی نفت، حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار در سال می‌باشد،‌ از دست خواهد داد.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس

برنامه خط هوایی ارزان‌قیمت جت‌اسمارت شیلی برای ورود به بازار اکوادور

خط هوایی «ارزان‌قیمت» جت‌اسمارت شیلی که هم‌اکنون در کشورهای شیلی، ‌آرژانتین، پرو،‌ برزیل،‌ کلمبیا، اروگوئه و پاراگوئه فعالیت دارد، اعلام کرد که هم‌اکنون درخواست خود برای ورود به بازار اکوادور را به شورای ملی هواپیمایی غیرنظامی اکوادور داده و منتظر مجوز این نهاد می‌باشد.

برنامه این خط هوایی، راه اندازی خط پروازی کیتو-لیما و گوایاکیل-لیما است که بدین ترتیب با شرکت شیلیایی لاتام ایرلاینز در خطوط پروازی مذکور در بازار اکوادور رقابت خواهد کرد.

منبع:‌رسانه لاپریمیسیاس اکوادور

افزایش ۱۲٪ میزان وجوه ارسالی توسط شهروندان اکوادوری مقیم خارج از کشور

بنا به برآورد بانک بین‌آمریکایی توسعه (BID)، طی سال ۲۰۲۳ میزان وجوه ارسالی مهاجرین لاتینی به کشورهای متبوع خود با ۹.۵٪ افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ به رکورد ۱۵۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

طبق این برآورد کشورهای آمریکای مرکزی با ثبت ۱۳.۲٪ بیشترین افزایش دریافت وجوه ارسالی مهاجرین را خواهند داشت و در آمریکای جنوبی این افزایش ۷.۹٪ خواهد بود.

بنا بر این گزارش، در صورت ادامه این روند افزایش ارسال وجه از سوی شهروندان آمریکای جنوبی مقیم خارج از کشور، میزان وجوه دریافتی کشورهای این منطقه طی سال ۲۰۲۳ به رقم ۲۹.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

بانک بین‌آمریکایی توسعه دلیل افزایش وجوه دریافتی کشورهای آمریکای لاتین را تشدید بحران اقتصادی و افزایش بی‌رویه مهاجرت شهروندان این کشورها به اروپا و امریکا در جستجوی شرایط بهتر زندگی و کمک به خانواده‌های خود می‌باشد.

در میان کشورهای آمریکای جنوبی، اکوادور پس از آرژانتین (۲۶.۳٪)، پاراگوئه (۲۰.۳٪) و پرو (۱۴.۴٪) در جایگاه چهارم از نظر افزایش میزان وجوه دریافتی از سوی مهاجرین اکوادوری قرار داد.

طبق گزارش بانک مرکزی اکوادور، این کشور در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، ۲ میلیارد و ۵۴۵ میلیون دلار وجه ارسالی از مهاجرین اکوادوری مقیم خارج کشور دریافت کرده که معادل ۱۲٪ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

شایان ذکر است که اکوادور سالانه مبلغی معادل حدود ۴٪ تولید ناخالص داخلی خود از محل ارسال وجه توسط شهروندان اکوادوری مقیم خارج دریافت می‌کند و در سال ۲۰۲۲ این میزان ۴ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار بوده است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو

وزیر دارایی دولت گیرمو لاسو: امور مربوط به اخذ ۹۹۷ میلیون دلار اعتبارات از نهادهای مالی بین‌المللی برای سال ۲۰۲۴ انجام شده که در اختیار دولت آتی قرار خواهد گرفت

پابلو آروسمنا، وزیر اقتصاد و دارایی دولت گیرمو لاسو، در جلسه خود با ساریها مویا، وزیر دارایی دولت آتی دانیل نوبوآ که از روز ۲۳ نوامبر روی کار خواهد آمد، اطمینان داد که امور مربوط به اخذ ۹۹۷ میلیون دلار اعتبارات خارجی از نهادهای مالی بین‌المللی انجام شده و آماده تحویل به دولت آتی در سال ۲۰۲۴ می‌باشد.

وی افزود مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار اعتبارات خارجی دیگر نیز از طرف این نهادها، به منظور اعطای وام‌ به افراد و شرکت‌های اکوادوری در اختیار شبکه بانکی خصوصی اکوادور قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام پابلو آروسمنا، بیشترین میزان اعتبارات از سوی بانک توسعه آمریکای لاتین (CAF) به مبلغ ۴۸۸ میلیون دلار، ‌بانک جهانی ۲۰۸ میلیون دلار و بانک بین آمریکایی توسعه (BID) ۱۶۰ میلیون دلار به اکوادور تخصیص داده خواهد شد. 

این در حالی است که طبق برآورد بانک برتانیایی بارکلیس (Barclays)، دولت نوبوآ برای پوشش هزینه‌های عمومی‌کشور و پرداخت بدهی خارجی دست کم باید ۱۰.۵ میلیارد دلار از محل اعتبارات خارجی تامین نماید که با توجه به روند افزایشی نرخ ریسک کشوری اکوادور، کار چندان راحتی برای تحقق آن نخواهد داشت.

علاوه بر این، کارشناسان اقتصادی از جمله آلخاندرو آره‌آسا، کارشناس بانک بارکلیس برای منطقه آند، اعتقاد دارد که برآورد این بانک بریتانیایی بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ناشی از آسیب های احتمالی پدیده جوی ال نینیو و کاهش درآمدهای نفتی اکوادور به دلیل برنامه ترک استخراج نفت از میدان نفتی یاسونی در اجرای همه‌پرسی مردمی اخیر در این کشور بوده است و حتی ممکن اعتبارات مورد نیاز دولت نوبوآ در سال ۲۰۲۴ از این ارقام فراتر رود.

منبع: لاپریمیسیاس اکوادور

تمدید زمانبندی روند مناقصه واگذاری میدان گازی آمیستاد اکوادور

شرکت ملی نفت اکوادور موسوم به پترواکوادور، ‌زمانبندی مرحله بررسی بسته‌‌های فنی مناقصه واگذاری میدان گازی آمیستاد را تا ۷ دسامبر ۲۰۲۳ تمدید کرد.

این در حالی است که قبلا شرکت پترواکوادور اعلام کرده بود که از میان شرکتهای علاقمند، فقط کنسرسیوم مکزیکی-اکوادوری گرین دینامیک بسته‌فنی خود را تحویل داده و بر علاقمندی خود باقی مانده است و قرار بود مرحله بررسی پیشنهاد مالی این کنسرسیوم روز ۲۹ نوامبر بررسی شود.

مناقصه میدان گازی آمیستاد به دلیل تغییر دولت اکوادور و ابهامات فراوان در خصوص آینده این پروژه، با استقبال چندانی همراه نبوده و همچنان در خصوص تحقق این مناقصه و تخصیص قرار داد واگذاری آن تردید وجود دارد.

دولت پیشین اکوادور با توجه به مشکلات تولید انرژی به دلیل سطح پایین نیروگاه‌های برقابی، برنامه ارتقاء تولید تنها میدان گازی این کشور از ۳۰ میلیون فوت مکعب به ۱۰۰ میلیون فوت مکعب در روز را برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه حرارتی ترمو گاز ماچالا در دستور کار داشت. 

منبع: روزنامه ال اونیورسو

صنف پرورش ماکیان اکوادور در خصوص احتمال افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ هشدار داد

انجمن ملی پرورش ماکیان از احتمال افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در کشور به دلیل افزایش هزینه‌های تولیدی این صنف با توجه به لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای واردات مرغ مادر خبر داد.

این انجمن با اشاره به اینکه لغو این مالیات ۱۲ درصدی از ماه سپتامبر ۲۰۲۳ توسط دولت سابق گیرمو لاسو برای صنف پرورش‌دهنگان ماکین هزینه ۳ میلیون دلار در سال را به دنبال خواهد داشت، از دانیل نوبوآ رئیس جمهور جدید اکوادور درخواست کرده‌اند امکان احیای معافیت مالیاتی برای واردات مرغ مادر را بازبینی کند.

انجمن مذکور راجع به درصد احتمالی افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ به دلیل حذف معافیت مالیاتی از سوی دولت سابق اشاره‌ای نکرده است.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما