معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

اختصاص بودجه 150 میلیون دلاری توسط بانک جهانی برای افزایش امنیت غذایی در غرب آفریقا(11 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای سیمون اوسی منسا آجیه مانگ، مدیرکل سازمان توسعه آبیاری، هفته جاری طی مراسمی‌به نمایندگی از وزیر غذا و کشاورزی این کشور، فاز دوم برنامه تاب آوری سیستم غذایی غرب آفریقا (FSRP) را در شهر کوماسی غنا راه اندازی کرد.

 در این مراسم آقای پیر لاپورت، مدیر بانک جهانی، در سخنرانی که به نمایندگی از او قرائت شد، اعلام کرد که این بانک، حدود 150 میلیون دلار به عنوان بودجه برای اجرای پروژه مذکور در کشورهای غنا، چاد و سیرالئون در نظر گرفته است و انتظار می رود بیش از یک میلیون نفر از این پروژه پنج ساله که به دنبال تقویت امنیت غذایی و مدیریت ریسک در منطقه فرعی است، بهره مند شوند.

به گفته مدیر بانک جهانی، اعضای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) شرایط اقلیمی و پدیده‌های طبیعی مشترکی از جمله خشکسالی و سیل، آفات و بیماری‌های همه گیر را دارند که باعث اختلال در تولید مواد غذایی در منطقه فرعی می‌شود که این پروژه برای ایجاد انعطاف پذیری و تاب آوری در برابر این عوامل در نظر گرفته شده است.

 

آزاد سازی بخش دوم وام 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول، مشروط به توافق غنا با طلبکاران رسمی(11سپتامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، خانم جولی کوزاک، مدیر دپارتمان ارتباطات صندوق بین ‌المللی پول، در کنفرانس مطبوعاتی اخیر این صندوق اعلام کرده است که مذاکرات بین مقامات غنایی و کمیته رسمی اعتبار دهندگان برای آزاد سازی 600 میلیون دلار به عنوان بخش دوم برنامه سه ساله تسهیلات اعتباری تمدید شده به ارزش 3 میلیارد دلار همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم که به زودی توافقی حاصل شود تا بتوانیم به سرعت برنامه را به هیئت مدیره ارائه دهیم.

خانم کوزاک افزود، نشانه ‌هایی از ثبات اقتصادی در این کشور وجود دارد، این نشانه‌ها شامل: رشد اقتصادی فراتر از انتظار در سال 2023، روند کاهشی نرخ تورم، بهبود موقعیت‌ های مالی و خارجی و کاهش نوسانات نرخ ارز می‌باشد، اما با این حال، آزاد سازی بخش دوم وام سه میلیارد دلاری منوط به توافق بین دولت غنا و طلبکاران رسمی است و آنها باید در مورد بازپرداخت بدهی، مطابق با اهداف برنامه‌های ذکر شده در راستای تضمین‌های مالی که طلبکاران در ماه می 2023 ارائه کردند، به توافق برسند.

 

رتبه بندی غنا به عنوان کشوری با بالاترین میزان بدهی به دولت و نهادهای چینی (12 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، طبق گزارشی که اخیراً کمیسیون بازنگری اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین به کنگره آمریکا ارائه کرده است، غنا پس از اعلام یک کشور فقیر با بدهی بالا (HIPC) در سال 2004، در مجموع 31.1 میلیارد دلار وام از چینی‌ها دریافت کرده است.

پس از غنا، گینه با 21.9 میلیارد دلار، اتیوپی 14.8 میلیارد دلار، تانزانیا 12.6 میلیارد دلار، جمهوری دموکراتیک کنگو 12.1 میلیارد دلار، موزامبیک 7.9 میلیارد دلار، سودان 6.7 میلیارد دلار، زامبیا 4.6 دلار، بولیوی 4.1 میلیارد دلار، چاد 3.2 میلیارد دلار، سنگال 3.1 میلیارد دلار، نیجر 2.7 میلیارد دلار، مالی 2.6 میلیارد دلار و کامرون 1.8 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

این گزارش غنا را در بین کشورهای آفریقایی که دارای بالاترین بدهی به صندوق بین المللی پول (IMF) با مبلغ 1,644,377,000 دلار هستند در رتبه هفتم قرار داده است.

غنا از اواخر سال 2019 مرحله ای از چالش های اقتصادی جدی را پشت سر گذاشته است که منجر به افزایش بی سابقه تورم و نرخ ارز همراه با افزایش هزینه‌های زندگی شده است، اما دولت این کشور در درجه اول، این وضعیت را ناشی از تأثیر همه گیری COVID-19 و جنگ روسیه و اوکراین می داند اما با این حال، منتقدان دلایل دیگری از جمله سوء مدیریت را برای مشکلات کشور ذکر می‌کنند.

 

کاهش نرخ تورم غنا از 35.2 درصد به 26.4 درصد در نوامبر 2023(14 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس آمارهای اخیر منتشر شده توسط مرکز آمار غنا (GSS)، نرخ تورم این کشور از 35.2 درصد قبلی که در اکتبر 2023 ثبت شده بود، به طور قابل توجهی به 26.4 درصد در ماه نوامبر سال جاری کاهش یافته است که علت آن، کاهش قیمت برخی از اقلام غذایی مانند سبزیجات، غلات و ماهی در سبد خرید عمومی نسبت داده است.

بر اساس گزارش مذکور، تورم مواد غذایی در نوامبر 2023 با 12.6 درصد کاهش، به 32.2 درصد رسیده است و برای تورم غیرخوراکی نیز از 27.7 درصد در اکتبر 2023، به 21.7 درصد در نوامبر کاهش یافت.

همچنین نرخ تورم اقلام تولید داخل 26.1 درصد و برای اقلام وارداتی 27.1 درصد در نوامبر 2023 اعلام گردیده است.

 

راه اندازی پروژه 2 میلیون دلاری در غنا برای بهبود مقررات برق در تجارت منطقه ای ECOWAS(15 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای Callixte Kambanda، مدیر سیاست انرژی، مقررات و آمار بانک توسعه آفریقا (AfDB)، هفته جاری یک پروژه فنی 2 میلیون دلاری تحت عنوان "بازار واحد برق آفریقا (AfSEM)" که توسط سازمان تنظیم مقررات برق منطقه ECOWAS (ERERA)، با همکاری بانک توسعه آفریقا (AfDB)، طراحی شده است را در اکرا راه اندازی کرد.این پروژه به منظور بهبود مقررات برق برای تقویت تجارت منطقه ای و استفاده کارآمد از منابع انرژی پایدار در منطقه ECOWAS اجرا می‌شود.

آقای Kambanda، در سخنرانی خود در مراسم راه اندازی این پروژه گفت، ابتکار AfSEM که توسط کمیسیون اتحادیه آفریقا (AUC) نیز حمایت می‌شود، با هدف ادغام بازارهای مختلف برق منطقه ای در آفریقا به عنوان بازار انرژی یکپارچه برای تبادل برق است که به شکل دادن به خط انتقال انرژی آفریقا کمک خواهد کرد.

این پروژه به دنبال ارائه ابزارهایی برای هماهنگ کردن چارچوب های نظارتی به منظور تکمیل و بهره برداری کارآمد و به موقع از زیرساخت های انرژی منطقه ای از طریق تدوین شاخص های عملکرد کلیدی نظارتی و کاربردی (KPIs) جهت مقایسه و هماهنگی تعرفه‌های برق و ارزیابی هزینه‌ها در منطقه ECOWAS می‌باشد.

 

راه اندازی پروژه 200 میلیون دلاری در غنا برای مهار سیل(15 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، آقای فرانسیس آسنسو بواکیه، وزیر کار و مسکن غنا، روز گذشته، یک پروژه 200 میلیون دلاری مهار سیل در مناطق  امتداد حوضه رودخانه اوداو، تحت عنوان "پروژه توسعه ارتجاعی و یکپارچه اکرا (GARID)" که توسط بانک جهانی تامین مالی گردیده است را راه اندازی کرد.

آقای بواکیه در سخنرانی خود در این مراسم گفت که این پروژه گواهی بر تعهد دولت به افزایش دسترسی عمومی‌به زیر ساخت های اساسی شهری، بهبود ارائه خدمات عمومی و کاهش آسیب پذیری جوامع کم درآمد در منطقه شهری اکرا، در برابر سیل و سایر بلایای طبیعی است و انتظار می ‌رود با اتمام این پروژه، چالش ‌های دائمی سیل در Alogboshie را به شدت کاهش دهد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

ارائه تسهیلات اعتباری جدید 390 میلیون دلاری صندوق بین المللی پول به توگو(12 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، صندوق بین المللی پول (IMF) بر اساس یک برنامه تسهیلات اعتباری جدید (ECF) 42 ماهه 390 میلیون دلاری به توگو ارائه خواهد کرد.

به گفته صندوق بین ‌المللی پول، این قرارداد که با عنوان تسهیلات اعتباری تمدید شده (ECF)، اخیراً توسط دو طرف امضا شده است، با هدف کمک به توگو برای تامین فوری هزینه ‌های خود و در عین حال تقویت ثبات اقتصادی و شمول اجتماعی می‌باشد.

تعهدات توگو در این طرح حمایتی جدید شامل اصلاحاتی در بودجه این کشور با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی به میزان 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی در سال، گسترش پایه مالیاتی و کاهش کسری بودجه به 3 درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال 2025، منطقی کردن هزینه‌های عمومی، نقل و انتقالات نقدی بر اساس ایجاد و ثبت یک پلت فرم شناسایی بیومتریک می‌باشد.

لازم به ذکر است که در صورت تایید نهایی موافقت اولیه این قرارداد توسط هیئت مدیره اجرایی صندوق بین‌ المللی پول که پس از بازدید تیم فنی این صندوق از لومه، که از تاریخ 29 نوامبر تا 8 دسامبر سال جاری انجام شده بود مذاکرات بین توگو و صندوق بین‌ المللی پول که از سال 2020 آغاز شده بود، پایان خواهد یافت.

 

امضا تفاهم نامه همکاری کشاورزی توسط انجمن کشاورزان توگو و اتحادیه کشاورزی و شیلات تونس(12 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، انجمن کشاورزان توگو(CTOP) و اتحادیه کشاورزی و شیلات تونس (UTAP) هفته گذشته، یادداشت تفاهمی 5 ساله با هدف تقویت کشاورزی خانوادگی و ترویج توسعه پایدار در توگو امضا کردند.

به گفته آیفومی اولو آدارا، رئیس CTOP، توافق جدید به کشاورزان توگویی کمک خواهد کرد تا با ارائه آموزش و منابع مالی کافی به آنها، به توانایی رقابت در بازارهای بین المللی دست یابند.

 CTOP دارای 550000 عضو، از جمله کشاورزان، پرورش دهندگان، ماهیگیران و شرکت های فرآوری مواد غذایی می‌باشد، همچنین زنان حدود 30 درصد از اعضای این سازمان را تشکیل می دهند.

این تفاهم نامه حوزه‌های مختلفی از جمله همکاری فنی، ظرفیت سازی، تبادل اطلاعات و سازماندهی رویدادهای مشترک را پوشش می دهد.

 

برگزاری نشست بانک جهانی در توگو با موضوع دیجیتالی شدن در آفریقا(12 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بانک جهانی، هفته جاری نشستی را با موضوع "سرمایه گذاری در دیجیتالی سازی مولد، فراگیر و ایمن" در لومه برگزاری خواهد کرد.

قرار است این نشست توسط آقای سینا لاوسون، وزیر اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال توگو، فیلی سیسوکو، نماینده مقیم بانک جهانی در توگو، اندرو دابالن، اقتصاد دان ارشد منطقه آفریقا در بانک جهانی و موسی بلیمپو، پروفسور و محقق در دانشگاه تورنتو مدیریت گردد.

به گفته آقای سینا لاوسون، این رویداد فرصتی برای بررسی پیشرفت توگو در بخش دیجیتال و اقدامات در حال انجام است.

برخی از ابتکارات این طرح شامل تسهیل انتقال پول نقد Novissi و به دست آوردن سوابق کیفری و اعلام خدمات امنیت سایبری در این کشور می‌باشد.

 

امضا توافقنامه همکاری Ecobank و Hyundai برای تسهیل خرید خودروهای جدید در توگو(13 دسامبر 2023)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بانک پان آفریقایی Ecobank توگو و خودرو ساز کره جنوبی هیوندای، هفته جاری به طور مشترک یک قرارداد تامین مالی خرید خودرو امضا کردند.

بر اساس این قرارداد، مشتریان اکو بانک، اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند خودروهای هیوندای را از نمایندگی‌های این خودروساز در توگو خریداری کرده و با استفاده از فرمول بازپرداخت حداکثر 48 ماهه، بسته به مشخصات مشتری با نرخ بهره از 7.75 تا 8 درصد، مبلغ آن را پرداخت کنند.

به گفته آقای سلیمان توره، مدیر Ecobank توگو، این اقدام شهروندان توگویی را برای تهیه خودرو های نو تشویق می‌کند، زیرا بسیاری از مردم خودروهای دست دومی را که در بندر تخلیه می‌ شوند با هزینه کمتری خریداری می ‌کنند، اما بعداً هزینه زیادی برای تعمیر و نگهداری پرداخت می‌ کنند و این پولی است که می‌ توان برای رفع سایر نیازها خانوارها پس ‌انداز کرد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما