معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۹:۲۴ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی عراق - کربلای معلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی ، بابل و عراق در نیمه اول آذر‎ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برنامه وزارت حمل و نقل عراق برای تکمیل مسیر راه آهن «یا حسین» به مقصد کربلا

وزارت حمل و نقل عراق از تلاش برای تکمیل خط راه‌آهن «یا حسین» که استان‌های بابل و نجف اشرف را به کربلا متصل می‌کند، خبر داد.

به گزارش الصباح، مدیر روابط عمومی وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که این وزارتخانه نوسازی و احیای خطوط راه‌آهن در همه استان‌ها بویژه استانهای منتهی به کربلاء را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت پروژه مسیر راه‌آهن «یا حسین» با جدیت در حال پیگیری است.  این طرح شهر بغداد را از طریق شهر حله در استان بابل و نجف اشرف به کربلا وصل می‌کند و از مهم‌ترین مسیرهای خط آهن است، به میلیون‌ها زایر خدمت رسانی خواهد داشت می‌دهد. (الصباح)

صادرات 250 هزار تن محصول کشاورزی به عراق در 8 ماهه سالجاری از گذرگاه مهران

ایران در 8 ماه سالجاری، 250 هزار تن محصول کشاورزی از طریق گذرگاه مرزی مهران به عراق صادر کرد.

میر آقا عبدی سرپرست گمرکات استان ایلام گفت: در 8 ماه نخست سال جاری 250 هزار تن محصولات کشاورزی از مهران صادر شده است. ارزش محصولات کشاورزی صادر شده 107 میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادر شده شامل هندوانه، خربره، سیب درختی، خیار، گوجه و پرتقال بوده است.

عبدی اضافه کرد: صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 22 درصد و از لحاظ ارزش 68 درصد رشد داشته است.

صادرات  700 میلیون دلار کالا به عراق در 8 ماهه سالجاری از مرز پرویزخان

ناظر گمرکات استان کرمانشاه گفت که طی هشت ماه سال جاری حدود 700 میلیون دلار کالا از پرویزخان به عراق صادر شده است.

علی‌اصغر عباس زاده، ناظر گمرکات استان کرمانشاه گفت: طی هشت ماهه سپری شده از سال‌جاری (مارس 2023 تا اکتبر 2023) ۶۵۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۷۲ دلار کالای صادراتی به وزن یک‌میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶۶ تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش فارس: این میزان کالاهای صادراتی از گمرک پرویزخان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش رشدی ۲۰ درصدی و از لحاظ وزن افزایش ۳۴ درصدی داشته است.

ناظر گمرکات استان کرمانشاه عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک پرویزخان را کلینکر سیمان، ورق فولادی، میوه و تره‌بار، میلگرد ساده و آجدار، شمش و ورق فولادی، انواع کاشی، کیک و بیسکویت، محصولات پلاستیکی و ..عنوان کرد. (فارس)

آمادگی عراق برای سرمایه گذاری در کشاورزی خوزستان

کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق از آمادگی سرمایه گذاران عراقی برای مشارکت در حوزه کشاورزی خوزستان خبر داد.

فالح الخزعلی، رئیس کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق در دیدار با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ایران گفت: بر اساس آمار و ارقام، ایران و به طور خاص استان خوزستان از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کشاورزی برخوردار است که با توجه به روابط عمیق دو کشور و منافع مشترک، باید از آن استفاده کنیم.

به گزارش شفق نیوز، وی خاطرنشان کرد که دو کشور از منابع علمی، عملی و انسانی بالایی برخوردار هستند و با همکاری می‌توانیم به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم. در هر دو کشور نیروی انسانی شایسته، آگاه و با تجربه وجود دارد و در صورت تداوم این جلسات، به نتایج خوبی خواهیم رسید و معتقدم باید چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت روزافزون علمی و صنعتی ایران در سال‌های اخیر گفت: ما تهدیدها و فرصت های مشترکی داریم و این دیدارها و سفرها در تقویت روابط دو کشور، انتقال تجارب و تبادل نظر کارشناسان موثر است.

الخزعلی همچنین گفت: سرمایه گذاران عراقی آماده مشارکت در حوزه کشاورزی استان خوزستان در جنوب غربی ایران هستند. (شفق نیوز)

کربلای معلی ، نجف اشرف و بغداد نامزدهای عراق برای پایتخت گردشگری جهان عرب

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد که سه استان عراق برای انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری جهان عرب نامزد شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، احمد العلیاوی، سخنگوی وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی گفت که احمد البدرانی، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی، این مساله که سه استان کربلا، بغداد و یا نجف اشرف، پایتخت گردشگری جهان عرب باشند را در نشست وزرای فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی جهان عرب مطرح کرد.

العلیاوی افزود که این سه استان، از ویژگی‌های گردشگری، تمدنی و تاریخی و نیز تنوع فرهنگی و جمعیتی برخوردارند.

وی توضیح داد که انتخاب یکی از این سه استان، فرصتی برای عراق است تا بخشی از جایگاه خود در صحنه گردشگری جهان عرب را باز پس گیرد.

البدرانی بیان کرد که وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی امیدوار است این دستاورد مهم در زمینه گردشگری، محقق شود و یکی از این سه استان به ویژه بغداد پایتخت گردشگری جهان عرب باشد.(خبرگزاری اینا)

وزیر صنعت عراق از 90 فرصت سرمایه گذاری مشترک خبر داد

خالد البتال، وزیر صنعت و معدن عراق از وجود 90 فرصت سرمایه گذاری مشترک میان بخش دولتی و خصوصی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، البتال در سخنرانی خود در مجمع شراکت های صنعتی در بصره که با حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برگزار شد، گفت که رقابت خوبی برای توسعه میان شرکت های بخش عمومی، داخلی و خصوصی وجود دارد.

وی بیان کرد که از اولویت های وزارت این است که صنایع عراق از طریق ورود به شراکت با بخش خصوصی فعالیت کنند و رقابت سختی میان تولید داخل و واردات و حفاظت از تولید کننده و مصرف کننده وجود داشته باشد.

وزیر صنعت و معدن عراق ضمن تاکید بر حمایت عراق از سرمایه گذاری مشترک تا انگیزه ای برای همکاری بیشتر باشد، از شرکای کنونی و آتی خواست برای موفقیت شرکت ها به همراه پایبندی به رویکرد دولت و حمایت نامحدود از بخش خصوصی ایده ارائه کنند.(خبرگزاری اینا)

ضوابط صادرات دام زنده به عراق

مدیرکل اداره دامپزشکی وزارت کشاورزی عراق تاکید کرد که بدون گواهی بهداشت دام از کشور مبدأ که مورد تأیید عراق باشد، با واردات آن موافقت نخواهد شد.

اداره دامپزشکی وزارت کشاورزی عراق ضمن اعلام ضوابط و شرایط واردات دام زنده به کشور، گفت که ورود حیوانات به عراق مشروط به داشتن گواهی سلامت است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، ثامر الخفاجی، مدیرکل اداره دامپزشکی وزارت کشاورزی عراق گفت که عراق عضو سازمان جهانی بهداشت حیوانات است و باید پایبند به قانون بهداشت حیوانات خشکی‌زی باشد.

وی به سیستم تبادل گواهی بهداشتی میان کشورها اشاره کرد و گفت که گواهی بهداشتی امضا شده میان کشورهای، شرط اساسی واردات دام زنده است. بدون گواهی بهداشت دام، میان عراق و کشوری که قرار است از آن دام وارد شود، با واردات آن موافقت نخواهد شد.

مدیرکل اداره دامپزشکی وزارت کشاورزی عراق تصریح کرد که جا به جایی حیوانات در عراق نیز مستلزم وجود گواهی سلامت است. وی به هماهنگی سطح بالا با سازمان جهانی بهداشت حیوانات، سازمان بین المللی غذا و کشاورزی و سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد .(خبرگزاری اینا)

حجم ذخایر گاز عراق 132 تریلیون فوت مکعب

وزارت نفت عراق، ذخایر گاز عراق را 132 تریلیون فوت مکعب برآورد کرد تا بدین ترتیب عراق پنجمین کشور دارای بیشترین ذخایر گاز در میان کشورهای عربی و دهمین کشور در سطح جهان باشد.

به گزارش الصباح، علی جاسم، مدیر مرکز تحقیق و توسعه نفتی عراق گفت که اهمیت گاز طبیعی در هر کشوری از آن جهت است که گاز منبع مهم انرژی حرارتی، مکانیکی و برق در بخش های مختلف به شمار می رود و پاک ترین سوخت است که کمتر محیط زیست را آلوده می‌کند و ماده اولیه صنایع پتروشیمی است علاوه بر اینکه به رشد یک چهارم انرژی مصرفی در جهان کمک می‌کند.

وی افزود که تولید گاز همزمان با نفت در عراق آغاز شد و اکثر گاز عراق، گاز مشعل است که 75 درصد از استخراج را تشکیل می دهد و 25 درصد نیز گاز آزاد است.

جاسم به امکان تبدیل شدن عراق به صادرکننده گاز در جهان در صورت بهره برداری درست از ذخایر خود براساس طرح های استراتژیک بررسی شده و زمانبندی در این پرونده مهم و پیشروی به سمت اجرای طرح ها اشاره کرد. (الصباح)

هشدار مؤسسه «مودیز» درباره تأثیر جنگ غزه بر اقتصاد عراق

موسسه رتبه بندی اعتباری مودیز ضمن حفظ رتبه «CAA1» برای عراق، هشدار داد که درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس و گسترش دامنه جنگ، امکان دارد بر اقتصاد عراق پیامدهای مهمی داشته باشد.

این موسسه اعلام کرد که تداوم درگیری بین این رژیم و حماس همچنان در درجه اول، بر غزه متمرکز است اما با تشدید آن در منطقه، پیامدهای اقتصادی بر عراق خواهد داشت.

این موسسه افزود که هرگونه تشدید تنش ها در منطقه راه‌های حمل و نقل دریایی از طریق تنگه هرمز که بخش اعظم صادرات نفتی عراق از آن انجام می‌شود، را تهدید می‌کند.

موسسه اعتبار سنجی «مودیز» ضمن حفظ رتبه «CAA1» برای عراق با پیش بینی ثبات گفت که این رتبه بندی، نشان دهنده وابستگی مالی و خارجی عراق بر سوخت های فسیلی است که به طور قابل توجهی عراق را در معرض نوسانات قیمت نفت قرار می دهد و کاهش وابستگی اقتصاد جهانی به کربن برای آن مخاطره آمیز خواهد بود.

با وجود غنی بودن عراق از منابع نفت، در نتیجه دهه‌ها جنگ و گسترش فساد در منطقه، زیرساخت های این کشور وضعیت نامناسبی دارد.(الصباح)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما