معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

کمک مالی اتحادیه اروپا به زیمبابوه و زامبیا جهت بازسازی زیر ساختهای سد کاریبا جهت تولید برق

اتحادیه اروپا اعلام کرده قرار است اعتباری بالغ بر یکصد و پانزده میلیون یورو معادل حدود 120 میلیون دلار آمریکا برای بازسازی سایت نیروگاه برق آبی سد کاریبا اختصاص دهد. اتحادیه اروپا گفته این تصمیم به عنوان بخشی از ابتکار دروازه جهانی خود در راستای کمک جهت بهبود ظرفیت تولید برق زیمبابوه خواهد بود.

این موضوع درجریان  بازدید از سایت سد کاریبا و نیز  پروژه توسعه ایستگاه تولید برق سایت مذکور که توسط سفرای اتحادیه اروپا در دو کشور زیمبابوه و زامبیا به ترتیب جابست فون کرتمن و کارولینا استاسیاک و نیز وزرای انرژی دو کشور، ادگار مویو و همتای زامبیایی اش پیتر چیبوه کاپالا و سایر نمایندگان اعلام گردید. از آنجایی که زیمبابوه و زامبیا در دو سوی رودخانه زامبزی واقع شده اند از سد کاریبا که بر رودخانه مذکور بنا  شده توسط دوکشور بطور مشترک بهره برداری می‌گردد.

در همین ارتباط  جابست فون کرتمن، سفیر اتحادیه اروپا در زیمبابوه عنوان داشت که بازسازی  و توسعه سد کاریبا بخشی از ابتکار اتحادیه اروپا است که برای مقابله با مشکلات ضروری و مبرم زیمبابوه و زامبیا در جهت تامین انرژی برق خود انجام خواهد شد. وی که اظهاراتش مورد تائید کارولینا استاسیاک، سفیر اتحادیه اروپا در زامبیا  قرار گرفت اعلام نمود این برنامه همچنین در راستای رفع چالش های محیط زیستی جهانی در راستای موضوعات و چالش های آب و هوایی جهانی است که سعی می‌شود با کمترین الودگی و همگام  با سیستم های توسعه  پایدار و روش سبز طراحی و اجرا شود.

 جابست فون کرتمن، عنوان داشت بازسازی این سد مهم به طور بالقوه می‌تواند بیش از 50 درصد از کل تولید انرژی برق در زیمبابوه را تامین کند. وی افزود مشارکت بین اتحادیه اروپا، سازمان رودخانه زامبزی، بانک جهانی، بانک توسعه آفریقا و توسعه و همکاری بین‌المللی سوئد برای تامین سرمایه گذاری اجرا خواهد شد. وی تاکید کرد  دولت های زامبیا و زیمبابوه  نیز از طرق مختلف و با توان داخلی و اختصاص بودجه در سرمایه ‌گذاری برای بازسازی، توسعه، راه اندازی و بهره برداری در زمینه‌های مورد انتظار و تامین برخی مصالح و نیازمندی‌های توان داخلی مشارکت خواهند داشت.

سفیر اتحادیه اروپا در زیمبابوه همچنین اظهارداشت که احیای سد کاریبا برای دو کشور همجوار زیمبابوه و زامبیا بسیار با اهمیت است. بازسازی بخشهای  نیروگاهی تولید انرژی برق برای استفاده مردم دو کشور مورد نیاز بوده و توسعه  سایت مذکور در بهبود تامین انرژی منطقه موثر خواهد بود.

  • قابل ذکر است زیمبابوه و زامبیا به طور مشترک مالک سد کاریبا هستند که هر دو تحت مدیریت سازمان رودخانه زامبزی انرژی برق تولید می‌کنند.
  • زیمبابوه در نظر دارد یک تاسیسات برق آبی 1050 مگاواتی در دریاچه کاریبا راه اندازی کند و اتحادیه اروپا اعلام کرده با توجه به سیاست های تعیینی جهت بازسازی و توسعه سد مذکور نسبت تامین اعتبارات آن برای زیمبابوه و زامبیا همراه با بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا و برخی سازمانهای بین المللی اقدام می نماید.
  • شایان ذکر است سال گذشته، پس از کاهش شدید سطح آب در دریاچه کاریبا، دو کشور وارد بحران جدی شدند که باعث کمبود شدید برق در دو طرف رودخانه زامبزی شد و در این زمینه علاوه بر مشکلات و بحران کمبود انرژی برق در حوزه مصرف خانگی، دو کشور دچار خسارات تامل برانگیزی در بخش صنعت نیز گردیدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما