معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته چهارم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نامیبیا کسری تجاری بالایی را در 12 ماه ثبت کرد

تراز تجاری نامیبیا در ماه اوت سال جاری در مقایسه با 3.7 میلیارد و 4.1 میلیارد دلار نیوتون در جولای 2023 و آگوست 2022 به ترتیب، کسری 4.9 میلیارد دلار داشت. این را الکس شیموافنی، مسئول آمار، در بولتن آماری تجارت کالای نامیبیا آگوست 2023، اعلام کرد. او می‌گوید این بزرگترین کسری است که این کشور بین آگوست 2022 تا اوت 2023 ثبت کرده است. بر اساس بولتن، در ماه اوت 2023، درآمد صادراتی نامیبیا. 10.2% از 8.2 میلیارد دلار نامیبیا نسبت به ماه قبل کاهش داشته و  به 7.4 میلیارد دلار نامیبیا  رسید، در حالی که واردات در ماه 3% نسبت به 12 میلیارد دلار نامیبیا نسبت به ماه قبل افزایش یافت. این منجر به کسری تجاری 4.9 میلیارد دلاری در مقایسه با کسری تجاری 3.7 میلیارد دلار نامیبیا ثبت شده در جولای امسال شده است. صادرات نامیبیا نسبت به سال قبل در حال افزایش است و در هشت ماهه اول سال 2023 میلادی به 67.2 میلیارد دلار نامیبیا در مقایسه با 61.3 میلیارد دلار نامیبیا در مدت مشابه در سال 2022 میلادی رسیده است. در این بولتن آمده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.2 میلیارد دلار نامیبیا  افزایش یافته است. کسری تجاری در برابر آفریقای جنوبی 2.7 میلیارد دلار نامیبیا، چین (638 میلیون دلار نامیبیا ) در دوره مورد بررسی ثبت شد. در ماه آگوست، پنج مقصد صادراتی برتر، 23.6 درصد از صادرات نامیبیا را به خود اختصاص داده اند. آفریقای جنوبی به عنوان مقصد اصلی صادرات نامیبیا با 23.6 درصد از صادرات، جایگاه اول را به خود اختصاص داد. بوتسوانا با 20.6 درصد دوم شد و زامبیا با سهم 8 درصد و 7.8 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت و به ترتیب چهارم و پنجم شد. پنج بازار وارداتی برتر کشور 58.6 درصد از صورتحساب واردات را به خود اختصاص داده است. آفریقای جنوبی با 36.1 درصد، چین با 6.7 درصد و هند با 5.9 درصد در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند. آلمان و عربستان سعودی با 5.4 درصد و 4.6 درصد به ترتیب در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند. سنگ های قیمتی (الماس) بزرگترین کالای صادراتی نامیبیا در آگوست 2023 میلادی بودند که 31.2 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند (که 11.1 درصد آن صادرات مجدد بود) و مقصد آنها بوتسوانا، امارات متحده عربی و بلژیک بود. ماهی با 15.6 درصد از کل صادرات در رتبه دوم این فهرست قرار گرفت و بیشتر مقصد آن اسپانیا و زامبیا بود. طلای غیر پولی با سهم 12.7 درصدی در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفت و تنها به مقصد آفریقای جنوبی بود. اقلام کوپر و مس در این فهرست قرار داشتند که 5.4 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند.

اقلام مس عمدتاً مجدداً صادر می‌شد و عمدتاً به مقصد بلژیک بود. بر اساس این بولتن، صادرات مجدد شامل کالاهای وارد شده توسط ساکنان می‌شود که مالکیت کوتاه مدت کالاها را بر عهده می‌گیرند و سپس بدون تغییر صنعتی قابل توجه آنها را صادر می‌کنند. طی ماه آگوست 2023 میلادی، کالاهایی به ارزش 2.5 میلیارد دلار نامیبیا در ماه قبل و 3.2 میلیارد دلار نامیبیا در ماه مشابه سال 2022 میلادی صادر شد.

منبع: روزنامه ذه نامیبیان/ ص 13

 

تأثیر ضعف رند بر واردات نامیبیا

کاهش ارزش رند آفریقای جنوبی، که دلار نامیبیا به آن وابسته است، صورتحساب واردات نامیبیا را افزایش می دهد. با این حال، کاهش ارزش پول برای درآمدهای صادراتی نامیبیا خوب است.

به گفته شرکت سیمونیس استورم، در ماه آگوست، رند کاهش قابل توجه 5.8 درصدی را در برابر دلار آمریکا تجربه کرد و به اوج نرخ مبادله ارز 19.17رند در برابر هر دلار آمریکا رسید. این کاهش ارزش به هزینه‌های بالاتر هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل نامیبیا در هنگام واردات کالا تبدیل شده است.

شرکت سیمونیس استورم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کاهش ارزش رند بر درآمد صادراتی نامیبیا تأثیر مثبتی خواهد داشت.

داده‌های ارائه شده توسط آژانس آمار نامیبیا نشان می دهد که صورتحساب واردات نامیبیا در ماه آگوست به 12.3 میلیارد دلار نامیبیا افزایش یافته است، در حالی که در ماه قبل 11.9 میلیارد دلار نامیبیا ثبت شده است.

ارزش صادرات در ماه اگوست از 8.2 میلیارد دلار نامیبیا در ماه جولای به 7.4 میلیارد دلار کاهش یافت. در نتیجه، کسری تجاری نامیبیا از 3.7 میلیارد دلار در ماه گذشته به 4.9 میلیارد دلار در ماه آگوست افزایش یافت.

صورتحساب واردات نامیبیا عمدتاً ناشی از روغن‌های نفتی در ماه آگوست بود که سهمی معادل 22.1 درصد از کل ارزش واردات را به خود اختصاص داد. این کالا بیشتر از عربستان سعودی، عمان و امارات متحده عربی تامین می‌شد. از سوی دیگر، کل درآمدهای صادراتی عمدتاً ناشی از الماس بوده است که 31.2 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

پیش‌بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی واقعی از 4.6 درصد در سال 2022 به 3.3 درصد در سال 2023 کاهش یابد.

بانک مرکزی نامیبیا گفت که ریسک‌های رشد داخلی عمدتاً به‌صورت سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی مداوم در سطح جهانی و هزینه‌های اقلام کلیدی وارداتی است که احتمالاً برای کل دوره پیش‌بینی، بالا باقی می‌مانند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان/ ص 1 مجله اقتصادی

         

وزیر تجارت: منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا فرصت بازار عظیمی را در دسترس قرار می دهد

وزیر صنعت و تجارت نامیبیا-خانم لوسیا ایپومبو روز جمعه اظهار داشت که  منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA)، در حال باز کردن فرصت بازار بزرگی  است و این کشور باید خود را برای تجارت آماده نماید.

وی این سخنان را به مناسبت افتتاحیه شانزدهمین دوره نمایشگاه تجاری هلائو نافیدی که با موضوع «نوآوری برای رونمایی گنج پنهان» برگزار شد، بیان کرد.

طی بیانیه ای که روز جمعه توسط وزارت تجارت و صنعت منتشر شد، وزیر تجارت خاطرنشان کرد که آنگولا همچنین باید به عنوان یکی از شرکای تجاری کلیدی کشور، نه تنها در سطح تجارت غیررسمی‌، بلکه از طریق توسعه زنجیره ارزش ملموس در تولید و تامین منابع ورودی در تولید دیده شود.

طی ماه آگوست امسال، وزیر در نمایشگاه منطقه انهانا شرکت کرد و از سطح ابتکارات ارزش افزوده که برای افزودن ارزش به کشاورزی محلی انجام شده بود، تحت تاثیر قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این مواد عمدتاً شامل مواد خام مانند مارولا، خربزه کالاهاری و اِمبه است که برای تولید مربا، آب میوه و سایر محصولات مکمل ارزش افزوده دارند.

نمایشگاه تجاری هلائو نافیدی نمایش واضحی از غیرت کارآفرینی و ذهن خلاق جوامع ما است. این سکویی است که در آن مشاغل محلی، در هر اندازه، گرد هم می آیند تا نوآوری‌های خود را در قالب محصولات و خدمات به نمایش بگذارند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 7       

 

اختصاص 21.3 میلیارد دلار نامیبیا- برای توسعه هیدروژن و زنجیره ارزش مواد معدنی حیاتی در نامیبیا

آقای‌هاگه گینگوب رئیس جمهور نامیبیا پس از "بازدید موفقیت آمیز" از بروکسل، بلژیک و دریافت  حمایت اتحادیه اروپا (EU)، کشورهای عضو و موسسات مالی به مبلغ 21.3 میلیارد دلار نامیبیا- برای توسعه هیدروژن و زنجیره ارزش مواد معدنی حیاتی به نامیبیا بازگشت.

این نتیجه مجمع تجاری اتحادیه اروپا و کشور-نامیبیا است که هفته گذشته در حاشیه ابتکار دروازه جهانی برگزار شد.

نقشه راه برای اجرای این مشارکت در بیانیه اتحادیه اروپا به تفصیل آمده است. در این بیانیه آمده است که‌هاگه گینگوب و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، دستورالعمل را در روز سه‌شنبه، 24 اکتبر تأیید کردند و 1 میلیارد یورو (معادل 21.3 میلیارد دلار نامیبیا) را به مشارکت استراتژیک اختصاص دادند که از زنجیره‌های ارزش مواد خام پایدار و تولید تجدیدپذیر هیدروژن سبز حمایت می‌کند.

اتحادیه اروپا همچنین از مطالعه خلیج "والویس بی" برای توسعه بیشتر بندر پیشرو نامیبیا به عنوان مرکز صنعتی و حمل و نقل برای منطقه جنوب آفریقا حمایت خواهد کرد.

نقشه راه اهداف توسعه برای سال 2025 ادغام زنجیره‌های ارزش را فهرست کرده است. همکاری برای اعمال نفوذ در حاکمیت محیطی، اجتماعی و ایالتی، و بسیج بودجه برای زیرساخت ها، ظرفیت سازی، آموزش و توسعه مهارت. همچنین تحقیق و نوآوری و تنظیم مقررات برای تولید سوخت مصنوعی (هیدروژن سبز) در محل در دست اقدام است.

نقشه راه همچنین شامل اکتشاف و توسعه تجاری پروژه‌های معدنی حیاتی، بررسی و ارزیابی معادن متروکه در نامیبیا و برنامه ریزی و مدیریت کاربری زمین است.

این بودجه برای زیرساخت‌های آب و انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با بودجه برای توسعه بندر، راه‌آهن و جاده و ساخت پروژه‌های منتخب معدن، پردازش و توسعه هیدوژن سبز خواهد بود.

طبق این بیانیه، آموزش فنی و حرفه ای از حمایت اروپا همراه با مطالعات و تحقیقات مشترک با در نظر گرفتن کل زنجیره ارزش معدنی حیاتی برخوردار خواهد بود.

استراتژی ملی نامیبیا در مورد مواد معدنی حیاتی توسعه خواهد یافت، در حالی که قوانین مربوط به سوخت های مصنوعی برای توسعه هیدروژن و صنایع مرتبط و برای اطمینان از انطباق با گواهینامه‌ها و استانداردهای بین المللی ایجاد خواهد شد.

اتحادیه اروپا در خلیج "والویس بی"،  از همکاری بین بندر آنتورپ و بروژ برای تهیه طرح جامع توسعه در مورد زیرساخت ها، کاربری زمین و سازماندهی بازار حمایت خواهد کرد. به‌عنوان بخشی از بسته سرمایه‌گذاری دروازه جهانی اتحادیه اروپا و آفریقا، بندر "والویس بی"-به عنوان نقطه پایانی کریدور ماپوتو باید دسترسی اروپا به بازار 300 میلیون نفری جنوب آفریقا را تسهیل کند.

آقای گینگوب در سخنرانی چهارشنبه گذشته گفت: "روشن است که هیچ یک از طرفین برای مبادله کالاهای فرآوری نشده بین خود توافق نخواهند کرد. به همین دلیل است که ارزش افزوده به منابع طبیعی نامیبیا و انتقال فناوری، اولویت‌های اصلی و تمرکز مسیر ما است." .

وی افزود که نامیبیا دارای یک معماری مدیریت کارآمد است که توسط فرآیندها، سیستم ها و موسسات پشتیبانی می‌شود.

بنابراین، نامیبیا در موقعیت خوبی قرار دارد تا به پر کردن شکاف عرضه هیدروژن جهانی و اروپایی و کاهش هزینه انتقال خالص به صفر کمک کند.

او گفت در عین حال، او به دنبال مجموعه ای از ابزارهای صادراتی برای تقویت صنعت سوخت مصنوعی نامیبیا و برنامه خرید اتحادیه اروپا و نامیبیا برای محصولات جدید است که می‌تواند در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP28) در امارات متحده عربی در ماه دسامبر سال جاری میلادی ارائه شود.

اتحادیه اروپا مفتخر است که در این سفر تحول آفرین به سمت صنعتی شدن سبز شریک است. فون در لاین گفت، ما با هم می‌توانیم اقتصادهای خود را کربن زدایی کنیم و آینده ای مرفه تر و سبزتر را برای جوامع خود تضمین کنیم.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 4

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما