معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته دوم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تصمیم اروپا برای کاهش تحریم های ونزوئلا

اتحادیه اروپا تصمیم خویش مبنی بر کاهش تحریم های ونزوئلا و چند کشور دیگر در راستای تسهیل دسترسی به کمکهای بشردوستانه را اعلام داشت. بر این اساس، سازمان‌های بشردوستانه ، مجاز به انجام تراکنش های مالی با اشخاص و نهادهای تحت تحریم جهت تضمین حمایت های بشردوستانه از اقشار آسیب‌پذیر شده اند.

https://www.europapress.es/internacional/noticia-27-relajan-sanciones

درخواست رئیس جمهور ونزوئلا از آمریکا برای رفع تحریم ها

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا بار دیگر خواستار رفع کامل تحریم های اعمالی از سوی آمریکا شد. وی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ونزوئلا را شیوه ای مبتنی بر جنگ نامتعارف ارزیابی نمود و خواستار اجتناب آمریکا از باج خواهی و تهدید ونزوئلا شد. نیکلاس مادورو اعلام داشت که در طرح این درخواست نمایندگی کل ملت ونزوئلا را بر عهده دارد و اکثر قریب به اتفاق مردم این کشور خواهان رفع کامل تحریم های اعمالی بوده و تحریم های جنایتکارانه آمریکا و اتحادیه اروپا را به شدت محکوم می سازد.

https://www.eluniversal.com/politica/169692/presidente-maduro-venezuela

پیش بینی افزایش تورم در ونزوئلا

رصدخانه امور مالی ونزوئلا، میزان رشد شاخص تورم در این کشور طی سال جاری میلادی را بین ۲۵۰ تا ۳۶۰ درصد پیش بینی  نمود. بر این اساس، با وجود دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی شکننده و متمرکز در چند نقطه محدود، طی سال های ۲۰۲۱و ۲۰۲۲، اقتصاد این کشور طی سال جاری میلادی رشد چندانی نخواهد یافت.

https://runrun.es/noticias/513687/ovf-proyecta-una-inflacion-entre

آغاز صادرات خودروهای کلمبیا به ونزوئلا

وزارت تجارت کلمبیا از آغاز صادرات خودروهای ساخت این کشور به ونزوئلا خبر داد. برابر اعلام خرمان اومانیا، وزیر تجارت کلمبیا، ارسال نخستین محوله خودروهای صادراتی کلمبیا به ونزوئلا بر پایه موافقتنامه‌های منعقده بین دو کشور  از راه زمینی در ایالت مرزی تاچیرا صورت پذیرفت.

https://www.eluniversal.com/venezuela/169738/llega-a-venezuela-primera-flota

تلاش ونزوئلا برای الگو برداری از اقتصاد چین

رافائل لاکابا، فرماندار ایالت کارابوبو در جریان سفر به شانگهای از تلاش دولت ونزوئلا برای الگوبرداری از اقتصاد چین خبر داد. وی طی سفر خویش به کشور آسیایی در راستای نیل به تقویت بخش صنعتی ونزوئلا، در بازدید از تأسیسات سازنده خودروهای الکتریکی نیو، با اعلام علاقمندی این شرکت خودروسازی برای سرمایه گذاری در ونزوئلا، تصریح ساخت که  چین الگویی برای تبعیت طی سال های آتی می‌باشد و ونزوئلا در حال گذار اقتصادی با گرته برداری از اقتصاد چین می‌باشد. مقام ونزوئلایی همچنین طی بازدید از بورس الماس شانگهایی، مشورت هایی در زمینه بهره برداری از معادن الماس جهت راه اندازی یک مرکز تجارت الماس در ایالت کارابوبو دریافت داشت.

https://2001online.com/nacionales/lacava-venezuela-economia-china

تلاش شرکت های خارجی برای بهره برداری از کاهش تحریم های ونزوئلا

شرکت های خارجی فعال در حوزه نفت و گاز در راستای بهره برداری از فرصت ایجاد شده پس از رفع تحریم های  ونزوئلا از سوی آمریکا، هیأت هایی را برای مذاکره به ونزوئلا برای تحقق همکاری اعزام داشته اند. برابر اعلام خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، شرکت‌هایی نظیر شل، رپسول، مول نیرت مجارستان، ماها انرژی سوئد، شرکت ملی گاز ترینیداد و توباگو و شرکت ملی نفت و گاز بولیوی پس از رفع تحریم‌های آمریکا، هیئت‌هایی را به ونزوئلا در راستای دسترسی به میادین نفت و گاز ونزوئلا، بازپس گیری مطالبات معوق یا از سرگیری اجرای قراردادهای منعقده اعزام نموده اند و امید به عدم تحقق تهدید دولت آمریکا مبنی بر از سرگیری اعمال تحریم های رفع شده بسته اند و در این راستا مذاکراتی را با مقامات وزارت نفت، شرکت ملی نفت و گاز ونزوئلا و مرکز سرمایه گذاری بین المللی به انجام رسانیده اند.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-11-28/oil-executives-flock

آخرین تدابیر اقتصادی دولت ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا در جریان برگزاری جلسه شورای ملی اقتصاد تولیدی، آخرین تدابیر اقتصادی اتخاذه در راستای احیای اقتصاد این کشور را اعلام داشت. قانون فعالیت‌های بیمه، مصوبه معافیت از پرداخت مالیات برای محصولات نهایی در راستای حفاظت از تولید ملی، مبارزه با قاچاق محصولات از جمله اقلام دارویی و نوشیدنیهای گازدار، تجارت و بازرسی بهداشتی، فرمان ایجاد منطقه اقتصادی ویژه نوئبا اسپارتا، تهیه طرح ویژه تامین مالی برای تضمین پویایی اقتصاد طی 3 سال آتی از تدابیر اتخاذ شده در راستای نیل به هدف رشد اقتصادی عنوان شده اند.

https://www.eluniversal.com/economia/169781/medidas-aprobadas

تهدید آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم ها علیه ونزوئلا

آمریکا بار دیگر دولت ونزوئلا را به از سرگیری تحریم های لغو شده علیه این کشور در صورت عدم پایبندی نیکلاس مادورو به تعهدات مندرج در توافقات باربادوس تهدید نمود. برابر گزارش منتشره از سوی نشریه آمریکایی ال نوئبو ارالد، یکی از مقامات کاخ سفید اعلام داشت که دولت جو بایدن در صورتی که ونزوئلا تا روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر سال جاری میلادی گام های مشخصی برای آزادی اتباع آمریکایی و آغاز روند اصلاحات دموکراتیک برندارد، به وعده خویش مبنی بر از سرگیری تحریم ها عمل می نماید و بر پایه بیانیه کاخ سفید، مادورو ابتدا بایستی آزادی تمامی  زندانیان آمریکایی را آغاز و سپس فرآیند و برنامه ای زمانی را با گام های مشخص برای تأیید صلاحیت فوری کلیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  آتی از جمله خانم ماریا کورینا ماچادو، نامزد واحد احزاب مخالف را تعریف نماید.

https://www.elnuevoherald.com/noticias/america-latina/venezuela-es/article

اعلام دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی مستمر

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از دستیابی این کشور به رشد اقتصادی متوالی طی ۲۷  ماه اخیر خبر داد. وی طی ایراد سخنانی در آخرین جلسه شورای ملی اقتصاد تولیدی ونزوئلا، بدون اشاره به آمار و ارقام مشخص، روند رشد اقتصادی ونزوئلا را مثبت و همه گیر ارزیابی نمود  و اعلام داشت که روند رشد اقتصاد و فعالیت های تجاری و اقتصادی همچنان افزایش می یابد این در حالیست که بخش تولید نفت و گاز طی نه ماه نخست سال  جاری میلادی بالغ بر ۱۲.۹۹% رشد یافته است علاوه بر این بخش کشاورزی رشدی  بالغ بر ۵ درصد، بخش صادرات محصولات دریایی به بیش از ۳۰% را تجربه نموده اند و میزان تولید محصولات کشاورزی و غذایی، اقلام دارویی، قطعات خودرو نیز رشد داشته اند این در حالیست که نرخ دلار و تورم افزایش اندکی یافته به طوریکه تورم ثبت شده در فاصله ماه‌های ژوئیه و سپتامبر سال جاری میلادی پایین ترین نرخ تورم رقم خورده از سال ۲۰۱۴ تا کنون به شمار می رود، افزایش نرخ رسمی ارز در ماه اکتبر ۱.۷۴% رقم خورده که کمترین افزایش ثبت شده از سال ۲۰۱۲ تاکنون می‌باشد. میزان درآمد حاصل از دریافت مالیات ها طی نه ماه اخیر از ۴.۶ میلیارد فراتر رفته است و تا پایان سال به ۶ میلیارد دلار افزایش می یابد.

https://twitter.com/PresidencialVen/status/172964101570578878

ایجاد منطقه اقتصادی ویژه جدید در ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا  طی اعلام آخرین تدابیر اقتصادی در راستای نیل به رشد اقتصادی، از ایجاد منطقه اقتصادی ویژه نوئبا اسپارتا خبر داد.  ایجاد منطقه اقتصادی ویژه ایالت نوئبا اسپاتا بر پایه قانون مصوب اواسط سال گذشته میلادی در ارتباط با مناطق ویژه اقتصادی صورت گرفته است که هدف از ایجاد این منطقه مشتمل بر یازده شهر و یک جزیره، جذب سرمایه گذاری بین المللی و داخلی در بخش های صنعتی، علم و فناوری، گردشگری، هتلداری و خدمات تفریحی در راستای تحقق  مقاصدی راهبردی نظیر معرفی جایگزینی برای واردات، تولید ثروت و  ترویج علم و فناوری اعلام شده است، فردی به نام  سمیر الاتراچ، به عنوان  عهده دار اداره منطقه ویژه اقتصادی ایالت نوئبا اسپارتا منصوب گردید.

 https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/economia/maduro-autoriza-creacion

افزایش تولید نفت شرکت آمریکا در ونزوئلا

میزان تولید روزانه شرکت نفت آمریکایی شورون در ونزوئلا از ۱۷۰ هزار بشکه فراتر رفته است. برابر اعلام اریک پرز، معاون وزیر نفت ونزوئلا،  شرکت آمریکایی از زمان از سرگیری فعالیت خود در ونزوئلا از دسامبر سال گذشته میلادی در چارچوب همکاری با شرکت ملی نفت ونزوئلا از طریق چهار شرکت مختلط  در حال احیای میدان‌های نفتی در ایالت سولیا و نوار نفتی اورینوکو واقع در حد فاصل ایالات موناگاس، دلتا آماکرو، آنسواتگی و گواریکو می‌باشد این در حالیست که شرکت های اروپایی رپسول و انی در میدان گازی کاردون ۴ در حال تولید روزانه بالغ بر ۵۸۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۱۷ هزار بشکه میعانات می‌باشند.

https://primicia.com.ve/economia/viceministro-de-hidrocarburos-chevron

فرسودگی گسترده ناوگان خودرویی ونزوئلا

اطاق ملی سازندگان قطعات خودرو در ونزوئلا از فرسودگی گسترده ناوگان خودرویی این کشور با سن متوسط ۲۲ سال خبر داد. برابر اعلام عمر باوتیستا، رئیس نهاد یاد شده، کاهش قدرت خرید و عدم ارائه تسهیلات بانکی برای خرید خودروهای جدید و به تبع آن کاهش فاحش واردات خودرو از مهمترین عوامل اثر گذار بر رویارویی ونزوئلا با معضل فرسودگی ناوگان خودرویی است به طوریکه بالغ بر ۴.۵ میلیون دستگاه خودروی این کشور فرسوده است و بیش از ۷۰ درصد خودروهای ناوگان خودرویی این کشور بیش از ۱۵ سال سن دارد این در حالیست که طی ۷ سال گذشته واردات خودروهای جدید به میزان قابل توجهی کاهش یافته است از دیگر سو بنا بر اطاق ملی خودروی ونزوئلا، میزان فروش خودروهای نو در این کشور طی ده ماهه نخست سال جاری میلادی با افزایشی بالغ بر ۹۷ درصد از ۵۶۶۶ دستگاه فراتر رفته است با این حال فاصله زیادی با میزان مورد نیاز برای نوسازی ناوگان خودرویی دارد.

https://www.bancaynegocios.com/acumula-22-anos-de-antiguedad-el-parque

ونزوئلا در قعر جدول حقوق و دستمزد در آمریکای لاتین

 بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی موسسه مطالعات عالی اتحادیه‌های کارگری ونزوئلا (Inaesin)، این کشور از کمترین میزان حقوق و دستمزد مصوب در بین کشورهای آمریکای لاتین برخوردار است. بر این اساس، از سال ۲۰۱۳ همزمان با روی کارآمدن نیکلاس مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا، حقوق و دستمزد در این کشور به طور چشمگیری تنزل یافت و حقوق پایه کارکنان بخش های دولتی در هر ماه مبلغ ۱۳۰ بولیوار معادل حدود ۳ دلار می‌باشد که این مبلغ تنها برای تأمین حتی یک درصد کالاهای اساسی سبد خانوار کفایت نمی نماید.

https://runrun.es/el-megafono/513889/venezuela-en-la-cola-del-mundo

امضای ۱۳ موافقتنامه همکاری بین ونزوئلا و بلاروس

در جریان برگزاری آخرین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ونزوئلا و بلاروس در مینسک، ۱۳ موافقتنامه همکاری دو جانبه بین دو کشور در حوزه‌های مختلف در چارچوب نقشه راه ده ساله منعقد گردید. همکاری در زمینه‌هایی نظیر نفت و پتروشیمی، معادن حمل‌ونقل، صنایع، مسکن، داروسازی، معدن، گردشگری، بهداشت و کشاورزی را در بر می‌گیرد، برابر اعلام ریکاردو منندز، معاون رئیس جمهور ونزوئلا در امور برنامه ریزی و رئیس کمیسیون مشترک طرف ونزوئلا، علاوه بر توافقات اجرا یک برنامه همکاری طی ده سال آتی بین مقامات دو کشور تدوین و مقرر گردید و ایجاد و راه اندازی سیستم لجستیک، ایجاد بازارهای جدید مشترک، و تبادل علم و فناوری مرتبط با زنجیره‌های تولید  از محورهای اصلی مورد توافق بوده اند.

https://www.eluniversal.com/venezuela/169855/venezuela-y-bielorrusia

شرکت ونزوئلا در نشست وزرای کشورهای عضو اوپک

ونزوئلا از طریق ویدئو کنفرانس در یکصد و هشتاد و هفتمین نشست وزرای کشورهای عضو سازمان اوپک شرکت نمود. رافائل تیه چئا، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا به نمایندگی از دولت این کشور در نشست وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک و پنجاه و یکمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس حضور یافت.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/economia/venezuela-participa

توافق ونزوئلا با چین برای احداث کارخانه مونتاژ ماشین آلات سنگین

رافائل لاکاوا، فرماندار ایالت کارابوبو، در جریان سفر به شانگهای، از امضای توافقنامه ای با چین برای احداث کارخانه مونتاژ ماشین آلات سنگین در ایالت کارابوبو خبر داد. وی خاطرنشان ساخت که بر پایه موافقتنامه منعقده با یک شرکت چینی به نام XCMG، اولین کارخانه مونتاژ ماشین آلات سنگین در ایالت کارابوبو با همکاری چین  بر پایه  موافقت نامه خواهر خواندگی شهر شانگهای با ایالت کارابوبو  راه اندازی خواهد شد.

https://elpublicotv.com/gobernador-lacava-firmo-convenio-para-creacion

افزایش صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا

میزان صادرات نفت خام ونزوئلا به آمریکا طی نه ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۳۰۸ درصد افزایش یافت. بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی اداره طلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا، میزان صادرات روزانه نفت ونزوئلا به آمریکا  از ۴۰ هزار بشکه در ماه ژانویه به بیش از ۱۶۳ هزار بشکه در ماه سپتامبر فراتر رفت و در ماه سپتامبر ونزوئلا تأمین بالغ بر ۲.۴۵ درصد از کل نفت وارداتی مورد نیاز آمریکا را به خود اختصاص داده است و همچنان در بین ده کشور برتر تأمین کننده نفت خام برای آمریکا به شمار می رود و جایگاه خویش در این راستا را به رتبه هفتم ارتقا داده است این در حالیست که با رفع تحریم های نفتی آمریکا، تولید روزانه نفت و گاز ونزوئلا به ترتیب به ۸۵۰ هزار بشکه و ۴.۵ تریلیون فوت مکعب گاز افزایش یافته است.

https://www.bancaynegocios.com/exportaciones-de-crudo-de-venezuela-a-eeuu

استقبال ونزوئلا از پیوستن برزیل به اوپک پلاس

تصمیم برزیل مبنی بر عضویت در سازمان اوپک پلاس در ژانویه سال آتی میلادی با استقبال دولت ونزوئلا روبرو گردید. رافائل تیه‌چئا، وزیر نفت ونزوئلا، خاطرنشان ساخت که عضویت برزیل در اوپک پلاس از اهمیت شایانی برای انرژی در منطقه آمریکای لاتین برخوردار است.

https://www.eluniversal.com/economia/169941/venezuela-celebra-la-adhesion

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما