معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۰۹:۱۲ - مشاهده: ۱۹۲

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم آذر‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

انعقاد قرارداد با سه شرکت بزرگ نفتی برای اکتشاف نفت در آبهای اروگوئه (پورتال دولت اروگوئه)

شرکت ملی نفت اروگوئه (آنکاپ) روز سه شنبه 12 دسامبر سال جاری با سه شرکت بزرگ نفتی شل، شرکت آمریکایی آپا APA Corporation و شرکت آرژانتینی YPF قراردادهای مرتبط با اکتشاف نفت در آبهای ساحلی اروگوئه را به امضا رساند.

مدت قراردادها برای کشف ذخایر نفتی چهار سال خواهد بود و احتمال تمدید آنها نیز وجود دارد. آلخاندرو استیپانیسیک رئیس آنکاپ در مصاحبه ای مطبوعاتی با اشاره به عقد قراردادهای مذکور خاطرنشان کرد: شرکت های مجری پروژه‌های اکتشافی قرار است حدود 200 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و تمام خطرات ناشی از عدم اکتشاف نفت را نیز برعهده بگیرند.

دولت اروگوئه پیشتر با شرکت بریتانیایی چلنجر انرژی (Challenger Energy) نیز برای اعطای برخی بلوک ها جهت اکتشاف نفت قرارداد منعقد نموده بود. قرار است شرکت های دیگری نیز طی هفته آینده با شرکت مذکور و با کنسورسیومی متشکل از شرکت های آپا و شل قرارداد منعقد نمایند. استیپانیسیک در اظهاراتش خاطرنشان کرد: با امضای قراردادهای مذکور دوره جدیدی در عرصه اکتشاف ذخایر نفتی در اروگوئه آغاز می‌شود. وی افزود: برای نخستین بار در طول تاریخ اروگوئه، تمام هفت بلوکی که آبهای سرزمینی اروگوئه را تشکیل می دهند، زیر پوشش قراردادهای نفتی قرار می‌گیرند. رئیس آنکاپ با اشاره به اکتشاف اخیر نفت در کشور نامیبیا (در جنوب قاره آفریقا) گفت، با توجه به مشخصه‌های مشابهی که میان آن کشور و اروگوئه از لحاظ زمین شناختی وجود دارد، می‌توان کشف ذخایر نفتی را در آبهای اروگوئه ممکن دانست.

افزایش 5 درصدی نرخ تورم سالانه در اروگوئه در ماه نوامبر 2023 

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بهای مصرف در اروگوئه در ماه نوامبر سال جاریبه میزان 0.34 درصد افزایش یافت و در دوازه ماه منتهی به نوامبر بر روی 4.96 درصد قرار گرفت. اگرچه تورم یک ساله در اروگوئه از 4.3 درصد (در ماه اکتبر) به  4.96 درصد (در ماه نوامبر) افزایش یافت، اما همچنان در محدوده هدف گذاری دولت، یعنی بین 3 تا 6 درصد قرار دارد. بررسی آماری نشان می دهد که تورم تجمیعی از ابتدای سال میلادی جاری (یازده ماهه) برابر با 5.22  درصد می‌باشد. از جمله اقلام و خدماتی که در ماه نوامبر شاهد افزایش تورم بودنده اند می‌توان به افزایش بهای مبلمان و وسایل خانگی (1.2%)، خدمات نظافت خانه (2.7%)، حمل و نقل (0.92%) و بلیط هواپیما (13.54%) اشاره کرد. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه) 

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/la-inflacion-sube-por-segundo-mes-consecutivo-y-se-ubica-casi-en-5-en-12-meses-a-noviembre

ارائه پلتفرم جدید با نام پنجره واحد سرمایه گذاری توسط دولت اروگوئه

پلتفرمی جدید برای تکمیل مراحل استقرار سرمایه در کشور اروگوئه به نام پنجره واحد سرمایه گذاری توسط دولت این کشور ارائه شد. ابتکار مذکور توسط موسسه اروگوئه XXI، پنجره واحد تجارت خارجی (VUCE) و آژانس دولتی الکترونیک (Agesic) پشتیبانی می‌شود. این ابزار در دو مرحله اجرا می‌شود:

در مرحله اول امکان دریافت راهنمایی در مورد الزامات و رویه‌ها در سازمان‌های دولتی و چگونگی شروع مراحل اداری فراهم می‌گردد.

در مرحله دوم امکان شروع کارهای اداری و مدیریت فرآیندها و داده‌ها بین مؤسسات به صورت متمرکز مهیا خواهد شد. به گفته مسئولین، پلتفرم جدید، روند ثبت شرکت ها را تسهیل نموده و موجب سهولت در اجرای فرآیندها و ارتقای رقابت می‌گردد. (سایت ریاست جمهوری اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/gobierno-presento-ventanilla-unica-inversiones

رشد 9.1 درصدی تولیدات صنعتی اروگوئه در ماه اکتبر

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار (INE)، تولید صنعتی اروگوئه در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.1 درصد رشد داشته است. این رشد به دلیل افزایش تولید کنسانتره نوشیدنی در منطقه آزاد تجاری کولونیا، تولید بیشتر سلولز توسط کارخانه دوم UPM، کشتار بیشتر گاو و فعالیت بیشتر در صنایع شیمیایی بوده است.

از اول سال 2023 تاکنون تولیدات صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن، به میزان 1.6 درصد افزایش داشته است، این درحالی است که شاخص پرسنل شاغل در دوره زمانی یادشده 0.6 درصد کاهش داشته است. (سایت خبری سوبراژادو)

https://www.subrayado.com.uy/la-produccion-industrial-crece-91-octubre-celulosa-faena-y-concentrados-bebida-n933443 

حضور رییس جمهور اروگوئه در مراسم گرامیداشت توسعه صادرات کشور

روز چهارشنبه 13 دسامبر مراسم گرامیداشت تلاش های صورت گرفته جهت کمک به توسعه صادرات اروگوئه توسط بانک جمهوری اروگوئه و اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه برگزار شد.

در این مراسم رییس جمهور اروگوئه آقای لوییس لاکاژه پو، معاون رییس جمهور، وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات، وزیر صنعت و انرژی و همچنین مقامات بانک جمهوری اروگوئه و اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه حضور داشتند.

به گفته آقای سالوادور فرر رییس بانک جمهوری اروگوئه در سال 2023 کشور اروگوئه به میزان 10 میلیارد و 400 میلیون دلار کالا و خدمات صادر کرده و مهم ترین مقصد صادراتی این کشور برزیل بوده است.

در این مراسم جایزه بزرگترین صادرکننده در اروگوئه به تعاونی ملی تولیدکنندگان شیر (Conaprole) اعطا شد. همچنین به نمایندگان دیپلماتیک کشورهای برزیل، چین و ایالات متحده، به عنوان مقاصد اصلی صادراتی اروگوئه جوایزی اعطا شد. (سایت ریاست جمهوری اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/exportaciones-2023-seran-segundas-importantes-historia-segun-brou

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما