معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۴:۵۷ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در نیمۀ اول آذر 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش دستمزدها برای اکثر کارگران از اول ژانویه

معافیت جدید مالیات بر درآمد در کرواسی به اکثریت کارمندان اجازه می‌دهد دستمزد خود را افزایش دهند و افرادی که با حداقل دستمزد کار می‌کنند، می‌توانند بالاترین افزایش دستمزد را داشته باشند. از سال آینده، دولت تعیین میزان مالیات بر درآمد را به شهرداری‌ها و مقامات شهری واگذار کرده است. بدین ترتیب در زاگرب، نرخ مالیاتی برابر با 23.6 درصد (برای درآمدهای تا 50400 یورو) یا 35.4 درصد (برای درآمدهای بالای 50400 یورو) خواهد بود. در شهر رییکا 22.4 درصد و 33.6 درصد و در اسپلیت 21.5 درصد و 32.25 درصد خواهد بود. میزان ناخالص حداقل دستمزد نیز از 700 یورو به 840 یورو افزایش می‌یابد.

منبع: هینا

تغییر قیمت برق و گاز برای شرکت‌ها

آژانس تنظیم مقررات انرژی کرواسی (HERA) تصمیم گرفته است از اول ژانویه سال آینده برای کارآفرینانی که از خدمات عرضه تضمینی گاز و برق استفاده می‌کنند، نسبت به قیمت‌های فعلی، نرخ گاز را 9.4 درصد گران‌‌تر و تعرفۀ برق را 5.7 درصد ارزان‌تر نماید. خدمات عرضه تضمینی گاز و برق، سرویسی است که سازمان برق کرواسی موظف است به شرکت‌هایی ارائه دهد که در خدمات عمومی دچار مشکلات تجاری شده‌اند یا به دلایل دیگری قرارداد خود را با مشتریان فسخ کرده‌اند. لازم به ذکر است که دولت، قیمت‌های برق و گاز خانوارها و شرکت‌های خدمات عمومی را در بسته‌‌های انرژی برای کمک به شهروندان و اقتصاد «تثبیت» کرده است.

منبع: هینا

افزایش تعداد آپارتمان‌های خالی در کرواسی

آخرین سرشماری نفوس، خانوارها و مسکن کرواسی نشان می‌دهد که در سال 2021 تقریبا 2.4 میلیون آپارتمان در کرواسی وجود داشت که نسبت به سال 2011 افزایش 6.5 درصدی داشته است. طبق این سرشماری، تعداد آپارتمان‌های مسکونی 4.2 درصد کاهش یافته است در حالی که تعداد آپارتمان‌های خالی حدود 43 درصد افزایش یافته است.

منبع: هینا

حمل‌ونقل ریلی رایگان برای بازنشستگان و افراد بالای 65 سال

اولگ بوتکوویچ معاون نخست‌‌وزیر و وزیر دریا، حمل‌ونقل و امور زیربنایی کرواسی گفت: 1.2 میلیون نفر می‌توانند به طور نامحدود از حمل‌ونقل ریلی استفاده کنند که می‌تواند هزینه زندگی سالمندان را کاهش دهد. دو میلیون یورو از بودجه سال آینده برای طرح آزمایشی حمل‌ونقل ریلی رایگان برای بازنشستگان و افراد بالای 65 سال اختصاص می‌یابد و دولت در جلسه خود، اجرای آن را به وزارت دریا، حمل‌ونقل و امور زیربنایی محول کرد. هدف این پروژه بهبود کیفیت زندگی بازنشستگان، تشویق به تحرک پایدار، کاهش هزینه‌های زندگی برای جمعیت سالمند و کمک به یک روش زیست‌محیطی مسئولانه‌ترِ سفر برای جمعیت سالمند است.

منبع: وچرنی لیست

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما