معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۵

رونمایی تایلند از دو ابزار برای جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری خارجی

تایلند از تمرکز استراتژی چهار ساله خود برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای تقویت اقتصاد خود پرده برداری نمود. این استراتژی‌ها بر استفاده از دو ابزار استفاده از انرژی پاک و مشوق هایی برای جبران حداقل مالیات جهانی جدید متمرکز شده است.

تایلند از تمرکز استراتژی چهار ساله خود برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای تقویت اقتصاد خود پرده برداری نمود. این استراتژی‌ها بر استفاده از دو ابزار استفاده از انرژی پاک و مشوق هایی برای جبران حداقل مالیات جهانی جدید متمرکز شده است. آقای سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند از زمان روی کار آمدن در ماه آگوست سالجاری میلادی، یک تور بین المللی را آغاز نموده و در طول سفرهای خود به برخی از کشورها از جمله ایالات متحده، چین و ...، تایلند را به سرمایه گذاران خارجی بویژه شرکتهای بزرگ و غول های اقتصادی مانند مایکروسافت ، اپل ، تسلا و .... معرفی نموده و دیپلماسی اقتصادی قویی را در پیش گرفته بطوریکه به وی ، لقب مدیر فروش تایلند داده اند. آقای سرتا از غول‌های بزرگ دیجیتال جهانی دعوت نموده تا زیرساخت‌های اصلی از جمله دفتر مرکزی خود را در تایلند تاسیس نموده و در یک بازه زمانی مناسبی نسبت به تاسیس کارخانه‌ها و زیرساختهای تولیدی خود در این کشور نیز اقدام نمایند.

 نخست وزیر در این تور بین المللی خود پنج صنعت کلیدی را هدف قرار داد که این صنایع عبارتند از بخش های دیجیتال، الکترونیک،وسایل نقلیه الکتریکی(EV) ، BCG   مدل اقتصاد زیستی- محیطی - سبز که توسط تایلند در سنوات اخیر به مجامع و محافل بین المللی از جمله نشست رهبران اقتصادی جهان APEC  بانکوک 2022 و سانفرانسیکو 2023 ، نشست ا سه آن و سایر نشست های بین المللی معرفی نمود) و صنایع خلاق و مبتکرانه.

دولت تایلند عمیقا معتقد است که این پنج صنعت در ارتقای توسعه اقتصادی کشور و نیل به پیشرفتها و افق های جدید اقتصادی نقش اساسی ایفا خواهند کرد. بدلیل جذابیت بخش دیجیتال و همچنین عامه پسند بودن آن، دولت سرمایه گذاری در این صنعت را در دو بخش مراکز داده ( Data Center ) و خدمات ابری متمرکز نموده و شرکت های برجسته ایالات متحده مانند شرکت خدمات وب آمازون (AWS)، گوگل و مایکروسافت در حال مذاکره با تایلند می‌باشند.

در حوزه پلتفرم دیجیتال، شرکت هایی مانند Meta، TikTok  و OpenAI نیز بخشی از تمرکز سرمایه گذاری هستند.در بخش الکترونیک، شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند Western Digital (WD)، Analog Devices Inc. (ADI) و Hewlett-Packard HP) شرکت وزیر خارجه تایلند در 75 نشیت شورای حقوق بشر برای بیان تعهدات تایلند از جمله آن‌هایی هستند که هدف قرار گرفته‌اند.

از انجائیکه تغییر جهانی به سمت هوش مصنوعی و تحول دیجیتال تقاضای قابل توجهی برای خدمات ابری در سراسر جهان ایجاد کرده شرکت مایکروسافت متعهد شده که در تایلند به عنوان یک مرکز هوش مصنوعی در آسیا سرمایه گذاری کند و یک مرکز داده ابری منطقه ای و مرکز ارتقا هوش مصنوعی ایجاد کند. در یادداشت تفاهم با مایکروسافت نه تنها  سرمایه‌گذاری مالی، بلکه توسعه سیستم‌های دولتی دیجیتال، پروژه State Cloud، ارتقای مهارت‌های نیروی کار دیجیتال، افزایش امنیت سایبری و تقویت دانش در هوش مصنوعی را پوشش می‌دهد.

برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تایلند از فشار برای جذب سرمایه گذاری خارجی میتواند از روند جابه جایی کسب و کار در میان تنش های ژئوپلیتیکی بین چین، تایوان و ایالات متحده استفاده نماید بدین معنی که تایوان، بزرگ‌ترین سازنده ریزتراشه‌های جهان، به‌دنبال این است که تولیدات خود را به خارج از سرزمین اصلی خود منتقل نماید و تایلند به عنوان یکی از مقصدهای احتمالی برای جابه‌جایی می‌باشد . در همین حال موقعیت استراتژیک و موضع بی طرفی پادشاهی تایلند به آن کمک می‌کند تا از مسائل ژئوپلیتیکی و جانب داری له یا علیه کشوری جلوگیری کند.

تمرکز بر انرژی پاک و حداقل مالیات جهان

مقامات اقتصادی و تجاری تایلند،استفاده از  انرژی پاک و انطباق با آن حداقل مالیات جهانی (GMT) را به عنوان ابزاری حیاتی برای جذب سرمایه گذاری می دانند. با پذیرش انرژی پاک، تایلند قصد دارد خود را به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری مسئول و پایدار قرار دهد. علاوه بر این، تعهد این کشور به پیوستن به GMT در سال آینده نشان دهنده تعهد به شیوه‌های اقتصادی منصفانه و شفاف است که با استانداردهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) همسو است بر اساس GMT، حداقل نرخ مالیات بر درآمد شرکتی کمتر از 15٪ در سطح جهانی اعمال خواهد شد. دبیر کل BOI گفت که تایلند مدتی است که برای هر دو جنبه آماده شده است و مطمئن است که اینها ابزارهای جدیدی برای جذب سرمایه گذاری هستند. حدود 1000 شرکت چندملیتی در تایلند تحت قوانین  GMT  فعالیت می‌کنند به این معنی که دیگر معافیت مالیاتی دریافت نخواهند کرد. با این حال، BOI به شرکت‌هایی که برای تشویق سرمایه‌گذاری درخواست می‌کنند، اجازه می‌دهد تا به جای معافیت، کسر مالیات را انتخاب کنند، یعنی تنها افزایش متوسطی در بار مالیاتی خود دارند. BOI همچنین از یک صندوق رقابتی 100 میلیارد باتی برای کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری در میان مالیات های بالاتر استفاده خواهد کرد.

مسول راه اندازی ستاد منطقه ای بی او آی گفت، تایلند به دلیل زیرساخت های دیجیتالی توسعه یافته و نیروی کار ماهر از مزایایی برخوردار است. شرکت‌های دیجیتال بین‌المللی که قبلاً دفتر مرکزی منطقه‌ای در پادشاهی دارند، شامل Agoda است که 3000 نفر در تایلند استخدام می‌کند.

تسلا به سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری چشم دوخته است. بر اساس گزارش ها، مذاکرات با تسلا برای سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری در تایلند ادامه دارد. این سرمایه گذاری می‌تواند تقویت قابل توجهی برای اقتصاد تایلند باشد و موقعیت این کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی خودروهای برقی تقویت کند. تجارت جهانی خودروهای برقی در حال حاضر به سرعت در حال گسترش است. در تایلند، ثبت  خودروهای برقی به 70000 دستگاه رسیده که 58000 خودرو سواری هستند. این رقم 16 درصد از کل ثبت  خودروهای جدید در ماه اکتبر را تشکیل می دهد. بخش خودروهای برقی به سرعت در حال رشد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما