معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۳:۲۱ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

شیلی یکی از بهترین اقتصادهای سال 2023 است:

اکونومیست عملکرد اقتصادی کشورهای عضو او ای سی دی در سال 2023 در زمینه‌های مختلف از جمله کنترل تورم را بررسی و شیلی را در ردیف هفتم قرار داده است. ارزیابی فوق بر اساس پنج شاخص تورم، دامنه تورم، تولید ناخالص داخلی، اشتغال و عملکرد بازار سهام صورت گرفته است. در این ارزیابی شیلی در عملکرد اقتصادی و کنترل تورم از کشورهایی مانند اسپانیا، پرتغال و لهستان پیشی گرفته است. فنلاند نیز با بدترین عملکرد اقتصادی در ردیف 35 قرار گرفته است. در این ارزیابی گفته شده است که اغلب تحلیلگران بر این باور بودند که سال 2023 سال رکود اقتصادی باشد اما آنها اشتباه می‌کردند و تولید ناخالص داخلی جهان 3 درصد رشد نمود. علیرغم اینکه اقتصاد شیلی در سال 2023 رشدی نداشت ولی مهم شاخص های اقتصادی هستند که برای ثبات کشور از اهمیت برخوردار است. در این ارزیابی کشورهایی که بهترین عملکرد را در کنترل تورم داشته اند عبارتند از یونان، کره جنوبی، آمریکا، رژیم صهیونیستی، لوکزامبورگ، کانادا و شیلی. پس از شیلی ، مکزیک در میان کشورهای امریکای لاتین بهترین عملکرد را داشته و در ردیف 18 قرار گرفته است. آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی از این گزارش استقبال نمود و تصریح کرد که بهبود عملکرد اقتصادی می‌بایست در بهبود زندگی مردم تجلی یابد.

توصیه برای کاهش 75 صدم درصدی در نرخ بهره:

گروه سیاست پولی شیلی به بانک مرکزی پیشنهاد نمود که نرخ بهره در شیلی 75 صدم درصد کاهش یافته و از 9 درصد به 8 ممیز 25 درصد برسد. این درخواست پس از آن صورت گرفت که نرخ تورم در شیلی در حال کاهش بوده و اقتصاد شیلی در سال جاری با رشد صفر درصدی مواجه بوده و در سال آینده طبق نظر تحلیلگران رشد اقتصادی متوسطی حدود 1 ممیز 5 تا 1 ممیز 7 درصد خواهد داشت. در همین حال پیش بینی می‌شود که در سال آینده میلادی نرخ بهره در چین و جهان کاهش یافته و در امریکا تعدیل خواهد شد. در شیلی نیز تقاضای داخلی و تورم از روند کاهشی برخوردار است. پیش بینی می‌شود که تورم سالیانه در پایان سالجاری به 4 ممیز 8 درصد برسد. این در حالی است که شیلی در سال گذشته نرخ تورم 12 ممیز 8 درصدی را تجربه کرد که بالاترین نرخ تورم در سالهای گذشته است. در بازار کار، نرخ رشد سالانه اشتغال از 4 ممیز 9 درصد در اکتبر 2022 به 2 ممیز 1 درصد در اکتبر 2023 کاهش یافته است. اشتغال حقوق بگیران که طی 12 ماه در اکتبر 2022 به میزان 5 ممیز 7درصد رشد کرده بود در اکتبر سال 2023، فقط 2 ممیز 7 درصد رشد نشان داد. در این مدت نرخ بیکاری  از 8 درصد به 8 ممیز 9 درصد افزایش یافته است.

بزرگترین فرار مالیاتی در تاریخ شیلی:

روز جمعه 15 دسامبر پلیس شیلی 55 تاجر و صاحب صنعت را به جرم فرار مالیاتی دستگیر نمود. آنان با تشکیل شرکتهای صوری مبلغ 240 میلیارد پزو فرار مالیاتی داشته اند. این بزرگترین فرار مالیاتی در تاریخ شیلی است که میان سال های 2016 و 2022 رخ داده است. افراد دستگیر شده در یک شبکه عظیم سازماندهی شده بودند و بیش از 100 هزار صورتحساب جعلی از طریق بیش از 340 مالیات دهنده صادر کرده بودند. این شبکه با استفاده از صورتحساب های جعلی از پرداخت مالیات فرار می‌کردند. به گفته دادستانی کل کشور، این افراد به جرایمی مانند، اجتماع نامشروع، کلاهبرداری گمرکی، پولشویی و فرار مالیاتی متهم هستند. اتحادیه‌های تجاری و صنعتی، دستگیرشدگان را جنایتکار نامیده و گفته اند که نمی‌بایست از صفت تاجر و صاحبان صنعت برای این افراد استفاده شود.

به گزارش بانک مرکزی شیلی، اقتصاد شیلی سال جاری را با رشد صفر درصد به پایان خواهد رساند:

بانک مرکزی شیلی در چهارمین و آخرین گزارش سال 2023 در 20 دسامبر اعلام نمود که اقتصاد شیلی سالجاری را با رشد صفر درصد به پایان خواهد رساند. طبق پیش بینی بانک مرکزی شیلی رشد اقتصادی برای سال  2024 میان 1 ممیز 25 و 2 ممیز 25 درصد و برای سال  2025 میان 2 و 3 درصد خواهد بود. طبق این گزارش روند کاهش تورم در اقتصاد شیلی ادامه یافته و در نیمه دوم 2024 به هدف 3 درصد خواهد رسید. گزارش فوق تاکید دارد که به دلیل شکنندگی بخش املاک و مستغلات در چین، تردیدها در مورد وضعیت مالی امریکا و محیط ژئوپلیتیک پیچیده‌، شرایط و منابع مالی خارجی همچنان در موقعیت عدم اطمینان قرار دارد. بازار کار داخلی نیز به دلیل رشد ناکافی اقتصاد با تقاضای ضعیف برای نیروی کار مواجه است. عدم قطعیت های اقتصادی و ابهام در عملکرد اقتصادی موجب کاهش ارزش پول ملی شده و این امر به نوبه خود روند کاهش تورم را با محدودیت مواجه کرده است. همگام با کاهش تورم بانک مرکزی نیز نرخ بهره را به 8 ممیز 25 درصد کاهش می دهد.

اصلاح صندوق بازنشستگی:

پس از شکست دومین همه پرسی قانون اساسی و بسته شدن روند تدوین قانون اساسی جدید شیلی، آقای بوریچ رئیس جمهور بهبود شرایط اقتصادی را در اولویت برنامه کاری خود قرار داده است. در این چارچوب اصلاح صندوق بازنشستگی از اولویتهای کاری دولت است. در این راستا آقای بوریچ خطاب به اپوزیسیون گفت که زمان ترک محاسبات کوچک فرا رسیده و همه باید برای اصلاح صندوق بازنشستگی همکاری کنند. وی تاکید کرد که دولت و اپوزیسیون می‌بایست به مرحله جدیدی از توافقات نایل آیند به نحوی که نتایج آن برای خانواده‌های شیلیایی قابل لمس باشد. توضیح اینکه روند تدوین قانون اساسی جدید و کشمکش میان دولت و اپوزیسیون موجب شده بود که اصلاح صندوق بازنشستگی به تعویق افتد. بوریچ تصریح نمود که شکست پیش نویس قانون اساسی جدید در دو همه پرسی نشان می دهد که مردم خواستار راه حل برای مشکلات هستند و نمی خواهند به مبارزه برای تدوین قانون اساسی جدید ادامه دهند. مردم می خواهند که پس از عمری کار در دوران بازنشستگی تامین باشند. تحقق این هدف جز با توافق و اجماع میسر نیست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما