معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۰:۳۱ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری ارمنستان می‌تواند به کوتاه ترین راه برای حمل و نقل محموله‌ها به اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شود

وزارت اقتصاد جمهوری ارمنستان در پاسخ به پرسش کتبی اسپوتنیک آرمنیا گزارش داده است:

ارمنستان می‌تواند هند و ایران را با کشورهای اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا متصل کند و راهی کوتاه برای حمل و نقل بار در این مسیر شود. برای این منظور، ایروان در حال کار بر روی ایجاد یک مسیر پرسرعت چند وجهی از طریق قلمرو خود است. پیش از این مناتساکان صفریان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان ابراز امیدواری کرده بود که ارمنستان تا پایان سال 2024 روند پیوستن بندر چابهار ایران به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب را تکمیل کند. وزارت اقتصاد تصریح کرد که هند در حال بررسی راه اندازی یک مسیر جدید پس از سال 2020 است. هند بارها تمایل خود را برای همکاری با ارمنستان در چارچوب پروژه "کریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب" و در انجام حمل و نقل بار از طریق خاک ارمنستان، اعلام کرده است. در عین حال، هند آمادگی خود را برای همکاری در چارچوب پروژه جدید حمل و نقل «خلیج فارس-دریای سیاه» که توسط طرف ارمنی پیشنهاد شده است، ابراز کرده است. حمل و نقل بار را می‌توان از بندر بمبئی هند به بندر چابهار ایران(جنوب شرق ایران)و سپس از طریق زمینی به ارمنستان(از طریق جاده یا ریلی) و بنادر دریای سیاه گرجستان و از آنجا به بنادر بلغارستان یا یونان یا روسیه (از طریق بنادر یا پایانه لارس علیا)انجام داد.

https://armeniasputnik.am/20231123/hhn-karvogh-e-amenakartsh-tshanaparhy

 

پاشینیان: در پنج سال گذشته 28 درصد رشد اقتصادی در ارمنستان داشته ایم

 نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیان کرد که شاخص های اقتصادی بالای ثبت شده در پنج سال گذشته به طور قابل توجهی پتانسیل اقتصاد ارمنستان را افزایش داده است. وی گفت: در پنج سال گذشته، ما به رشد اقتصادی 28 درصدی در ارمنستان دست یافته ایم. این رقم بسیار بزرگی است که پتانسیل اقتصاد ما را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، اما برای تحقق این پتانسیل، اصلاحات در حوزه آموزش عمومی، آموزش و پرورش حرفه ای، آموزش عالی و علوم غیرضروری است. این مطلب را نیکول پاشینیان در نشست عادی مجلس ملی با ارائه پیش نویس قانون در مورد بودجه دولتی جمهوری ارمنستان برای سال 2024 بیان کرد. به گفته وی، در حوزه علمی ‌باید نیروی انسانی تشکیل شود که از ظرفیت های اقتصادی ایجاد شده استفاده کرده و آن را به توسعه مستمر اقتصادی تبدیل کند.

https://armenpress.am/arm/news/1124264/

 

مارتین گالستیان: امسال شاخص تورم در ارمنستان بسیار کمتر از هدف خواهد بود

بر اساس برآوردهای بانک مرکزی، شاخص تورم در ارمنستان در سال جاری بسیار کمتر از هدف تعیین شده خواهد بود. این مطلب را مارتین گالستیان، رئیس بانک مرکزی ارمنستان در جریان بررسی پیش نویس قانون “در مورد بودجه دولتی جمهوری ارمنستان برای سال 2024 در نشست عادی مجلس ملی بیان کرد. وی گفت: “برای سال های دیگر پیش بینی می‌کنیم که تورم ما نزدیک به هدف باشد. پیش از این، مارتین گالستیان بیان کرده بود که تا نوامبر، تورم 0.1 درصدی در ارمنستان وجود دارد. بانک مرکزی معتقد است نرخ تورم در سال آینده به هدف نزدیک می‌شود. هدف 4± درصد است.

https://www.armenpress.am/arm/news/1124173/

ارمنستان بر اساس شاخص ایمنی گردشگری در بین 142 کشور در رتبه هفتم قرار دارد

وهان کروبیان، وزیر اقتصاد در نشست دائمی مسائل اقتصادی مجلس ملی گفت: بر اساس شاخص ایمنی گردشگری، ارمنستان در بین 142 کشور رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است، زیرا آمار جرایم در کشور ما بسیار کم است. وی افزود: در بین کشورهای جهان، ارمنستان از نظر رشد حجم گردشگری رتبه ششم را دارد، از قطر، عربستان سعودی و چند کشور دیگر کمتر است و در مقایسه با بسیاری از کشورها، گردشگری در کشور ما افزایش یافته است.

https://news.am/arm/news/793414.html

 

در 10 ماه سال 2023، بیش از 2 میلیون گردشگر از ارمنستان  بازدید کردند که 25 درصد بیشتر از سال 2019 است

وهان کروبیان وزیر اقتصاد کشور در جلسه کمیسیون دائمی امور اقتصادی مجلس اعلام کرد: بسته قانونی جدید در مورد گردشگری یک اصلاح واقعی در این زمینه است. به گفته وی، این یک بسته توسعه ای است، زیرا قانون گردشگری و فعالیت های گردشگری در سال 1382 اجرایی شد، اما قبلاً قادر به حل و فصل تعدادی از مسائل نبود. وی تاکید کرد: به عنوان مثال تفکیک خدمات ارائه‌دهنده خدمات گردشگری، تعریف الزامات و استانداردها، توسعه اختیارات سیاست‌گذاران، معرفی مکانیزم‌های کنترلی و... همه این موارد در بسته جدید تنظیم می‌شود. بر اساس برنامه قرار است که این قانون جدید در 30 ژوئن سال 2024 و برخی مقررات تا 30 ژوئن سال 2025 ، اجرایی شود. وی افزود: در 10 ماهه این سال بیش از 2 میلیون گردشگر از ارمنستان بازدید کردند که انتظار داریم این رقم تا پایان سال به 2.4 میلیون گردشگر برسد که تقریباً 25 درصد بیشتر از بهترین سال گردشگری خود در سال 2019 است. وی خاطرنشان کرد: هدف این بسته قانونی تنظیم گردشگری ورودی و خروجی است و همچنین فرصت‌های جدیدی را برای بخش گردشگری در خدمت توسعه اقتصاد ارمنستان فراهم خواهد کرد.

https://www.armtimes.com/hy/article/273956

 

بانک جهانی: نرخ رشد اقتصادی ارمنستان و ذخایر بین المللی کاهش یافته است

در سپتامبر 2023، نرخ رشد اقتصادی در ارمنستان کاهش یافت و در مقایسه با 10.9 درصد در ماه اگوست، به 5.3 درصد رسید. طبق گزارش بانک جهانی پیرامون تحولات اقتصادی ماهانه ارمنستان،  میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری  2.58 تریلیون درام بوده و رشد درصدی آن 7.4 درصد بوده است. در همین دوره زمانی تولید ناخالص داخلی حدود 863 هزار درام بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 هزار درام افزایش داشته است. گزارش بانک جهانی همچنین جریان‌های نقدی را جمع بندی می‌کند. بدین ترتیب خالص جریان نقدی افراد خارج از کشور (تفاوت ورودی و خروجی) به ارمنستان در ماه  سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 69 درصد کاهش داشته است. ورودی حواله‌ها در ماه سپتامبر 19 درصد کاهش و خروجی‌ها 43 درصد افزایش یافت. در دوره گزارش، نرخ رشد صادرات بیش از نرخ رشد واردات بوده است. در ماه اکتبر، ذخایر بین المللی ارمنستان برای دومین ماه متوالی 155 میلیون دلار کاهش یافت و به 3.8 میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش، مازاد بودجه در ماه سپتامبر،  3 میلیارد دلاری به ثبت رسید که به دنبال کسری 25 میلیاردی در ماه اگوست بود. مجموع درآمدها و کمک های بلاعوض در ماه  سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.3 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که دولت برای سال 2023 رشد اقتصادی 7 درصدی را هدف گذاری کرده است.

https://www.civilnet.am/news/757481

نرخ رشد اقتصادی کاهش یافته و در سه ماهه سوم سال جاری به 7.4 درصد رسیده است

در سه ماهه سوم سال 2023، رشد اقتصادی ارمنستان،  یعنی رشد تولید ناخالص داخلی  نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل ، 7.4 درصد بود. همانطور که داده‌های کمیته آماری نشان می دهد، نرخ رشد اقتصادی ارمنستان در حال کاهش است. در سه ماهه اول ،12.1 ٪ بود، در سه ماهه دوم  به 9.1 ٪ رسیده است. همچنین به صورت ماهانه نرخ رشد اقتصاد کاهش می یابد.  شاخص دیگر فعالیت اقتصاد نشان می دهد که رشد دو رقمی ثبت شده در ابتدای سال پس از ماه می ‌به شدت کاهش یافته است. تجارت و خدمات همچنان بیشترین وزن ویژه را در ساختار اقتصاد ارمنستان دارند. در سه ماهه سوم 57.9 درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش های مذکور اختصاص یافت. در سه ماهه مذکور تولید ناخالص داخلی حدود 2 هزار میلیارد و 580 میلیارد درام بوده که یک هزار میلیارد و 496 میلیارد درام از این میزان به بخش خدمات و تجارت اختصاص دارد. تعدادی از زیربخش های خدماتی مانند اقامت و غذای عمومی، اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و اقتصاد انبارداری و غیره با کاهش نرخ رشد مواجه هستند. به عبارت دیگر، درآمد در  این بخش ها همچنان به رشد خود ادامه می دهد، اما نه با سرعت بالایی که در ابتدای سال بود. به عنوان مثال، اگر در سه ماهه اول سال جاری 39.1 درصد در بخش اسکان و غذای عمومی نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش داشته است و در سه ماهه سوم 13.3 درصد بوده است. از آنجایی که خدمات وزن قابل توجهی در اقتصاد دارند، کاهش نرخ رشد این زیربخش ها بر رشد کلی اقتصاد تأثیر می‌گذارد. رشد اقتصادی صنعت را متوقف می‌کند. اگر نرخ رشد در بخش تجارت و خدمات کاهشی بود، در بخش صنعت برای سه ماهه دوم کاهشی به ثبت رسیده است. به ویژه حجم تولیدات صنعتی در سه ماهه سوم 2.6 درصد کاهش یافت. پس از کاهش در سه ماهه دوم، افزایش اندکی در بخش کشاورزی مشاهده شد. در بخش ساخت و ساز، نرخ رشد در سه ماهه سوم نیز رو به کاهش است.

https://hetq.am/hy/article/162207

 

آلمان معادل هشتاد و پنج میلیون یورو به ارمنستان کمک خواهد کرد

وزیر اقتصاد ارمنستان و وزیر توسعه اقتصادی آلمان 22 نوامبر نتایج مذاکرات بین دولتی را ارائه کردند که بر اساس آن آلمان حدود 85 میلیون یورو به ارمنستان برای توسعه آموزش حرفه ای متوسطه و انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص خواهد داد. این مقام آلمانی گفت: این اولین بار بعد از سال 2014 است که دو کشور مذاکرات مشترکی را انجام می دهند، فکر می‌کنم این پیام بسیار واضحی است که آلمان شریک قابل اعتمادی برای ارمنستان خواهد بود. مقامات تاکید کردند که سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به ارمنستان این فرصت را خواهد داد تا در آینده از قیمت انرژی بکاهد و توسعه استقلال در حوزه انرژی را تحکیم کند. وزیر اقتصاد گفت: مبلغ ارائه شده در این توافقنامه به عنوان تسهیلات اعتباری از طریق بانک های جمهوری ارمنستان در اختیار شرکت هایی قرار می‌گیرد که پروژه‌های مختلف را در استان‌های مختلف اجرا کنند. آلمان از ارمنستان برای انتقال سریعتر به انرژی سبز حمایت می‌کند. وهان کروبیان وزیر اقتصاد این موضوع را تشریح کرد: جمهوری فدرال آلمان به ما کمک می‌کند تا تحولات انرژی را در سریع‌ترین زمان ممکن، هم در بخش عرضه و هم در بخش مصرف، اجرا کنیم. یعنی از یک سو با ارتقای بهره وری انرژی، تقاضای منابع انرژی را کاهش دهیم و از سوی دیگر با سبزتر کردن و تجدیدپذیر کردن منابع انرژی، واردات منابع انرژی را کاهش دهیم. به گفته وهان کروبیان، آموزش متوسطه حرفه ای با کیفیت باید تمام پست های خالی را که متخصصان واجد شرایط برای آنها وجود ندارد، پر کند. این پست ها بیش از ده‌ها هزار می‌باشد. در سال های اخیر حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یافته است. در سال 2022، صادرات از ارمنستان بیش از 106 میلیون دلار بوده و کالاهایی با ارزش کل بیش از 420 میلیون دلار وارد شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما