معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا:

ساخت اولین پالایشگاه سنگ منگنز توسط شرکت چینی در غنا (13 نوامبر)

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، آقای ساموئل جیناپور، وزیر اراضی و منابع طبیعی غنا اعلام کرد که گروه صنعت منگنز Ningxia Tianyuan، قصد دارد یک پالایشگاه منگنز در این کشور ایجاد کند.

وی افزود در صورت اجرایی شدن این پالایشگاه اولین پالایشگاه منگنز کشور خواهد بود و از این پس منابع منگنز با ارزش افزوده صادر خواهد شد.

غنا دارای ذخایر قابل توجه منگنز و صادر کننده مهم این سنگ معدنی است.

 

کاهش نرخ تورم غنا برای سومین بار متوالی در سال 2023.(14 نوامبر)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش منتشر شده مرکز آمار غنا (CPI) که توسط پروفسور کوبینا آنیم، رئیس این مرکز در هفته جاری ارائه گردید، نرخ تورم ماهانه غنا برای سومین بار متوالی در سال جاری از 38.1 درصد ثبت شده در سپتامبر به 35.2 درصد در اکتبر 2023 کاهش یافته است.

وی افزود: نرخ تورم برای مواد غذایی در این دوره 44.8 درصد و برای کالاهای غیر خوراکی 27.7 درصد و همچنین نرخ تورم اقلام تولید داخل 34.4 درصد و اقلام وارداتی 34.4 درصد، کمتر از 37.4 درصد قبلی در سپتامبر 2023 بوده است.

 

معافیت و تخفیف های مالیاتی توسط دولت غنا در بودجه سال 2024. (15 نوامبر)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای کن افوری آتا، وزیر دارایی غنا در بیانیه ای در خصوص ارائه بودجه سال 2024 اعلام کرده است که در بودجه بندی سال آینده، دولت چندین معافیت و تخفیف مالیاتی را برای حمایت از جامعه تجاری و سهامداران در زنجیره ارزش واردات خودرو و برخی از محصولات داروئی، پزشکی و بهداشتی برای تامین نیاز داخلی در نظر گرفته است.

وزیر دارایی گفت دولت به مدت 8 سال از تعرفه واردات خودروهای برقی کار کرده و مونتاژ شده وارداتی توسط شرکت های خودروسازی ثبت شده در غنا معاف خواهد شد و نرخ صفر درصدی مالیات بر ارزش افزوده خودروهای مونتاژ داخلی را برای دو سال دیگر تمدید خواهد کرد.

وی همچنین افزود: مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر درصد را برای تولید داخلی برخی محصولات بهداشتی و واردات مواد اولیه آنها توسط تامین کنندگان در نظر گرفته و همچنین واردات تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده ‌ها، تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی و مواد اولیه صنعت دارو، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

همچنین نرخ ثابت 5 درصدی مالیات بر ارزش افزوده به جای نرخ استاندارد 15 درصدی مالیات بر ارزش افزوده در تمام املاک تجاری نیز برای ساده‌ سازی مدیریت معرفی خواهد شد.

 

5 هدف کلان اقتصادی دولت غنا برای سال مالی 2024. (16 نوامبر)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای کن افوری اتا، وزیر دارایی غنا، پنج هدف کلان اقتصادی را که دولت برای سال مالی 2024 تعیین کرده است را تشریح نمود.

آقای افوری اتا گفت: رشد کلی تولید ناخالص داخلی واقعی حداقل 2.8 درصد، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی غیر نفتی حداقل 2.1 درصد،  نرخ تورم پایان دوره 15.0 درصد،  تراز اولیه بر اساس تعهد مازاد 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی، و ذخایر ناخالص ارزی بین المللی برای پوشش حداقل 3 ماه واردات، پنج هدف کلان اقتصادی دولت در سال 2024 می‌باشد.

وی اظهار داشت که به عنوان اولین بودجه از آغاز ارائه تسهیلات 3 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به این کشور، اهداف مختلف باید مطابق با الزامات برنامه‌های بانک جهانی باشد.

 

اختصاص بودجه 1 میلیاردی غنا برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی. (15 نوامبر)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، آقای کن افوری اتا، وزیر دارایی غنا در هنگام قرائت بیانه بودجه سال 2024 در صحن پارلمان این کشور اعلام کرد که برای اجرای پروژه منطقه بسته اقتصادی (EEP)، مبلغ 1 میلیارد سدی به اداره توسعه هزاره (MiDA) اختصاص یافته است.

پروژه منطقه بسته اقتصادی به دنبال ایجاد یک اکوسیستم پایدار برای بخش خصوصی جهت مشارکت در بخش کشاورزی است تا ظرفیت تولید غنا در محصولات زراعی شامل برنج، گوجه ‌فرنگی، ذرت، سویا، سبزیجات و طیور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گفته وزیر دارایی، سرمایه گذاری در این بخش، تکمیل کننده طرح ابتکاری دولت برای کاشت محصولات غذایی و مشاغل بوده و این بودجه به تامین زیر ساخت ها از جمله آبیاری و کانال ها و همچنین پاکسازی و توسعه زمین برای فعالان بخش خصوصی در EEP اختصاص خواهد یافت.

 

جمهوری توگو:

اجلاس صنعت مالی آفریقا 2023 در لومه.(16 نوامبر )

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، سومین دوره اجلاس صنعت مالی آفریقا (AFIS) به طور رسمی در 15 نوامبر 2023 در لومه آغاز و نزدیک به 1000 سهام دار مالی آفریقایی در رویدادی که توسط فور ناسیمبه رئیس جمهور توگو، راه اندازی شد، گرد هم آمدند.

این نشست دو روزه در سطح بالا با هدف بازآفرینی مجدد صنعت مالی آفریقا، برگزار می‌گردد، میزبان کنفرانس ها، کارگاه‌ها و میزگرد های متنوع خواهد بود که باعث تقویت گفتگوها، شبکه سازی و مشارکت های جدید بین شرکت کنندگان خواهد شد.

آقای ناسیمبه در سخنرانی خود اعلام کرد که بحران‌ها جای خود را به فرصت ها می دهد و کشورهای زیر صحرای آفریقا به طور کلی در مسیر بهبود هستند. در این مدت، منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (ZLECAf) قادر خواهد بود این بازیابی را تقویت کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما