معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۴:۲۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازنگری خوشبینانه چشم‌انداز اقتصادی

دولت اطمینان دارد که هزینه‌های مصرف کننده و قدرت خرید مردم طی دو سال آینده افزایش خواهد یافت. استفانی لوسه، وزیر اقتصاد، در آخرین گزارش بررسی اقتصادی خود گفت اقتصاد همچنان قوی است و سطح اشتغال نیز علی‌رغم پیش‌بینی کاهش حدود 30 هزار نفری تا سال 2025، همچنان بالا باقی خواهد ماند. در عین حال، دولت برآوردهای نیاز مالی خود را کاهش داده است و عنوان می‌کند که در سال جاری و سال آینده به بودجه کمتری نسبت به پیش‌بینی قبلی نیاز خواهد داشت؛ یعنی 77 میلیارد کرون (11 میلیارد دلار) برای سال 2024 و 89 میلیارد کرون (11.8 میلیارد دلار) برای سال 2023 نیاز خواهد داشت که پیش‌بینی‌های قبلی برای این دو سال به ترتیب 95 میلیارد کرون (13.5 میلیارد دلار) و 107 میلیارد کرون (14.2 میلیارد دلار) بود.

منبع: تی وی2

پیش‌بینی رشد اقتصادی دانمارک توسط کنفدراسیون صنعت

بر اساس آخرین پیش‌بینی کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI) که بزرگترین سازمان تجاری این کشور است، اقتصاد دانمارک در سال 2024 رشدی بیش از 0.7 درصد را تجربه نخواهد کرد. تولید ناخالص داخلی (GDP) پس از کاهش 0.3 درصدی در سه ماهه دوم، در سه ماهه سوم نیز کاهش مشابه‌ای داشت و اقتصاد را وارد یک رکود فنی کرد، در حالی که هیچ نشانه‌ای از تغییر سریع این وضعیت نیز وجود ندارد. کنفدراسیون صنعت دانمارک همچنین پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاری‌ها از نرخ بهره بالا متضرر می‌شوند، در حالی که تقاضای ضعیف در کشورهای همسایه، باعث کاهش تولید صنعتی و صادرات دانمارک می‌شود که به نوبه خود به اشتغال این کشور آسیب می‌زند. با این وضع پیش‌بینی می‌شود نیروی کار تا پایان سال 2024 به میزام 44 هزار نفر کاهش یابد.

منبع: بی تی

خیزش رو به بالای نرخ تورم

نرخ تورم در ماه نوامبر به دنبال روند نزولی سه ماهه قبل افزایش یافت. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر به صورت سالانه (نسبت به ماه مشابه سال قبل)، به میزان 0.6 درصد افزایش یافته است که عمدتا به دلیل تغییرات قیمت گاز، برق، مبلمان و اثاثیه منزل بوده است. همچنین، از اکتبر تا نوامبر قیمت‌ها در حدود 0.3 درصد کاهش یافته است. لاس اولسن، اقتصاددان ارشد دنسکه بانک، از ارقام جدید به عنوان نشانه‌ای که در حال حاضر فشار تورمی واقعی وجود ندارد استقبال کرد و آن را نشانه خوبی برای آینده نزدیک دانست. وی گفت: با این حال، قدرت خرید دستمزد متوسط هنوز 2 تا 3 درصد کمتر از سال 2021 است و این وضعیت برای کسانی که از طریق دریافت مزایای اجتماعی امرار معاش می‌کنند بسیار بدتر است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم دانمارک به آرامی تا قبل از پایان سال به حدود 1 درصد و در سال 2024 به 2 درصد خواهد رسید.

منبع: تی وی2

نرخ بیکاری دانمارک همچنان پایین است

نرخ بیکاری در ماه اکتبر در 2.8 درصد ثابت باقی ماند. تعداد بیکاران در این ماه 85300 نفر بود که 500 نفر بیشتر از ماه قبل بود. نرخ بیکاری جوانان که تعداد افراد جویای کار بین 16 تا 24 سال را اندازه گیری می‌کند، 1.2 درصد ثابت ماند، اما تعداد افرادی که مدعی مزایای بیکاری هستند با کمی افزایش به 64700 نفر رسید. آنه‌هالسبو-یورگنسن، وزیر اشتغال، ارقام جدید را نشانه‌ای از فعالیت پویا در بخش خصوصی و دولتی توصیف کرد و گفت: ما یک اقتصاد قوی داریم، به این معنی که بسیاری از مردم وارد بازار کار شده اند. با این حال، هر دو بخش خصوصی و دولتی به نیروی کار نیاز دارند و دولت بر تامین آنها متمرکز است.

منبع: خبرگزاری ریتزا

توافق جدید ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در خشکی

توافق جدید در مورد پارک‌های انرژی که اخیرا ارائه شد، ایجاد مزارع خورشیدی و بادی در خشکی در دانمارک را آسان‌تر می‌کند و پرداخت غرامت به ساکنان محلی را افزایش می‌دهد. هدف این قرارداد چهار برابر کردن تولید برق از انرژی خورشیدی و بادی تا سال 2030 و افزایش آن از 12 به 50 میلیارد کیلووات ساعت در سال است. پس از رسیدن به این هدف، مزارع خورشیدی و بادی، 1.3 درصد از مساحت دانمارک را در مقایسه با 0.5 درصد کنونی، به خود اختصاص خواهند داد. علاوه بر تسهیل ایجاد مزارع انرژی سبز، پاداش انرژی پایدار برای ساکنان محلی نیز افزایش خواهد یافت. امروزه آنها به طور متوسط حدود 9000 کرون در سال دریافت می‌کنند. در مجموع، قرارداد جدید 2.5 میلیارد کرون اضافی به همسایگان و جوامع محلی اختصاص می‌دهد.

منبع: تی وی2

افزایش تعداد آسیب‌پذیرهای مالی

بیش از ده درصد از مردم دانمارک به عنوان آسیب‌‌پذیر مالی طبقه‌بندی شده‌اند که در پرداخت قبوض مشکل دارند و قادر به خرید اتومییل یا تامین 10 هزار کرون برای هزینه‌های غیرمنتظره، بدون نیاز به وام، نیستند. طبق آخرین نظرسنجیِ سالانۀ «شرایط زندگی» که توسط مرکز آمار دانمارک انجام گرفت، این بالاترین سطح در ده سال گذشته است. این ارقام از سال 2014 تا 2021 به طور پیوسته کاهش یافته بود، اما از آن زمان افزایش یافته است و تعداد افرادی که برای تامین هزینه‌های زندگی خود مشکل دارند، از 10 درصد در سال 2022 به 13 درصد در سال جاری رسیده است.

منبع: فاینانس

استقبال مرسک از فاصله گرفتن از سوخت فسیلی

شرکت A.P.Møller-Maersk، بزرگترین خط کشتیرانی کانتینری جهان که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن دانمارک است، از توافقنامه COP 28 برای فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی استقبال کرده است. مورتن بو کریستینسن، مدیر تبدیل انرژی این شرکت گفت: هدف ما این است که تا سال 2040، یک دهه جلوتر از هدف توافق، استفاده از نفت و گاز را کاهش دهیم و در همین راستا 25 کشتی اول را که می‌توانند از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده کنند، سفارش داده‌ایم و از سال آینده با سوخت سبز از جنوب یولند حرکت خواهیم کرد. اما به گفتۀ وی، قیمت به وضوح یک چالش بزرگ است، زیرا سوخت‌های سبز به طور قابل توجهی گران‌تر هستند.

منبع: تی وی2

استخدام نیروی کار خارجی بیشتر برای حفظ رشد

برایان میکلسن، رئیس اتاق بازرگانی دانمارک، پس از آن که یک مطالعه جدید نشان داد که نیروی کار خارجی در 39 منطقه در دهه گذشته، لکووموتیو رشد بوده است، از دولت خواسته تا سیاست سختگیرانه مهاجرتی دانمارک را کاهش دهد. آمار نشان می‌دهد که نیروی کار خارجی دانمارک به بیش از 160 هزار کارمند تمام وقت افزایش یافته است که تقریباً نیمی از کل رشد اشتغال برای حقوق بگیران را تشکیل می‌دهد. اتاق بازرگانی دانمارک نیز خواستار استخدام 50 هزار نیروی کار خارجی اضافی مانند مهندسان، کارکنان فناوری اطلاعات و یا کارکنان پرستاری برای تضمین رشد آینده شده است.

منبع: برلینسکه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما