معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم آبان‌ماه 1402 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

تصویب موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف در  کنگره شیلی:

مجلس نمایتدگان شیلی در  8 نوامبر 2023 با 141 رای موافق و بدون  هیچ رای مخالف، موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف با امریکا را تصویب و به سنا ارجاع داد.

سنای شیلی نیز این موافقتنامه را تصویب نمود. این موافقتنامه از اول سال 2024 قوت اجرایی خواهد یافت. توضیح اینکه در 4 فوریه 2010 متن موافقتنامه میان دو کشور مبادله شد.

این موافقتنامه قبلاً در سال 2015 توسط پارلمان شیلی تصویب شده بود اما کنگره امریکا در ژوئن سالجاری در متن موافقتنامه تغییراتی داده و آن را به تصویب رساند. لذا کنگره شیلی نیز می‌بایست تغییرات حاصله را در متن موافقتنامه منظور و مجددا به تصویب می رساند.

انتظار می رود که با کاهش موانع مالیاتی سرمایه گذاری شرکتهای امریکایی در شیلی افزایش یابد.

افزایش صادرات غیر سنتی شیلی در ده ماهه اول سالجاری:

صادرات کالاهای غیرسنتی شیلی  بین ژانویه تا اکتبر 2023 به 37.230 میلیارد دلار آمریکا بالغ گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.57 درصد رشد نشان داده و 46 درصد از صادرات کشور را می دهد. 

از این میزان، 10.772 میلیارد دلار صادرات مواد غذایی است. کل صادرات در این مدت به 80.908 میلیارد دلار بالغ گردید که نسبت به ده ماهه اول سال گذشته کاهش 4 دهم درصدی را نشان می دهد. در حالیکه طی این مدت صادرات کالاهای سنتی ( مس و محصولات مسی) 3.5 درصد کاهش داشته، صادرات کالاهای غیر سنتی 3.57 درصد افزایش داشته است.

صادرات کالاهای غیر سنتی عمدتا شامل  هیدروکسیدهای لیتیوم، اکسیدهای مولیبدن، سولفات‌های لیتیوم، طلا، نقره، گوشت، ماهی، انگور تازه، ید، دانه‌های سبزیجات، کیوی تازه، مقوا، انواع میوه و آبمیوه‌ است. آسیا، بزرگترین مقصد برای کالاهای غیرسنتی است،

ارزش صادرات غیر سنتی به آسیا به  11,488 میلیارد دلار بالغ گردیده است که 30.3 درصد از کل را تشکیل می دهد. آمریکای شمالی با 9.808  میلیارد  دلار،  و آمریکای لاتین با 5.847 میلیارد دلار در ردیف های بعدی قرار می‌گیرند.

در این دوره صادرات غیرسنتی به 193 کشور بوده است. 93 درصد از صادرات غیرسنتی به بازارهایی هدایت شده است که شیلی با آنها قراردادهای اقتصادی-تجاری امضا کرده است.

در سطح بازار کشوری، امریکا با 8.979 میلیارد دلار در ردیف اول قرار دارد. چین با 5.778 میلیارد دلار، اتحادیه اروپا با 4.087 میلیارد دلار در ردیفهای بعدی قرار دارند.

در ده ماهه اول سال 2023، صادرات خدمات شیلی به 1.876 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 54 درصد افزایش دارد. واردات نیز در این مدت به 71.562 میلیارد دلار بالغ گردید که کاهش 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

افزایش قیمت سبد مواد غذایی در شیلی در ماه اکتبر:

طبق آمار منتشره قیمت سبد مواد اصلی غذایی در شیلی در ماه اکتبر 1.4 درصدی ارزش افزایش یافته و  بهای ماهانه آن به ازای هر نفر به  68 هزار پزو رسید ( هر دلار امریکا اکنون 890 پزو است).

در این زمینه وزارت توسعه اجتماعی گفت که افزایش قیمت سبد مواد غذایی اصلی در ماه سپتامبر بیش از 2.5 درصد بود و در ماه اکتبر با افزایش قیمت کمتری مواجه شده است.  افزایش قیمت سبد مواد اصلی غذایی در 12 ماه گذشته به  10.7 درصد بالغ  می‌گردد که کمترین میزان از ماه مارس 2022 است.

توافق سینوواک چین و شیلی برای تاسیس مرکز تحقیقات و توسعه واکسن:

آقای وینینگ منگ معاون بازرگانی بین الملل سینوواک که در شیلی بسر می‌برد پس از دیدار با وزرای اقتصاد و علوم و برخی از مقامات دولتی و دانشگاهی شیلی در 14 نوامبر برابر با 23 آبان اعلام نمود که با مقامات شیلیایی برای تاسیس یک مرکز تحقیقات و توسعه واکسن به توافق رسیده است.

در این چارچوب یک کارگروه مشترک تشکیل شده و این کارگروه دو ماه فرصت دارد که نحوه اجرایی کردن این توافق با مشارکت بخش خصوصی، دولت و دانشگاهیان را پیشنهاد دهد.

معاون بازرگانی بین الملل سینوواک اعلام نمود که این شرکت متعهد به گسترش همکاری‌ها با شیلی است و استراتژی شرکت افرایش تجارت در بلند مدت است.

شیلی انتظار دارد که نتیجه تاسیس مرکز تحقیقات و توسعه واکسن منجر به انتقال فناوری در زمینه‌های واکسن و بیو تکنولوژی شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما