۱۴۰۲/۰۹/۰۱- ۱۱:۲۸

کمبود سوخت در بروندی

بالغ بر دو ماه، از کمبود فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور بروندی می‌گذرد. برخی از ایستگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت، چه در پایتخت (شهر بوجومبورا) و چه در سایر شهرها، روزها یا حتی هفته‌ها بدون سوخت مانده اند.

در واقع پیامدهای این کمبودِ فرآورده‌های نفتی را می‌توان به دو دسته اصلی طبقه بندی کرد: اول- افزایش قیمت مایحتاج عمومی؛ و دوم- مشکلات سفرهای شهری و هزینه‌های حمل و نقل.

افزایش قیمت مایحتاج اولیه:

برای درک کامل وضعیت، قابل ذکر است که قیمت یک کیلو شکر، تا دو برابر، و قیمت کالاهای دیگر، اقلامی نظیر: لوبیا، برنج، آرد، زغال سنگ و غیره نیز به همین منوال افزایش یافته است. بدیهی است که میزان در دسترس بودن سوخت بر این قیمت ها تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، لوبیا که معمولاً در زبان محلی به آن "Kinure"  می‌گویند، به قیمت 1200 فرانک خریداری می‌شده، ولی اکنون به 1800 فرانک بروندی بالغ گردیده، و در بازار، کایانزا ! حتی از 2000 به 3500 فرانک بروندی رسید.

مشکلات مربوط به سفر:

سفرهای شهری و حمل و نقل عمومی‌به یک دردسر تبدیل شده است؛ به ویژه از زمانی که کاهش منطقه گردش موتورسیکلت ها (و سه چرخه‌هایی به نام باجاج یا توک توکس) با محدودیت مواجه شده است. این تصمیم توسط وزیر کشور و امنیت عمومی، جروایس ندیراکوبوکا از 23 فوریه 2023 اتخاذ شده است. در نتیجه، تنها وسیله حمل و نقل در مرکز بوجومبورا، ماشین (خصوصی یا تاکسی) و اتوبوس است، و البته خیلی از مواقع ممکن است پیاده روی جای تمام اینها را بگیرد. علاوه بر این، در 4 می 2023، وزارت بازرگانی بروندی قیمت‌های حمل ‌و نقل عمومی را هم در پایتخت، و هم در سایر شهرها اصلاح کرد. به عنوان مثال طبق اعلام ماری شانتال نیجیمبر، وزیر بازرگانی، قیمت حمل و نقل اتوبوسی بین 550 تا 1000 فرانک بروندی در شهر بوجومبورا تعیین شده است، لذا سفر شهری و بازگشت به خانه، بسیار سخت و تبدیل به یک شاهکار شده است. صبح و عصر، خطوط اتوبوس بسیار شلوغ و اشباع شده است. دانش‌آموزان، کودکان و بزرگسالان به طور یکسان ساعت‌ها و گاهی اوقات زیر آفتاب سوزان، در صف می‌ایستند.

بیکاری اجباری:

برخی از رانندگان خودرو که از طریق حمل و نقل امرار معاش می‌کنند، از زمان افزایش قیمت سوخت در ناامیدی کامل به سر می‌برند. هیچ بهبودی، حاصل نشده است. این رانندگان در جایگاه‌ها، بعضاً تا دو هفته منتظر ورود محموله سوخت هستند، و دیگر نمی‌دانند چگونه می‌توانند مخارج اولیه خانواده‌های خود را تأمین کنند. در استان رومونگه، برخی از رانندگان موفق به تهیه سوخت از جمهوری متحده تانزانیا می‌شوند؛ با این حال، آنها با محدودیت های پلیس مواجه می‌شوند. علاوه بر این، در بازار سیاه، یک لیتر بنزین بین 10 تا 15 هزار فرانک بروندی قیمت دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما