معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۰:۴۸ - مشاهده: ۲۱۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان نیمه اول آذر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ایران به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

حجم مبادلات تجاری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۹۴ میلیون و ۹۷۰ هزار دلار بوده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی «آپا اکونومیکس» با استناد به گزارش کمیته دولتی گمرک، حجم این مبادلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۲ درصد معادل ۱۲.۸ میلیون دلار کاهش داشته است.

لازم به ذکر است طی ده ماهه سال جاری ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار دلار محصول از آذربایجان به ایران و ۳۸۲ میلیون و ۶۹۰ هزار دلار محصول از ایران به آذربایجان صادر شده است. به این ترتیب صادرات آذربایجان به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵.۸ درصد و صادرات ایران به آذربایجان ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

ایران در طول دوره گزارش ۰.۰۴ درصد از کل صادرات آذربایجان و ۲.۷ درصد از واردات آن را به خود اختصاص داده است. بنا به این گزارش، عمدتاً محصولات کشاورزی، غذایی، شوینده‌ها، مصالح ساختمانی و سایر محصولات از ایران وارد شده است.

https://apa.az/sahibkarliq/azerbaycanla-iranin-ticaret-dovriyyesi-400-milyon-dollara-yaxinlasib-797449

بانک جهانی: تجارت کریدور میانی از طریق دریای خزر بیش از ۶۰ درصد خواهد بود

خبرگزاری «آپا»: مشارکت فعال در کریدور میانی نه تنها موقعیت آذربایجان را به عنوان یک مرکز تجاری و ترانزیتی منطقه ای تقویت می‌کند، بلکه این کشور را به عنوان یک شریک استراتژیک برای آسیا و اروپا قرار می دهد. به گزارش «آپا اکونومیکس»،  این موضوع در گزارش بانک جهانی آمده است. براساس این گزارش در صورت اجرای سیاست‌های صحیح و سرمایه‌گذاری‌های لازم، تجارت بین جمهوری آذربایجان، گرجستان و قزاقستان تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند ۳۷ درصد و تجارت بین این کشورها و اتحادیه اروپا ۲۸ درصد افزایش یابد.

بانک جهانی تخمین می زند که بدون بهبود کریدور میانی، تقاضای حمل و نقل ۳۵ درصد کمتر از رشد پیش بینی شده خواهد بود. تجارت بین اروپا و قزاقستان و بین اروپا و چین بیشترین سهم از حجم محموله‌های ترانزیتی را در امتداد کریدور میانه به خود اختصاص خواهد داد. انتظار می رود بیشترین رشد در کریدور میانی در تجارت بین چین و اروپا باشد. تا سال ۲۰۳۰، تجارت بین چین و اروپا از طریق کریدور به ۵.۳ درصد افزایش خواهد یافت. این تقریباً ۱ درصد تجارت اتحادیه اروپا و چین است. همچنین در سال ۲۰۳۰ تجارت کشورهای کریدور میانه از طریق دریای خزر از ۶۰ درصد فراتر خواهد رفت. در سال ۲۰۲۱، این رقم ۴۰ درصد بود.

https://apa.az/maliyye/dunya-banki-xezer-denizi-vasitesile-orta-dehliz-olkelerinin-ticareti-60-den-cox-olacaq-797450

تولید خودروهای سواری در آذربایجان در ماه اکتبر بیش از 58 درصد افزایش یافت

در ژانویه تا اکتبر سال جاری، 2376 دستگاه خودرو سواری در آذربایجان تولید شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» با استناد به گزارش کمیته دولتی آمار، تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45.4 درصد معادل 742 دستگاه افزایش داشته است.

در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر سال جاری 58.3 درصد افزایش حجم تولید به ثبت رسیده است. در ماه اکتبر 266 دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شد. تا اول ماه نوامبر، موجودی محصولات نهایی 485 خودرو بوده است.

https://t.me/economy_az/13953

حجم مبادلات تجاری آذربایجان با ترکیه به 7 میلیارد دلار رسیده است

در ژانویه تا اکتبر 2023، حجم مبادلات تجاری آذربایجان و ترکیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 33.4 درصد افزایش یافت و به 6 میلیارد و 747 میلیون دلار رسید. به گزارش «آپا» به نقل از کمیته دولتی گمرک، در طول دوره گزارش، صادرات آذربایجان به ترکیه با افزایش 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 4 میلیارد و 838 میلیون دلار و صادرات ترکیه به آذربایجان با 4 درصد افزایش به یک میلیارد و 908 میلیون دلار رسید.

لازم به ذکر است طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال جاری صادرات غیرنفتی به ترکیه بالغ بر 675 میلیون و 905 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

https://apa.az/sahibkarliq/azerbaycanin-turkiye-ile-ticaret-dovriyyesi-7-mlrd-dollara-yaxinlasib-797580

 

حجم حمل و نقل محصولات فلزی از طریق بندر باکو افزایش یافته است

طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال جاری، بیش از 327 هزار تن فلز و محصولات فلزی از طریق بندر باکو حمل شده است. کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» با اشاره به «بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو» گزارش می‌دهد که این رقم نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد بیشتر است.

محصولات فلزی که عمدتاً از قزاقستان به بندر باکو وارد می‌شوند، از طریق ترانزیت از طریق آذربایجان به ترکیه و تعدادی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، آلمان و لهستان ارسال می‌شوند. محصولات فلزی که با کشتی به بندر باکو آورده می‌شود به صورت عملیاتی تخلیه و عمدتاً بر روی کامیون‌ها بارگیری و به کشور مقصد نهایی ارسال می‌شود.

https://t.me/economy_az/13958

کلیه خریدهای دولتی آذربایجان از طریق پورتال etender.gov.az انجام خواهد شد

از اول ژانویه 2024، قانون جمهوری آذربایجان در مورد تدارکات دولتی لازم الاجرا می‌شود. کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» با اشاره به سرویس دولتی ضد انحصار و کنترل بازار مصرف کننده زیر نظر وزارت اقتصاد گزارش می دهد طبق قانون، کلیه تدارکات دولتی بدون توجه به نحوه تدارکات، به استثنای خریدهای مربوط به اطلاعات محرمانه، از طریق درگاه etender.gov.az انجام خواهد شد.

https://t.me/economy_az/14025

 

همایش بین المللی گردشگری «سفره مشترک تورک» در شوشا برگزار شد

در اول ماه دسامبر، همایش بین المللی با «چشم انداز گردشگری فرهنگی جهان ترک» در شوشا برگزار شد. به گزارش «آپا»، این همایش بین المللی توسط آژانس گردشگری جمهوری آذربایجان و سازمان کشورهای ترک برگزار شد، هدف از این رویداد تبادل نظر در مورد ایجاد محصولات گردشگری مشترک کشورهای ترک زبان و بحث در مورد چشم انداز همکاری در این زمینه است. در این مراسم نمایندگانی از نهادهای رسمی آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، مجارستان و کارشناسان فرهنگی شرکت کردند.

https://apa.az/turizm/susada-turizmle-bagli-beynelxalq-konfrans-ve-turkun-ortaq-sufresi-adli-tedbir-kecirilib-foto-video-798781

حمل و نقل ترانزیت آذربایجان و ایران افزایش یافته است

در 8 ماه گذشته از ماه مارس سال جاری حجم محموله‌های ترانزیتی از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» به نقل از گمرکات ایران، در مدت مذکور 10.92 میلیون تن محموله ترانزیتی از مرزهای ایران جابجا شده است. 14.5 درصد محموله از گمرک آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) عبور و به مقصد تحویل داده شد.

ایران و آذربایجان با همکاری در زمینه ترانزیت در تشکیل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب مشارکت دارند. این کریدور از نظر حمل و نقل کشورهای جنوب شرق آسیا را به روسیه و اروپا متصل می‌کند. محموله‌های بندر بمبئی که از نظر حجم بار بزرگترین بندر شرق آسیا محسوب می‌شود، وارد بنادر چابهار و بندرعباس ایران می‌شود. از اینجا از طریق راه آهن قزوین - رشت - آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) به روسیه و اروپا منتقل می‌شود. ایران و آذربایجان به عنوان کشورهای ترانزیتی در این پروژه فعالیت می‌کنند.

قطعه قزوین - رشت از خط آهن قزوین - رشت - آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) به بهره برداری رسید. عملیات ساخت و ساز در قطعه رشت – آستارا همچنان ادامه دارد. پس از اتمام ساخت، حجم محموله‌های ترانزیتی از طریق ایران و آذربایجان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 https://azertag.az/xeber/azerbaycan_ve_iranda_tranzit_yukdasimalar_artib-2839581

راه آهن رشت - آستارا حجم حمل بار ترانزیتی را به 15 میلیون تن می رساند

حجم حمل و نقل بار از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال – جنوب» از مرز 10 میلیون تن فراتر رفته است. در این راستا، تعدادی کار به منظور افزایش حمل و نقل بار در حال انجام است. به گزارش «آذرتاج»، شهریار افندی زاده معاون وزیر حمل و نقل ایران این سخنان را بیان کرده است. افندی زاده در پاسخ به سوالات خبرنگاران در تهران گفت: پس از تکمیل قطعه رشت - آستارا از راه آهن قزوین - رشت - آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) که بخش اصلی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب است، حجم حمل ‌و نقل ترانزیت به 15 میلیون تن خواهد رسید.

معاون وزیر حمل و نقل خاطرنشان کرد: این موضوع در نشست سپتامبر سال گذشته در باکو بین مقامات جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد همکاری‌های دوجانبه افزایش یابد تا حجم حمل و نقل ترانزیتی به 15 میلیون تن برسد. به گفته وی، با ساخت و تکمیل راه آهن رشت - آستارا، حمل و نقل سریع، آسان و باکیفیت کالا تضمین شده و حجم آن افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که قطعه قزوین – رشت از راه آهن قزوین - رشت - آستارا (ایران) - آستارا (آذربایجان) به بهره برداری رسیده است. عملیات ساخت و ساز در قطعه رشت - آستارا ادامه دارد.

https://azertag.az/xeber/rest_astara_demir_yolu_tranzit_yukdasimalarin_hecmini_15_milyon_tona_chatdiracaq-2839627

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی: شوشا به یکی از پربازدیدترین نقاط آذربایجان تبدیل خواهد شد

شهر شوشا پایتخت گردشگری سال ۲۰۲۶ اعلام شد. ما بر این باوریم که در آینده نزدیک شوشا به یکی از معروف ترین و پربازدیدترین مکان‌های آذربایجان تبدیل خواهد شد

به گزارش خبرگزاری «آپا»، خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو این مطلب را در اولین نشست موسسات آموزشی تخصصی گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی‌ بیان کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها ۶ شهر منطقه را به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب کرده است، گفت: این شهرها عبارت است از دوشنبه در تاجیکستان، ساری و اردبیل در ایران، شهرسبز در ازبکستان، ارزروم در ترکیه و شوشا در آذربایجان هستند.

https://apa.az/turizm/iet-bas-katibi-susa-azerbaycanin-tez-tez-sefer-edilen-mekanlarindan-birine-cevrilecek-799375

سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از آذربایجان بازدید می‌کنند

سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از آذربایجان بازدید می‌کنند. به گزارش کمیته دولتی آمار آذربایجان، آنها عمدتاً شهروندان کشورهای مشترک المنافع، خاورمیانه و خلیج فارس هستند. در ماه‌های ژانویه تا اکتبر، این کشور در مجموع یک میلیون و 700 هزار گردشگر از سراسر جهان پذیرایی کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک سوم بیشتر است. بر اساس این گزارش، شهرهای باکو، قبله، شکی، قوبا و گنجه همچنان مقاصد پربازدید خارجی‌ها هستند.

https://t.me/SputnikAz/33870

 

ذخایر ارزی بانک مرکزی آذربایجان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است

بانک مرکزی آذربایجان ذخایر ارزی خود را تا پایان نوامبر 2023 اعلام کرد. بر اساس اعلام سایت رسمی این بانک، ذخایر ارزی با یک درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به 10615.9 میلیون دلار رسید. این ارقام همچنین حاکی از افزایش چشمگیر 18 درصدی ذخایر ارزی بانک مرکزی نسبت به پایان سال گذشته است که نشان از وضعیت مالی قوی دارد. طی 12 ماه گذشته، ذخایر رشد قوی 33.2 درصدی را نشان داده است که بر ثبات اقتصادی کشور در مواجهه با عدم قطعیت جهانی تاکید دارد.

افزایش ذخایر ارزی مصادف با سال 2022 است، زمانی که ذخایر ارزی صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان به دلیل قیمت بالای نفت از مرز حیرت آور 45 میلیارد دلار فراتر رفته است. این افزایش ذخایر صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان نقش اساسی در رشد کلی ذخایر ارزی آذربایجان داشت و ذخیره استراتژیک را در پایان سال گذشته به حدود 56 میلیارد دلار رساند.

رقم قابل توجه تا 31 دسامبر 2022 نشان می دهد که ذخایر ارزی استراتژیک آذربایجان واردات کالا و خدمات 35 ماهه را پوشش می دهد. این نشان دهنده مدیریت مالی محتاطانه و توانایی کشور در غلبه بر چالش های اقتصادی است.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می دهد که ذخایر استراتژیک 74 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در پایان سال 2022 تشکیل می دهد که نشان دهنده یک پایه مالی سالم است.

در شرایطی که آذربایجان همچنان به تقویت موقعیت اقتصادی خود ادامه می دهد، افزایش مداوم ذخایر ارزی گواه سیاست فعال اقتصادی و ثبات این کشور در مواجهه با پویایی‌های مالی جهانی است.

https://turan.az/az/maliyye/azerbaycan-merkezi-banki-valyuta-ehtiyatlarini-33-artirib-774962

هزینه رجیستر تلفن همراه وارداتی به آذربایجان کاهش می یابد

میزان هزینه دولتی برای رجیستر تلفن‌های همراه که برای مصرف شخصی توسط افراد حقیقی وارد کشور می‌شود کاهش می یابد. به گزارش پرتال خبری «فد آذ»، این موضوع در اصلاحیه پیشنهادی قانون «عوارض دولتی» که در جلسه کمیسیون سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی مجلس ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، منعکس شد.

بر اساس این اصلاحیه، میزان هزینه دولتی برای رجیستر از 20 منات به 15 منات برای تلفن‌های همراه که قیمت بازار آنها بیش از 100 دلار آمریکا نیست و دارای عملکرد عکس، فیلم برداری و دسترسی به اینترنت نیستند کاهش می یابد. علاوه بر این دستگاه‌ها، نرخ عوارض دولتی برای سایر دستگاه‌های تلفن همراه نیز کاهش می‌یابد.

به عبارت دیگر، میزان هزینه دولتی برای رجیستر در صورتی که قیمت موبایل تا ۱۰۰ دلار در بازار باشد ۲۰ منات و اگر قیمت بازار آن از ۱۰۱ دلار آمریکا تا ۲۰۰ دلار آمریکا باشد ۳۰ منات، وقتی قیمت بازار آن از 201 دلار آمریکا تا 400 دلار آمریکا باشد 40 منات، وقتی قیمت بازار آن از 401 دلار آمریکا تا 700 دلار آمریکا باشد 50 منات، وقتی قیمت بازار آن از 701 دلار آمریکا به 1000 دلار آمریکا باشد 70 منات و  در صورتی که قیمت بازار آن بالای 1001 دلار آمریکا باشد، 100 منات خواهد بود.

هزینه دولتی برای دستگاه‌های تلفن همراه که مارک و مدل آنها و همچنین قیمت بازار آنها در تاریخ درخواست رجیستر در سایت رسمی نهاد تعیین شده توسط دستگاه اجرایی ذیربط درج نشده است، از 20 منات به 15 منات کاهش می یابد. در صورت تصویب این قانون 30 روز پس از انتشار لازم الاجرا می‌شود.

https://fed.az/az/maliyye/olkeye-getirilen-mobil-telefonun-qeydiyyat-rusumu-azaldilir-meblegler-176063

برگزاری اولین نشست موسسات آموزشی گردشگری سازمان همکاری اقتصادی در باکو 

اولین اجلاس موسسات آموزشی گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی مشترکاً توسط آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان و سازمان همکاری اقتصادی در 4 تا 5 دسامبر در باکو برگزار شد.

نمایندگان رسمی دولت و نمایندگان مؤسسات آموزشی گردشگری از 9 کشور عضو سازمان از جمله آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ایران و پاکستان و همچنین نمایندگان سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد در این نشست حضور داشتند.

در این رویداد، پنل هایی با موضوع «ارتباط دولت، آموزش و صنعت: بهترین شیوه‌ها در آموزش گردشگری»، «طراحی برنامه درسی: بهبود آموزش گردشگری برای تقاضای آینده»، «نوآوری و فناوری: روندهای جدید در آموزش گردشگری» برگزار و ارائه‌های موسسات آموزش عالی در زمینه آموزش گردشگری معرفی شد.

در دومین روز این رویداد، برگزاری میزگردی با موضوعات گسترش فرصت های مشارکتی برای آموزش گردشگری و ایجاد شبکه واحد موسسات آموزش گردشگری بین کشورهای عضو سازمان و همچنین توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف مرتبط با آموزش گردشگری و تصویب «اعلامیه باکو» که منعکس کننده قصد برگزاری مداوم این نشست است، برنامه ریزی شده بود.

https://tourism.gov.az/news/bakida-iet-in-turizm-uzre-tehsil-muessiselerinin-1-ci-gorushu-kechirilir

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما