معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۵:۲۱ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تلاش بخش نفت کویت برای تامین مواد وخدمات مورد نیاز از طریق تامین کنندگان و پیمانکاران محلی

منابع مسئول در بخش نفت کویت، بر تمایل شرکت نفت کویت نسبت به مشارکت بیشتر بخش خصوصی در حوزه فعالیت ها، سرمایه گذاری‌ها و خدمات پشتیبانی فعلی و آتی بخش نفت کویت به علاوه ایجاد صنایع تبدیلی مبتنی بر خروجی‌های فرآوردهای نفتی بخش نفت برای ایجاد ارزش محلی رقابتی برای به حداکثر رساندن سهم بخش خصوصی محلی در تامین مایحتاج موسسه و شرکت های وابسته آن تاکید کردند. منابع فاش کردند: تلاش شرکت برای به حداکثر رساندن میانگین هزینه تامین مواد اولیه و مورد نیاز برای فعالیت های بخش نفت، خدمات، پروژه‌ها و غیره از طریق بخش خصوصی محلی تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده و در سال مالی 2023-2022 آن را به 43.5 درصد برساند. منابع مذکور خاطرنشان کردند: شرکت نفت کویت و موسسات وابسته به آن در حال ایجاد فرصت های صنعتی برای بخش خصوصی محلی به ویژه توسعه کارخانه‌های موجود و یا تاسیس کارخانه‌های جدید در داخل کویت و همچنین توسعه و افزایش دامنه خدمات ارائه شده توسط تامین کنندگان داخلی به بخش نفت کشور برای تامین بیشتر مواد صنعتی مورد نیاز این بخش می‌باشند. در این راستا شرکت نفت کویت با همکاری سازمان عمومی صنعت کشور، 10 فرصت سرمایه گذاری در زمینه ارائه مواد و خدمات به این بخش فراهم کرده و در تلاش است تا اراضی مناسب برای بخش خصوصی محلی برای احداث کارخانجات جدید مرتبط با فعالیت های بخش نفت کشور را فراهم کند. شرکت نفت کویت همچنین موافقت لازم از سوی هیئت مدیره شرکت برای آغاز مطالعه امکان ایجاد یک منطقه صنعتی نفت با هدف گسترش پایه‌های تولید داخلی در زمینه صنایع و خدمات مرتبط با مشارکت حداکثری بخش خصوصی در راستای توسعه اقتصاد محلی و ایجاد فرصت های شغلی برای شهروندان کویت به علاوه تامین نیازهای صنعتی نفت محلی از مواد و خدمات در سریع ترین زمان ممکن با کمترین هزینه و کیفیت بالا را دریافت کرده است.

مصاحبه اختصاصی مدیر منطقه ای شبکه «اکونومیست» در امور خاورمیانه و شمال آفریقا

رابرت ویلوک مدیر منطقه ای شبکه «اکونومیست» در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، طی مصاحبه اختصاصی با روزنامه کویتی «النهار»، میانگین رشد اقتصادی کویت طی سال های 2023 لغایت 2028 را پایین پیش بینی کرد و گفت در صورت کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به زیر 80 دلار، بنابراین کویت مجدداً به چرخه کسری بودجه باز خواهد گشت. وی با اشاره به رکود در تصمیمات دولت به علت عدم وجود توافق میان دولت و مجلس، بر لزوم خروج از بن بست میان دو قوه و اتخاذ اقدامات روشن برای تحقق رشد اقتصادی بلندمدت تاکید کرد. نامبرده در مورد اقتصاد تک محصولی کویت و تکیه آن بر نفت گفت : واضح است که اقتصاد کویت به شدت به نفت وابسته است به طوری که تقریباً 90 درصد از درآمدهای آن را تشکیل می دهد آن هم درست در زمانی که گرایش کشورهای جهان به سمت انرژی پاک و دور شدن از انرژی حاصل از هیدروکربن‌ها آغاز شده است. کویت باید در جهت کاهش وابستگی اقتصاد خود به نفت و روی آوردن به دیگر صنایع همانند کشورهای همجوار خود تلاش کند زیرا امارات با توسعه بخش گردشگری، حمل و نقل و بانکداری، اقتصاد خود را تنوع بخشیده و عربستان نیز در این مسیر قرار گرفته و اهداف و چشم انداز مشخصی در پیش گرفته است و این دو کشور تا حدودی نیز در این راه موفق عمل کرده اند. بدون شک کویت همچنان زمان دارد تا به طور جدی در زمینه مشارکت بخش دولتی و خصوصی گام برداشته و برای توسعه اقتصاد و تنوع بخشیدن به منابع درآمد تلاش و راه را برای مشارکت بخش خصوصی در فرصت های سرمایه گذاری در حوزه مسکن، بهداشت، آموزش فراهم کند.  

 با آغاز بهره برداری کامل از پالایشگاه «الزور»، صادرات به بازارهای اروپایی و آسیایی افزایش می یابد. 

علی العجمی، معاون اجرایی شرکت صنایع نفت یکپارچه کویت (کیپیک) در عملیات پالایشگاه «الزور»، راه اندازی آخرین واحدهای فاز سوم و آغاز بهره برداری کامل از پالایشگاه را دستاوردی تاریخی در چارچوب تلاش ملی استثنایی شرکت «کیپیک» توصیف کرد و گفت با آغاز بهره برداری کامل از پالایشگاه، عرضه محصولات آن به بازارهای اروپایی و آسیایی نیز وارد افق های جدیدتری خواهد شد چرا که شرکت «کیپیک» به تامین کننده اصلی و با کیفیت فرآوردهای نفتی سازگار با محیط زیست به بازارها مبدل خواهد شد . همچنین با تجهیز نیروگاه‌های وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدید پذیر با محصولات پالایشگاهی با کیفیت و کم گوگرد ، انتشار آلاینده‌ها نیز در آسمان کویت به میزان 75 درصد کاهش خواهد یافت. وی تصریح کرد : بهره برداری کامل از این پروژه عظیم ، شرکت نفت «کیپیک» را قادر می سازد تا استراتژی خود را برای سال 2040 محقق و ظرفیت پالایش را در سال 2025 به1.6میلیون بشکه افزایش دهد.

 کویت اجاره خطوط لوله نفت و گاز از طریق مناقصه عمومی را بررسی می‌کند.

یک منبع آگاه در بخش نفت کویت، از گرایش بخش نفت به تامین سریع نقدینگی به ارزش حدود 1.116 میلیارد دینار بدون اعمال فشار بر بودجه شرکت و به دور از گزینه استقراض چه از موسسات مالی داخلی و یا بین المللی خبر داد و اعلام کرد : نخستین گزینه شرکت نفت برای تامین نقدینگی فوق که رایزنی‌های نهایی در مورد آن در حال انجام است، اجاره خطوط لوله فعلی نفت و گاز شرکت به سرمایه گذاران داخلی یا بین المللی از طریق قراردادهای یک دوره ای به مدت نزدیک به 20 سال از طریق مناقصه عمومی است. این منبع اضافه کرد طبق قراردادهای مشخص، کویت مجدداً این خطوط را از مستاجر اجاره خواهد کرد و کویت مالک انحصاری آن خطوط خواهد بود. منبع مذکور توضیح داد: شرکت نفت کویت در حال رایزنی با اداره فتوا و قانونگذاری در این خصوص است. به گفته این منبع، این گام یک گزینه اقتصادی موثر جهت تامین میلیاردها دلار نقدینگی مالی لازم بدون نیاز به توسل به گزینه استقراض با توجه به نرخ بهره‌های بالای جهانی محسوب می‌شود. این منبع خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت های نفت منطقه ای مانند آرامکو عربستان و «ادنوک» امارات، با اجاره دادن خطوط لوله نفت و گاز به سرمایه گذاران جهانی در واقع این سازوکار را اجرا کرده و موفقیت آمیز نیز بوده است.

 امضای توافقنامه مشترک همکاری در زمینه توسعه حمل و نقل هوایی میان کویت و 15 کشور

عماد الجلوی جانشین مدیرکل سازمان هواپیمایی کشوری کویت در حاشیه شرکت در اجلاس جهانی سرویس های هوایی ایکائو (ICAN 2023) در ریاض پایتخت عربستان، ضمن اشاره به امضای چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم مشترک همکاری در زمینه توسعه حمل و نقل هوایی میان این کشور و 15 کشور (اتیوپی، ترکیه، ایسلند، سیشل، ایتالیا، نیجریه، توگو، زیمبابوه ، کامرون، پاکستان، بنگلادش، روسیه، گابن، سورینام و هائیتی) مشارکت سازمان هواپیمایی کشوری در این اجلاس را موفقیت آمیز توصیف کرد.

وی اجلاس مذکور را فرصتی برای شرکت های هواپیمایی ملی جهت توسعه شبکه برنامه‌های عملیاتی خود و دستیابی به بالاترین سطوح ایمنی همگام با پیشرفت های سریع در زمینه حمل و نقل هوایی دانست.

 400 میلیون دلار حجم مبادلات تجاری میان کویت و قزاقستان

عظمات بردیبای سفیر قزاقستان در کویت، حجم مبادلات تجاری دوجانبه را در سال جاری بالغ بر 400 میلیون دلار اعلام کرد. وی اضافه کرد از زمان راه اندازی خط مستقیم پرواز میان کویت و قزاقستان ،14 هزار گردشگر از کشورش دیدن کرده اند. سفیر قزاقستان همچنین از وجود 20 یادداشت تفاهم همکاری در حوزه‌های مختلف میان دو کشور خبر داد.

47.6 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری مستقیم کویت در خارج

براساس داده‌های بانک مرکزی کویت، حجم سرمایه گذاری مستقیم کویت در خارج از کشور طی دوره گذشته شاهد جهش بزرگی بوده و ظرف یک سال با38.4 درصد رشد، در پایان سه ماهه دوم سال 2023 به حدود 47.6 میلیارد دلار رسیده است. حال آنکه این رقم در سه ماهه دوم سال 2022 بالغ نزدیک به34.4 میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر، ارزش کل بدهی خارجی کویت تا پایان سه ماهه دوم سال 2023 حدود 342 میلیون دینار افزایش و به 19.334 میلیارد دینار (حدود62.7 میلیارد دلار) در سال رسید. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر18.992میلیارد دینار (حدود61.5 میلیارد دلار) بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما