معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۹

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ بهرۀ پایه توسط بانک مرکزی مجارستان

بانک مرکزی مجارستان در تاریخ 21 نوامبر، نرخ بهرۀ پایه را به میزان 0.75 واحد درصد کاهش داد و آن را به 11.5 درصد رساند. معاون بانک مرکزی مجارستان پس از اعلام نرخ پایه جدید ابراز داشت: روند ضد تورمی و ثبات بازارهای مالی به بانک مرکزی این امکان را می‌دهد تا به تسهیلات پولی ادامه دهد، اما خطرات بیرونی همچنان اتخاذ رویکرد محتاطانه را ضروری می‌نماید. وی تاکید کرد که بانک مرکزی هنوز نمی‌تواند پیروزی خود بر تورم را جشن بگیرد و روند کاهشی نرخ تورم باید در سال 2024 هم ادامه یابد.

https://www.intellinews.com/hungary-s-central-bank-cuts-base-rate-by-75bp-to-11-5-as-expected-302240

بالارفتن میانگین سن شاغلین در مجارستان

بنا به گزارش آماری روزنامه نیپ ساوازا در سال 2010، شاغلین کشور رده سنی 65 تا 69 سال، تنها 25 هزار نفر بودند که این رقم در سال 2022 به 84 هزار نفر رسیده است. مولنار، کارشناس اقتصادی این روزنامه در خصوص دلیل افزایش میانگین سن شاغلین در کشور گفت: در مجارستان به دلایل مشکلات اقتصادی (بازنشستگان) مسئله اشتغال برای این رده سنی مسئله‌ای اجباری است، اما در کشورهای دیگر، این یک تصمیم شخصی است. وی دلیل اصلی اشتغال این رده سنی را وضعیت بد اقتصادی و کمبود نیروی کار (مهاجرت نیروی کار جوان به خارج از کشور) دانسته است.

https://telex.hu

سرمایه‌گذاری شرکت خودروسازی چینی در مجارستان

شرکت خودروسازی چینی Zhejiang Shuanghuan Driveline قصد دارد 39 میلیارد فورینت (معادل 103 میلیون یورو) در ساخت قطعات خودرو‌های برقی در شرق مجارستان سرمایه‌گذاری کند. این شرکت به عاملی پیشرو در بازار اروپا در تولید چرخ‌دنده و شفت برای موتورهای الکتریکی تبدیل خواهد شد.

https://dailynewshungary.com/chinese-automotive-company-plans-eur-100-million-investment-hungary/

بسته شدن زنجیره‌ای کسب وکارها در مجارستان

بنا به گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار مجارستان (KSH)، آمارها حکایت از افزایش بی‌سابقۀ تعطیلی کسب وکارها در مجارستان دارد. اداره آمار در بررسی تخصصی خود عوامل اصلی تعطیلی را مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید بیان کرده است و شمار کسب‌و‌کارهای تعطیل شده در نیمه اول سال 2023 نزدیک به 4600 مورد می‌باشد. پیشتر، یکی از دلایل تعطیلی کسب وکارها، کاهش درآمد کسب وکارها به دلیل اعمال سقف قیمت برای حمایت از مصرف‌کننده در کنار افزایش هزینه‌های تولید عنوان شده بود. بنا به گزارش ادارۀ آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، با وجود کاهش نرخ تورم در کشور، مجارستان با بیشترین رکود در سطح اتحادیه اروپا روبروست.

https://index.hu/ 2023/11/21

سرمایه‌گذاری کره جنوبی در تولید لاستیک در مجارستان

شرکت «هانکوک» کره‌جنوبی در نظر دارد یک کارخانۀ تولید لاستیک برای خودروهای سنگین (کامیون و اتوبوس) در مجارستان راه اندازی کند. این شرکت با سرمایه‌گذاری 553 میلیون یورویی و ایجاد 450 شغل جدید، 800 هزار حلقه لاستیک سنگین در سال تولید خواهد نمود.

https://hungarytoday.hu/south-koreas-hankook-tire-to-expand-racalmas-plant-with-huf-210-billion

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما