معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۷:۲۹ - مشاهده: ۱۳۵

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

حذف مالیات واردات برخی محصولات کشاورزی توسط اقلیم کردستان:

کردستان 24: وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان، مالیات بر واردات برخی اقلام میوه و تره‌بار را به طور فصلی، برداشت.

هیوا علی، سخنگوی وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان، در این خصوص اعلام کرد از ابتدای ماه جاری میلادی، مالیات بر واردات خیار، کدو سبز، پیاز، گوجه‌‌فرنگی و بادمجان برداشته شده است تا قیمت‌ آنها افزایش پیدا نکند.

سخنگوی وزارت کشاورزی، افزود در حال حاضر نیاز داخلی اقلیم به محصولاتی مانند انگور، انار، سیب زمینی و ... از طریق تولیدات داخلی برآورده می ­شود. وی همچنین ضمن اشاره به مازاد تولید برخی محصولات دیگر از جمله سبزیجات، از صادرات آن­ها به بازارهای جنوب و مرکز عراق خبر داد.

سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری آمریکا در صنعت نفت اقلیم کردستان:

کردپرس: بر اساس گزارش «انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان» (اپیکور)، شرکت­های آمریکایی بیش از 5 میلیارد دلار در صنعت نفت اقلیم کردستان سرمایه گذاری کرده­ اند.

اپیکور در تازه ­ترین گزارش خود، از سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری شرکت های آمریکایی در صنعت نفت اقلیم کردستان خبر داده است. مایلز کاگینز، سخنگوی سابق ائتلاف مبارزه با داعش و سخنگوی کنونی این انجمن، نیز در بیانیه ای از گسترده ­تر شدن این شرکت و افزایش اعضای آن خبر داد. به گفته کاگینز، شرکت های زیرمجموعه اپیکور، به تنهایی بیش از 50 درصد از تولید نفت خام در اقلیم کردستان را  بر عهده دارند.

در همین راستا، شرکت «وسترن زاگرس» آمریکا با انتشار بیانه ای پیوستن خود به انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان را اعلام کرد. این شرکت خود را یک شرکت خصوصی آمریکایی معرفی و اعلام کرده است از سال 2005 تاکنون در میادین نفتی گرمیان و کردامیر فعال بوده و بیش از یک میلیارد دلار در آن­ها سرمایه گذاری کرده است.

آمریکا همچنین 250 میلیون دلار برای توسعه میدان‌های گازی کورمور و چمچمال سرمایه گذاری کرده است. این در حالی است که برخی شرکت های بزرگ نفتی آمریکا مانند «شورون» و «اکسون موبیل» یا به طور کلی اقلیم کردستان را ترک کرده و یا سهام خود در میادین نفتی این منطقه را به حداقل رسانده ­اند.

صادرات 110 تن انار اقلیم کردستان به کشورهای انگلستان، قطر و امارات:          

روداو: رزگار حمد خضر، سرپرست تیم بازاریابی محصولات کشاورزان و باغداران وزارت کشاورزی اقلیم کردستان، از صادرات نزدیک به 50 تن انار به کشورهای امارات و قطر و نیز ارسال بالغ بر 60 تن از این محصول به انگلستان خبر داد.

وی با تأکید بر ادامه صادرات کالا و محصولات اقلیم کردستان به این کشورها، افزود سال گذشته 2 هزار تن انار به امارات و از آنجا به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی، به طور میانگین در اقلیم کردستان سالانه بیش از 80 هزار تن انار از زمین ­هایی به مساحت بیش از 6 هزار هکتار تولید می ­شود؛ بخش عمده این محصول در حوزه استان حلبچه قرار دارد.

در راستای حمایت دولت اقلیم کردستان از محصولات داخلی، امسال به ازای هر کیلوگرم انار 1000 دینار مالیات بر واردات اعمال شده است.

اولین بار در عراق و اقلیم کردستان: یک خانم بالاترین رأی انتخابات اتاق بازرگانی سلیمانیه را به خود اختصاص داد:

شفق نیوز: شینی اختیار حاج فارس، با کسب بالاترین آرای انتخابات اتاق بازرگانی سلیمانیه تاریخ سازی نمود.

خانم شینی که متولد سال 1996 است، در یکی از خانواده ­های اصیل و بنام منطقه به دنیا آمده و دارای مدرک لیسانس مهندسی نفت است. او علاوه بر زبان مادری خود (کردی)، به سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی تسلط دارد.

وی، همچنین مدیریت «شرکت پیمانکاری عمومی‌شینی» (Sheni General Contracting Company) را برعهده دارد که در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته نگاه ­ها را به خود جلب کند.

فعالیت 3500 شرکت بین المللی در اقلیم کردستان:

میدل ایست نیوز، کردستان24: رئیس گروه سرمایه‌گذاری در دولت اقلیم کردستان مدعی شد اقلیم کردستان بیش از همه کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری را تشویق کرده و تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

وی که در کنفرانس سالانه شورای بازرگانی عراق و بریتانیا در شهر دبی که تحت عنوان «عراق، ساخت آینده ای پایدار» برگزار شد سخنرانی می­ کرد مدعی شد ثبات وضعیت سیاسی در اقلیم کردستان، دلیلی برای جذب سرمایه گذاران است.

وی همچنین اعلام نمود که 3500 شرکت بین­ المللی در حوزه ­های آموزش، مواد غذایی، حمل و نقل، مراقبت­های بهداشتی، صنعت و نفت و گاز در اقلیم کردستان فعالیت می­ کنند که از این تعداد بالغ بر 200 شرکت بریتانیایی هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما