معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۵:۲۶ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مرگ بیش از 40 کارگر در اقلیم کردستان در سال 2023:

روداو: براساس گزارش سندیکای کارگران کردستان، در سال 2023 درمجموع 41 کارگر حین کار در اقلیم کردستان جان خود را از دست داده و 10 نفر نیز زخمی‌شده ­اند.

از این تعداد مرگ و میر، 25 مورد در سلیمانیه، 10 مورد در اربیل و 6 مورد در دهوک اتفاق افتاده است. در استان حلبچه به دلیل عدم وجود پروژه ­های بزرگ، هیچ مرگ و میر و صدمه ­ای گزارش نشده است.

نکته جالب توجه این که بیشتر شرکت­ ها هیچ قراردادی با کارگران خود امضاء نمی­ کنند و کارگرانی که دچار حادثه می‌شوند منبع درآمد خود را از دست می­ دهند. از سوی دیگر، بسیاری از این کارگران و از جمله کارگران خارجی، مطالبات معوقه و دستمزدهای پرداخت نشده­ ای دارند که مانع از خروج آن­ها از اقلیم کردستان شده است. به عنوان مثال، 4 تبعه سودانی که بیش از 10 سال در یک پروژه ناتمام در اربیل کار کرده اما به دلیل عدم پرداخت حقوق قادر به بازگشت به کشورشان نبودند، در ماه اکتبر طی درخواستی از مقامات اقلیم کردستان خواستار حل موضوع شدند.

صادرات 2 تن عسل اقلیم کردستان به قطر:

کردستان 24: براساس اعلام دولت اقلیم کردستان، 2 تن عسل اعلای تولید شده در این منطقه به قطر صادر شده است.

این اقدام بخشی از تلاش ­های دولت اقلیم کردستان برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تنوع بخشیدن به سبد محصولات صادراتی و نیز ایجاد و تقویت فرصت ­های تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

در همین حال، رئیس اتحادیه زنبورداران کردستان از کاهش 50 درصدی تولید عسل در این منطقه خبر داد. عارف شروانی در این باره اظهار داشت: «تولید عسل در اقلیم کردستان در سال گذشته حدود 1100 تن بود، اما به دلیل طولانی شدن فصل بارندگی، این میزان در سال جاری به نصف کاهش پیدا کرده است.»

براساس گزارش این اتحادیه، حدود 15هزار زنبوردار و بالغ بر 800 هزار کندو در اقلیم کردستان وجود دارد.

افزایش اعضای انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان:

کردستان 24: انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان از افزایش تعداد اعضای خود به 8 شرکت خبر داد.

بر اساس بیانیه انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان (اپیکور)، با پیوستن شرکت کالگران (Kalegran B.V.) وابسته به هولدینگ نفتی مول مجارستان، تعداد اعضای این انجمن به 8 شرکت افزایش یافته است. کالگران از سال 2007 در بخش نفت اقلیم کردستان فعال است و 20% از سهام میدان نفتی شیخان (Shaikan) را در اختیار دارد. این شرکت در 40 کشور جهان فعال بوده و بیش از 30 هزار نفر نیروی کار را به استخدام خود در آورده است.

دی.ان.او (DNO)، جنل (Genel)، گالف کی.استون (Gulf Keystone)، اچ.کی.ان (HKN)، شاماران (ShaMaran)، هانت اویل (Hunt Oil) و وسترن زاگرس (Western Zagros) دیگر اعضای اپیکور را تشکیل می­ دهند که در سال 2023 با هدف معرفی منطقه به عنوان یک مقصد جذاب برای شرکت­های نفتی و گازی و نیز بخشی از کارزار این شرکت­ها برای از سرگیری مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان تشکیل شد. این شرکت­ها در حال حاضر بیش از 50% تولید نفت اقلیم کردستان را به خود اختصاص داده ­اند.

ثبت نام حدود 175هزار کارمند در طرح «حساب من»:

کردستان24: براساس اطلاعیه اداره رسانه و اطلاعات اقلیم کردستان، تاکنون حدود 175 هزار کارمند دولت در طرح «حساب من» (My Account) ثبت نام نموده ­اند.

این طرح با هدف تسهیل و تسریع خرید و فروش و مسافرت شهروندان با استفاده از کارت­های بانکی و بدون نیاز به پول نقد طراحی شده و قرار است مرحله آزمایشی آن تا سال 2025 نهایی شود.

همچنین، قرار است چهار بانک آشور (Ashur)، BBAC، جیهان (Cihan) و آر.تی (RT) در این طرح مشارکت داشته و به کارمندان خدمات ارائه نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما